Tästä artikkelista löydät kaikki yleisimmät kysymykset koskien mobiililaajakaistaa sekä niihin myös vastaukset.
Sisällysluettelo:
-
Miten varmistan, että mobiililaajakaistani toimii mahdollisimman nopealla yhteydellä?
- Voinko käyttää mobiililaajakaistaani ulkomailla?
- Miten voin tarkistaa yhteyden toimivuuden alueellani?
1. Mitä tarvitsen mobiililaajakaistaa varten?
- Tarvitset mobiililaajakaistaa varten toimivan sim-kortin, johon olet tilannut mobiilinettiliittymän.
- Varmista, ettei liittymällä ole estoja, jotka estävät datan käytön. Löydät tiedon kirjautumalla Minun Teliaan ja avaamalla siellä liittymän tiedoista Lisäpalvelu-kohdan.
- Lisäksi tarvitset laitteen, johon sim-kortin voi laittaa (mobiilireititin, nettitikku, tietokone, tabletti)
- Aseta sim-kortti laitteeseen kortin mukana tulleiden ohjeiden mukaisesti. Varmista, että asetat kortin oikein päin laitteeseen.
2. Kuinka tarkastan sim-kortin toimivuuden?
Jos epäilet sim-kortin olevan rikki, helpoin tapa varmistaa sim-kortin toimivuus on testata korttia toisessa laitteessa. Jos sim-kortti toimii toisella laitteella normaalisti niin silloin sim-kortti on kunnossa ja häiriö on siinä laitteessa. Jos sim-kortti ei toimi toisessakaan laitteessa, sim-kortti voi olla silloin rikki. Huomioithan, että eri laitteissa käytetään erikokoisia sim-kortteja. Varmista, ettet laita laitteeseen liian pientä sim-korttia, sillä sitä ei saa välttämättä enää ulos. Tarkista reitittimen merkkivaloista, yhdistyykö se verkkoon. Laiteohjeistamme löydät myymiemme laitteiden ohjeet ja merkkivalojen merkitykset.
Jos vika vaikuttaa olevan sim-kortissa, voit tilata uuden Minun Teliasta:
- Valitse kirjauduttuasi se liittymä, jolle haluat tilata uuden sim-kortin.
- Tilaa uusi sim-kortti Hallinnoi liittymääsi -otsikon alta. Uusi sim-kortti saapuu sinulle postitse.
- Muistathan aktivoida uuden sim-kortin ennen käyttöä.
Voit kokeilla sim-korttia toisessa laitteessa myös Telia Kaupassa, josta saat tarvittaessa uuden sim-kortin mukaan.
3. Kuinka otan mobiililaajakaistan käyttööni?
Aloita asettamalla uuden mobiililaajakaistan sim-kortti laitteeseen. Mobiililaajakaistan käyttöönotto eroaa hieman riippuen siitä millä sitä aiot käyttää.
Nettitikku
- Myymämme nettitikut toimivat Plug and Play -periaatteella, eli asennettuasi nettitikun tietokoneen usb-porttiin, muodostuu yhteys internetiin automaattisesti. Huomioi kuitenkin, että perinteiset nettitikut ovat vanhaa tekniikkaa ja niiden käyttöikä alkaa olemaan tiensä päässä. Nettitikkujen valmistajat eivät myöskään enää tuota uusia ohjeita ja päivityksiä kaikille malleille. Voi myös olla, että nettitikku toimii vaihtelevasti Windows 10 -käyttöjärjestelmän kanssa. Tämän takia suosittelemme päivittämään vanhan nettitikun uudempaan modeemiin/reitittimeen.
Tietokone
- Tietokoneet, jotka on varustettu sim-korttipaikalla, eivät tarvitse erillistä laitetta yhteyttä varten. Asiakastukisivustomme ohjeen avulla saat nopeasti käyttöösi laajakaistasi tietokoneella.
Mobiilireititin
- Mobiilireitittimiä ei asenneta erikseen tietokoneelle vaan niiden kanssa käytät nettiä langattomasti Wi-Fi:n / WLANin kautta tai verkkokaapelilla. Toimivan sim-kortin ja yhteyden tunnistat yleensä reitittimen valoista tai info-näytöstä.
- Laitekohtaiset käyttöohjeet sekä merkkivalojen selitteet löydät laiteohjeistamme. Tarkista tarvittaessa laitteesi merkki ja malli laitteen pohjassa tai takana olevasta tarrasta, jonka Model -rivi kertoo mallin.
4. Mitä tehdä, kun langaton yhteys (Wi-Fi) ei toimi?
Jos mobiilinetin yhteys toimii huonosti langattomassa verkossa, kokeile netin toimivuutta verkkokaapelin- tai USB-kaapelin kautta. Wi-Fi:n toimintaa voi häiritä moni tekijä kuten heikko signaali, naapurin Wi-Fi-yhteys, joku muu Wi-Fi-laite tai yksikin heikosti yhteydessä oleva päätelaite.
Täältä löydät mahdollisia toimenpiteitä, joilla voit ratkaista heikon Wifin toimivuuden.
5. Miten varmistan, että mobiililaajakaistani toimii mahdollisimman nopealla yhteydellä?
Esimerkiksi reitittimen sijainti ja reititinasetukset vaikuttavat yhteysnopeuteen ja sen vakauteen. Yhteisöstä löydät artikkelin johon olemme koostaneet vinkkejä WiFin parantamiseksi kotioloissa.
6. Kuinka käytän mobiililaajakaistaani tietokoneella?
Voit käyttää mobiililaajakaistaasi tietokoneella kolmella eri tavalla:
- Jos tietokoneessasi on paikka sim-korttipaikalle, hanki mobiililaajakaista ja ota se käyttöön kohdassa 3 mainituilla ohjeilla.
- Jos sinulla on mobiilireititin niin voit käyttää yhteyttä yhdistämällä tietokoneesi joko reitittimen luomaan Wi-Fi-verkkoon tai langallisesti nettikaapelilla.
- Jos olet ostanut meiltä nettitikun niin se toimii ihan plug & play. Eli sinun tarvitsee siis vain kytkeä nettitikku kiinni koneeseen ja yhteys on heti käytettävissä.
7. Voinko käyttää mobiililaajakaistaani ulkomailla?
- Mobiililaajakaistoihimme kuuluu dataa kotimaassa sekä Pohjolassa ja Baltiassa. Sopimuksesta riippuen dataa voi olla rajattomasti tai datan määrä voi olla rajoitettu.
- Jos tahdot käyttää nettiä EU/ETA-maissa niin mobiililaajakaistoihimme kuuluu datapaketti, jonka koko vaihtelee laajakaistasopimuksesta riippuen.
Tarkasta Minun Teliasta oman sopimuksesi datapaketin koko avaamalla mobiililaajakaistasi sopimuksen lisätiedot.
8. Miten voin tarkistaa yhteyden toimivuuden alueellani?
Telia.fi -sivuilta löydät kuuluvuuskartan, jonka avulla voit tarkastaa miltä kuuluvuus näyttää alueellasi. Kartta näyttää arvioidun yhteysnopeuden sekä vaihteluvälin. Vinkki: Valitse ylhäältä Häiriökartta ja voit tarkistaa onko alueellasi havaittu häiriöitä yhteyksissä. Rakenteilla-painikkeen takaa löydät käynnissä olevat verkon parannustyöt, jotka myös saattavat hetkellisesti vaikuttaa yhteysnopeuksiin. Huomioithan myös, että kuuluvuutta koskevat tiedot ovat suuntaa-antavia.
---
Lue myös
- Usein kysytyt kysymykset: Telian laajakaista
- Usein kysytyt kysymykset: Telian laskutus
- Usein kysytyt kysymykset: Telian matkapuhelinliittymä
- Usein kysytyt kysymykset: Telian laitteet
- Usein kysytyt kysymykset: Huijausviestit ja tietoturva
- Usein kysytyt kysymykset: Telia rahoitus
- Usein kysytyt kysymykset: Telia TV