Tästä artikkelista löydät kaikki yleisimmät kysymykset koskien Telian laajakaistaa sekä niihin myös vastaukset.
Sisällysluettelo:
1. Mitä teen, jos nettiyhteys hidastelee tai pätkii?
Nettiyhteyden hidasteluun tai pätkimiseen voi olla useita syitä. Tarjoamme laajakaistayhteyksiä neljällä eri tekniikalla, joissa jokaisessa omat erityispiirteensä mitä tulee vianselvitykseen. Jos olet epävarma mikä tekniikka itselläsi on käytössä, saat sen selville tarkastamalla laajakaistatilauksesi Minun Teliasta tai asiakaspalvelumme avulla.
Alta löydät eri tekniikat sekä linkit ohjeisiin, joiden avulla voit selvittää häiriötä.
- ADSL/VDSL-yhteys --> Ohjeet
- Valokuituyhteys --> Ohjeet
- Kaapelinettiyhteys --> Ohjeet
- Mobiilinetti, mobiiliyhteys --> Ohjeet
2. Onko modeemini yhteensopiva Telian liittymän kanssa?
Laajakaistayhteyksiä on tosiaan erilaisia ja ne käyttävät eri tekniikkaa hyväkseen. Yhteydet tarvitsevat toimiakseen erilaiset laitteet. Tarkista aina laitetta hankkiessa sen teknisistä tiedoista, tukeeko se tekniikkaa, joka kodissasi on käytössä. Kaikki Telian kautta laajakaistatilauksen yhteydessä hankitut laitteet ovat yhteensopivia tilaamasi laajakaistan kanssa. Jos yhteystekniikka vaihtuu, esimerkiksi muuton vuoksi, vanha laite ei välttämättä toimi uudessa osoitteessa uudella yhteystekniikalla.
- ADSL-yhteys --> Puhelinverkon tai -pistokkeen kautta toimivan modeemin pitää tukea vähintään ADSL2+-tekniikkaa.
- VDSL2-yhteys --> Modeemin pitää tukea VDSL2-tekniikkaa.
- Kaapelinettiyhteys --> Kaapeliverkkomme toimii EuroDOCSIS 3.0 -standardin mukaisesti, joten laitteen pitää tukea ja käyttää tätä tekniikkaa.
- Ethernet-yhteyksissä et tarvitse modeemia, mutta jos haluat jakaa yhteyttä useammalle laitteelle, tarvitset ethernet-reitittimen.
3. Kuinka tilaan yhteyteeni sopivan modeemin?
Jos sinulla ei ole meiltä vielä laajakaistaa, voit tilata laajakaistan ja siihen sopivan modeemin yhdellä kertaa verkkokaupastamme, asiakaspalvelusta tai Telia Kaupasta.
Nykyiseen, Telialta hankittuun nettiyhteyteen voit tilata sopivan modeemin kirjautumalla Minun Teliaan:
- Kirjaudu sisään ja valitse se laajakaista, jolle tarvitset modeemin tai reitittimen.
- Valitse Laitetiedot-välilehti.
- Ruksi annetuista vaihtoehdoista tarpeeseesi sopivimmat valinnat.
- Selaa alaspäin ja valitse Jatka.
- Saat ilmoituksen, että muiden muutosten teko uuden laitteen toimituksen aikana ei onnistu. Valitse Jatka, jos tämä sopii sinulle. Jos haluat tehdä muutoksia laajakaistaasi vielä ennen uuden modeemin tai muun laitteen tilausta, valitse Keskeytä tilaus.
- Lähetämme tilaamasi laitteet osoitteeseen, joka on merkitty sopimuksessasi netin käyttöpaikaksi.
4. Kuinka voin päivittää nykyistä laajakaistaani?
Voit päivittää toistaiseksi voimassa olevaa yhteyttäsi kirjautumalla Minun Teliaan. Jos sopimuksesi on määräaikainen et voi muuttaa sopimustasi itse. Näissä tilanteissa suosittelemme, että otat yhteyttä asiakaspalveluumme, jossa voimme tehdä joitakin muutoksia määräaikaisuudesta huolimatta.
- Kirjaudu sisään Minun Teliaan ja valitse se laajakaista, jota haluat päivittää.
- Valitse Nykyinen liittymäsi ja valitse sen jälkeen vielä Päivitä liittymä.
- Valitse sopiva nopeus tai paketti ja mene eteenpäin. Voit vaihdella eri vaihtoehtojen välillä ja palata takaisin päin.
- Tilaus etenee vasta, kun painat Tilauksesi yhteenveto -sivun alaosasta Lähetä tilaus -painiketta.
5. Miten käytän kiinteää laajakaistaa langattomasti?
Langaton lähiverkko (Wlan tai Wi-Fi) on kätevä tapa käyttää nettiä eri laitteilla, ilman kaapeleita ja johtoja. Huomioithan, että langaton verkko on usein oletuksena avoin, jolloin liikenne laitteesi ja langattoman tukiaseman välillä tapahtuu salaamattomana. Samaan langattomaan verkkoon voi myös liittyä kuka tahansa. Suosittelemmekin muutamien muutosten tekemistä modeemin tai tukiaseman asetuksiin samalla, kun otat wlan-verkon käyttöön.
Tutustu WiFi:n käyttöönotto-ohjeisiin sivuiltamme. Olemme tehneet myös Yhteisöön artikkelin Kuinka parannat WiFi:ä ilman lisälaitteita. Artikkelin avulla saat valjastettua yhteytesi koko nopeuden käyttöösi.
6. Mistä saan tietoa Telian kaapeleiden sijainnista?
Maakaapelit tai jakamokaapit voivat joskus vaurioitua alueella tehtävien maanrakennustöiden yhteydessä. Myös ilmakaapelit voivat vaurioitua esimerkiksi puuta kaadettaessa. Jotta voit ehkäistä ja välttää mahdolliset vauriot, valmistaudu tulevaan kaivuutyöhön tai puunkaatoon hankkimalla ennakkoon kaivuualueen kaapelikartat sijaintineuvonnasta ja noudata saamaasi ohjeistusta ja varotoimia.
7. Voiko laajakaistaa käyttää useilla laitteilla yhtä aikaa?
Vastaus tähän on kyllä. Kiinteään laajakaistaan sisältyy maksimissaan viisi julkista IP-osoitetta. Tarkoittaa, että jos modeemisi on siltaavassa tilassa voit liittää laajakaistaasi maksimissaan viisi laitetta. Jos sinulla on tarve liittää verkkoon useampi kuin viisi laitetta, vaihda modeemisi reitittävään tilaan. Katso ohjeet tilan vaihtamiseen modeemisi ohjeista.
Voit siis toisin sanoen yhdistää useamman laitteen laajakaistaasi joko verkkokaapelia käyttäen, joka kytketään reitittimeen, tai yhdistämällä laitteesi langattomasti WiFi-verkkoosi.
8. Miksi laajakaistani toimii vain yhdestä pistokkeesta?
Asunnon kaikkia pistokkeita ei ole välttämättä kytketty verkkoon, jolloin laajakaista toimii vain yhdestä pistokkeesta. Jos olet tilannut valokuituyhteyden voi olla, että huoneiston kytkentöjä pitää muuttaa huoneistojakamosta. Ota yhteyttä isännöitsijään tai omakotitalossa paikalliseen sähköurakoitsijaan, jos tarvitset lisätietoa asiasta.
9. Kuinka mittaan nettini nopeuden?
Mietitkö kuinka nopea nettisi on, sen saapuva tai lähtevä liikenne on? Tai tuntuuko, että yhteys toimii entistä heikommin? Nettisivuiltamme löydät ohjeet kuinka voit itse tehdä nopeasti netin nopeuden mittauksen.
---
Lue myös
- Usein kysytyt kysymykset: Telian laskutus
- Usein kysytyt kysymykset: Telian laitteet
- Usein kysytyt kysymykset: huijausviestit ja tietoturva
- Usein kysytyt kysymykset: Telian matkapuhelinliittymä
- Millainen laajakaista yhteys minulle sopii
- Usein kysytyt kysymykset: Mobiililaajakaista
- Usein kysytyt kysymykset: Telia Rahoitus
- Usein kysytyt kysymykset: Telia TV