Kaapelilaajakaista pätkii

  • 11 December 2014
  • 41 kommenttia
  • 41 katselukertaa

Miksi kaapelilaajakaista (kaapelimodeemi Cisco EPC3825 Wlan) katkaisee yhteyden 10 - 15 minuutin välein? Onko siellä Soneran päässä laitettu päälle joku automaattinen yhteyden haku? Itse tässä ei voi varmaankaan tehdä mitään, kun modeemissa on kaikki tarpeeliset valot vihreänä (DS, US, ONLINE), yhteys toimii hyvin, kunnes joku klikkaa ja modeemi lähtee hakemaan yhteyttä taas alusta. Merkkivalot syttyvät yksitellen aivan kuin olisi kyseessä uuden yhteyden muodostaminen. Esimerkiksi pankkiasioiden hoito on työlästä, kun yhteyden joutuu ottamaan vähän väliä uudestaan. Tunnukset loppuu nopeasti! Nettipelien pelaaminen on mahdotonta, kun putoaa pelistä vähän väliä pois yhteyden katketessa. Mikä neuvoksi? Onko vika modeemissa?

41 kommenttia

Onko modeemin oma palomuuri pois käytöstä?


Mikäli internet-yhteys pätkii surffatessa, pelatessa esimerkiksi Playstation 3:sta, Skypettäessä, tai ladatessa tiedostoja, kannattaa kokeilla ottaa IP Flood detection -asetus pois päältä (IP Flood detection = netistä tulevan IP-pakettihyökkäyksen tunnistus).

Kyseinen asetus löytyy alla olevista modeemeista:
Yhdistä tietokone modeemiin joko langattomasti tai Ethernetin kautta
Kirjoita selaimeen osoite http://192.168.0.1
Kirjaudu sisään tunnuksillasi (oletuksena Käyttäjätunnus ja Salasana jätetään tyhjäksi)

1. Valitse ylhäältä "Security"
2. Ota ruksi pois kohdasta "Block IP Flood Detection"
3. Paina "Save Settings"
Kokeile auttaako..
Toisaalta nyt pätkii Hyvinkäälläkin Veikkarissa oikein urakalla.
kaista putoaa alas ja yhteys poikkeaa,sitten taas nousee ylös:

Time ID Level Description
Sun Oct 2 10:30:27 2011 82000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=00:22:ce:8c:b3:28;CMTS-MAC=00:14:f1:e5:26:9c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Sun Oct 2 10:30:42 2011 82000300 3 Ranging Request Retries exausted;CM-MAC=00:22:ce:8c:b3:28;CMTS-MAC=00:14:f1:e5:26:9c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Sun Oct 2 10:30:43 2011 99000300 4 CISCO: RF disconnect,QAM lost.;CM-MAC=00:22:ce:8c:b3:28;CMTS-MAC=00:14:f1:e5:26:9c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Sun Oct 2 10:30:56 2011 69020900 4 SNMP CVC Validation Failure
Sun Oct 2 10:30:56 2011 99000300 4 CISCO: RF disconnect,QAM lost.;CM-MAC=00:22:ce:8c:b3:28;CMTS-MAC=00:14:f1:e5:26:9c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Edit:
Ciscon kellonaika 3 tuntia jäljessä eli 13.30 oli linjat poikki
Edit 2:

Downstream Channel
The data shown in the table below provides information about the signal coming from the network to your cable modem.
Channel ID 133 39 40 41
Downstream Frequency 450.00 Mhz 458.00 Mhz 466.00 Mhz 474.00 Mhz
Modulation 256QAM 256QAM 256QAM 256QAM
Power Level 13.6 dBmV 14.1 dBmV 13.6 dBmV 12.8 dBmV
Signal to Noise Ratio 37.1 dB 38.3 dB 37.9 dB 38.3 dB

Upstream Channel
The data shown in the table below provides information about the signal being transmitted to the network from your cable modem.
Channel ID 1
Upstream Frequency 45.27 Mhz
Modulation 64QAM
Bit Rate 15360 Kbps
Power Level 38.0 dBmV

Uppikaista laskee ja nousee 7000-30000Kbps arvoissa jolloin tuota pätkimistä esiintyy ja modeemin logeissa näkyy RF disconnect.
Liekö Hyvinkään Veikkarissa enemmän vikaa? Viimeisen kuukauden ajan on kaapelinetti pätkinyt joka päivä (kun olen kotosalla ollut). Joskus Cisco-modeemin uudelleenkäynnistys auttaa, tosin silloinkin saa odotella hyvinkin 5-10 min että yhteys palaa. Eli tuskin on modeemista kiinni, täällä on kokeiltu myös Netgearin modeemia, joka ei yhtään paremmin toiminut.

Harmittaa maksaa tällaisesta täyttä hintaa kun liittymä ei todellakaan toimi kuten on mainostettu / luvattu. Tulikin vaihdettua sikahintainen Soneran ADSL tähän kaapeliin säästämisen toivossa - no, rahaa on säästynyt mutta hermot koetuksella.

Vikailmoituksiakin olen tehnyt mutta ei niistä ikinä ole mitään pitempiaikaista apua ollut. Sattumalta verkko on ruvennut muutaman kerran futaamaan kun asiakaspalvelija on tehnyt modeemin valtuutuksen uudestaan. Verkkoakin ovat kuulemma tutkineet mutta mitään vikaa ei ole löytynyt? Jos tekisin vikailmoituksen joka kerta kun netti katkeaa, soittaisin Soneralle joka päivä!
psoininv ja jannne: Teillä on molemmilla käytössä Ciscon EPC3825 -malli, johon on nyt saatavilla päivitys jonka pitäisi auttaa pätkimisongelmiin. Päivitys tehdään Soneran puolelta (itse ei voi päivittää) ja päivityksen saa olemalla yhteydessä vikapalveluun joko puhelimitse (0206 90101, mpm/pvm) tai palvelupyynnöllä (omien sivujen kautta).

Vessu: Hyvinkäällä ei ole tällä hetkellä tiedossa yleistä vikaa. Jos pätkiminen on päivittäistä ja jatkuvaa, kannattaa tehdä vikailmoitus palvelupyynnöllä ja pyytää seuraamaan kaistaa pidemmän aikaa.
Heh, pakko kirjoittaa pitkästä aikaa - Sonera omalla kohdallani toiminut yleensä mainiosti lukuunottamatta muutamia hetkiä silloin tällöin vuodesta 2008 syksy, jolloin päivitin 100/5 extraan (kaapeli). Yleensä ottaen vikatilanteet kestävät muutamia päiviä tai viikon parin, sitten tilanne taas normalisoituu kunhan ensin olen muutaman päivän odottelun jälkeen tehnyt sitten vikailmoituksen muutamana seuraavana päivänä. Samoin myös tällä kertaa. Eka odotin, sitten kiukustuin - asentaja kävi jälleen, muutama soitto Soneralta: "selvitellään, katsellaan" <- lopulta mitään ei tehdä missään, mikään ei ole muuttunut, asentaja käynyt toteamassa kaikki ok... ja yht'äkkiä kaikki toimii taas about ok seuraavaan vastaavaan tilanteeseen asti.

Itselläni on netti alkanut taas toimia about ok viikon - parin aikana. Sitä ennen muutama viikko oli vähintäänkin raivostuttavia. Sijainti edelleen Hyvinkää / Vehkoja. Modeemina WCM300 <- olisi kiva jos joku voisi suositella parempaa (=luotettavampi) modeemi, mikäli sellainen on olemassa. Haluan siis karvalakkimallin, en mitään reititintä kaikilla mahdollisilla optioilla jotka tekevät netistä entistä huonommin toimivan. Minimissäänkin modeemi pitää saada siltaavaksi ja kaikki extraoptiot disabloitua (Ciscon uusin EPC328x tjsp?)

Mutta ohessa muistin virkistykseksi logia netin toimivuudesta hyvinä hetkinä vs. mitä se on pahimmillaan:

IRC:n näkökulmasta hyvänä hetkenä

--- Day changed Mon May 16 2011
--- Day changed Tue May 17 2011
--- Day changed Wed May 18 2011
--- Day changed Thu May 19 2011
--- Day changed Fri May 20 2011
12:25 -!- Tiammatj [<sonera-host>] has quit [Ping timeout]
12:59 -!- Tiammatj [<sonera-host>] has joined #<channel>
--- Day changed Sat May 21 2011
--- Day changed Sun May 22 2011
--- Day changed Mon May 23 2011
--- Day changed Tue May 24 2011
--- Day changed Wed May 25 2011
--- Day changed Thu May 26 2011
--- Day changed Fri May 27 2011
--- Day changed Sat May 28 2011
--- Day changed Sun May 29 2011
--- Day changed Mon May 30 2011
--- Day changed Tue May 31 2011
--- Day changed Wed Jun 01 2011
--- Day changed Thu Jun 02 2011
--- Day changed Fri Jun 03 2011
--- Day changed Sat Jun 04 2011
--- Day changed Tue Jun 07 2011
--- Day changed Wed Jun 08 2011
--- Day changed Thu Jun 09 2011
--- Day changed Fri Jun 10 2011
--- Day changed Sat Jun 11 2011
--- Day changed Mon Jun 13 2011
--- Day changed Tue Jun 14 2011
--- Day changed Wed Jun 15 2011
--- Day changed Thu Jun 16 2011
--- Day changed Fri Jun 17 2011
--- Day changed Sat Jun 18 2011
--- Day changed Sun Jun 19 2011
--- Day changed Mon Jun 20 2011
--- Day changed Tue Jun 21 2011
18:00 -!- Tiammatj [<sonera-host>] has quit [Ping timeout]
18:18 -!- Tiammatj [<sonera-host>] has joined #<channel>
--- Day changed Wed Jun 22 2011
--- Day changed Thu Jun 23 2011
--- Day changed Sat Jun 25 2011
--- Day changed Mon Jun 27 2011
--- Day changed Tue Jun 28 2011
--- Day changed Wed Jun 29 2011
--- Day changed Thu Jun 30 2011
--- Day changed Fri Jul 01 2011
--- Day changed Sat Jul 02 2011
--- Day changed Sun Jul 03 2011
--- Day changed Mon Jul 04 2011
--- Day changed Fri Jul 08 2011
--- Day changed Sat Jul 09 2011
--- Day changed Mon Jul 11 2011


VS:

"Ei niin hyvä kausi"

17:12 -!- Tiammatj [<sonera-host>] has quit [Ping timeout]
--- Day changed Mon Sep 05 2011
19:03 -!- Tiammatj [<sonera-host>] has joined #<channel>
--- Day changed Tue Sep 06 2011
09:30 -!- Tiammatj [<sonera-host>] has quit [Ping timeout]
09:30 -!- Tiammatj [<sonera-host>] has joined #<channel>
--- Day changed Wed Sep 07 2011
--- Day changed Thu Sep 08 2011
22:38 -!- Tiammatj [<sonera-host>] has quit [Ping timeout]
22:40 -!- Tiammatj [<sonera-host>] has joined #<channel>
--- Day changed Fri Sep 09 2011
07:58 -!- Tiammatj [<sonera-host>] has quit [Ping timeout]
08:00 -!- Tiammatj [<sonera-host>] has joined #<channel>
08:04 -!- Tiammatj [<sonera-host>] has quit [Ping timeout]
08:06 -!- Tiammatj [<sonera-host>] has joined #<channel>
--- Day changed Sat Sep 10 2011
--- Day changed Sun Sep 11 2011
15:42 -!- Tiammatj [<sonera-host>] has quit [Ping timeout]
15:43 -!- Tiammatj [<sonera-host>] has joined #<channel>
--- Day changed Tue Sep 13 2011
--- Day changed Wed Sep 14 2011
--- Day changed Thu Sep 15 2011
--- Day changed Fri Sep 16 2011
--- Day changed Sun Sep 18 2011
22:31 -!- Tiammatj [<sonera-host>] has quit [Ping timeout]
--- Day changed Mon Sep 19 2011
00:09 -!- Tiammatj [<sonera-host>] has joined #<channel>
--- Day changed Tue Sep 20 2011
02:21 -!- Tiammatj [<sonera-host>] has quit [Ping timeout]
05:19 -!- Tiammatj [<sonera-host>] has joined #<channel>
--- Day changed Wed Sep 21 2011
15:29 -!- Tiammatj [<sonera-host>] has quit [Ping timeout]
15:42 -!- Tiammatj [<sonera-host>] has joined #<channel>
--- Day changed Fri Sep 23 2011
01:57 -!- Tiammatj [<sonera-host>] has quit [Ping timeout]
09:27 -!- Tiammatj [<sonera-host>] has joined #<channel>
13:39 -!- Tiammatj [<sonera-host>] has quit [Ping timeout]
13:39 -!- Tiammatj [<sonera-host>] has joined #<channel>
14:08 -!- Tiammatj [<sonera-host>] has quit [Ping timeout]
14:09 -!- Tiammatj [<sonera-host>] has joined #<channel>
14:15 -!- Tiammatj [<sonera-host>] has quit [Ping timeout]
14:31 -!- Tiammatj [<sonera-host>] has joined #<channel>
15:07 -!- Tiammatj [<sonera-host>] has quit [Ping timeout]
15:08 -!- Tiammatj [<sonera-host>] has joined #<channel>
--- Day changed Sat Sep 24 2011
--- Day changed Sun Sep 25 2011
11:31 -!- Tiammatj [<sonera-host>] has quit [Ping timeout]
11:31 -!- Tiammatj [<sonera-host>] has joined #<channel>
11:48 -!- Tiammatj [<sonera-host>] has quit [Ping timeout]
12:43 -!- Tiammatj [<sonera-host>] has joined #<channel>
23:06 -!- Tiammatj [<sonera-host>] has quit [Ping timeout]
23:07 -!- Tiammatj [<sonera-host>] has joined #<channel>
--- Day changed Mon Sep 26 2011
--- Day changed Tue Sep 27 2011
--- Day changed Wed Sep 28 2011
--- Day changed Thu Sep 29 2011
--- Day changed Sun Oct 02 2011
--- Day changed Mon Oct 03 2011
--- Day changed Tue Oct 04 2011
--- Day changed Wed Oct 05 2011
--- Day changed Thu Oct 06 2011
11:11 -!- Tiammatj [<sonera-host>] has quit [Ping timeout]
11:12 -!- Tiammatj [<sonera-host>] has joined #<channel>


Oma skriptini joka ylläpitää nettiä vikatilanteiden yhteydessä. Ohessa katkojen määrät päivän aikana sekä päivän ekan sekä vikan katkon timestamp:

Hyvä hetki:

Päivä Kuvaus Alkoi Päättyi Network restart
2011-05-22 network failed at Sun Sun May 22 19:38:41 EEST 2011 Sun May 22 19:38:41 EEST 2011 1
2011-05-23
2011-05-24
2011-05-25
2011-05-26
2011-05-27 network failed at Fri Fri May 27 05:39:14 EEST 2011 Fri May 27 05:39:14 EEST 2011 1
2011-05-28
2011-05-29
2011-05-30
2011-05-31
2011-06-01 network failed at Wed Wed Jun 1 08:36:34 EEST 2011 Wed Jun 1 08:36:34 EEST 2011 1
2011-06-02 network failed at Thu Thu Jun 2 02:18:45 EEST 2011 Thu Jun 2 02:18:45 EEST 2011 1
2011-06-03 network failed at Fri Fri Jun 3 19:59:51 EEST 2011 Fri Jun 3 21:44:59 EEST 2011 3
2011-06-04 network failed at Sat Sat Jun 4 07:26:56 EEST 2011 Sat Jun 4 07:26:56 EEST 2011 1
2011-06-05
2011-06-06 network failed at Mon Mon Jun 6 19:40:50 EEST 2011 Mon Jun 6 19:42:53 EEST 2011 4
2011-06-07
2011-06-08
2011-06-09
2011-06-10
2011-06-11
2011-06-12
2011-06-13
2011-06-14
2011-06-15
2011-06-16
2011-06-17
2011-06-18
2011-06-19
2011-06-20
2011-06-21
2011-06-22
2011-06-23
2011-06-25
2011-06-26
2011-06-27 network failed at Mon Mon Jun 27 08:59:52 EEST 2011 Mon Jun 27 08:59:52 EEST 2011 1
2011-06-28
2011-06-29
2011-06-30
2011-07-01
2011-07-02
2011-07-03
2011-07-04
2011-07-05
2011-07-06


VS

Hieman enemmän ongelmia:

Päivä Kuvaus Alkoi Päättyi Network restart
2011-08-27 network failed at Sat Sat Aug 27 22:33:46 EEST 2011 Sat Aug 27 22:34:32 EEST 2011 2
2011-08-28 network failed at Sun Sun Aug 28 13:24:49 EEST 2011 Sun Aug 28 16:10:15 EEST 2011 2
2011-08-29 network failed at Mon Mon Aug 29 13:33:06 EEST 2011 Mon Aug 29 13:33:06 EEST 2011 1
2011-08-30 network failed at Tue Tue Aug 30 08:23:59 EEST 2011 Tue Aug 30 08:23:59 EEST 2011 1
2011-08-31
2011-09-01 network failed at Thu Thu Sep 1 04:44:48 EEST 2011 Thu Sep 1 15:46:48 EEST 2011 3
2011-09-02 network failed at Fri Fri Sep 2 03:43:30 EEST 2011 Fri Sep 2 10:47:22 EEST 2011 12
2011-09-03 network failed at Sat Sat Sep 3 04:04:04 EEST 2011 Sat Sep 3 20:44:27 EEST 2011 3
2011-09-04 network failed at Sun Sun Sep 4 17:10:29 EEST 2011 Sun Sep 4 20:38:58 EEST 2011 4
2011-09-05
2011-09-06 network failed at Tue Tue Sep 6 09:04:52 EEST 2011 Tue Sep 6 09:29:41 EEST 2011 5
2011-09-07 network failed at Wed Wed Sep 7 07:18:04 EEST 2011 Wed Sep 7 15:08:54 EEST 2011 2
2011-09-08 network failed at Thu Thu Sep 8 04:20:36 EEST 2011 Thu Sep 8 22:39:44 EEST 2011 9
2011-09-09 network failed at Fri Fri Sep 9 07:57:17 EEST 2011 Fri Sep 9 15:00:30 EEST 2011 8
2011-09-10 network failed at Sat Sat Sep 10 14:35:02 EEST 2011 Sat Sep 10 18:14:38 EEST 2011 4
2011-09-11 network failed at Sun Sun Sep 11 15:15:09 EEST 2011 Sun Sep 11 23:03:24 EEST 2011 5
2011-09-12
2011-09-13
2011-09-14 network failed at Wed Wed Sep 14 07:46:59 EEST 2011 Wed Sep 14 09:57:54 EEST 2011 5
2011-09-15 network failed at Thu Thu Sep 15 20:20:56 EEST 2011 Thu Sep 15 20:20:56 EEST 2011 1
2011-09-16 network failed at Fri Fri Sep 16 15:54:24 EEST 2011 Fri Sep 16 22:06:04 EEST 2011 3
2011-09-17
2011-09-18 network failed at Sun Sun Sep 18 16:20:21 EEST 2011 Sun Sep 18 22:40:33 EEST 2011 7
2011-09-19 network failed at Mon Mon Sep 19 12:13:32 EEST 2011 Mon Sep 19 12:13:32 EEST 2011 1
2011-09-20 network failed at Tue Tue Sep 20 01:49:20 EEST 2011 Tue Sep 20 13:39:33 EEST 2011 17
2011-09-21 network failed at Wed Wed Sep 21 15:26:08 EEST 2011 Wed Sep 21 15:37:57 EEST 2011 17
2011-09-22
2011-09-23 network failed at Fri Fri Sep 23 01:55:07 EEST 2011 Fri Sep 23 23:22:20 EEST 2011 40
2011-09-24
2011-09-25 network failed at Sun Sun Sep 25 11:23:14 EEST 2011 Sun Sep 25 23:07:40 EEST 2011 9
2011-09-26 network failed at Mon Mon Sep 26 13:36:24 EEST 2011 Mon Sep 26 14:37:16 EEST 2011 8
2011-09-27
2011-09-28
2011-09-29 network failed at Thu Thu Sep 29 02:20:58 EEST 2011 Thu Sep 29 11:30:49 EEST 2011 6
2011-09-30
2011-10-01
2011-10-02 network failed at Sun Sun Oct 2 06:10:17 EEST 2011 Sun Oct 2 17:25:00 EEST 2011 4
2011-10-03
2011-10-04
2011-10-05
2011-10-06 network failed at Thu Thu Oct 6 09:51:51 EEST 2011 Thu Oct 6 11:11:41 EEST 2011 9


Uskokaa pois, viimeiset päivät netti on ollut jo paljon parempi - siis about 26.9 alkaen. :)

terv,
Petri
Veikko kirjoitti:
psoininv ja jannne: Teillä on molemmilla käytössä Ciscon EPC3825 -malli, johon on nyt saatavilla päivitys jonka pitäisi auttaa pätkimisongelmiin.


Mikä mahtaa olla tuon päivityksen versio? Sain tekstiviestin jonka mukaan päivityksen olisi pitänyt tapahtua 7.10 vaan enpä usko että tapahtui. Modeemi on ollut päällä koko ajan, käynnisteltykin uudestaan joka päivä. Netti pätkii yhä.

Nyt on sisässä firmis:
Firmware Name: epc3825-v302r12901-100201c.bin
Firmware Build Time: Feb 02 2010 15:45:18
jannne kirjoitti:
[quote="Veikko":1i9og6wr]psoininv ja jannne: Teillä on molemmilla käytössä Ciscon EPC3825 -malli, johon on nyt saatavilla päivitys jonka pitäisi auttaa pätkimisongelmiin.


Mikä mahtaa olla tuon päivityksen versio? Sain tekstiviestin jonka mukaan päivityksen olisi pitänyt tapahtua 7.10 vaan enpä usko että tapahtui. Modeemi on ollut päällä koko ajan, käynnisteltykin uudestaan joka päivä. Netti pätkii yhä.

Nyt on sisässä firmis:
Firmware Name: epc3825-v302r12901-100201c.bin
Firmware Build Time: Feb 02 2010 15:45:18[/quote:1i9og6wr]

Hiukan näyttää siltä, että päivitys ei olisi mennyt läpi. Kannattaa jättää uusi palvelupyyntö samasta aiheesta ja mainita että päivitystä on jo kerran koitettu, ja laittaa lisätiedoksi nämä samat infot modeemilta.
Nyt on onnistuneesti sisässä
Firmware Name: epc3825-v302r125533-110811c.bin
Firmware Build Time: Aug 11 18:20:51 2011

Ja muutaman päivän testailun jälkeen näyttää auttaneen huikeasti. Toivottavasti nyt pätkimishuolet on mennyttä elämää...
Minulla on myös toiminut yhteydet hyvin ilmeisesti tuon päivityksen vuoksi.

Current Software Revision: epc3825-v302r125533-110811c
Firmware Name: epc3825-v302r125533-110811c.bin
Firmware Build Time: Aug 11 18:20:51 2011

t. psoininv
Minulla on samanlainen ongelma, eli internet pätkäisee suunnilleen 20 minuutin välein (hetkeksi tulee ilmoitus "verkkokaapeli ei kytketty") ja Skype sun muut katkeaa ja yhdistää jälleen viiden sekunnin jälkeen. Erityisen kiusallista tämä on pelatessa Playstation 3:lla netissä, sillä peli loppuu kuin seinään esimerkiksi jääkiekossa, eikä kyseiseen otteluun pääse enää yhdistämään.

Minulla on kaapelimodeemina Cisco EPC2325. Onkohan tähänkin malliin samanlainen päivitys saatavilla? Olen siis Turun Kaapelitelevision asiakas.
Tietääkseni tuohon modeemiin ei ole päivitystä saatavilla, mutta voin varmistaa tilanteen. Laitan tänne tiedon kun saan varmistuksen.
Veikko kirjoitti:
Tietääkseni tuohon modeemiin ei ole päivitystä saatavilla, mutta voin varmistaa tilanteen. Laitan tänne tiedon kun saan varmistuksen.

Selvä.

Lisätietona vielä, että netti toimi aiemmin ongelmitta, mutta heti kun Sonera muutti kaapelitelevision kanavapaikkoja, alkoi netti pätkimään. Tv on tosin toiminut ongelmitta.
Teinpä vaihteeksi vikailmoituksen, kun osassa Hyvinkäätä kaapelilaajakaista oli pe 4.11. täysin poikki ainakin n. 5h, palautui kylläkin normaaliksi ehkä klo 16:15. Ainahan näissä on mahdollista, että jopa omassa laitteessa voisi olla vikaa, niinpä kävin testaamassa keskustan Sonera-liikkeessä, jossa pelasi ihan ok. Takaisin kotiin, eikä modeemi saanut edelleenkään yhteyttä verkkoon. Lauantaina pukkasi tekstarin, että korjaus siiretty asentajalle. Niinpä peruutin koko keikan, mutta jäi kaivelamaan, miten tällaiseen tilanteeseen oikein pitäisi suhtautua. Nythän tietysti tulkitsette, että vikailmoitus oli aiheeton, kun ikävä asiakas sen itse peruikin. Kuitenkin vika oli 100-varmasti Soneran päässä, olisiko siis pitänyt vaan vaivata asentajaa, jotta vian syyn olisi edes mahdollisesti saanut selville?
Tuli siirrettyä perjantaina kaapelimodeemi uuteen osoitteeseen. Toimi jotenkuten, mutta pätkintää esiintyi aika paljon. Sunnuntaina kun vein tv-laitteet. Ja kun asunnossa on vain yksi antennirasia, niin jouduin laittamaan jaottimen väliin saadakseni signaalin kaapelimodeemille sekä digiboksille.

Nyt ei sitten enään modeemi yhdistä ollenkaan.

Vikailmoituksen olisin jättänyt, mutta eipä siellä ole sellaista vaihtoehtoa, joka koskisi laajakaista kaapelia.

Uusi modeemikin on kaiketi tulossa mutta mitään hajua ei ole että milloin ja mihin. Tänään on muuttunut osoitteet soneralle. Kirje tuli perjantaina vanhaan osoitteeseen.

Kunnon jaottimia ei tunnu saavan ollenkaan tällä hetkellä. Ja kun tiedän että toimiessaan tuo modeemi tulee sitten sotkemaan myös digiboksin toimintaa, niin se jo vaatii vähän paremman jaottimen.
Tinke12: Tietoa tuohon EPC2325:sen tilanteeseen: päivitystä ei valitettavasti ole saatavilla.

Olitko tuon netin alkaessa pätkimään testannut toista antennikaapelia ja mahd. poistanut haaroittimen / jakajan? TKTV:n kaapelimuutoksissa joissain tapauksissa vanhalla antennikaapelilla ei näkynyt kaikkia kanavia, tai kuva pikselöityi / pätki. Syynä oli kaapelikanavien taajuusmuutokset. Sinulla TV toimii, mutta samasta linjasta tuleva nettisignaali voi alkaa myös pätkimään mikäli kaapeli tai haaroitin ei päästä kaikkia taajuuksia läpi.

jiiwee: Tuossa tapauksessa olisi kannattanut pitää vikailmoitus voimassa ja antaa asentajan tulla. Mikäli olit testannut laitteesi ja se toimi ongelmitta, laiteviasta ei voi olla kyse ja tällöin asentajakäyntimaksusta ei tarvitse olla huolissaan. Maksu veloitetaan vain, jos vika jää asiakkaan omiin laitteisiin (ei esim. taloyhtiön sisäverkkovioissa). Tästä syystä laitteita pyydetään testaamaan jotta ne saadaan rajattua vian ulkopuolelle ennen vikailmoituksen tekoa.
Nible: Koititko tehdä vikailmoituksen puhelimitse vai palvelupyyntönä omien sivujen kautta? Omilla sivuilla saa ilmoitukseen valittua oikean liittymätyypin (Laajakaista Valokuitu Kaapeli tässä tapauksessa) ja lisäksi lisättyä lisätietoja, mikäli tarpeellista.
Veikko kirjoitti:
Nible: Koititko tehdä vikailmoituksen puhelimitse vai palvelupyyntönä omien sivujen kautta? Omilla sivuilla saa ilmoitukseen valittua oikean liittymätyypin (Laajakaista Valokuitu Kaapeli tässä tapauksessa) ja lisäksi lisättyä lisätietoja, mikäli tarpeellista.


Omien sivujen kautta yritin tehdä. Siellä oli tuo Valokuitu sana hämäämässä.

Puhelimella en viitsi tehdä noita vikailmoituksia, kun tuolla palvelupyynnöllä voi kirjoitella tarkempia tietoja viasta lisätietoon.

Netti kyllä pätkii edelleenkin aika pahasti. Vikailmoitusta en nyt vielä ala tekemään, kun on parempi jakaja ja kaapelit tilattu. Kunhan ne saapuvat, niin sitten voi rajata omista osista pätkinnän aiheuttajan pois. Ja jos jatkuu, niin sitten vikailmoitusta.

Lisäksi sain tänään soiton että uusi modeemikin lähti tulemaan.
Perjantaina tuli uusi modeemi ja sen mukana datajaotin ja kaapeli.
Ehdin jo mennä tilaamaan itsekin uuden jaottimen ja kaapelin joten nyt niitä on sitten useampi kappale.

Nyt sentään netti toimii, jotenkuten mutta aika paljon on pätkintää.

Äskenkin oli noin puolisen tuntia katkosta, jolloin modeemi katkoi koko ajan yhteyttä, kun sai sen pystyyn.

Tiistaina ilmeisesti tapahtuu verkon muutos, jolloin sitten tuo nykyinen modeemi lopettaa toimintansa ja uusi alkaisi toimimaan. Joten ei tässä nyt taida viitsiä edes mitään vikailmoitusta tekemään enään tässä vaiheessa.
Perjantaina vaihdoin jakajan ja kaapelin jakajalta modeemille. Näyttävät olevan ne laadukkaat datajaotin ja kaapeli, joita joka paikassa suositellaan. Tulivat uuden modeemin mukana.

Ei vaikutusta pätkintään.

Maanantain ja tiistain välisenä yönä modeemi oli hävittänyt yhteyden eikä saanut yhteyttä enään muodostettua. Vaihdoin modeemin ja sen jälkeen nousi yhteys ylös.

Ei vaikutusta pätkintään.
Tai sen verran ollut että pätkintää ei ole enään niin paljon.

Eilen illalla sitten jätin vikailmoituksen, kun nyt on asunnon sisällä tehty vaihdettu kaikki.

Tuo vikailmoituksen jättö oli taas se ratkaiseva teko. Sen jälkeen ei ole tapahtunut ainakaan mitään kovin pitkää pätkintää, joka olisi vaikuttanut johonkin.
Jos toimii niinkuin ennenkin, niin eiköhän pätkintä palaa, kun kuittaus vikailmoituksesta tulee, että vikaa ei löytynyt.

Modeemin tällä hetkellä antamat lukemat
Downstream Power level Signal to Noise Ratio
Channel 1: 3.2 dBmv 40.2 dBmv
Channel 2: 3.0 dBmv 39.4 dBmv
Channel 3: 3.0 dBmv 39.0 dBmv
Channel 4: 5.3 dBmv 41.2 dBmv
Upstream
Channel 1: 56.7 dBmv

Pitää nyt jonkin aikaa katsella tuleeko tästä toimivaa yhteyttä vai ei.
Eilen tuli toiselta operaattorilta mainos että olisi kuituliittymää tarjolla, joka alkaa vaikuttaa erittäin hyvältä vaihtoehdolta, jos tätä ei saada luotettavaksi yhteydeksi.
Nyt on sitten sisässä vikailmoitukset sekä pätkivästä netistä, sekä pätkivistä tv-kanavista.

Alkanut viime aikoina pätkimään myös tv:kin melkein samaan tahtiin kuin nettikin.

kahdella boksilla kokeiltu (wbox hd2 ja topfiled tf500) ja kummallakin alkaa laatu pomppimaan ja kuva ja ääni pätkimään.

Modeemikin alkaa samalla vilkuttelemaan valojaan eli sekin kadottaa yhteyden.

Jakaja pitäisi olla kunnollinen. Kaapelit jakajalta laitteille pitäisi olla ihan kunnolliset.

Netistä tehty vikailmoitus ilmeisesti jo vähän pidemmällä tutkinnassa, tv:n ongelmat ilmoitettu eilen.
Nible kirjoitti:
Nyt on sitten sisässä vikailmoitukset sekä pätkivästä netistä, sekä pätkivistä tv-kanavista.

Alkanut viime aikoina pätkimään myös tv:kin melkein samaan tahtiin kuin nettikin.

kahdella boksilla kokeiltu (wbox hd2 ja topfiled tf500) ja kummallakin alkaa laatu pomppimaan ja kuva ja ääni pätkimään.

Modeemikin alkaa samalla vilkuttelemaan valojaan eli sekin kadottaa yhteyden.

Jakaja pitäisi olla kunnollinen. Kaapelit jakajalta laitteille pitäisi olla ihan kunnolliset.

Netistä tehty vikailmoitus ilmeisesti jo vähän pidemmällä tutkinnassa, tv:n ongelmat ilmoitettu eilen.


Katsoin laajakaistasta tehdyn vikailmoituksen ja sen perusteella asentaja oli käynyt korjauksia tekemässä. Onko tilanne parantunut kummankaan ongelman suhteen?
Veikko kirjoitti:
[quote="Nible":1h08c3hx]Nyt on sitten sisässä vikailmoitukset sekä pätkivästä netistä, sekä pätkivistä tv-kanavista.

Alkanut viime aikoina pätkimään myös tv:kin melkein samaan tahtiin kuin nettikin.

kahdella boksilla kokeiltu (wbox hd2 ja topfiled tf500) ja kummallakin alkaa laatu pomppimaan ja kuva ja ääni pätkimään.

Modeemikin alkaa samalla vilkuttelemaan valojaan eli sekin kadottaa yhteyden.

Jakaja pitäisi olla kunnollinen. Kaapelit jakajalta laitteille pitäisi olla ihan kunnolliset.

Netistä tehty vikailmoitus ilmeisesti jo vähän pidemmällä tutkinnassa, tv:n ongelmat ilmoitettu eilen.


Katsoin laajakaistasta tehdyn vikailmoituksen ja sen perusteella asentaja oli käynyt korjauksia tekemässä. Onko tilanne parantunut kummankaan ongelman suhteen?[/quote:1h08c3hx]

Juu kävi eilen ja tuossa suoritti mittauksia. Itseasiassa olivat ihan toimivia eilen kumpikin ja kuitattu kummatkin tehdyksi.

Tosin tänään on tuossa 15:40 paikkeilla on netti katkennut ja ei ole takaisin noussut. Uusi vikailmoitus tehty. TV:ssä en ole huomannut mitään. Tosin reilun tunnin olen vasta ollut kotona.

Ilmeisesti paluukanavassa tuntuu olevan jotain hämminkiä, joko rasiassa tai kaapelissa rasiasta talojakamon vahvistimelle. Sai mitattua vahvistimen lähdöstä paluukanavan (puhuikohan vaimennuksesta), mutta ei asunnosta.
Ja sekä vanhan että tämän uuden modeemin toiminta näissä vikatilanteissa vaikuttaa myös siltä että modeemit eivät saa yhteyttä vastapäähän. US valot jäivät vilkkumaan kummallakin modeemilla.
Äsken oli sitten modeemi saanut yhteyden pystyyn. Ei ihan 6 tuntia ollut poikki.
Katkesi siis ennen neljää, ja asunnossa ei ollut ketään. Ja nytkään kun tuo alkoi taas toimimaan en ollut muutamaan tuntiin modeemiin tai antennikaapeleihin koskenut.
Miulla EPC3825 ja yhteyden nopeus on hitaampi kuin 3g-verkon kautta surffatessa. Speedtest näyttää kyllä kelpo lukemia (30-80 megaa alas, 2-5 ylös), mutta sivut latautuvat kuin ois isdn ja useesti tulee yhteyden aikakatkaisu. Tietokone on piuhalla kiinni modeemissa. Modeemin tiedot:

Current Software Revision: epc3825-v302r125533-110811c
Firmware Name: epc3825-v302r125533-110811c.bin
Firmware Build Time: Aug 11 18:20:51 2011

Kannattaskohan koittaa ajaa firmis uudestaan ja sitten vasta vaihtaa modeemia?
ninternet kirjoitti:
Miulla EPC3825 ja yhteyden nopeus on hitaampi kuin 3g-verkon kautta surffatessa. Speedtest näyttää kyllä kelpo lukemia (30-80 megaa alas, 2-5 ylös), mutta sivut latautuvat kuin ois isdn ja useesti tulee yhteyden aikakatkaisu. Tietokone on piuhalla kiinni modeemissa. Modeemin tiedot:

Current Software Revision: epc3825-v302r125533-110811c
Firmware Name: epc3825-v302r125533-110811c.bin
Firmware Build Time: Aug 11 18:20:51 2011

Kannattaskohan koittaa ajaa firmis uudestaan ja sitten vasta vaihtaa modeemia?


Ihan pikasesti toi ongelma vaikuttas liiallisesta määrästä samanaikaisia yhteyksiä auki. Itte oon saanu modeemin jos toisenki juntturaan tälleen vaikka nopeustestit lupailee maat ja taivaan. Esim. jotku p2p-liikenne tekee tätä.

Ja lueskelin noita aikasempiakin kaapelin katkeilu-viestejä niin kirjotan omia kokemuksia ja keinoja siihen tässä samassa.

Eli itsellä oli tuo Ciscon EPC3000:n modeemi ja pitkään ihmettelin mikä siinä on kun yhteys tippuu hyvin hyvin usein ja Soneralta kävi jopa kaveri mittailemassa piuhoja, mutta mitään vikaa ei siinä ollut. No lopulta sitten repäsin modeemin kuoret auki ja totesin, että kaapelin fyysinen liitos piirilevyyn on aivan onneton ja murtunut. Tämän kun nyppäsi kolvilla kiinni piirilevyyn uudestaan niin loppu yhteyden pätkiminen seinään, eikä mielestäni tarvinnut sen jälkeen siitä murehtia ollenkaan.

Vastaa