Usein kysytyt kysymykset: Telian laskutus

  • 21 June 2022
  • 0 kommenttia
  • 750 katselukertaa

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +4

 

Tämä artikkeli sisältää hyödyllistä tietoa Telian laskutukseen liittyen. Jos mielessäsi on laskutukseen liittyvä asia, usein kysytyistä kysymyksistä on sinulle varmasti hyötyä.

 

Sisällysluettelo:

 

  1. Mitkä ovat vaihtoehtoni laskutustavaksi?
  2. Mistä näen Telian laskut?
  3. Miksi laskun loppusumma on erilainen mitä odotin?
  4. Miten saan kaikki palveluni Telialta yhdelle laskulle?
  5. Miten tilaan E-laskun?
  6. Miksi en saanut laskuani E-laskuna, vaikka olen tilannut sen?
  7. Mitä teen, jos en pysty maksamaan laskuani eräpäivään mennessä?
  8. Maksoin laskun väärillä tiedoilla, kuinka toimin?

 

 

1. Mitkä ovat vaihtoehtoni laskutustavaksi?

 

Telialla voit valita laskutustavaksi Lasku Minun Teliaan, Lasku Kivraan, E-laskun tai paperilaskun.

Lasku Minun Teliaan on maksuton laskutustapa. Minun Teliassa pystyt muuttamaan maksupäivää, tarkistamaan laskun, selvittämään onko lasku maksettu, selaamaan vanhempia laskuja sekä maksamaan laskuja. Kun sinulla on laskutustapana Lasku Minun Teliaan, saat ilmoituksen saapuneesta laskusta ilmoittamaasi yhteysnumeroon tekstiviestillä.

Kun käytät Minun Telia -sovellusta ja olet sallinut sovelluksen ilmoitukset, saat sovelluksesta ilmoituksen, kun lasku on saatavilla. Tarkista vielä, että Minun Telia -sovelluksen päivitykset ovat ajan tasalla. Löydät laskusi kirjautumalla Minun Telia -sovellukseen tai nettiselaimen kautta menemällä osoitteeseen telia.fi/kirjaudu.

Voit ottaa Lasku Minun Teliaan -laskutustavan käyttöön Minun Telia -verkkosivuilla tai Minun Telia -sovelluksessa muuttamalla laskutustietojasi ja päivittämällä laskutustavan.

Tutustu Lasku Minun Teliaan

E-lasku on helppo ja veloitukseton tapa maksaa laskut. E-laskun tilaamalla saat meiltä tulevat laskut suoraan omaan verkkopankkiisi ja laskun maksaminen onnistuu parilla klikkauksella. Verkkopankin kautta voit myös määrittää laskusi automaattisesti maksettavaksi, jolloin sinun ei tarvitse huolehtia eräpäivistä. Löydät ohjeet E-laskun käyttöönottoon rullaamalla tätä sivua alaspäin ja menemällä kohtaan "Miten tilaan E-laskun?"

Tutustu E-laskuun

Lasku Kivraan. Pystyt vastaanottamaan Kivraan meidän matkapuhelin- ja laajakaistaliittymien, kaapeli-TV:n sekä kanavapakettien laskuja. Kivra on maksuton ja sähköinen laskutustapa. Kun laskutustavaksi on valittu Kivra, pystyt tarkastella ja maksaa laskuja Kivra -sovelluksessa tai osoitteessa kivra.fi. Rekisteröidyttyäsi Kivran käyttäjäksi saat automaattisesti digipostina kaikki meiltä tulevat laskut, jotka olemme lähettäneet sinulle aiemmin paperi- tai sähköpostina. Jos haluat vaihtaa e-laskusta Kivraan, sinun tulee ensin purkaa e-laskusopimus verkkopankissasi. Tämän jälkeen saat laskut Kivraan, kun olet ensin rekisteröitynyt palveluun. Puolestaan, jos haluat vaihtaa Minun Teliaan toimitettavan laskun Kivraan, olethan yhteydessä meidän asiakaspalveluun.

Tutustu Kivraan

Paperilasku on ainoa maksullinen laskutusvaihtoehtomme. Paperisen postitse saapuvan laskun voit ottaa käyttöösi vain asiakaspalvelustamme. Huomioithan myös, että paperilaskusta veloitetaan hinnaston mukainen hinta. Suosittelemme tutustumaan ylempänä mainittuihin laskutustapoihin, sillä sähköisten laskujen arkistointi ja maksaminen on helppoa.

 

2. Mistä näen Telian laskut?

 

Avoimet laskusi löydät Minun Telian kautta. Pystyt tarkistamaan laskusi Minun Telia -sovelluksella tai kirjautumalla osoitteeseen telia.fi/kirjaudu. Kun olet kirjautunut Minun Telia -sovellukseen, löydät laskusi "Laskut" -välilehdeltä, jonka kautta pääset maksamaan avoimet laskut. Puolestaan nettiselaimen kautta kirjautumalla Minun Teliaan, löydät laskusi kohdasta "Laskut ja viestit". Täältä pääset tarkastelemaan ja maksamaan laskujasi sekä näet laskut, jotka ovat avoimena.

 

3. Miksi laskun loppusumma on erilainen mitä odotin?

 

Laskua tarkistaessa kannattaa aluksi kiinnittää huomiota laskutusjaksoon, eli mitä ajanjaksoa lasku koskee. Tämän lisäksi kannattaa katsoa onko tuotteella ollut etuhinta vai normaalihinta sekä onko mahdollinen etuhintajakso tullut päätökseen, jolloin tuote on vaihtunut normaalihinnoittelun pariin.

Laskuerittelyn avulla pääset tarkemmin tutustumaan, mistä laskun loppusumma on muodostunut. Esimerkiksi palveluerittelystä näet tarkemman erittelyn soitoista palvelu- ja yritysnumeroihin sekä palvelutilauksista.

Laskun tulkitsemiseen liittyviä lisätietoja löydät täältä: Laskutus ja asiakkuus.

 

4. Miten saan kaikki palveluni Telialta yhdelle laskulle?

 

Pystyt Minun Telian kautta tilaamaan itsellesi yhteislaskun käyttöön, jolloin puhelinliittymäsi, nettiliittymäsi ja lisäpalvelusi tulevat jatkossa samalle laskulle. Tämän jälkeen, kun palvelut ovat samalla laskulla ja saat ensimmäisen laskun, niin pystyt kytkemään E-laskun käyttöön yhteislaskusta. Saat yhteislaskun käyttöön myös meidän asiakaspalvelun kautta.

 

5. Miten tilaan E-laskun?

 

Voit ottaa e-laskun käyttöön Minun Telian kautta, tilaamalla e-laskusopimuksen. Voit myös ottaa e-laskun käyttöön perinteiseen tapaan suoraan omassa verkkopankissasi.

E-laskun käyttöönotto Minun Telian kautta. Kun kirjaudut Minun Teliaan ja menet tarkastelemaan laskutustietojasi, pystyt tilaamaan e-laskun. Tarkista vielä e-laskun tilaamisen yhteydessä, että tietosi ovat oikein ja olet valinnut käyttämäsi verkkopankin pudotusvalikosta. Tämän jälkeen klikkaa Lähetä. Muista käydä hyväksymässä e-laskutilaus omassa verkkopankissasi. Uusi e-laskutilaus saapuu verkkopankkiisi odottamaan hyväksyntääsi viikon kuluessa. Se ei siis näy verkkopankissasi heti tilaamisen jälkeen. Sinulla on 30 päivää aikaa hyväksyä tilaus. Tämän jälkeen laskusi tulevat jatkossa verkkopankkiisi.

E-laskun käyttöönotto verkkopankissa. Voit kytkeä e-laskun päälle verkkopankissasi. Kytkennän yhteydessä voit valita, haluatko itse hyväksyä laskun vai veloitetaanko maksu automaattisesti tililtäsi. Lisätietoja e-laskun asetuksista ja kytkennästä saat tarvittaessa omasta pankistasi, jonka puoleen kannattaa kääntyä tällaisessa tilanteessa.

E-laskun kytkentään tarvittavat tiedot vaihtelevat laskutettavasta asiasta riippuen. Jos laskun viitenumero alkaa numerolla 3 tai 4, valitse laskutusaiheeksi "Laajakaista, Yhteislasku, TV, Muut". Jos puolestaan laskun viitenumero alkaa numerolla 1, valitse laskutusaiheeksi "Telia matkapuhelin/liikkuva netti". Lisäksi e-laskun kytkennässä tarvitset viimeisimmän laskusi viitenumeron. Viitenumero syötetään ilman välilyöntejä. Valitse verkkopankissasi laskuttajalistasta Telia Finland Oyj.

Jos kytket Laajakaista, Yhteislasku, TV, Muut -laskutusaiheella e-laskua, niin tarvitset lisäksi yksilöintitiedon. Yksilöintitiedon löydät laskun oikeasta yläkulmasta. Huomioithan, että yksilöintiteto saatetaan ilmoittaa esimerkiksi muodossa 1234567/1/1, syötä yksilöintitieto kuitenkin tällöin muodossa 1234567.

Jos kytket Telia matkapuhelin/liikkuva netti -laskutusaiheella e-laskua, sinun tarvitsee e-laskun tilaamisen yhteydessä kirjata ensimmäinen laskulla oleva liittymänumerosi (puhelinliittymäsi tai mobiilinettisi).

 

6. Miksi en saanut laskuani E-laskuna, vaikka olen tilannut sen?

 

E-laskun kytkentä on todennäköisesti osunut liian lähelle seuraavan laskun muodostumista ja siksi olet saanut laskun vielä entisellä laskutustavalla.

Jos saat vielä toisen laskun vanhalla laskutustavalla, on e-laskun kytkentä verkkopankissasi jostain syystä epäonnistunut. Poista epäonnistunut e-laskusopimus omassa verkkopankissasi ja odota vuorokausi, ennen kuin tilaat e-laskun uudelleen.

 

7. Mitä teen, jos en pysty maksamaan laskuani eräpäivään mennessä?

 

Voit hakea maksuaikaa laskullesi Minun Teliassa. Tämä onnistuu tekemällä maksusopimus. Maksusopimuksen tekeminen onnistuu helpoiten itsepalveluna, jos laskun eräpäivä ei ole vielä mennyt umpeen. Maksusopimus on myös mahdollista tehdä asiakaspalvelun kautta. Itsepalveluna tehdystä maksusopimuksesta veloitamme 5 euron toimenpidemaksun per maksusopimus, kun asiakaspalvelun kautta tehdystä maksusopimuksesta veloitamme 10 euron toimenpidemaksun per maksusopimus.

Pystyt tekemään maksusopimuksen itsepalveluna kirjautumalla Minun Teliaan ja menemällä Laskut -kohtaan. Valitse lasku, jolle haluat maksusopimuksen tehdä. Tämän jälkeen pystyt valitsemaan Lisää maksuaikaa -kohdan, mistä saat maksusopimuksen tehtyä. Muista vielä lopuksi hyväksyä maksusopimus.

 

8. Maksoin laskun väärillä tiedoilla, kuinka toimin?

 

Jos maksoit laskun käyttäen väärää viitenumeroa niin ota yhteyttä asiakaspalveluumme, joka voi kohdistaa suorituksen oikealle viitenumerolle. Kun olet yhteydessä asiakaspalveluun, niin ilmoitathan seuraavat tiedot:

  • Mille tilille lasku on maksettu
  • Miltä tililtä lasku on maksettu sekä maksajan nimi
  • Käytetty viitenumero
  • Summa
  • Päivämäärä

Maksoitko laskun käyttäen väärää tilinumeroa? Ota tässä tapauksessa myös yhteyttä meidän asiakaspalveluun ja ilmoita ylempänä mainitut tiedot.

Jos puolestaan olet käyttänyt aiemman laskun viitenumeroa, maksusi kohdistuu automaattisesti avoinna olevaan laskuusi. Jos puolestaan maksoit laskun kahteen kertaan, hyvitetään ylimääräinen maksu automaattisesti seuraavalla laskulla.

Mitä jos maksoitkin väärän summan? Jos maksoit liian vähän, maksa vain jäljellä oleva määrä samalla viitenumerolla. Jos puolestaan maksoit liikaa, hyvitetään ylimääräinen suoritus automaattisesti seuraavalla laskullasi.

 

---

 

Lue myös:


0 vastausta

Ei vielä vastauksia. Ole sinä ensimmäinen ja vastaa, kysy tai kommentoi!

Vastaa