Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
SonjaNii
Moderaattori
Moderaattori
  • 28 custom-general.kudos
  • 79 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Usein kysytyt kysymykset: Huijausviestit ja tietoturva

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

 

Tästä artikkelista löydät kaikki yleisimmät kysymykset koskien huijausviestejä ja tietoturvaa sekä niihin myös vastaukset.

 

Sisällysluettelo:

 

  1. Miten erotan huijausviestin?
  2. Miten erotan huijauspuhelun? 
  3. Voinko estää huijauspuhelun? 
  4. Tuleeko maksua, jos vastaan huijauspuheluun?  
  5. Mitä teen, jos olen joutunut huijauspuhelun/sähköpostin/viestin kohteeksi? 
  6. Miten vältän huijauspuhelut/sähköpostit/viestit? 

 

1. Miten erotan huijausviestin?

 

Huijausviestin  voit tunnistaa huonosta kieliasusta ja kirjoitusvirheistä, on sitten kyse huijaustekstiviesteistä tai sähköposteista. Näitä ei kuitenkaan aina ole huijausviesteissä, joten pelkästään kieliasusta et voi päätellä onko viesti huijaus vai aito. Huijausviesteissä on usein linkki jollekin sivustolle, joka ei ole kuitenkaan kyseisen yrityksen sivusto vaan tekaistu sivu, jossa saattaa olla virus tai linkin kautta yritetään kalastella tietoja. 

 

Huijaussähköpostit voivat hyvinkin näyttää aidolta. Yleensä huijaussähköposteissa on aidon näköisiä tunnettujen yritysten logoja sekä linkkejä. On siis syytä olla epäileväinen, jos sähköpostissa on linkki ja et ole varma lähettäjästä. Linkkejä voidaan myös muuttaa ja lyhentää erilaisilla työkaluilla, joten linkkien kanssa kannattaa siis olla erityisen tarkkana.

 

Useassa huijausviestissä puhutaan kiireestä ja niissä halutaan, että teet nopeasti jotain tai muutoin menetät jotain tai sinulle voi koitua jotain, jos et toimi nopeasti. Telia tai muutkaan yritykset, kuten esimerkiksi pankit eivät koskaan kysy tunnuksiasi sähköpostitse tai tekstiviestillä.

 

2. Miten erotan huijauspuhelun?

 

Huijauspuhelut voivat tulla sekä kotimaisista että ulkomaisista numeroista. On huijauspuheluita, joissa soittajan ääni tulee nauhalta etkä todellisuudessa puhu oikean henkilön kanssa. Myös sellaisia puheluita on ollut liikkeellä, joissa tarjotaan apua tietokoneesi kanssa ja lopulta pyydetään asentamaan etäohjelma koneelle. Soittaja puhuu yleensä englantia tai huonoa suomea. Jos vastaat puheluun ja soittaja vaikuttaa epäilyttävältä, kannattaa lopettaa puhelu. Ei kannata koskaan luovuttaa puhelimessa luottokortin tietoja, salasanoja tai pankkitunnuksia. Jos joku näitä puhelimitse pyytää, on syytä olla epäileväinen..

 

3. Voinko estää huijauspuhelun?

 

Voit puhelimen asetuksien kautta estää numeron, josta huijauspuhelu tuli. Huomioithan, että puhelut tulevat harvoin samasta numerosta. Huijarit vaihtavat numeroita aktiivisesti, jolloin erilaiset estolistat toimivat huonosti.

 

4. Tuleeko maksua, jos vastaan huijauspuheluun? 

 

Jos olet vastannut huijauspuhelun numeroon niin vastaaminen itsessään ei ole vaarallista ja siitä ei tule sinulle maksua. Varsinkin, jos olet itse Suomessa etkä soita itse numeroon takaisin tai et laita sinne viestiä takaisin. Mutta se on vaarallista, jos jaat puhelussa tai viestissä henkilökohtaisia tietojasi.

 

5. Mitä teen, jos olen joutunut huijauspuhelun/sähköpostin/viestin kohteeksi?

 

Ilmoita Kyberturvallisuuskeskukselle tietoturvaloukkauksesta, erityisesti jos huijari pääsee laitteellesi. 

 

6. Miten vältän huijauspuhelut/sähköpostit/viestit?

 

Telia Turvapaketti ehkäisee nettiselaimella vaarallisten sivustojen avaamisen. Tämä on paras tapa suojata puhelin viruksilta sekä haittaohjelmilta. Jos huomaat netissä arvonnan, missä pyydetään puhelinnumeroa tai sähköpostiosoitettasi, tarkista arvonta tarkasti ennen tietojesi antamista. Arvonta saattaa joissakin tilanteissa olla huijaus, jossa tarkoituksena on kalastella tietojasi esimerkiksi huijauspuheluita varten.

 

--

 

Lue myös:

 
0 vastausta