25-03-2021
14:53
Muokattu
22-02-2022
17:14
Kuten todettua niin reilu vuosi sitten maailmalla alkoi globaali sirupula, materiaalia ja raaka-aineita ei ollut eikä ole edelleenkään tarpeeksi suhteessa kysyntään. Tämä heijastuu edelleen eri tavoin eri toimijoihin ja toimialoihin.
Lähdimme reilu vuosi sitten myymään Asuksen tiettyjä näytönohjaimia. Asuksella oli ja on edelleen tiettyjen näytönohjainmallien kohdalla globaali toimitushaaste. Kysyntää on reilusti enemmän mitä he pystyvät tällä hetkellä valmistamaan tuotteita.
Koska luvatut toimitukset viivästyivät ja Asukselta saamiemme tietojen mukaan osa toimituksista oli venymässä kuukausien tai jopa yli vuoden päähän, peruimme osan näytöohjaimien tilauksista. Tämä oli meiltä virhe ja pyydämme tätä vielä kertaalleen anteeksi.
Tämän jälkeen viestimme, että jos osalla teistä on halu ja mahdollisuus jäädä kuitenkin odottamaan toimituksia niin otimme asiakaspalvelun kautta tiedon tästä meille talteen. Toisaalta, jos joku teistä hankki näytönohjaimen jostain muualta, tarjosimme niissä tilanteissa mahdollisuuden käyttää kateosto-oikeutta.
Matkan varrella olemme toimittaneet pieniä eriä näytönohjaimia, alkuperäisellä hinnalla. Matkan varrella muutama teistä on käyttänyt kateosto-oikeutta.
Uudistimme hiljattain meidän koko laiteverkkokauppamme. Tässä yhteydessä huomasimme, että tiettyä näytönohjainmallia pääsi tilaamaan, vaikka sitä mallia ei ollut varastossa. Tilauksia meni läpi vain muutamia yksittäisiä ja olemme olleet tilaajiin yhteydessä. Samaan aikaan meillä oli myös myynnissä tiettyä mallia, jota meillä oli muutama yksittäinen kappale varastossa. Nämä näytönohjaimet olivat sellaista mallia, josta olimme ilmoittaneet niitä odottaville mutta he eivät koskaan niitä lopulta tilanneet. Ja tietojemme mukaan niitä ei enää kukaan muu odottanut, joten laitoimme ne lopulta myyntiin. Myöhemmin selvisi, että niille oli kuitenkin odottajia, joten teimme tässä kohtaa inhimillisen virheen. Anteeksi myös tästä.
Nyt reilun vuoden jälkeen olemme edelleen tilanteessa, jossa toimitusajoista ja -määristä ei Pohjoismaisella tasolla ole parantumisen merkkejä tämän kuluvan vuoden aikana. Olemme tehneet kaikkemme ja yrittäneet valmistajien kanssa vastata asiakkaidemme kysyntään ja siksi olemme näin pitkään asiaa pitäneet vireillä, myös täällä Yhteisössä.
Koska emme voi varmistaa asiakastyytyväisyyttä tälläisessä tilanteessa millään tavoin olemme päättäneet, että lopetamme näytönohjaimien myynnin kokonaan. Jopa kahden vuoden odottelu ei ole asiakaskokemuksen kannalta millään muotoa hyväksyttävä asia.
Tämä tarkoittaa samalla myös sitä, että edelleen näytönohjaimia meiltä odottavat asiakkaat eivät ikävä kyllä saa tuotteita kauttamme ollenkaan.
Lähetämme näytönohjaimia odottaville lyhyen tilannetiedon myös tekstarilla.
Jos käy niin, että saat jostain hankittua vastaavan näytönohjaimen 15.5.2022 mennessä, sinulla on käytössäsi kateosto-oikeus:
Olemme erittäin pahoillamme koko tapahtumaketjusta, mitä kaikkea tähän liittyykään. Jos olisimme tienneet etukäteen emme olisi avanneet näytönohjaimia myyntiin ollenkaan. Teimme matkan varrella myös muutamia virheitä. Sen lisäksi, että te olette tästä kärsineet niin tämä tapaus on vienyt myös meiltä kymmeniä ja kymmeniä työtunteja. Tästä pitää ottaa opiksi. Toisaalta myös tilanne on ollut hyvin poikkeuksellinen, kukaan ei osannut ennustaa pandemiaa ja esimerkiksi globaalia sirupulaa. Syytämme virheistä kuitenkin vain itseämme.
--
Paina Lue lisää niin löydät aiemmat päivitykset:
Viikon 45 alussa lähetämme ASUS TUF-RTX3080-O10G -korttia odottaville tilauslinkin, jolla pääsette tilaamaan alkuperäisellä hinnalla ASUS TUF-RTX3080-O10G-V2 -kortin.
Vaikka ASUS on vaihtanut viime talvena myyntiin tulleet näytönohjaimet uusiin LHR-malleihin niin myös näiden uusien mallien saatavuus on edelleen heikkoa. Toimitusaika voi olla vielä jopa useita kuukausia, mahdollisesti jopa enemmänkin. Tavoitteemme on kuitenkin edelleen pysyä lupauksessamme toimittaa näytönohjaimet niitä odottaville ja jonkin verran olemme päässeet niitä toimittamaankin.
Osalla teistä voi kuitenkin olla tilanne, että tarve voi olla jo mennyt ohi, tai et halua enää odottaa toimitusta. Tästä syystä pyydämmekin, että jos haluat ja voit edelleen odottaa niin täytä tietosi oheiselle lomakkeelle. Kiinnitä huomiota erityisesti alkuperäisen tilauksesi tilausnumeroon, että se menee oikein.
Olemme sinuun yhteydessä tekstiviestitse sitten, kun meillä on sinulle varattuna näytönohjain. Saat meiltä silloin tilauslinkin, jolla voit tilata korvaavan LHR-version näytönohjaimen alkuperäisellä hinnalla. Toimitamme näytönohjaimet alkuperäinen tilausjärjestys huomioiden.
Jos tarpeesi on mennyt jo ohi sinun ei tarvitse tehdä mitään. Emme käytä tietoja muuhun kuin varmistaaksemme, että ketkä haluavat odottaa toimitusta, tässä vaiheessa määrittelemättömän ajan. Pidämme lomakkeen avoinna 31.1.2022 asti, jonka jälkeen poistamme lomakkeen sekä sen tiedot.
Toimitettava mallisto tulee vaihtumaan LHR-malleihin ja tulemme olemaan yhteydessä asiakkaisiin, joita vaihdos koskettaa. Aikataulu tälle vielä avoin.
Lähipäivinä saamme toimituksiin pienen erän ASUS TUF-RTX3090-O24G-GAMING -kortteja
Tämän / ensin viikon aikana varastoomme saapuu lisää ASUS ROG-STRIX-RTX3080-O10G -kortteja
3080- ja 3090-sarjaa tulee tässä kuussa arviolta pieni erä ja toimitamme ne niitä odottaville. Jos haluat tai haluatte kateosto-oikeutta käyttää niin pyydän olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme, jossa käsittelemme tilanteet tapauskohtaisesti.
Väliaikatilanne: Tällä hetkellä emme pysty ikävä kyllä kertomaan milloin kortteja - mistään mallisarjasta - tulee varastoomme lisää. Tilanne elää viikottain mutta ennakkotietoa tulevista eristä meillä ei ole saatavissa.
On ilmennyt, ettei kaikille ole mennyt vahvistusviestiä siitä, että olemme vastaanottaneet tiedon, että haluat ja voit jäädä odottamaan näytönohjaimien toimitusta.
Jos et ole saanut vahvistusta niin varmistaaksemme, että olet jonossa, rakensin erillisen tietojenkeruulomakkeen. Kun olemme tutkineet asian laitamme sinulle tekstarilla vielä tästä vahvistuksen. Lomake on avoinna 10.5. asti, jonka jälkeen lomake ja tiedot tuhotaan.
Lomake löytyy täältä --> linkki poistettu 11.5.2021
Jos olet saanut jo vahvistuksen odottamisesta, sinun ei tarvitse tehdä mitään.
Kiitos jo etukäteen ja pahoittelut vielä yhdestä ylimääräisestä veivauksesta.
Lähipäivinä (tarkka päivä vahvistamatta) varastoomme saapuu tosi pieni erä näitä kortteja:
Olemme henkilökohtaisesti yhteydessä näitä malleja odottaviin, järjestyksen mukaisesti. Koska em. kortteja saapuu pieni määrä niin olemme yhteydessä luonnollisesti vain jonossa ensimmäisinä oleviin, emme missään nimessä kaikkiin odottajiin.
Joten odota rauhassa yhteydenottoa ja jos sitä ei kuulu niin se tarkoittaa, että kaikki kerkesi mennä tästä erästä ja että vuorosi tulee myöhemmin / tulevista eristä.
---
Elektroniikan toimialalla on tällä hetkellä laajoja globaaleja haasteita muun muassa mikrosirujen tuotannossa. Materiaalia ja raaka-aineita ei ole tarpeeksi suhteessa kysyntään. Tämä heijastuu eri tavoin eri toimijoihin. Asuksella on tiettyjen näytönohjainmallien kohdalla globaali toimitushaaste. Kysyntää on reilusti enemmän mitä he pystyvät tällä hetkellä valmistamaan tuotteita. Jälleenmyyjillä ei ole tuotteita myytäväksi ja toimitettavaksi asiakkaille.
Meidän osalta haaste koskettaa seuraavia malleja:
3060-sarja
3070-sarja
3080-sarja
3090-sarja
Osa yllä mainituista näytönohjaimista ja niiden tilauksista on peruttu.
Koska luvatut toimitukset ovat viivästyneet ja valmistajalta saamiemme tietojen mukaan osa toimituksista voi venyä kuukausien tai jopa yli vuoden päähän, olemme peruneet osan - ei kaikkien - yllä mainittujen näytöohjaimien tilauksista. Olemme tiedottaneet tilauksen tilanteesta tekstiviestillä viikolla 11. Viestissä kerroimme myös, että jos tilasit tuotteen Telia Rahoituksella, olemme myös peruneet tilaukseen liittyvän katevarauksen. Jos maksoit ostoksen tilauksen yhteydessä, pyydämme sinua olemaan yhteydessä asiakaspalveluun ja ilmoittamaan meille tilausnumeron ja tilinumeron, jonne voimme palauttaa rahasi takaisin.
Koska toimitukset uhkaavat venyä pitkälle ja tilanne (tarve) voi monen kohdalla muuttua tänä aikana, sinulla on nyt mahdollisuus päättää, haluatko odottaa toimituksia ja saada tilauksen kuitenkin siinä vaiheessa, kun tuotteita on saatavilla. Ilmoitamme halutessasi sinulle saatavuudesta tuolloin, ja tarjoamme mahdollisuuden tilaamiseen alkuperäisellä hinnalla.
Jos siis olet tilannut minkä tahansa yllä mainitun näytönohjaimen ja tilauksesi on peruutettu niin voit päättää, haluatko odottaa toimituksia ja saada tilauksen kuitenkin siinä vaiheessa, kun tuotteita on saatavilla. Ilmoitamme halutessasi sinulle saatavuudesta tuolloin, ja tarjoamme mahdollisuuden tilaamiseen alkuperäisellä hinnalla.
Joudun kuitenkin varoittelemaan, että tässä vaiheessa emme ikävä kyllä pysty antamaan minkäänlaista toimitusaikalupausta. On todennäköistä, että toimitusaika tulee olemaan hyvin pitkä. Jos jäät odottamaan toimitusta niin jonopaikkasi (= toimitusjärjestys) säilyy. Meillä on tallessa ko. näytönohjaimia tilanneiden asiakkaiden tiedot ja siten niiden tilausjärjestys.
Jos haluat jäädä odottamaan niin pyydän, että olet yhteydessä asiakaspalveluumme ja kerrot, että olet aiemmin tilannut Asuksen näytönohjaimen, ja että Telia on perunut tilauksen ja että haluat jäädä kuitenkin odottamaan, että näytönohjaimia tulee ja että Telia toimittaa sen sitten, kun tuotteita on tullut varastoon. Ilmoita nyt siis asiakaspalveluun, että haluat ja voit odottaa niin saamme tiedon siitä talteen. Kerro samalla alkuperäisen tilauksesi tilausnumero. Kiitos jo etukäteen.
Sinuun ollaan yhteydessä sitten, kun tuotteita on. Saat meiltä silloin linkin, jonka kautta pääset tekemään kokonaan uuden tilauksen mutta alkuperäisellä hinnalla.
Jos olet jo ilmoittanut halukkuutesi odottaa tuotteiden saapumista niin asia ok, sinun ei tarvitse tehdä sitä enää uudelleen.
Lähetämme myös vahvistuksen odottamisesta heille, jotka ovat ilmoittaneet tai ilmoittavat meille, että haluaa odottaa tuotteiden saapumista. Tämä vahvistus tulee vähän myöhemmin mutta tulee kuitenkin.
Tilauksesi on edelleen voimassa ja se odottaa vain, että saamme näytönohjaimia varastoon. Huomioithan, että tässä vaiheessa emme voi vahvistaa toimitusaikaa. Voit jäädä odottamaan toimitusta tai halutessasi voit myös perua tilauksesi. Jos jäät odottamaan toimitusta, sinun ei tarvitse tehdä mitään. Jos haluat peruuttaa tilauksesi ota yhteyttä asiakaspalveluumme.
Tässä ketjussa kerromme jatkossa myös toimitusten etenemisestä. Voit seurata etenemistä taustalla tai liittyä mukaan ja kysyä lisätietoja, jos haluat.
Olemme vilpittömästi pahoillamme tapahtuneesta toimituslupauksen pettämisestä, ja myös tilanteeseen tähän asti liittyneestä epätietoisuudesta. Pyrimme tämän ketjun myötä jakamaan tilannekuvaa sitä myötä heti kun sitä itse saamme. Toimitustilanne on hyvin haasteellinen. Teemme kuitenkin parhaamme.
Kiitos, kun olette aiheesta keskustelleet muun muassa täällä Yhteisössä.
Vinkki: Jos olet Yhteisön jäsen voit tilata ilmoitukset tästä ketjusta, jolloin saat tiedon automaattisesti kun ketjussa tapahtuu jotain uutta. Tsekkaa ketjun valinnat-valikko oikeassa yläreunassa.
Tero, Yhteisömanageri
Jos kommentti ratkaisi ongelmasi paina "Hyväksy ratkaisuksi" | Paina tykkää, jos pidit kommentista
<<<<<<< UUTTA: Yhteisössä kerätään nyt pisteitä - voit voittaa palkinnon! >>>>>>>>
08-06-2021 18:12
En sano suoriltaan näihin mitään, kyselen tilanteen ja palaan.
Tero, Yhteisömanageri
Jos kommentti ratkaisi ongelmasi paina "Hyväksy ratkaisuksi" | Paina tykkää, jos pidit kommentista
<<<<<<< UUTTA: Yhteisössä kerätään nyt pisteitä - voit voittaa palkinnon! >>>>>>>>
09-06-2021 07:57
Epäilen että Telia yrittää viivytystaistelua... pistetään asiakas odottamaan niin kauan että ei jaksa odotella ja peruu tilauksen. Korttien saatavuus ei ole ongelma, niitä tulee tasaiseen tahtiin jälleenmyyjille kuten em. kirjoituksissa selviää. Olisi vähintäinkin jo kohtuullista tässä vaiheessa tarjota korvaavaa tuotetta, koska niitä on saatavilla.
09-06-2021 08:26
Odotellaan sitten vaikka 4000 sarjaa korvaavana tuotteena, mutta tilaustani en peru. Ehkä nämä LHR mallit parantaa saatavuutta, kun mainaajat ei toivottasti näitä hamstraa.
09-06-2021 18:49
Jimmsille on eilen tullut rtx 3070 TUF OC kortteja 35, tänään 120. Niitä on jo hyllytavarana siellä tilauksia odottamassa. Mikäli Telia ei kykene kortteja pikaisesti hankkimaan, reiluinta olisi antaa kateostooikeus jonossa oleville. (Oikeus ostaa kortti muualta ja Telia maksaa oman alkuperäisen hinnan ja muualta ostetun kortin hinnan erotuksen.)
09-06-2021 19:15
@siperiada55@ kirjoitti:
Jimmsille on eilen tullut rtx 3070 TUF OC kortteja 35, tänään 120. Niitä on jo hyllytavarana siellä tilauksia odottamassa. Mikäli Telia ei kykene kortteja pikaisesti hankkimaan, reiluinta olisi antaa kateostooikeus jonossa oleville. (Oikeus ostaa kortti muualta ja Telia maksaa oman alkuperäisen hinnan ja muualta ostetun kortin hinnan erotuksen.)
Moikka!
Tarvittaessa oman tilauksen peruutus onnistuu asiakaspalvelun kautta jolloin voit tilata näytönohjaimen muualta. Toimitusajoista meillä ei valitettavasti vielä ole tarkempia tietoja.
09-06-2021
19:28
Muokattu
09-06-2021
19:29
Et taida olla lainkaan perillä mistä tässä on kyse. Kannattaisi olla aika varovainen lausunnoissaan. Tässä on todella monella asiakkaalla mennyt herneet nenään teidän töppäilyiden takia jo useamman kerran.
Kun kerran et tiedä mistä on kyse, niin valaisen sinua. ME asiakkaina olemme tehneet TELIAN kanssa sopimuksen tilatessa teiltä tuotteen teidän ilmoittamaan hintaan. Mikäli vetoatte saatavuuteen (kuten teette), kuluttajasuoja mahdollistaa asiakkaan ostaa tuote toisesta liikkeestä niin, että TE TELIA maksatte erotuksen.
Kaikkien tiedossa kyllä on, että teidän tarkoitus on saada ihmiset perumaan tilauksensa. Tuo kommenttisi on suoranaista haistattelua.
Kirjoitettu
09-06-2021
19:43
Muokattu
10-06-2021
11:23
HannaSu
Mitä ihmettä sinä @SakuMik höpiset????
Mikäli Telia ei kykene toimittaman tilattuja kortteja ja muut toimijat pystyvät, asiakkaille syntyy tämän tasavallan kuluttajasuojamääräysten mukaan oikeus korvaukseen kun joutuu ostamaan kortin kalliimmallla muualta. Korvaus on kortien hintaerotus ja mahdolliset muut kulut.
Minun neuvoni 3070 tuf oc-kortin tilanneille on, että yksi vaade kateostosta Telian asiakaspalveluun ja jos vastaus on ei, yhteys kuluttajansuojaviranomaisiin vaikkapa tämän linkin kautta https://asiointi.kkv.fi/fi
Sieltä saa ohjeet jatkoon.
Tyhmintä mitä nyt voi tehdä on perua tilaus. Sen voi tehdä sitten, jos Telia joskus korttia tarjoaa.
Edit HannaSu: lisätty tägi
09-06-2021 19:55
Ohjeeni oli yleinen jos olisit tahtonut tilata kortin muualta juuri nyt. Tarkoitus oli vain varmistaa jos et ollut tästä tietoinen. En ole tämän keskustelun historiasta täysin perillä tai mitä kaikkea siihen liittyy niin anteeksipyyntöni jos viesti vaikutti ilkeilyltä.
09-06-2021 21:04
Proshopilla on maanantaina ollut toimittamatta RTX 3070 TUF-kortteja 40, Vanhin jonottaja tilauksella 20.1.2021.
Sen sijaan tilatut OC korttit on kaikki toimitettu. (juuri OC-kortteja Telia on ainakin myynyt.)
Asus Strix 3070 OC kortteja Proshopilla on toimittamatta yksi 21.5. tilaus.
3080 sarjassa on hieman vaikeampaa. Proshopilla RTX 3080 STRIX OC vanhin jonottaja on tilauspäivällä 18.12., mutta saman kortin valkoisen version jonossa on yksi odottaja 2.6.2021 tilauksella! Molemmat kortit ovat väriä lukuun ottamatta ihan samat. Jimmsilläkin tilanne on tuon kortin saatavuuden kohdalta aika hyvä.
Minulla on Telialta tilauksessa tuo STRIX 3080 OC, jonka tilasin syksyllä kun Telian sivujen mukaan niitä oli "muutama jäljellä". Huomenissa minä lähetän Telialle kateostovaatimuksen valkoisesta versiosta koska se on tilausta vastaava kortti ja muualta suht koht nopeasti saatavissa.
Kirjoitettu
09-06-2021
21:28
Muokattu
10-06-2021
11:24
HannaSu
@Marko_Laaksonen, sinulle. Lainaus eräältä keskustelupalstalta. Viimeinen (2) on postattu sinne hetki sitten eli 21.00 jälkeen 9.6.2021. Koskee näitä TUF 3070 OC tilauksia.
0. Linkki Telian sivuille
1. "Tjaa, itsellä ei Telian liittymää ole, eikä tilauksessa mitään nikotellut. Saa nähdä tuleeko tuosta vielä joku hölmö juttu. Jotain tietokoneromua joskus ostanu, ehkä se riittää tässätapauksessa."
2. "Paketti postissa, riitti onneksi että oli tilannut elektroniikkaromua ja laskettiin asiakkaaksi. Tattista vielä bongauksesta xyxyxyxyx"
Edit HannaSu: lisätty tägi