Skip to main content

Moikka, kaapelinetti on viime aikoina vikaillut yhteyden katkeamisella ja packet lossilla.

Logi on täyttynyt seuraavista virhekoodeista:

 

D3.1 - DHCP FAILED - Critical field invalid in response.

- D1.0 - DHCP FAILED - Discover sent, no offer received.

- D3.0 - DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response.

- I401.0 - TLV-11 - unrecognized OID.

- E102.0 - SW Download INIT - Via Config file hml1-m1000.cm

- E106.0 - SW upgrade Failed before download -TFTP Max Retry Exceeded

 

Nuo kaksi viimeistä viittaa vissiin siihen että modeemi boottaa? Yhteys palautuu kyllä yleensä minuutissa takaisin katkoksesta. Docsis arvot näyttää olevan kunnossa.

 

                              SNR| Power Level
17QAM25641.74.2
1QAM25636.7-3.5
2QAM25636.6-4.4
3QAM25637.2-4.3
4QAM25638.0-3.6
5QAM25638.1-2.9
6QAM25638.8-2.5
7QAM25638.9-2.1
8QAM25638.7-2.1
9QAM25634.5-2.2
10QAM25638.8-1.8
11QAM25638.7-1.3
12QAM25638.9-1.3
13QAM25638.9-1.5
14QAM25638.3-1.6
15QAM25638.5-1.5
16QAM25638.7-0.9
18QAM25641.44.0
19QAM25641.43.6
20QAM25641.13.3
21QAM25641.93.2
22QAM25642.02.7
23QAM25642.02.3
24QAM25640.81.9
US Channel IDUS ModulationUS Power Level
1QAM6446.5
2QAM6446.5
3QAM6446.5
4QAM6446.5

 

CGA2121 hoitaa liikenteen ja on kytkettynä Asuksen AC3200 modeemiin, joka on access point modessa.

Taloon on vaihdettu uusi multimedia antennirasia päätevastuksineen, RG7 coax kaapeli taloon tulevalle kaapelille asti ja jako hoidettu Telesten 3DSE2 haaroittimella.

 

Alueella on tuntunut olevan paljon vikoja ja vikailmoituksia on saanut tehdä reilusti. Aikaisemmin vikaili useasti nostamalla upstream powerin 57, jolloin yhteys kateili. Nyt ilmeisesti tuo on korjattu. Kaksi asentajaa on myös käynyt mittaamassa sisäverkkoa ja signaali on ollut aina lähes täydellinen.

 

Onkohan tuo modeemi vaan vikaantunut, vai miten tätä lähtisi selvittämään?

 

 

 

 


@mjdrama  kirjoitti:
24QAM25631.4-16.7
1QAM25636.0-10.2
2QAM25635.8-10.2
3QAM25636.0-9.6
4QAM25636.1-9.3
5QAM25635.4-10.0
6QAM25635.6-10.2
7QAM25635.3-10.8
8QAM25635.3-10.6
9QAM25631.6-11.2
10QAM25635.1-11.4
11QAM25634.6-11.9
12QAM25634.6-12.2
13QAM25632.8-12.5
14QAM25634.2-12.8
15QAM25634.1-13.0
16QAM25632.1-12.7
17QAM25633.4-13.4
18QAM25633.1-13.6
19QAM25632.6-14.0
20QAM25630.2-14.6
21QAM25632.2-14.8
22QAM25632.2-14.7
23QAM25627.6-15.1

3QAM6447.5
1QAM6447.5
2QAM6447.5
4QAM6445.5

Otin jaottimen pois välistä ja ostin väliin suoran f-liitin/coaxin, nyt signaalit sanoo tuollaista, voisiko joku fiksumpi tulkita, kiitos!

---

Onko kaikki kunnolla paikallaan? Power Level kanavilla 23 ja 24 on jopa modeemin -15 - +15 alueelta pihalla. Yhden näkemyksen mukaan suositeltavaa oli -7 - +7 alueella. Välttävä on -8--10 / +8- +10. 

SNR on 23 kanavalla huono, yhden näkemyksen mukaan riittävä yli 30 ja hyvä olla yli 33.

 

Onko mahdollisesti jonkin pitkän antennikaapelin/murjotun antennikaapelin perässä? Kannattaa testata ihan lyhyellä tai toisella antennijohdolla suoraan antennirasiasta, voi testata myös mahdollisissa muissa antennirasioista. Pääsee hieman haarukoimaan, että onko antennirasia mahdollinen ongelma vai se antennikaapeli. Tätä ei selitetä aspassa sen pidemmälle miksi toista antennirasiaa pistetään kokeilemaan. Antennirasiankaan elämä ei ole ikuinen.

 

Jos antennirasia on päättyvä, niin sen voi mahdollisesti vaihtaa vähemmän vaimentavaan versioon. Ketjutettuna rasian kanssa on oltava tarkempi, koska siinä on todella suuri riski sotkea naapureilta signaalit. Antenniurakoitsija on tuossa vaiheessa suureksi avuksi. Ettei väärin valittu rasia polta sitten liian vahvalla signaalilla laitteita. Samalla voi kysyä esimerkiksi RG-6-kaapelia puristetuilla f-liittimillä ja pohtia oikeanlaista jaotinta. Ei pitäisi maksaa mahdottomia ja f-kaapelin saa määrämittaan tehtynä. Jos ei omaa itse välineitä, helppo f-liittimiä on kyllä puristella hyvään kaapeliin, RG-6 kaapelille menee esim QM7.0 liitin Cabelconilta. Ellei tiedä mitä tekee, niin antenniurakoitsijaan yhteyksiä, kirpaisee kerran ja tulee suurella todennäköisyydellä sisäverkko kuntoon. Taloyhtiössä taloyhtiö hoitaa kuntoon. 

Kohinoille ja kaapeliverkon muille ongelmille ei tämä voi mitään. 

 

 

 

 



@Ollilei  kirjoitti:

Ja taas mennään. Johan tuo taas tuon viikon tai pari perinteisesti toimi.

Docsis logi täynnä erroria  tällekkin päivälle.

mm: 

T2.0 - SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire FEC framing

T1.0 - SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing

D3.1 - DHCP FAILED - Critical field invalid in response

D1.0 - DHCP FAILED - Discover sent, no offer received

I401.0 - TLV-11 - unrecognized OID

R2.0 - No Ranging Response received - T3 time-out

 

Alkaa käymään työstä tämä vikailmoitusten tekeminen ja samojen asioiden selittäminen aina uudelle ihmiselle.

 

 


Oli samoja rivejä logissa täälläkin. Ilmeisesti isompi ongelma verkossa. Täällä oli eilen ollut 11:30 jälkeen rivejä, Hämeenlinnaan liittyy tämäkin alue. Kaapelinetti on kyllä ongelmien vyyhti, kun joukossa on paikallista murhetta ja isomman alueen ongelmaa sekä valtakunnallista ongelmaa. 

 

Siihen vikailmoituksen tekstariin on näppärä avata uudestaan se tapaus. Säästyy selittämisen vaivalta monessa kohtaa. 


Tänään taas pätkinyt useita kertoja.

Kanavat ja modulaatiot tippuu.

 


17QAM25641.67.6
1QAM25637.11.3
2QAM25637.31.4
3QAM25638.01.7
4QAM25638.41.2
5QAM25638.21.1
6QAM25638.61.2
7QAM25638.81.7
8QAM25638.61.7
9QAM25634.31.3
10QAM25638.51.5
11QAM25638.51.9
12QAM25638.92.2
13QAM25638.92.0
14QAM25638.21.7
15QAM25638.21.6
16QAM25638.62.1
18QAM25641.47.4
19QAM25641.47.0
20QAM25641.96.7
21QAM25642.56.6
22QAM25642.06.1
23QAM25641.95.7
24QAM25641.95.3
US Channel IDUS ModulationUS Power Level
2QAM3257.0

Kohinalta näyttää taas Telian verkossa. Katoaa kanavat tilaajan uplinkin puolelta ja modulaatiot tippuu. Kellonaikoja ylös ja tikettiin tekstarilla terveisiä, että korjaus hop hop. 🙂> 


Vika meni nähtävästi taas asentajalle. Saa olla aika aijoitus, että on mittaamassa juuri oikealla hetkellä.

Olen pingaillut tässä huvikseen eri osoitteita ja packet loss näkyy myös näissä pingeissä. Sisäverkon osoitteisiin ei packet lossia.

 

Pingattu mm. googlea ja cloudflarea.

Tässä otanta googlelle:

 

 

Lisäksi jatkuvaa packet lossia (myös monella kaverilla) pelatessa PUBGIA euroopan servereille, jotka sijaitsee Frankfurtissa.

Wiresharkilla olen metsästänyt servun ipn ja traceroutella selvittänyt reitin.

Näyttäisi olevan joku Telian ulkomaan reitityspiste, jossa packet lossia ilmaantuu. On vieläpä saman verran, kuin pelin netgraph näyttää, 10-25%.

 

Hostname: 62.115.143.50

ASN: 1299

ISP: Telia Company AB

Country: Belgium

State/Region: Brussels Hoofdstedelijk Gewest

City: Brussels


Ellen väärin muista, niin eikö tuo sama tökkinyt jollain 5G-käyttäjillä samoilla nurkilla. Jos siellä on insinööri unohtanut putsata pölyt ja hioa kuidun pää iskuun. Sekin on hyvin tarkkaa puuhaa ja tiedän, että jotkut firmat jaksaa juoksuttaa ulkomailta tänne poppoota tekemään sitä hiomista. 🙂> Ei ole Telia. 


Eilen tuli taas Telialta viestiä, että vikailmoitukseni on käsitelty.

Asentaja oli ilmeisesti tehnyt jotain, kun yhteys oli pätkäissyt aamusta ja paluulinjan power levelit on hieman tippuneet.

 

Modulaatio tosin vielä tipahtelee upstreamin puolella ja tämä näyttää rajoittavan uploadin puoleen normaalista.

 


9QAM25634.60.1
1QAM25637.00.9
2QAM25637.11.0
3QAM25637.81.1
4QAM25638.00.5
5QAM25637.60.2
6QAM25638.10.2
7QAM25638.20.4
8QAM25638.00.4
10QAM25638.10.4
11QAM25638.11.1
12QAM25638.51.4
13QAM25638.61.3
14QAM25638.01.2
15QAM25637.91.1
16QAM25637.81.4
17QAM25642.07.7
18QAM25641.47.4
19QAM25641.97.1
20QAM25641.46.8
21QAM25641.96.7
22QAM25642.06.2
23QAM25641.95.8
24QAM25641.65.3
US Channel IDUS ModulationUS Power Level
2QAM3246.0
1QAM3245.5
3QAM6445.5
4QAM6445.5

SNR ja tehot näyttävät hyviltä downstreamin puolella. 

 

Kohina syö upstreamin modulaatioita. Itse olen tuon kerran omin silmin nähnyt, kun alkoi meno tahmaamaan ja satuin modeemin kurkkamaan. Heijasi QAM32 modulaation puolella. Sinne kannattaa vinkata ottaa asentajan kaveriksi signaaliguru tarkemman mittarin kanssa. Voi olla sellaista mukavaa, mikä ei näy perusmittareilla. Sellaistakin väkeä on Telian jossain verkostossa olemassa. 


Pohdiskelin kohinaa, kun on sellainen myrkky tälle järjestelmälle ja Telialla ei näytä olevan intoa/osaamista/tahtoa ratkoa aihetta. Ei siis uskalleta ottaa haastetta vastaan ja etsiä ratkaisua. 

 

Näin taannoin jännitteen laadun mittauksien tuloksia ja tein niitä itsekin analysaattoria ulkoiluttamalla. Yksi kiinnostava piirre nousi mittauksista esille. Virran epäharmoniset säröt. Aihe on sen verran outo, koska sitä nähtävästi harvoin vanhalla analysaattorilla saa mitattua. Tutkin aihetta hieman. Ongelma juontaa juurensa varsin harvinaisista asioista ja aiheuttaa varsin harvinaisia asioita. Sopivassa kohtaa tämä ongelma voi esimerkiksi katkaista kontaktorilta pitopiirin ja sammuttaa laiteen sekä vilkutella valoja ilman välkyntäarvon nousua. Voi näkyä yhdessä kohtaa ja toisessa kohtaa voi olla nollassa. 

 

Virta on monin paikoin kohisevaa kuraa. Vaikka jännite näyttää priimalta, THD alle 3 %. Virran THD voi huidella yli 10 % arvoissa. Sähköä toimittava taho vastaa jännitteen laadusta, käyttäjän murheeksi jää virta.

 

Lottoa on tässäkin viikonlopussa vetämässä, ostaisin ihan mieluusti 7000 euron analysaattorin ja tutkisin asiaa omilta nurkilta. Häiriöt sähköverkossa on siitä mukavia, että ne eivät pysähdy muuntajiin vaan kulkevat varsin vapaasti sähköverkossa, jolloin häiriön voi todentaa vaikka oman olohuoneen pistorasiasta. 


Jee. toimi taas hienosti päivän ajan ja tänään taas alkoi vikailu.

Docsis logi tälle päivälle taas täynnä samoja virheitä ja yhteys katkeilee jatkuvasti. Katkaisi yhteyden noin 18:10, tuohon aikaan on katkennut useasti ennenkin.

Downstream puoli näyttää ihan hyvältä.

 


9QAM25634.60.1
1QAM25637.01.1
2QAM25637.21.1
3QAM25637.91.2
4QAM25638.00.4
5QAM25637.3-0.3
6QAM25637.3-1.1
7QAM25637.4-1.0
8QAM25637.6-0.3
10QAM25638.20.8
11QAM25638.31.5
12QAM25638.81.9
13QAM25638.81.8
14QAM25638.21.5
15QAM25638.21.4
16QAM25638.11.8
17QAM25642.07.5
18QAM25641.47.2
19QAM25642.06.8
20QAM25641.86.6
21QAM25642.36.5
22QAM25641.86.0
23QAM25642.05.7
24QAM25641.45.1

 

US Channel IDUS ModulationUS Power Level
3QAM3257.0

Oppikirjaan passeli esimerkki kohinasta.

 

Eksoottisin täällä vikaa aiheuttanut tapaus on jäänyt mieleen, kun huoltohenkilö soitteli vian korjauksesta. Jonkun talon kausivalot tms. Valoissa eloa ja netti katkesi täällä. Muutaman hetken ehti aiheuttamaan ongelmia. Sellainen kohina, että katkaisi liikenteen lennosta ja liikenne oli poikki niin kauan kuin valot sammuivat. Se on tosiaan ihan herran hallussa, että löytyykö vikaa. 


US Power level on tuossa nyt kyllä aika kova, ja on modulaatiokin tippunut 32QAM:lle.  Erään lähteen mukaan tuo 57 dBmV ylittää Docsis 3.0 speksit, joten eipä ihme, jos jokin ei toimi. Operaattori kyllä pitäisi nähdä hallinnasta paremmin miten CMTS kuulee modeemisi. Voi hitsin hitsi, kun ei operaattoreilla ole laittaa ongelmallisiin paikkoihin jotain etäluettavaa tai tallentavaa mittalaitetta, josta sitten voisivat katsoa etänä tai huoltokäynnillä .

 

Verkoissa on kyllä erilaisia monitorointijärjestelmiä. Tiedän, että eräs operaattori käyttää PathTrak nimistä ratkaisua ( valmistaja VIAVI ) , ja tällä pystytään tarkkailemaan verkon tilaa operoinnista reaaliaikaisesti.

 

Tuo kohina on pirullista, kuten @sevk_ kirjoittikin. Kausivalot, viallinen TV, modeemi, vahvistin, mikä tahansa verkkolaite(muuntaja), tai sitten kaapeleihin päässyt vesi/kosteus tai jopa ohi ajava auto voi romahduttaa yhteyttä.

 

Mobiiliverkosta olen kuullut sellaista, että jokin langaton peruutuskamera oli vikaantunut (toimi 2,4 GHz kaistalla), mutta valtasi erään toimijan B7 (2600MHz) taajuuden UL-kanavan. Aina kun auto lähti peruuttamaan parkista, niin kaikki kyseisellä taajuudella olleet päätelaitteet tippuivat verkosta.


Verkossa on automaattisia kohinasalpoja ja muita tapoja suitsia kohinaa. Osiltaan sen laitteiston kapasiteetti ei aina piisaa ja sitten käy näitä dataliikenteen pysähdyksiä. Jos se laitteisto siellä verkossa on nähnyt viime lamaa, niin ominaisuudet voivat olla hieman heikot. 



@sevk_  kirjoitti:

Verkossa on automaattisia kohinasalpoja ja muita tapoja suitsia kohinaa. Osiltaan sen laitteiston kapasiteetti ei aina piisaa ja sitten käy näitä dataliikenteen pysähdyksiä. Jos se laitteisto siellä verkossa on nähnyt viime lamaa, niin ominaisuudet voivat olla hieman heikot. 


Jep, siellä voi olla vaikka minkä ikäistä kamaa. Sen mitä satuin näkemään tältä toiselta toimijalta oli kyllä hyvin modernia. Ja näkivät, että oman liittymäni hidastelu johtui suoraan liian suuresta käyttäjämäärästä. Kasvatellaan osaverkkoa niin suureksi kuin vain voidaan, kunnes tulee ongelmia. Eipä hitautta muuten huomaisi, mutta kun on otti gigaisen liittymän kakkosasunnolla vain siksi, että päivitykset latautuisivat mahdollisimman nopeasti. En vähästä vapaa-aikaani jaksaisi käyttää latausikkunoiden ihmettelyyn.



@Purnipsi  kirjoitti:

@sevk_  kirjoitti:

Verkossa on automaattisia kohinasalpoja ja muita tapoja suitsia kohinaa. Osiltaan sen laitteiston kapasiteetti ei aina piisaa ja sitten käy näitä dataliikenteen pysähdyksiä. Jos se laitteisto siellä verkossa on nähnyt viime lamaa, niin ominaisuudet voivat olla hieman heikot. 


Jep, siellä voi olla vaikka minkä ikäistä kamaa. Sen mitä satuin näkemään tältä toiselta toimijalta oli kyllä hyvin modernia. Ja näkivät, että oman liittymäni hidastelu johtui suoraan liian suuresta käyttäjämäärästä. Kasvatellaan osaverkkoa niin suureksi kuin vain voidaan, kunnes tulee ongelmia. Eipä hitautta muuten huomaisi, mutta kun on otti gigaisen liittymän kakkosasunnolla vain siksi, että päivitykset latautuisivat mahdollisimman nopeasti. En vähästä vapaa-aikaani jaksaisi käyttää latausikkunoiden ihmettelyyn.


Telia ei ainakaan ole myöntänyt liian isojen tilaajamäärien aiheutamaa hidastelua, vaikka se siitä johtuisikin. Perustason synti, että tehdään liian isoja nippuja. 



@sevk_  kirjoitti:

@Purnipsi  kirjoitti:

@sevk_  kirjoitti:

Verkossa on automaattisia kohinasalpoja ja muita tapoja suitsia kohinaa. Osiltaan sen laitteiston kapasiteetti ei aina piisaa ja sitten käy näitä dataliikenteen pysähdyksiä. Jos se laitteisto siellä verkossa on nähnyt viime lamaa, niin ominaisuudet voivat olla hieman heikot. 


Jep, siellä voi olla vaikka minkä ikäistä kamaa. Sen mitä satuin näkemään tältä toiselta toimijalta oli kyllä hyvin modernia. Ja näkivät, että oman liittymäni hidastelu johtui suoraan liian suuresta käyttäjämäärästä. Kasvatellaan osaverkkoa niin suureksi kuin vain voidaan, kunnes tulee ongelmia. Eipä hitautta muuten huomaisi, mutta kun on otti gigaisen liittymän kakkosasunnolla vain siksi, että päivitykset latautuisivat mahdollisimman nopeasti. En vähästä vapaa-aikaani jaksaisi käyttää latausikkunoiden ihmettelyyn.


Telia ei ainakaan ole myöntänyt liian isojen tilaajamäärien aiheutamaa hidastelua, vaikka se siitä johtuisikin. Perustason synti, että tehdään liian isoja nippuja. 


Oli tiukkaa pinkillekin sen myöntäminen, asentajan soitto ilmeisesti operointiin sen lopulta paljasti, vaikka minulla olikin omat epäilykseni asiasta. Nimittäin naapurin kanssa vedimme nopeustestiä samanaikaisesti ja jos sain itse 500, niin samanaikaisesti testaten tuo puolittui tasoon 250-300.



@Purnipsi  kirjoitti:

@sevk_  kirjoitti:

@Purnipsi  kirjoitti:

@sevk_  kirjoitti:

Verkossa on automaattisia kohinasalpoja ja muita tapoja suitsia kohinaa. Osiltaan sen laitteiston kapasiteetti ei aina piisaa ja sitten käy näitä dataliikenteen pysähdyksiä. Jos se laitteisto siellä verkossa on nähnyt viime lamaa, niin ominaisuudet voivat olla hieman heikot. 


Jep, siellä voi olla vaikka minkä ikäistä kamaa. Sen mitä satuin näkemään tältä toiselta toimijalta oli kyllä hyvin modernia. Ja näkivät, että oman liittymäni hidastelu johtui suoraan liian suuresta käyttäjämäärästä. Kasvatellaan osaverkkoa niin suureksi kuin vain voidaan, kunnes tulee ongelmia. Eipä hitautta muuten huomaisi, mutta kun on otti gigaisen liittymän kakkosasunnolla vain siksi, että päivitykset latautuisivat mahdollisimman nopeasti. En vähästä vapaa-aikaani jaksaisi käyttää latausikkunoiden ihmettelyyn.


Telia ei ainakaan ole myöntänyt liian isojen tilaajamäärien aiheutamaa hidastelua, vaikka se siitä johtuisikin. Perustason synti, että tehdään liian isoja nippuja. 


Oli tiukkaa pinkillekin sen myöntäminen, asentajan soitto ilmeisesti operointiin sen lopulta paljasti, vaikka minulla olikin omat epäilykseni asiasta. Nimittäin naapurin kanssa vedimme nopeustestiä samanaikaisesti ja jos sain itse 500, niin samanaikaisesti testaten tuo puolittui tasoon 250-300.


Täällä on huoltohenkilö käynyt jakamosta mittailemassa ja totesi harmaan alueen läsnäolon tuloksissa. Pahoitteli tavallaan ja totesi, ettei tästä Telian joukko mitään todennäköisesti tule sanomaan. Tsemppiä näille huoltohenkilöille, toimivat puun ja kuoren välissä monessa kohtaa. 

 

Reititin tekee 12 tunnin välein nopeustestiä, valmistaja ei kyllä arvosta ominaisuutta, kun tuloksien etsiminen vaatii leiskan muuttamista. Näkyy selkeä trendi, että illalla tippuu nopeutta ja aamulla pukkaa melkein täyttä höyryä. Juuri sitä harmaata aluetta, nippanappa sopimuksen minimispeksin. 



@sevk_  kirjoitti:

@Purnipsi  kirjoitti:

@sevk_  kirjoitti:

@Purnipsi  kirjoitti:

@sevk_  kirjoitti:

Verkossa on automaattisia kohinasalpoja ja muita tapoja suitsia kohinaa. Osiltaan sen laitteiston kapasiteetti ei aina piisaa ja sitten käy näitä dataliikenteen pysähdyksiä. Jos se laitteisto siellä verkossa on nähnyt viime lamaa, niin ominaisuudet voivat olla hieman heikot. 


Jep, siellä voi olla vaikka minkä ikäistä kamaa. Sen mitä satuin näkemään tältä toiselta toimijalta oli kyllä hyvin modernia. Ja näkivät, että oman liittymäni hidastelu johtui suoraan liian suuresta käyttäjämäärästä. Kasvatellaan osaverkkoa niin suureksi kuin vain voidaan, kunnes tulee ongelmia. Eipä hitautta muuten huomaisi, mutta kun on otti gigaisen liittymän kakkosasunnolla vain siksi, että päivitykset latautuisivat mahdollisimman nopeasti. En vähästä vapaa-aikaani jaksaisi käyttää latausikkunoiden ihmettelyyn.


Telia ei ainakaan ole myöntänyt liian isojen tilaajamäärien aiheutamaa hidastelua, vaikka se siitä johtuisikin. Perustason synti, että tehdään liian isoja nippuja. 


Oli tiukkaa pinkillekin sen myöntäminen, asentajan soitto ilmeisesti operointiin sen lopulta paljasti, vaikka minulla olikin omat epäilykseni asiasta. Nimittäin naapurin kanssa vedimme nopeustestiä samanaikaisesti ja jos sain itse 500, niin samanaikaisesti testaten tuo puolittui tasoon 250-300.


Täällä on huoltohenkilö käynyt jakamosta mittailemassa ja totesi harmaan alueen läsnäolon tuloksissa. Pahoitteli tavallaan ja totesi, ettei tästä Telian joukko mitään todennäköisesti tule sanomaan. Tsemppiä näille huoltohenkilöille, toimivat puun ja kuoren välissä monessa kohtaa. 

 

Reititin tekee 12 tunnin välein nopeustestiä, valmistaja ei kyllä arvosta ominaisuutta, kun tuloksien etsiminen vaatii leiskan muuttamista. Näkyy selkeä trendi, että illalla tippuu nopeutta ja aamulla pukkaa melkein täyttä höyryä. Juuri sitä harmaata aluetta, nippanappa sopimuksen minimispeksin. 


Minun tapauksessani hän kävi asunnollani ja laittoi sellasen hieman "rugged phone", Oukitel-puhelinta , suuremman skannerin kiinni seinän antennirasiaan (uusittu v. 2018, kun KTV saatavuus tullut), ja sitten läppärillä otti ilmeisesti CMTS:n puolelle yhteyden etänä ja edelleen erinäisiin diagnostiikkaohjelmiin ja kilautti löydöksistään operointiin, josta tuo tuomio annettiin.

 

Tuo giganen ehti olla noin pari kolme kuukautta käytössä ja koska palvelulupaus ei täyttynyt, sain entisen 400/50 M liittymän samalla hinnalla kuin aiemminkin, eli 19,90€/kk. 2v määräajalla. Sinänsä määräaika ei tässä haittaa, koska liittymän ja asunnon aion tuon ajan kyllä pitää ja liittymää myös käyttää. Toukokuussa nopeusprofiili nousee tasoon 600/100, siitä tuli sähköpostia. Hinta ja ehdot muuten samana. Mahdollisesti myös kesäksi oli suunniteilla noden splittaus.



@Purnipsi  kirjoitti:

@sevk_  kirjoitti:

@Purnipsi  kirjoitti:

@sevk_  kirjoitti:

@Purnipsi  kirjoitti:

@sevk_  kirjoitti:

Verkossa on automaattisia kohinasalpoja ja muita tapoja suitsia kohinaa. Osiltaan sen laitteiston kapasiteetti ei aina piisaa ja sitten käy näitä dataliikenteen pysähdyksiä. Jos se laitteisto siellä verkossa on nähnyt viime lamaa, niin ominaisuudet voivat olla hieman heikot. 


Jep, siellä voi olla vaikka minkä ikäistä kamaa. Sen mitä satuin näkemään tältä toiselta toimijalta oli kyllä hyvin modernia. Ja näkivät, että oman liittymäni hidastelu johtui suoraan liian suuresta käyttäjämäärästä. Kasvatellaan osaverkkoa niin suureksi kuin vain voidaan, kunnes tulee ongelmia. Eipä hitautta muuten huomaisi, mutta kun on otti gigaisen liittymän kakkosasunnolla vain siksi, että päivitykset latautuisivat mahdollisimman nopeasti. En vähästä vapaa-aikaani jaksaisi käyttää latausikkunoiden ihmettelyyn.


Telia ei ainakaan ole myöntänyt liian isojen tilaajamäärien aiheutamaa hidastelua, vaikka se siitä johtuisikin. Perustason synti, että tehdään liian isoja nippuja. 


Oli tiukkaa pinkillekin sen myöntäminen, asentajan soitto ilmeisesti operointiin sen lopulta paljasti, vaikka minulla olikin omat epäilykseni asiasta. Nimittäin naapurin kanssa vedimme nopeustestiä samanaikaisesti ja jos sain itse 500, niin samanaikaisesti testaten tuo puolittui tasoon 250-300.


Täällä on huoltohenkilö käynyt jakamosta mittailemassa ja totesi harmaan alueen läsnäolon tuloksissa. Pahoitteli tavallaan ja totesi, ettei tästä Telian joukko mitään todennäköisesti tule sanomaan. Tsemppiä näille huoltohenkilöille, toimivat puun ja kuoren välissä monessa kohtaa. 

 

Reititin tekee 12 tunnin välein nopeustestiä, valmistaja ei kyllä arvosta ominaisuutta, kun tuloksien etsiminen vaatii leiskan muuttamista. Näkyy selkeä trendi, että illalla tippuu nopeutta ja aamulla pukkaa melkein täyttä höyryä. Juuri sitä harmaata aluetta, nippanappa sopimuksen minimispeksin. 


Minun tapauksessani hän kävi asunnollani ja laittoi sellasen hieman "rugged phone", Oukitel-puhelinta , suuremman skannerin kiinni seinän antennirasiaan (uusittu v. 2018, kun KTV saatavuus tullut), ja sitten läppärillä otti ilmeisesti CMTS:n puolelle yhteyden etänä ja edelleen erinäisiin diagnostiikkaohjelmiin ja kilautti löydöksistään operointiin, josta tuo tuomio annettiin.

 

Tuo giganen ehti olla noin pari kolme kuukautta käytössä ja koska palvelulupaus ei täyttynyt, sain entisen 400/50 M liittymän samalla hinnalla kuin aiemminkin, eli 19,90€/kk. 2v määräajalla. Sinänsä määräaika ei tässä haittaa, koska liittymän ja asunnon aion tuon ajan kyllä pitää ja liittymää myös käyttää. Toukokuussa nopeusprofiili nousee tasoon 600/100, siitä tuli sähköpostia. Hinta ja ehdot muuten samana. Mahdollisesti myös kesäksi oli suunniteilla noden splittaus.


Täällä gigainen on vielä sopimusrajoissa ilta-aikaan. Sen verran viritetty ja tukevoitettu paikkoja, kun taannoin siitä tuli väännettyä hyvinkin väkevästi. 600/100 19,90 euroa kuussa on jo passelin tuntuinen hinta. Täällä on Telian ghettokuitu ft. slummi xxl 34,90 euroa kuussa ja se ihme, että 1 G näkyisi speedtestissä, on vielä näkemättä. 


@sevk_ Jep tuo 19.90€ on toki talonyhtiöhinta, listahintahan on jotain muuta. 1G olisi saman 34,90€. Ja Eurodocsis 3.0 tuo todellakin on.



@Purnipsi  kirjoitti:

@sevk_ Jep tuo 19.90€ on toki talonyhtiöhinta, listahintahan on jotain muuta. 1G olisi saman 34,90€. Ja Eurodocsis 3.0 tuo todellakin on.


Taloyhtiön sopparit ovat hieman mielenkiintoisia. Sain tarjouksen sähköpostiin, niin käskin isännöitsijää kysymään, että vitsailiko Telian myyjä sillä paperilla. 😁>  Pitääkin muistaa kysyä siltä myyjältä naamatusten, kun ehtii lähikuppilassa samaan aikaan olemaan.

 

Asiasta pätkimisiin. Täällä oli pätkäisy puolilta päivin, T4 virhettä ja kello hukassa. Muutakin kuin kohinaa siis. 


Alueena Hämeenlinna ja täsmälleen sama ongelma.

 

Iltaisin tapahtuva pätkintä (1-2 min) on ollut päivittäistä viime joulukuun 2021 puolivälistä asti. Sitä ennen kaapeliyhteys toimi 2,5 vuotta ilman ongelmia.

 

Modeemi vaihdettu, TV-radio pistorasia asunnossa vaihdettu uuteen, asentaja on käynyt katsomassa jakamoboksin jne.. Mikään ei tunnu auttavan.

 

DHCP errorit jatkuvat. Tuntuu olevan nyt paikallinen ongelma signaalissa.



@otrantan  kirjoitti:


Alueena Hämeenlinna ja täsmälleen sama ongelma.



 



Iltaisin tapahtuva pätkintä (1-2 min) on ollut päivittäistä viime joulukuun 2021 puolivälistä asti. Sitä ennen kaapeliyhteys toimi 2,5 vuotta ilman ongelmia.



 



Modeemi vaihdettu, TV-radio pistorasia asunnossa vaihdettu uuteen, asentaja on käynyt katsomassa jakamoboksin jne.. Mikään ei tunnu auttavan.



 



DHCP errorit jatkuvat. Tuntuu olevan nyt paikallinen ongelma signaalissa.






Siellähän on jo tässä kohtaa tehty siis jo kaikki, mitä voi! Eli nyt suosittelisin olemaan asiakaspalveluumme yhteydessä, jotta tuosta voidaan kirjata tikettiä eteenpäin. Vaihtoehtoisesti voit myös jättää yhteydenottopyynnön.


Minulle tuli 30.3 viesti: Häiriöilmoituksesi on siirtynyt asiantuntijamme käsittelyyn.

Ilmeisesti ottivat alueen hieman tarkempaan syyniin.

 

Yhteys pätkäisi viimeksi 4.4. perinteiseen aikaan eli noin 18:10.

Muuten on tämä viikko menty ilman ongelmia, lukuunottamatta muutamia hetkellisiä packet losseja (+20%).

Täytyy toivoa että vika saadaan nyt paikallistettua.

 

 


Vastaa