Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 64839
Kirjoituksia 176351

Dimoco Europe Gmbh



Highlighted

Dimoco Europe Gmbh

Uusi jäsen
Viestejä 3 kpl

Dimoco Europe Gmbh

1/441

Minulla on uusimmassa liikkuvan laajakaistan laskussa kyseisen yrityksen nimellä palvelutilaus/sisältöpalvelu 15 euroa.  Liittymä on mokkulassa.  Sillä pystyy toki lähettämään tekstiviestin, mutta olen varma että minä en ole sitä ainakaan lähettänyt (asun yksin).  Onko muilla kokemuksia samanlaisesta tapauksesta.  Lähetin yritykseen viestiä, katsotaan vastaavatko.

 

 

 

Edit: Muokattu otsikkoa//MiaSL

 

---

 

Edit: TeroRe 20.11.2015 Alla Soneran tiedote

 

Otsikko: Dimoco Europe GmbH ja Mobiilimaksaminen

 

Hyvä asiakkaamme,

 

Mobiilimaksu on helppo ja turvallinen tapa maksaa tuotteita ja palveluita mobiililaitteilla. Hyväksyt maksutapahtuman kauppiaan nettisivustolla tai sovelluksessa, ja ostokset veloitetaan omalla puhelinlaskullasi. Matkapuhelinoperaattori tunnistaa mobiililaitteesi SIM-kortin perusteella, jolloin itse maksutapahtuman toteuttaminen ei edellytä erillistä rekisteröitymistä tai kirjautumista. Lue lisää Mobiilimaksamisesta osoitteesta http://mobiilimaksuinfo.fi/

 

Yhden palvelun toteuttajan kohdalla on ilmennyt epäselviä ja ohjeistuksen vastaisia maksun hyväksyntäsivuja kolmella aikuisviihdesivustolla. Kaikki sivustot korjattiin Dimocon toimesta 2.11. mennessä. Jos laskullasi on palveluveloituksia Dimoco Europe GmbH nimiseltä yritykseltä ennen 2.11.2015, Sonera hyvittää ne automaattisesti eikä asiakkaan tarvitse olla yhteydessä Sonera asiakaspalveluun.

 

Kyseiset palvelut pystyy halutessaan estämään aktivoimalla aikuisviihteen estävän palveluviestieston Omilla Sivuilla.

 

---

 

Edit: TeroRe 2.12.2015 Alla tuotevastaavan tuore tilannetieto

 


@KaisaKos kirjoitti:

Olemme viime aikoina käyneet asioiden kulun juurta jaksan läpi Dimocon edustajien kanssa.

Ensinnäkin, molemmat olivat samaa mieltä, että etenkin hyvitysten käsittely on viime aikoina ollut epäselvää ja olemme parantamassa tätä. Nyt osa hyvityksistä on mennyt Dimocon kautta tilisiirtoina ja osa meiltä suoraan hyvityksenä liittymälaskulle.

Selkeytämme käytäntöä tämän osalta ja Dimoco luopuu Soneran osalta suorista tilityksistä ja jatkossa hyvitykset hoidetaan keskitetysti suoraan liittymälaskulle.

 

Jatkossakin Dimocon toive on, että asiakkaat pyrkisivät selvittämään mahdolliset palveluiden käyttöön liittyneet epäselvyydet suoraan heidän asiakaspalvelun kanssa joko sähköpostitse tai puhelinpalvelun kautta. Dimocon asiakaspalvelulla on aina tilatusta palvelusta tarkimmat tiedot heti saatavilla sekä suorat yhteydet lopullisen palvelun tarjoajiin mahdollisia jatkoselvityksiä varten. Tämä koskee niin Mobiilimaksua kuin SMS maksamistakin käyttäviä palveluita. Jos asiaa ei jostain syystä saada palveluntarjoajan asiakaspalvelun kanssa selvitettyä, tai asiakas muusta syystä haluaa Soneran selvittävän asiaa, voi selvityspyynnön lähettää myös meille sähköisesti omien sivujen tai palvelupyyntölomakkeen kautta. Selvityspyynnöstä tulisi käydä selväksi mitä liittymää yhteydenotto koskee, mahdollisimman tarkasti mitä selvityspyyntö koskee ja onko aiheesta jo oltu yhteydessä palveluntarjoajaan sekä heidän mahdollinen vastaus tapaukseen liittyen.

 

Olemme käyneet Dimocon kanssa myös läpi palveluiden käyttöönottoon ja valvontaan liittyviä prosesseja. Dimoco on vastuussa siitä, että heidän kauttaan toimivat palvelut toimivat kunkin maan sääntöjen mukaan. He tarkkailevat palveluita teknisen valvonnan lisäksi jokaisessa maassa myös säännöllisillä pistokokeilla. Jos palveluissa havaitaan puutteita, niihin puututaan ja tarvittaessa palvelu suljetaan kokonaan. Juuri tästä on kyse päätöksessä hyvittää kaikki ennen 2.11. tehdyt ostot. Sekä Sonera että Dimoco ovat erittäin pahoillaan, että tässä nyt käsillä olevassa tapauksessa tuotantoon pääsi palveluita, joiden maksusivut eivät täyttäneet vaatimuksia. Olemme ottaneet opiksi ja teemme kaikkemme, ettei näin pääse tapahtumaan uudestaan. Tulemme myös tekemään parannuksia Mobiilimaksun palveluntarjoajien ohjeisiin yhteistyössä Teleforumin ja muiden Mobiilimaksua tukevien operaattorien kanssa.


 

Tilannepäivitys 11.12.2015

 


@TeroRe kirjoitti:

Tilannepäivitys Dimoco- ja Mobiilimaksu –tapaukseen:

 

Soneran on toiminut Dimocon asiakkaiden palvelujen laskuttajana elokuusta asti. Syyskuussa havaitsimme eräiden palvelujen maksuprosesseissa puutteita. Edellytimme, että maksuprosessit korjataan pelisääntöjen mukaisiksi, ja viimeinenkin Dimocon palvelu korjattiin asianmukaiseksi 2.11.. Päätimme kuitenkin sulkea Dimocon laskutusmahdollisuuden, koska epäselvyydet maksujen ympärillä jatkuivat. Koska maksuprosessit eivät olleet olleet pelisääntöjen mukaisia, Sonera päätti hyvittää automaattisesti maksut jotka olivat syntyneet ennen 2.11.2015.

 

Suljimme Mobiilimaksu –ominaisuuden Dimocolta 18.11. ja aikuisviihdepalveluista laajemminkin joulukuun alussa. Tämän jälkeen mobiilimaksua on voinut käyttää vain Windows Storessa ja eräissä matkalippupalveluissa.

 

Jos havaitset laskussasi vielä epäselvyyksiä tähän asiaan liittyen, ota yhteyttä

  • Soneran asiakaspalveluun, yhteystiedot tai
  • Dimocon asiakaspalveluun, yhteystiedot: 010 309 3581 (ark 9-17) tai sähköpostitse info-fi@mobileinfo.cc

Jos olet jo ollut yhteydessä Soneraan tai Dimocoon, eikä asiasi ole selvinnyt, pyydämme että olet yhteydessä Soneraan vielä uudelleen. Tutkimme jokaisen asiakkaan laskutuksen epäselvyydet kunnes asia on selvä.

 

Palaamme näillä palstoilla asiaan, jos tilanteesta tulee uutta tietoa.


 

Vastaa
440 vastausta
Highlighted

Vakiokalustoa ☆☆
Viestejä 474 kpl

311/441

riitauttakaa laskunne  niin  laskua ei tarvi maksaa   siltä osin kuin  lasku sisältää  riidallista  osaa  ennen kuin  asia on selvinny  tietysti tässä on se riski että  lasku on aiheellinen  niin viivästysmaksut  menee  mutta perintään  asia ei voi mennä  ennen kuin asia on ratkennu

ottakaa myös yhteyttä kuluttajaneuvontaan  se on mielestäni  järkevämpää kuin pelkästään kirjotella täällä

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Yhteisömanageri
Viestejä 4 049 kpl

312/441

@kjns kirjoitti:
Ja mitenkäs sen mobiilimaksun liittymältä estäminen ilman, että joudut rampauttamaan samalla myös palvelutekstarit? Onko tulossa vai huudellaanko täällä porukalla tuuleen ihan turhan takia kun teidän mentaliteetti on kaikki tai ei mitään? Ei pitäis olla kauhean vaikea toteuttaakaan, kaikki on vain kiinni siitä viitsitäänkö palautteisiin reagoida ja erillinen esto tuoda. Vai pelkäättekö, että liian moni ihminen estää mobiilimaksut ja teiltä menee hyvä lypsylehmä jos siitä tehdään liian helppoa?

 

Tähän oli vastaus tuolla aikaisemmin:

 


@TeroRe kirjoitti:

Vastauksia kysymyksiisi:

 

4) Mobiilimaksu tulee olemaan jatkossakin automaattisesti päällä ja sen käyttöä asiakas määrittelee itse sopivilla estoilla. Tämä on tässä mielessä sama kuin tekstiviestipalveluiden käyttämisessäkin. Eri maksutavat kulkevat saman laskutusjärjestelmän kautta, ja valitettavasti emme lyhyellä tähtäimellä pysty eriyttämään eri maksutapojen estoja


 

 


@Wimmie kirjoitti:

Olen kuitenkin ohjeittanne pohjalta tehnyt 1. reklamaation Dimocolle la 21.11. ja äsken tein uuden, koska en ole saanut heiltä mitään vastausta. Samaten teille tein 1. reklamaation myöskin

la 21.11.. Siihen tuli teidän Aspasta täysin ympäripyöreä vastaus, joten tein uuden reklamaation ke 25.11. ja siihen sain teidän Aspasta soiton pe 27.11., että jos maksan vain liittymän kk-maksun ja jätän Dimoco/Denyrkan 19,99, niin minulta menee kuulemma luottotiedot. Meitsillä EI ole koskaan ollut luottohäiriöitä, joten tuskin ne nyt ihan noin nopeasti ja helposti menevät ???


 

Eivät mene, olet oikeassa, ei ne ihan viikossa mene kuitenkaan. Mutta jos laskussa eräpäivä lähestyy niin maksa se sellaisenaan ja reklamaation vastauksen jälkeen selviää miten kiistanalaiselle osuudelle käy. Ja hyvä, me voimme myös ottaa asiat tutkintaan puolestasi mutta yleisesti ottaen Dimocolle nämä on parempi osoittaa suoraan koska silloin käsittely on nopeampi kuin yksi välikäsi jää pois välistä. Mutta tutkimme kyllä mekin asiakkaan puolesta jos hän näin haluaa.

 


@Wimmie kirjoitti:

Olen vienyt asian kuluttajaviranomaisten käsittelyyn periaatteellisista syistä, sillä mobiilimaksamisen tulisi olla moderni ja nykyaikainen tapa hoidella maksuja, mutta nyt kun operaattorit pesävät kätensä asiasta ja antavat kaikkien kukkien kukkia, niin mennään ajassa reilusti taaksepäin. Kuluttajat eivät enää luota tällaiseen mobiilimaksamiseen.


 

Tässä kohtaa teimme tosiaan muutoksen ja kannamme vastuumme ja asiakkaan niin halutessa tutkimme epäselviä tilanteita hänen puolestaan. Olemme pahoillamme että emme kerenneet tiedottaa tästä maksutavasta etukäteen.

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Kunniajäsen
Viestejä 1 279 kpl

313/441

TeroRe kirjoitti
 Eri maksutavat kulkevat saman laskutusjärjestelmän kautta, ja valitettavasti emme lyhyellä tähtäimellä pysty eriyttämään eri maksutapojen estoja

 

Tää ei nyt mun mielestä kelpaa ihan suoraan selitykseksi sille, miksei pelkkää mobiilimaksua pystytä estämään.

 

Mobiilimaksuinfo.fi sivustolla mainitaan seuraavaa:

 

Mobiilimaksun tekninen toteutus

Maksutapahtuman yhteydessä kauppiaan järjestelmästä lähtee mobiililaitteen SIM-kortin perusteella käyttäjän matkapuhelinoperaattorille automaattinen varmistuspyyntö siitä, että kyseisellä liittymällä voidaan suorittaa maksuja eikä liittymän käyttöä ole esimerkiksi palveluestojen, maksamattomien laskujen tai puhelimen vääriin käsiin joutumisen vuoksi rajoitettu tai estetty.

 

Miten käytettävä laskutusjärjestelmä vaikuttaa siihen, ettei operaattori pysty liputtamaan mobiilimaksujärjestelmien kautta tuleviin kyselyihin liittymälle estoa päälle? Väitättekö aivan tosissaan, että koko mobiilimaksujärjestelmä on mukamas rakennettu niin tiiviiseen pakettiin palvelutekstareiden kanssa, ettei niiden estoja pysty eriyttämään? Eikö kenelläkään suunnitteluvaiheessa tullut mieleen, että joku voisi haluta estää toisen muttei toista? Joku toinen asiakas voi haluta estää taas palvelutekstarit mutta jättää mobiilimaksun päälle jos käyttää vaikka Fölin tai HSL:n mobiiliisoftaa ja tilaa lippuja sitä kautta. Otetaan vaikka esimerkiksi kakaroiden kännykkäliittymät, joissa varmaan usein on estot päällä ettei äitin pikku kullannuput tilaile cocista ja karkkia automaatista, tai virtuaalirahaa tietokonepeleissä puhelinlaskulle. Itse taas haluan tuon halvatun mobiilimaksun pois näiden ilmeisten väärinkäytösten estämiseksi, mutta nyt sitten ei tarvitse käyttää palvelutekstareitakaan.

 

Eiköhän laiteta tuo sitten ripin rapin sinne kehityslistan kärkipäähän, että se erillinen estolippu sinne saadaan. Tai teette vaikka manuaalisesti sen eston sinne asiakkaan liittymälle jos asiakas niin vaatii. Tietojärjestelmien ihmeellisessä maailmassa kaikki on mahdollista, kyse on vain siitä halutaanko ja viitsitäänkö.

 

Vastaa
Highlighted

Konkari ☆
Viestejä 1 234 kpl

314/441

Mutu alkaa:

[Tässä taitaa mukana kummitella tuo operaattorien yhteistyöjärjestö Teleforum, joka lienee tämän Mobiilimaksun takapiru. Eli kukaan operaattori ei pysty itsekseen päättämään uusista estoista, kun yhdessä Teleforumin kanssa on muuta sovittu. Myös kaikkea muuta operaattorien sooloilua estää tämä Teleforumin ja muiden operaattorien mukanaolo. Olisiko "pimeillä lyhdyillä" käyttöönottokin ollut siellä yhdessä sovittu juttu.] Mutu loppuu.

 

Asiasta paremmin tietävät korjatkoon, jos olen mutuineni pahastikin väärässä ja mielellään myös vahvistavat, jos olen oikeassa.

Vastaa
Highlighted

Kunniajäsen
Viestejä 1 279 kpl

315/441

PasiS voi hyvinkin olla oikeassa tässä.

 

Mitään suoria vastauksia tai faktatietoa asiaan vaan ei tunnu koskaan saavan keltään. Kaikki julkitulot on enempi (harvoin vähempi) ympäripyöreitä ja epämääräisiä lausuntoja, joissa ei oteta yleensä mitään vastuuta mistään tai kantaa mihinkään, eikä myönnetä virheitä tai ongelmia jottei vain jouduttaisi vastaamaan jostain mitä on tapahtunut.

 

Operaattorin selvitysvelvollisuudestakin alettiin puhua vasta siinä vaiheessa, kun joku asiakas linkkasi tänne ketjuun lähteen jossa mainittiin ko. velvollisuudesta, sitä ennen pyydettiin vain aina asioimaan suoraan Dimocon kanssa ja väitettiin ettei itsellä ole tässä osaa eikä arpaa.

 

Mä en edelleenkään voi uskoa, kuinka kokonaisvaltaisesti päin prinkkalaa tämä koko mobiilimaksu kaikkine siihen liittyvine asioineen on voitu hoitaa. Tässä on menty metsään niin tuotteistamisessa, julkistuksessa, tiedotuksessa, ohjeistuksessa, käytännön toteutuksessa kuin jälkimarkkinoinnissa ja asiakaspalvelussa, eli oikeastaan ihan kaikessa missä on voitu. Ja edelleenkin täällä vain maalaillaan ruusunpunaisia kuvia tän palvelun loistavuudesta ja hyödyllisyydestä ja vannotaan kautta kiven ja kannon, että 2.11. jälkeen kaikki on ollut täysin hyvin ja oikein ja laillista ja kaunista ja ihanaa ja vertaansa vailla.

 

Ja edelleenkään asiakkaille ei ole toimitettu tämän palvelun palvelukuvausta, käyttöehtoja tai mitään muutakaan dokumentaatioita yhden epämääräisen tiedotteen ja nettisivun lisäksi, ja kukaan asiakas ei ole palvelun käyttöehtoja hyväksynyt tai sen kättäjäksi suostunut. Kas kun ehtoja ja kuvauksia ei ole olemassakaan, eikä hyväksyntiä kysellä kun palvelu vaan päätettiin tuoda ja ottaa käyttöön kysymättä ja kertomatta.

Vastaa
Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 74 kpl

316/441

Joo. Onhan tämä ihan käsittämätöntä "urpoilua". Heti alkumetreillä ois pitäny pistää peli poikki, hyvittää veloitukset automaattisesti (pikku summista puhutaan kun reklaamaatioitahan ei paljoa ollut, olikohan n.20 vai mitä se Kaisa sanoi...), myöntää että poskelleen meni monessakin kohtaa ja pahoitella tästä aiheutunutta vaivaa, tehdä homma selkeäksi ja jakaa infoa mobiilimaksusta jne... Rahallisesti olisi ollut operaattoreille pieni menekki, verrattuna siihen mitä menetetään kun asiakkaita pakenee. Hyvin hoidettuna olisi voinut kääntyä operaattorille(sille joka ensimmäisenä tän homman järkevästi hoitaa) voitoksi kun muilta operaattoreilta olisi tullut uusia asiakkaita.

 

Tämähän ei toki operaattoreille käynyt, vaan päätettiin sysätä vastuu asian selvittelystä asiakkaalle, salamyhkäisesti pitää asia pimennossa, syyllistää asiakasta, salailla asioita (jättämällä vastaamatta kaikkiin kiusallisempiin/hankalempiin kysymyksiin) yms. Sinänsä ymmärrettävää että näin on toimittu, koska jos virhe olisi myönnetty, niin saattaisi herätä epäilys asioita päättävien tahojen kyvystä/pätevyydestä omaan virkaansa.:)

 

 

 

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 9 kpl

317/441

Elisan ohjeistuksesta pisti silmään kohta:

 

Ostojen tekeminen voidaan estää tekstiviestiestoilla, estoluokaksi tulee valita joko P1 tai P2.

 

http://yritysten-asiakastuki.elisa.fi/ohje/87/?_ga=1.222429403.1707934748.1375988348

 

Tuosta saa kuvan, että P3 tai P4 -luokan tekstiviestiesto ei estäisi mitään mobiilimaksuja.
Soneran ohjeista saa taas kuvan että luokat pätisivät myös mobiilimaksuissa eli P4 estäisi aikuisviihdetyyppiset mobiilimaksut jne.

 

Voisiko tähän saada varmistuksen? Eli onko Soneralla ja Elisalla erilainen toteutus vai onko jomman kumman ohjeet virheelliset?

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Ex-telialainen
Viestejä 734 kpl

318/441

Kaikissa estoluokissa on aikuisviihde-esto mukana. Jos haluaa säilyttää mahdollisuuden käyttää muunlaisia asiointipalveluja ja estää vain aikuisviihteen, P4 esto sopii mainiosti.

P3:lla saa aikuisviihteen lisäksi estettyä muut ajanvietepalvelut, eli vaikkapa osallistumiset kilpailuihin tai äänestyksiin pystyy estämään tällä.

P1 ja P2 on ne äärimmäiset, eli jos haluaa varmistaa ettei mitään mahdollisuutta ostosten tekoon puhelinliittymän kautta ole, kannattaa valita näistä jompi kumpi. P1 on järein, eli sen kanssa ei onnistu minkään maksullisen palvelun käyttö.

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 9 kpl

319/441

@MiaSL kirjoitti:

Kaikissa estoluokissa on aikuisviihde-esto mukana. Jos haluaa säilyttää mahdollisuuden käyttää muunlaisia asiointipalveluja ja estää vain aikuisviihteen, P4 esto sopii mainiosti.

P3:lla saa aikuisviihteen lisäksi estettyä muut ajanvietepalvelut, eli vaikkapa osallistumiset kilpailuihin tai äänestyksiin pystyy estämään tällä.

P1 ja P2 on ne äärimmäiset, eli jos haluaa varmistaa ettei mitään mahdollisuutta ostosten tekoon puhelinliittymän kautta ole, kannattaa valita näistä jompi kumpi. P1 on järein, eli sen kanssa ei onnistu minkään maksullisen palvelun käyttö.


No tämä on kyllä moneen kertaan selvitetty...

 

 

Mutta siis päteekö sama luokitus Soneralla myös mobiilimaksuihin, kun Elisan ohjeen mukaan heillä ilmeiseti ei?

(linkittämäni Elisan ohjeen mukaan heillä mobiilimaksujen estäminen vaatii P1 tai P2:en)

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Yhteisömanageri
Viestejä 4 049 kpl

320/441

Elisan ohjeessa ei huomioida kuin se että jos ei halua käyttää mitään maksupalveluita niin kytkee päälle joko P1 tai P2. Meillä ohjeistetaan IMO paremmin koska kerromme että tässä on myös lievempiä skenaarioita olemassa = osa maksupalveluista toimii samalla kun osa on estetty.

 

Pyydä Elisaa täydentämään tuota tekee tekstiä? 🙂

Vastaa
0 tykkäystä
Haluatko lisätä keskusteluun jotain, tai kysyä lisää? Kirjaudu sisään tai liity jäseneksi osallistuaksesi keskusteluun. Löydät linkit myös sivun yläreunasta.