Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 66588
Kirjoituksia 179929

Asiakkuus ei onnistu luottotietojen vuoksi?

Oyaya
Uusi jäsen
Viestejä 2 kpl

1/23

Pyytäisin selkeytystä luottotieto-asiaan joka on minulle uusi. Olisin siirtäyt liittymäni black friday -tarjouksen vuoksi telialle, mutta maksuhäiriömerkinnän vuoksi tämä ei onnistunut ollenkaan. En osannut varautua ongelmaan, mutta en myöskään löytänyt verkosta ajankohtaista tarkkaa tietoa... Jos uuden normaalisti laskutettavan liittymän avaus on täysin mahdotonta luottotiedoissa olevan merkinnän takia, toivoisin sekä asiakkaan että asiakaspalvelijoiden ajan säästämiseksi että tämä tieto lukisi jossakin. Tässä tapauksessa myymälässä minulle tarjottiin ainoaksi vaihtoehdoksi liittymän avaamista jonkun muun nimissä, mikä ei sopinut minulle. Maksuhäiriömerkintäni on viime vuonna saatu ja rekisteröity maksetuksi, mutta tällä ei siis ollut vaikutusta asiaan.

Kiitän etukäteen jos joku telian työntekijä vastaisi tähän tiedusteluun.

Vastaa
0 tykkäystä
22 vastausta

HannaMarikaL
Moderaattori
Viestejä 294 kpl

2/23

@Oyaya  kirjoitti:

Pyytäisin selkeytystä luottotieto-asiaan joka on minulle uusi. Olisin siirtäyt liittymäni black friday -tarjouksen vuoksi telialle, mutta maksuhäiriömerkinnän vuoksi tämä ei onnistunut ollenkaan. En osannut varautua ongelmaan, mutta en myöskään löytänyt verkosta ajankohtaista tarkkaa tietoa... Jos uuden normaalisti laskutettavan liittymän avaus on täysin mahdotonta luottotiedoissa olevan merkinnän takia, toivoisin sekä asiakkaan että asiakaspalvelijoiden ajan säästämiseksi että tämä tieto lukisi jossakin. Tässä tapauksessa myymälässä minulle tarjottiin ainoaksi vaihtoehdoksi liittymän avaamista jonkun muun nimissä, mikä ei sopinut minulle. Maksuhäiriömerkintäni on viime vuonna saatu ja rekisteröity maksetuksi, mutta tällä ei siis ollut vaikutusta asiaan.

Moikka @Oyaya ja tervetuloa Yhteisöön! 

Luottopäätös on mahdollista hakea ja tarkistaa vasta siinä kohtaa, kun tilausta tehdään ja liittymää ollaan avaamassa. On siis mahdotonta sanoa etukäteen, meneekö luottotietotarkistus läpi vai ei. Me emme pysty näihin luottopäätöksiin vaikuttamaan vaan järjestelmä tekee tarkistuksen automaattisesti. Ymmärrän, että liittymän avaaminen toisen henkilön omistukseen ei ole vaihtoehtona. Suosittelen sinulle prepaid-liittymää tässä kohtaa ja halutessasi se on sitten mahdollista myöhemmin muuttaa laskutusliittymäksi.

Vastaa
0 tykkäystä

Soirija
Uusi keskustelija
Viestejä 23 kpl

3/23

@Oyaya  kirjoitti:

Telialla ei ole mitään halua palvella kaikkia asiakkaita, myös maksuhäiriöisiä. Mutta Elisa palvelee. Sieltä saat ihan normaalin liittymän omiin nimiisi, VAIKKA sinulla olisi maksuhäiriöitä. Toki jotkut maksulliset lisäpalvelut on ehkä estetty. Telia ei elä tätä vuosikymmentä ollenkaan, maksuhäiriöisiä suomalaisia on kuitenkin jo lähes puoli miljoonaa. 

Vastaa
0 tykkäystä

mikkooks
Vakiokalustoa ☆☆
Viestejä 257 kpl

4/23

Tuli sekin päivä vastaan, kun koen aiheelliseksi puolustaa Telian toimintaa...

Vaikka maksuhäiriömerkintää mukanaan kantavia on nykyään paljon, en itse osaa nähdä mitään ihmeellistä siinä, jos jokin taho ei palveluaan jälkilaskutuksella suostu tällaiselle toimittamaan. Maksuhäiriömerkintä kun kertoo nimenomaan siitä, että jotain on jätetty maksamatta. Ei se yksittäinen lasku itsessään mikään ongelma varmasti ole, mutta ihan ymmärrettävää, että näin toimitaan. Jotenkin omaan korvaan kalskahtaa vastuunpakoilulta vaatia normaalia jälkilaskutusta maksuhäiriömerkinnällä.

Vastaa
0 tykkäystä

lasselusse
Vakiokalustoa
Viestejä 114 kpl

5/23

@Oyaya  kirjoitti:

kun sanotaan että "asiakkuus ei onnistunut ollenkaan", tarkoittaako tämä että ei onnistunut edes ennakko maksulla. kyllähän käytäntö on ollut pitkään että jos on merkintä niin tulee ennakko, se kuinka suuri ennakko on niin se vaihtelee.

en tiedä onko suomen lain säädännössä jotain tulkinnanvaraisuuksia mutta käsitys on että teleoperaattorin on velvollisuus tarjota telepalveluja jollakin ennakolla maksuhäiriötilanteessa. tästä on kuitenkin poikkeuksia kuten jotkin häirintä-asiat ja maksamattomat rästit minne tahansa operattoorille. (plus seuraava)

jos osoite on ulkomailla riippumatta kansalaisuudesta ja merkinnöistä niin liittymiä ei myönnetä ollenkaan.

lahtilöyly operaattori tosiaan tarjoaa eri tavalla (jos ei ole muuttaneet), liittymä hyväksytään rajoituksineen ja mahdollisen ennakon maksettua pääsee rajoituksista eroon.

Vastaa
0 tykkäystä

Oyaya
Uusi jäsen
Viestejä 2 kpl

6/23

Hei, kiitos paljon vastauksesta! Haluaisin vielä varmistaa että ymmärsin oikein; eli järjestelmä tekee haettaessa luottotietojen tarkastuksen automaattisesti, mutta päätökseen vaikuttavat muutkin kriteerit kuin pelkkä maksuhäiriömerkinnän olemassaolo? Toisin sanoen se etten pystynyt avaamaan liittymää ollenkaan oli nimenomaan tämän tapauksen ratkaisu?

Jos asia on näin, en voi muuta kuin luovuttaa toistaiseksi, prepaid-liittymä tulisi käyttömääräni vuoksi aivan liian kalliiksi. Jos ensi vuonna kilpailijanne verkko on vielä yhtä hidas päiväsaikaan kuin nyt niin palaan asiaan silloin...

Vastaa
0 tykkäystä

Merja_J
Moderaattori
Viestejä 1 020 kpl

7/23

@Oyaya  kirjoitti:

Hei, kiitos paljon vastauksesta! Haluaisin vielä varmistaa että ymmärsin oikein; eli järjestelmä tekee haettaessa luottotietojen tarkastuksen automaattisesti, mutta päätökseen vaikuttavat muutkin kriteerit kuin pelkkä maksuhäiriömerkinnän olemassaolo? Toisin sanoen se etten pystynyt avaamaan liittymää ollenkaan oli nimenomaan tämän tapauksen ratkaisu?

Jos asia on näin, en voi muuta kuin luovuttaa toistaiseksi, prepaid-liittymä tulisi käyttömääräni vuoksi aivan liian kalliiksi. Jos ensi vuonna kilpailijanne verkko on vielä yhtä hidas päiväsaikaan kuin nyt niin palaan asiaan silloin...

Päätökseen vaikuttaa tosiaan monikin eri seikka, eikä maksuhäiriömerkintä suinkaan ole ainoa mitä järjestelmä tarkistaa. Jos liittymää ei voida avata suoraan, saattaa kyseeseen tulla avaaminen ennakkoa tai vakuutta vastaan, tai sitten päätös on jokin muu. Se riippuu hyvin monesta asiasta. Suosittelen että yrität tilausta myöhemmin ensi vuonna uudelleen ja katsotaan sitten onko tilanne muuttunut. Ymmärrän kyllä että Prepaidin käyttö voi olla arvokasta silloin jos käyttömäärä on todella suuri. Mutta hyvä jos sinulla on nyt jokin edullisempi vaihtoehto käytössä. 

Vastaa
0 tykkäystä

Soirija
Uusi keskustelija
Viestejä 23 kpl

8/23

@Merja_J  kirjoitti:

@Oyaya  kirjoitti:

Päätökseen vaikuttaa tosiaan monikin eri seikka, eikä maksuhäiriömerkintä suinkaan ole ainoa mitä järjestelmä tarkistaa. Jos liittymää ei voida avata suoraan, saattaa kyseeseen tulla avaaminen ennakkoa tai vakuutta vastaan, tai sitten päätös on jokin muu. Se riippuu hyvin monesta asiasta. Suosittelen että yrität tilausta myöhemmin ensi vuonna uudelleen ja katsotaan sitten onko tilanne muuttunut. Ymmärrän kyllä että Prepaidin käyttö voi olla arvokasta silloin jos käyttömäärä on todella suuri. Mutta hyvä jos sinulla on nyt jokin edullisempi vaihtoehto käytössä. 

Tässähän taas puhutaan aivan puuta heinää. Ei TASAN varmasti ole millään muilla asioilla enää mitään väliä sen jälkeen, kun luottotietotarkistus karahtaa kiville. Olkoon sitten lievä tai vakava maksuhäiriö, kuten omassa tapauksessani. En ymmärrä ollenkaan, miksi asioista ei voida puhua rehellisesti niiden oikeilla nimillä. Eli jos sinulla on maksuhäiriömerkintä, telialta et liittymää saa. Elisalta saat, olen sen monta kertaa varmistanut. Olen itse vaihtamassa elisalle heti, kun nykyinen määräaikainen liittymäni umpeutuu 04/21. 

Vastaa
0 tykkäystä

JoonasLam
Moderaattori
Viestejä 517 kpl

9/23

@Soirija  kirjoitti:

@Merja_J  kirjoitti:

@Oyaya  kirjoitti:

Tässähän taas puhutaan aivan puuta heinää. Ei TASAN varmasti ole millään muilla asioilla enää mitään väliä sen jälkeen, kun luottotietotarkistus karahtaa kiville. Olkoon sitten lievä tai vakava maksuhäiriö, kuten omassa tapauksessani. En ymmärrä ollenkaan, miksi asioista ei voida puhua rehellisesti niiden oikeilla nimillä. Eli jos sinulla on maksuhäiriömerkintä, telialta et liittymää saa. Elisalta saat, olen sen monta kertaa varmistanut. Olen itse vaihtamassa elisalle heti, kun nykyinen määräaikainen liittymäni umpeutuu 04/21. 

Luottopäätöksessä huomioidaan useita asioita. Yksi näistä on taatusti maksuhäiriömerkinnät, jossa sellaisia on olemassa. Niitäkin on ihmisillä erilaisia ja eri aikakausilta. Pointtini on se, että nämä ovat aina tapauskohtaisia ja jossain tilanteessa vakuusmaksulla tai ennakolla voidaan liittymää tarjota, mutta voi olla myös tilanteita, joissa sopimuksen tekeminen ei ole mahdollista edes sillä. 

Vastaa
0 tykkäystä

Poistettu käyttäjä

Viestejä 0 kpl

10/23

@mikkooks  kirjoitti:

Tuli sekin päivä vastaan, kun koen aiheelliseksi puolustaa Telian toimintaa...

Vaikka maksuhäiriömerkintää mukanaan kantavia on nykyään paljon, en itse osaa nähdä mitään ihmeellistä siinä, jos jokin taho ei palveluaan jälkilaskutuksella suostu tällaiselle toimittamaan. Maksuhäiriömerkintä kun kertoo nimenomaan siitä, että jotain on jätetty maksamatta. Ei se yksittäinen lasku itsessään mikään ongelma varmasti ole, mutta ihan ymmärrettävää, että näin toimitaan. Jotenkin omaan korvaan kalskahtaa vastuunpakoilulta vaatia normaalia jälkilaskutusta maksuhäiriömerkinnällä.

Telialla ei onnistu edes ennakkomaksulla. Taloyhtiöön tuli Telian talonetti, jossa 100mbps-yhteyden hinta on alle euron kuukaudessa. Tarjouduin maksamaan sen vaikka kymmeneksi vuodeksi etukäteen, mutta Telia ei tähän suostunut.

Jos lasku maksetaan aina etukäteen niin palveluntarjoajahan ei ota minkäänlaista riskiä, eli Telia toiminnallaan tahtoo vain painottaa, että maksuhäiriömerkinnän syystä tai toisesta saaneet ovat toisen luokan kansalaisia.

Itselläni maksuhäiriömerkintään johtivat sairastuminen ensin vakavaan autoummuunisairauteen ja sitten syöpään. Eli syitä siihen, että laskuja jää maksamatta on monia, eikä kenenkään toistaiseksi terveen ja maksukykyisen kannattaisi kommentoida väheksyvästi maksuhäiriöisiä. Onnettomuus kun voi sattua omallekin kohdalle.

Onneksi talossa toimii edelleen myös entinen Elisan yhteys, jonka pidän mielelläni, Elisalle kun maksuhäiriöinenkin on ihminen. 

Vastaa
Haluatko lisätä keskusteluun jotain, tai kysyä lisää? Kirjaudu sisään tai liity jäseneksi osallistuaksesi keskusteluun. Löydät linkit myös sivun yläreunasta.