Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
TeroRe
Yhteisömanageri
Yhteisömanageri
  • 5865 custom-general.kudos
  • 5560 custom-general.replies
  • 45 custom-general.solutions

Telia sulkee 3G-verkkonsa vuoden 2023 loppuun mennessä

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Lehdistötiedotteemme telia.fi:ssä:

Telia on päättänyt aikataulusta, jolla yhtiön 3G-verkko poistuu käytöstä. Tarkoitus on sulkea verkko vuoden 2023 loppuun mennessä. Taajuuksia ja investointeja vapautuu 5G:lle ja muille uusille tekniikoille.

Päätöksen taustalla on teknologian uudistaminen paremman asiakaskokemuksen tarjoamiseksi. 4G- ja 5G-verkot tarjoavat enemmän kapasiteettia, nopeutta ja muita verkon ominaisuuksia koko ajan kasvavaan käyttöön.

”Teknologiat kehittyvät nopeasti. 5G-verkko on jo laajasti käytössä, 4G-puhe eli VoLTE on tuotu verkkoon ja esineiden internetiä palvelevat uudet tekniikat kuten LTE-M ja Narrowband IoT kattavat jo koko Suomen. Nyt on hyvä ajankohta saatella hyvin palvellut 3G-verkko kohti auringonlaskua”, sanoo Telian teknologiajohtaja Jari Collin.

Verkon sulkemisen jälkeen 3G-puhelimet ja -liittymät toimivat edelleen gsm-verkossa. Datayhteydet edellyttävät käytännössä 4G-palveluihin siirtymistä.

”Autamme asiakkaitamme päivittämään palvelunsa parin vuoden siirtymäaikana heille parhaiten sopivalla tavalla. Mobiiliverkon aktiiviset netinkäyttäjät ovat jo suurelta osin siirtyneet 4G:hen ja 5G:hen, joten 3G:stä luopuminen ei muodosta isoa murroskohtaa mobiilipalveluiden kehityksessä”, arvioi Collin.

Telia tarjoaa tällä hetkellä matkaviestinnän palveluita jo neljän eri sukupolven mobiiliverkoissa: 2G eli gsm, 3G, 4G ja uusimpana nopeasti laajentuva 5G. 3G:n sulkemisen jälkeen gsm-verkko palvelee edelleen mobiilipuheluita sekä ensimmäisen sukupolven koneliittymiä.

Tero, Yhteisömanageri

Jos kommentti ratkaisi ongelmasi paina "Hyväksy ratkaisuksi" | Paina tykkää, jos pidit kommentista

<<<<<<< UUTTA: Yhteisössä kerätään nyt pisteitä - voit voittaa palkinnon! >>>>>>>>

311 vastausta
SannaMKoo
Moderaattori
Moderaattori
  • 445 custom-general.kudos
  • 814 custom-general.replies
  • 82 custom-general.solutions

@irritus  kirjoitti:

Kuten trä olen trä jo trä aikaisemminkin trä maininnut, trä 2G-verkko trä ei trä ole trä vaihtoehto. träät

Entä 2G-verkon äänenlaatu? Täällä esitettiin jo huolta half rate:n käytöstä. Elisan 2G-verkko on niin pahasti ylikuormittunut, että jatkuvan half raten käytön johdosta puheesta ei juuri saa selvää.

2003 jäi huono maku Dna:n suljettua Telialta ostamansa matkapuhelinverkon. Monin paikoin Dna:n verkko ylikuormittui pahoin. Äänenlaatu oli jopa vuoden päivät käyttökelvottoman surkea, ennen kuin Dna sai omaan verkkoonsa rakennettua lisää kapasiteettia.

Ymmärrän toki, lähinnä tuo kommenttini viittasi tuohon että lyömmekö ensi vuonna käteen irtisanomisilmoituksen Kotipuheen tai Kotinumeron omistajille. Eli tästä 3G-verkkojen sulkemisesta ei tällainen irtisanomisilmoituksen kouraan lyönti johtuisi! Niiden lopettamisesta kokonaan ei ole kantautunut korviini mitään tietoa vaikka uusmyynnistä ovatkin poistuneet.

Telia Yhteisö moderaattori | Samsung Galaxy S21 | Garmin Venu 2S | Lukutoukka | TV-sarjat

snow28
Kunniajäsen
  • 147 custom-general.kudos
  • 307 custom-general.replies
  • 14 custom-general.solutions

@irritus  kirjoitti:

Kuten trä olen trä jo trä aikaisemminkin trä maininnut, trä 2G-verkko trä ei trä ole trä vaihtoehto. träät

Entä 2G-verkon äänenlaatu? Täällä esitettiin jo huolta half rate:n käytöstä. Elisan 2G-verkko on niin pahasti ylikuormittunut, että jatkuvan half raten käytön johdosta puheesta ei juuri saa selvää.

2003 jäi huono maku Dna:n suljettua Telialta ostamansa matkapuhelinverkon. Monin paikoin Dna:n verkko ylikuormittui pahoin. Äänenlaatu oli jopa vuoden päivät käyttökelvottoman surkea, ennen kuin Dna sai omaan verkkoonsa rakennettua lisää kapasiteettia.

Tilanne on vähän erilainen kuin parikymmentä vuotta sitten. AMR-WB on koodekkina 2G-puheluissa esim. Telian verkon sisällä. AMR-NB on joissakin tapauksissa. Tarvittaessa operaattori voi myös laittaa GSM1800 kapaa ruuhkaisille alueille 3G-verkon sammutuksen myötä, mikäli kokee tarpeelliseksi.

irritus
Konkari ☆
  • 677 custom-general.kudos
  • 1245 custom-general.replies
  • 99 custom-general.solutions

AMR-WB on vähän kuin yrittäisi tunkea kuuden kilon kalkkunaa neljän kilon paistopussiin. 3,4 – 6,4 kHz kaistalle se tuo lähinnä lisää sihinää ja säröä. Ruuhkatilanteessa käytettävä 6,60 kbit/s nopeus ei oikeastaan edes ole oikeaa WB:tä.

snow28
Kunniajäsen
  • 147 custom-general.kudos
  • 307 custom-general.replies
  • 14 custom-general.solutions

@irritus  kirjoitti:

AMR-WB on vähän kuin yrittäisi tunkea kuuden kilon kalkkunaa neljän kilon paistopussiin. 3,4 – 6,4 kHz kaistalle se tuo lähinnä lisää sihinää ja säröä. Ruuhkatilanteessa käytettävä 6,60 kbit/s nopeus ei oikeastaan edes ole oikeaa WB:tä.

AMR-WB (tunnetaan myös HD Voice nimellä) on koodekkina kehittyneempi kuin AMR-NB ja merkittävästi parempi kuin vanhemmat GSM-HR/FR/EFR, joita ei enää oikein ole käytössä. Telia tukee AMR-WB 12.65kbps bitratea 2G-verkossakin, mutta koodekkihan on adaptiivinen eli jos mobiiliverkon yhteys on todella huono niin silloin bitrate tippuu lennossa. Siltikin äänenlaatu on parempi kuin vanhoilla koodekeilla. AMR-WB 6.60kbps on laadullisesti parempi kuin esim. GSM-HR. Olosuhteet täytyy myös olla jo aika huono, että tiputaan tuohon alimpaan bitrateen. Silloin aletaan muutenkin olemaan jo rajoilla, että katkeaako puhelu vaiko ei. Puhepuoli on monimutkainen kokonaisuus ja laatuun vaikuttavat monet asiat. Itse olen testannut kahden puhelimen välillä HD Voicea ja toimii hyvin Telian 2G-verkossa.

kiisseli67
Kunniajäsen
  • 2568 custom-general.kudos
  • 4087 custom-general.replies
  • 338 custom-general.solutions

Kesällä minun isä kävi Saksassa reissussa ja hänellä on vanha Nokia 6233 puhelin. Saksassa oli 3G-verkko jo purettu pois, joten puhelut isältä ja isälle meni 2G-verkon kautta. Olin vähän skeptinen että minkälainen kuuluvuus olisi, mutta yllätyin kuinka selvästi ja selkeästi puhelu kuului. Sitä en tiedä oliko vaikutusta, kun molemmat käyttivät Telian verkkoa 😀

#koskamävoin
Stupid is as stupid does - Forrest Gump
kustaa1967
Konkari
  • 409 custom-general.kudos
  • 924 custom-general.replies
  • 27 custom-general.solutions

@kiisseli67  kirjoitti:

Kesällä minun isä kävi Saksassa reissussa ja hänellä on vanha Nokia 6233 puhelin. Saksassa oli 3G-verkko jo purettu pois, joten puhelut isältä ja isälle meni 2G-verkon kautta. Olin vähän skeptinen että minkälainen kuuluvuus olisi, mutta yllätyin kuinka selvästi ja selkeästi puhelu kuului. Sitä en tiedä oliko vaikutusta, kun molemmat käyttivät Telian verkkoa 😀

Sonera kyllä aikoinaan osteli Saksasta operaattoreita , mutta luulenpa , että ei Telialla enää Saksassa omaa verkkoa ole , vaan ihan normaaleilla roaming-sopimuksilla mennään. No voin olla väärässäkin , joten korjatkaa siinä tapauksessa. 😉

KaPetri
Telialainen
Telialainen
  • 134 custom-general.kudos
  • 760 custom-general.replies
  • 63 custom-general.solutions

@kustaa1967  kirjoitti:

@kiisseli67  kirjoitti:

Sonera kyllä aikoinaan osteli Saksasta operaattoreita , mutta luulenpa , että ei Telialla enää Saksassa omaa verkkoa ole , vaan ihan normaaleilla roaming-sopimuksilla mennään. No voin olla väärässäkin , joten korjatkaa siinä tapauksessa. 😉

Aikanaan Saksaan tehtiin "sijoituksia", jotka ei sitten kantaneetkaan hedelmää. Tällä hetkellä roaming-sopimuksilla mennään.

kiisseli67
Kunniajäsen
  • 2568 custom-general.kudos
  • 4087 custom-general.replies
  • 338 custom-general.solutions

@kustaa1967  kirjoitti:

@kiisseli67  kirjoitti:

Hups! Lapsus käynyt kirjoituksessa, tarkoitus oli kirjoittaa, että molemmilla Telian matkapuhelinliittymä 🤦🏻‍♀️

Edit. Isä myös soittelee tuolla samaisella Nokialaisella (3G-puhelin) lähes viikoittain Saksalaiseen matkapuhelinliittymään tai sieltä soitetaan isälle. Minulle soitettiin myös jouluna jouluterveiset sieltä ja kyllä oli tosi selkeä ja kuuluva puhelu, ei minkäänlaisia häiriöitä puheluissa. Ei niinkuin ennen vanhaan, jolloin saattoi kuulla "langoilla" jopa muidenkin puheluiden puhetta 😉

#koskamävoin
Stupid is as stupid does - Forrest Gump
kustaa1967
Konkari
  • 409 custom-general.kudos
  • 924 custom-general.replies
  • 27 custom-general.solutions

@kiisseli67  kirjoitti:

@kiisseli67  kirjoitti:

Hups! Lapsus käynyt kirjoituksessa, tarkoitus oli kirjoittaa, että molemmilla Telian matkapuhelinliittymä 🤦🏻‍♀️

Edit. Isä myös soittelee tuolla samaisella Nokialaisella (3G-puhelin) lähes viikoittain Saksalaiseen matkapuhelinliittymään tai sieltä soitetaan isälle. Minulle soitettiin myös jouluna jouluterveiset sieltä ja kyllä oli tosi selkeä ja kuuluva puhelu, ei minkäänlaisia häiriöitä puheluissa. Ei niinkuin ennen vanhaan, jolloin saattoi kuulla "langoilla" jopa muidenkin puheluiden puhetta 😉

Epäilemättä 2G-verkossa puhelut ja tekstarit toimivat ihan siedettävästi. Toistetaanpa kuitenkin vielä tässäkin ketjussa esiin nostettu tosiasia , että suuri osa älypuhelimista ei tue VoLTE:a eikä tule koskaan tukemaankaan , niin 2023 jälkeen niidenkin puhelut siirtyvät 2G-verkkoon. Silloin puhelun aikana netin käyttö tyssää lähes totaalisesti.

irritus
Konkari ☆
  • 677 custom-general.kudos
  • 1245 custom-general.replies
  • 99 custom-general.solutions

@kustaa1967  kirjoitti:

ei Telialla enää Saksassa omaa verkkoa ole

Olet aivan oikeassa. Soneran ja Telefónican yhteisyritys Quam laittoi pillit pussiin jo 2002.

Sehr geehrte Damen und Herren,

der Mobilfunkanbieter Quam hat seinen Netzbetrieb im Bereich GSM/GPRS in der Nacht vom 15. zum 16. November 2002 eingestellt.

Tämän osion uusimmat keskustelut