Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
Sampotee
Uusi jäsen
  • 4 custom-general.kudos
  • 4 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Kuparin purku - teknologian vaihto

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Meidän alueelta tullaan kuparilangat purkamaan ja tilalle ei ole tarjolla muuta kuin 4G 50MB nopeudella ja yhteys tarvitsee ulkoiset lisäantennit.

On suoranainen ihme ettei suomessa ole vuonna 2022 tarjolla ihan oikeaa internetyhteyttä, edes rahalla.

Kaapelin tuonne ilmeisesti saisi, mutta hinta on 1090€ ja kaapelin kuukausimaksu sekä tietty internetyhteyden kk-maksu.

Nyt ICT-lakon aikana tuo numero johon  teknologian vaihdon takia pitäisi soittaa, ei luonnollisesti ole toiminnassa.

 

Millä aikataululla nuo kuparit tullaan purkamaan?

 

Onko tuo 4G/50MB nyt se johon on tyytyminen?

6 vastausta
SakuMik
Moderaattori
Moderaattori
  • 55 custom-general.kudos
  • 192 custom-general.replies
  • 2 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Sampotee  kirjoitti:

Meidän alueelta tullaan kuparilangat purkamaan ja tilalle ei ole tarjolla muuta kuin 4G 50MB nopeudella ja yhteys tarvitsee ulkoiset lisäantennit.

On suoranainen ihme ettei suomessa ole vuonna 2022 tarjolla ihan oikeaa internetyhteyttä, edes rahalla.

Kaapelin tuonne ilmeisesti saisi, mutta hinta on 1090€ ja kaapelin kuukausimaksu sekä tietty internetyhteyden kk-maksu.

Nyt ICT-lakon aikana tuo numero johon  teknologian vaihdon takia pitäisi soittaa, ei luonnollisesti ole toiminnassa.

 

Millä aikataululla nuo kuparit tullaan purkamaan?

 

Onko tuo 4G/50MB nyt se johon on tyytyminen?


@Sampotee Tervetuloa Yhteisöön! 😊

 

Oletko yrittänyt soittaa asiakaspalveluumme ja tuo puhelu ei ole mennyt lävitse? Soittohetkellä pitkän jonon vuoksi puhelu on saattanut katketa ja varoittaa lakosta johtuvaa viivettä palvelussa. Voit olla meihin yhteydessä myös chatitse teknologian vaihtoon liittyen, täältä löydät asiakaspalvelun yhteystiedot. 

 

Koska en tiedä missä päin Suomea asut, niin en pysty kommentoimaan tarkemmin mikä yhteys on parhain alueellesi. Jos sinulle on kuitenkin viestitty, että vaihtoehtosi ovat 4G 50M- tai kaapeliyhteys, niin todennäköisesti ne ovat parhaimmat saatavilla olevat yhteydet. Asiakaspalvelun kanssa voit kuitenkin selvittää vielä mikä olisi itsellesi järkevin ratkaisu nettiliittymäksi.

 

Kannattaa myös varmistaa onko omalle alueellesi tulossa 5G lähiaikoina! Artikkelissamme on neuvot, kuinka voit tarkistaa onko 5G kehitteillä kotiseudullasi.

Sampotee
Uusi jäsen
  • 4 custom-general.kudos
  • 4 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Olin chatin kautta yhteydessä asiakaspalveluun, sieltä neuvottiin soittamaan numeroon 0200 27007 josta kuului automaattivastauksena, että lakosta johtuen numero ei ole käytössä.

Mistä chatista voisin kysellä teknologian vaihdosta?

 

Sen verran selvisi, että kaapelin meille saisi, kävin katsomassa ja kaapeli on tuotu tekniseen tilaan. Hieman arveluttaa tuo kaapeli, perustamismaksu on 1090€ joka kuulostaa kalliille kun tuo kaapeli on jo teknisessä tilassa.

Mistä löytäisi jotain erittelyä tuolle hinnalle ja onko teknologian vaihdoksessa samat hinnat?

 

Aiemmin selvisi asiakaspalvelun kautta, että meidän alueelle on suunniteltu parannuksia langattomiin, mutta aspa ei osannut sanoa aikatauluista mitään.

Mieluimmin ottaisin kiinteän yhteyden, nämä langattomat eivät ole kokeilujen perusteella vakuuttaneet.

KaPetri
Telialainen
Telialainen
  • 165 custom-general.kudos
  • 840 custom-general.replies
  • 68 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Sampotee  kirjoitti:

Olin chatin kautta yhteydessä asiakaspalveluun, sieltä neuvottiin soittamaan numeroon 0200 27007 josta kuului automaattivastauksena, että lakosta johtuen numero ei ole käytössä.

Mistä chatista voisin kysellä teknologian vaihdosta?


Työtaistelu luonnollisesti on meidän asiakaspalvelun kykyä jonkin verran rampauttanut. Emme pysty pitämään tällä hetkellä kaikkia palvelunumeroita käytössä henkilöstövajeen vuoksi. Valitettavasti normaalilla kuluttaja-asiakaspalvelullamme ei ole kompetenssiä vastata teknologian vaihtoon liittyvissä kysymyksissä. 

 


@Sampotee  kirjoitti:

Sen verran selvisi, että kaapelin meille saisi, kävin katsomassa ja kaapeli on tuotu tekniseen tilaan. Hieman arveluttaa tuo kaapeli, perustamismaksu on 1090€ joka kuulostaa kalliille kun tuo kaapeli on jo teknisessä tilassa.

Mistä löytäisi jotain erittelyä tuolle hinnalle ja onko teknologian vaihdoksessa samat hinnat?


Teknologiaa vaihdettaessa operaattorin aloitteesta DSL--> Mobiili ovat kustannukset asiakkaalle lähtökohtaisesti 0€. Tämä sisältää laitteet ja asennukset. 

 

Mitä tuohon kaapelin ja sen kytkentämaksun hinnoitteluun tulee, niin kohtuulliselta se vielä minun korvaani kuulostaa. Tämän perustamismaksun on tarkoitus kompensoida operaattorille kaapelin kaivamiseen ja asentamiseen liittyviä kuluja, joita kiinteistön osalta ei ole vielä ilmeisesti maksettu. Nykypäivänä kaapelin ja valokuitu-liittymien kytkentämaksut normaalisti pyörivät muutaman satasen ja muutaman tuhannen euron välillä. Toki vastaan tulee kiristyneen kilpailun vuoksi 0€ tarjouksia kunhan tarpeeksi kiinteistöjä alueella saadaan sitovasti tilaamaan kuituliittymiä. 

 

Itse näkisin tuon 1090€ maksun tarpeellisena pahana. Mielummin tilaisin kiinteää yhteyttä kuin mobiilikaistaa, varsinkin jos alueen tilanne mobiilin osalta ei ole timanttinen. Kiinteän kaistan kautta  on saatavilla 100-1000Mbit/s liittymä missä nopeuslupaukset ovat aivan eri luokkaa kuin mobiiliverkon liittymässä. 

 

Itsekkin olisin nykyiseen kiinteistöön kaapelin tilannut 2200€ hintaan ellei DSL-liittymä (VDSL 50/10) olisi vielä ollut saatavilla. 

 


@Sampotee  kirjoitti:

Aiemmin selvisi asiakaspalvelun kautta, että meidän alueelle on suunniteltu parannuksia langattomiin, mutta aspa ei osannut sanoa aikatauluista mitään.

Mieluimmin ottaisin kiinteän yhteyden, nämä langattomat eivät ole kokeilujen perusteella vakuuttaneet.


Kiinteä on aina kiinteä. Siitä ei yli päästä vaikka mobiiliverkon nopeudet ja laatu paranee jatkuvasti. 

Voin noita tulevia parannuksia kommentoida tarkemmin jos kerrot alueesi postinumeroa. 

Sampotee
Uusi jäsen
  • 4 custom-general.kudos
  • 4 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Tuota operaattorin perustamiskustannusta en osannut ajatellakaan, samanlainen liittymismaksuhan se on vedessä, sähkössä yms.

 

Tässä tapauksessa toki asiakkaan ominaisuudessa tulee väistämättä mieleen, että operaattori haluaisi osallistua kustannuksiin esim. tuohon kaapeliin vaihtaessa, juurikin koska aloite teknologian vaihtoon on tullut operaattorilta. Etenkin  kun vaihtoehto on tuo 4G/50MB ja lisäantennit.

 

Meidän alueella on kahdelta toimijalta valokuidun ennakkotilaukset meneillään, hieman kyllä vaikuttaa ettei hanke toteudu.

 

Postinumero alueelle on 45740 

KaPetri
Telialainen
Telialainen
  • 165 custom-general.kudos
  • 840 custom-general.replies
  • 68 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Sampotee  kirjoitti:

Tässä tapauksessa toki asiakkaan ominaisuudessa tulee väistämättä mieleen, että operaattori haluaisi osallistua kustannuksiin esim. tuohon kaapeliin vaihtaessa, juurikin koska aloite teknologian vaihtoon on tullut operaattorilta. Etenkin  kun vaihtoehto on tuo 4G/50MB ja lisäantennit.


Tottahan tuo on, operaattori vähentää kustannuksia kun harvat asiakkaat siirtyvät DSL-verkosta käyttämään yhtä kaapeliverkkoa. Ei tule päälläkkeisiä ylläpitokuluja kahden eri tekniikan ylläpidosta. Se miksi alennusta ei tarjota tässä kohtaa on minulle vaikea kysymys vastata, kun tarkempaa tietoa tekniikanvaihdosta ja sen prosessista ei minulla ole. 

Olen kuullut ja ymmärtänyt, että olemme joillekkin alueille kuidutuksen yhteydessä tarjonneet vaihtoa DSL-liittymästä kotikuituun veloituksetta. Se miksi samaa periaatetta ei voitaisi käytää koaksiaaliin siirtymisessä on erikoista. Tätä voisi tarkemmin kysyä kunhan teknologianvaihtoon erikoistunut tiimimme on taas koko vahvuudessaan.

 


@Sampotee  kirjoitti:

Meidän alueella on kahdelta toimijalta valokuidun ennakkotilaukset meneillään, hieman kyllä vaikuttaa ettei hanke toteudu.


Ikävä kuulla, etteivät hankkeet ole vielä taloudellisesti kannattavia alueella. 

 


@Sampotee  kirjoitti:

Postinumero alueelle on 45740 


Alueella on jo näemmä tehty verkon modernisointia eli tukiasemien päivittämistä nykyaikaan. Osaan alueen tukiasemista on rakennettu lisää 4G-verkon taajuuksia sekä tuotu 5G-taajuus 3500MHz. Näistä jälkimmäinen tosin pientä aluetta palvelee. Simolanmäestä länteen päin kulkiessa VT12 varrella sijaitsee pari tukaisemaa mihin ei modernisointia ole tehty, eikä suunnitelmia niille löydy vielä.

Sampotee
Uusi jäsen
  • 4 custom-general.kudos
  • 4 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Kiitoksia vastauksistasi, palaan asiaan kunhan ICT- ala saa sopimuksensa.

 

Olisiko laittaa linkkiä kaapeli-tv:n hinnastoon?

E: löytyi