Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
SakuMik
Moderaattori
Moderaattori
  • 55 custom-general.kudos
  • 192 custom-general.replies
  • 2 custom-general.solutions

Usein kysytyt kysymykset: Mobiililaajakaista

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

 

Tästä artikkelista löydät kaikki yleisimmät kysymykset koskien mobiililaajakaistaa sekä niihin myös vastaukset.

 

 

Sisällysluettelo:

 

  1. Mitä tarvitsen mobiililaajakaistaa varten?
  2. Kuinka tarkastan sim-kortin toimivuuden?

  3. Kuinka otan mobiililaajakaistan käyttööni?

  4. Mitä tehdä, kun WiFi ei toimi?

  5. Miten varmistan, että mobiililaajakaistani toimii mahdollisimman nopealla yhteydellä?

  6. Kuinka käytän mobiililaajakaistaani tietokoneella?

  7. Voinko käyttää mobiililaajakaistaani ulkomailla?
  8. Miten voin tarkistaa yhteyden toimivuuden alueellani?

 

1. Mitä tarvitsen mobiililaajakaistaa varten?

 

Tarvitset mobiililaajakaistaa varten toimivan sim-kortin, johon olet tilannut mobiilinettiliittymän.

  • Varmista, ettei liittymällä ole estoja, jotka estävät datan käytön. Löydät tiedon kirjautumalla Minun Teliaan ja avaamalla siellä liittymän tiedoista Lisäpalvelu-kohdan.

Lisäksi tarvitset laitteen, johon sim-kortin voi laittaa (mobiilireititin, nettitikku, tietokone, tabletti)

  • Aseta sim-kortti laitteeseen kortin mukana tulleiden ohjeiden mukaisesti. Varmista, että asetat kortin oikein päin laitteeseen.

 

2. Kuinka tarkastan sim-kortin toimivuuden?

 

Jos epäilet sim-kortin olevan rikki, helpoin tapa varmistaa sim-kortin toimivuus on testata korttia toisessa laitteessa. Jos sim-kortti toimii toisella laitteella normaalisti, niin häiriö jää laitteeseen. Huomioithan, että eri laitteissa käytetään erikokoisia sim-kortteja. Varmista, ettet laita laitteeseen liian pientä sim-korttia, sillä sitä ei saa välttämättä enää ulos. Tarkista reitittimen merkkivaloista, yhdistyykö se verkkoon. Laiteohjeistamme löydät myymiemme laitteiden ohjeet ja merkkivalojen merkitykset.

 

Jos vika vaikuttaa olevan sim-kortissa, voit tilata uuden Minun Teliasta:

  • 1. Valitse kirjauduttuasi se liittymä, jolle haluat tilata uuden sim-kortin.
  • 2. Tilaa uusi sim-kortti Hallinnoi liittymääsi -otsikon alta. Uusi sim-kortti saapuu sinulle postitse.
  • 3. Muistathan aktivoida uuden sim-kortin ennen käyttöä.

 

Voit kokeilla sim-korttia toisessa laitteessa myös Telia Kaupassa, josta saat tarvittaessa uuden sim-kortin mukaan.

 

3. Kuinka otan mobiililaajakaistan käyttööni?

 

Aseta uuden laajakaistan sim-kortti laitteeseen, jolla aiot käyttää mobiilinettiä. Mobiililaajakaistan käyttöönotto eroaa hieman riippuen siitä millä sitä aiot käyttää.


Nettitikku

  • Myymämme nettitikut toimivat Plug and Play -periaatteella, eli asennettuasi nettitikun tietokoneen usb-porttiin, muodostuu yhteys internetiin automaattisesti. Huomioi kuitenkin, että perinteiset nettitikut ovat vanhaa tekniikkaa ja niiden käyttöikä alkaa olemaan tiensä päässä. Nettitikkujen valmistajat eivät myöskään enää tuota uusia ohjeita ja päivityksiä kaikille malleille. Lisäksi on tiedossa, että nettitikut toimivat vaihtelevasti Windows 10 -käyttöjärjestelmällä. Tämän takia suosittelemme päivittämään vanhan nettitikun uudempaan modeemiin/reitittimeen.


Tietokone

  • Tietokoneet, jotka on varustettu sim-korttipaikalla, eivät tarvitse erillistä laitetta yhteyttä varten. Asiakastukisivustomme ohjeen avulla saat nopeasti käyttöösi laajakaistasi tietokoneella.

 

Mobiilireititin

  • Mobiilireitittimiä ei tarvitse asentaa tietokoneelle erikseen. Voit käyttää nettiä langattomasti WiFin / WLANin kautta tai verkkokaapelilla, kun reitittimessä on toimiva sim-kortti. Toimivan sim-kortin ja yhteyden tunnistat yleensä reitittimen valoista tai info-näytöstä.
    Laitekohtaiset käyttöohjeet sekä merkkivalojen selitteet löydät laiteohjeistamme. Tarkista tarvittaessa laitteesi merkki ja malli laitteen pohjassa tai takana olevasta tarrasta, jonka Model -rivi kertoo mallin.

 

4. Mitä tehdä, kun WiFi ei toimi?

 

Jos mobiilinetin yhteys toimii huonosti langattomassa verkossa, kokeile netin toimivuutta verkkokaapelilla tai USB-johdolla, jos reitittimessä ei ole porttia verkkokaapelille. Wifin toimintaa voi häiritä moni tekijä, kuten heikko WiFi-signaali, käytettävän verkon (2,4 Ghz tai 5 Ghz) ruuhka tai yksikin heikosti yhteydessä oleva päätelaite.


Täältä löydät mahdollisia toimenpiteitä, joilla voit ratkaista heikon Wifin toimivuuden.

 


5. Miten varmistan, että mobiililaajakaistani toimii mahdollisimman nopealla yhteydellä?

 

Varmistaaksesi, että mobiililaajakaistasi toimii parhaimmalla mahdollisella nopeudella sekä pienellä viiveellä, on tärkeää, että huomioit muutamia asioita. Esimerkiksi reitittimen sijainti ja reititinasetukset vaikuttavat suuresti yhteysnopeuteen ja sen vakauteen. Yhteisöstä löydät artikkelin johon olemme koostaneet vinkkejä WiFin parantamiseksi kotioloissa! Artikkeli vastaa muun muassa aiemmin mainittuihin suuresti vaikuttaviin asioihin.

 


6. Kuinka käytän mobiililaajakaistaani tietokoneella?

 

Voit käyttää mobiililaajakaistaasi useammalla tavalla tietokoneellasi. Sim-korttipaikalla varustettu tietokone tarvitsee käyttöönoton, jonka jälkeen sillä voi käyttää verkkoa. Kohdasta 3 voit tarkastaa miten käyttöönotto tehdään. Reitittimen kanssa voit käyttää yhteyttä langattomasti yhdistämällä koneen WiFi-verkkoosi, tai langallisesti nettikaapelilla. Jos olet vastikään ostanut nettitikun meiltä, niin se tulee plug and play -ominaisuudella varustettuna. Sinun täytyy siis vain kytkeä nettitikku kiinni koneeseen ja yhteys pelaa heti.

 

7. Voinko käyttää mobiililaajakaistaani ulkomailla?

 

Laajakaistoihimme kuuluu dataa kotimaassa sekä Pohjolassa ja Baltiassa. Sopimuksesta riippuen dataa voi olla rajattomasti Pohjolassa ja Baltiassa tai datan määrä voi olla rajoitettu. Jos tahdot käyttää nettiä EU/ETA-maissa niin sekin onnistuu sillä mobiililaajakaistoihimme kuuluu datapaketti! Datapaketin koko vaihtelee laajakaistasopimuksesta riippuen, voit tarkistaa Minun Teliasta oman sopimuksesi datapaketin koon avaamalla sopimuksen lisätiedot.

 

8. Miten voin tarkistaa yhteyden toimivuuden alueellani?

 

Sivustoltamme löydät kuuluvuuskartan, jonka avulla voit tarkastaa miltä kuuluvuus näyttää alueellasi. Kartta näyttää arvioidun yhteysnopeuden sekä vaihteluvälin. Lisäksi vinkkinä, että valitsemalla ylhäältä painikkeen Häiriökartta, voit tarkistaa onko alueellasi havaittu häiriöitä yhteyksissä. Rakenteilla-painikkeen takaa puolestaan löydät käynnissä olevat verkon parannustyöt, jotka myös saattavat hetkellisesti vaikuttaa yhteysnopeuksiin. Huomioithan myös, että kuuluvuutta koskevat tiedot ovat suuntaa-antavia.

 

 

---

 

Lue myös

 

 

 
0 vastausta