21-10-2021 15:02
Hei,
Löytyisikö konstia edetä ongelmassani, johon taustaa seuraavasti:
Ostin loma-asuntoon Kalajoen Hiekkasärkille Reolink Argus 2E -valvontakameran, joka toimii wi-fi:n kautta. Reitittimenä oli ZTE MF286 (vanha DNA:lta hankittu), jossa Telian joku 4G -mokkulaliittymä. Kamera toimi hetken aikaa (tunnin pari), jonka jälkeen ei enää yhtettä saatu. Muut wifi -laitteet pelasivat kylläkin (ipad, TV, ethernetin kautta lämmönsäädöt, jne).
Telian tuen avulla yritettiin vaihtaa yhteyspisteeksi "opengate", mutta se ei tuohon onnistunut. Pyydettiin käymään Teliakaupassa hakemassa MF286R -malli. Ostin uuden reitittimen ohjeen mukaan - ei toiminut.
Jälleen yhteys Telian tukeen ja heidän ohjeistamana päivitin liittymäni (kalliimpaan) Telia Yhteyspiste -liittymän ja kytkin "opengate" yhteyspisteeksi - ei toiminut.
Soitin kameran maahantuojalle, joka suositteli kokeilemaan sitä kotona (Huawein reititin, jossa Telian normi "mokkulaliittymä"). Testasin ja kamera toimii moitteettomasti, ts kamera ei ole rikki.
Mitä minun pitää tehdä, että tuo Telian (turhaan?) ostattama uusi purkki alkaa toimimaan kameran kanssa???
Ja mistähän tuo toiminnan lakkaaminen hetken kuluttua virtojen kytkemisestä johtuu?
Ratkaistu! Siirry kohtaan Ratkaisu.
21-10-2021 15:33
...vielä lisäyksenä viestiini, että sekä vanhalla- että uudella reitittimellä kamera toimii aina hetken aikaa reitittimen sammuttamisen jälkeen.
21-10-2021 16:46
@PeSaa kirjoitti:
Hei,
Löytyisikö konstia edetä ongelmassani, johon taustaa seuraavasti:
Ostin loma-asuntoon Kalajoen Hiekkasärkille Reolink Argus 2E -valvontakameran, joka toimii wi-fi:n kautta. Reitittimenä oli ZTE MF286 (vanha DNA:lta hankittu), jossa Telian joku 4G -mokkulaliittymä. Kamera toimi hetken aikaa (tunnin pari), jonka jälkeen ei enää yhtettä saatu. Muut wifi -laitteet pelasivat kylläkin (ipad, TV, ethernetin kautta lämmönsäädöt, jne).
Telian tuen avulla yritettiin vaihtaa yhteyspisteeksi "opengate", mutta se ei tuohon onnistunut. Pyydettiin käymään Teliakaupassa hakemassa MF286R -malli. Ostin uuden reitittimen ohjeen mukaan - ei toiminut.
Jälleen yhteys Telian tukeen ja heidän ohjeistamana päivitin liittymäni (kalliimpaan) Telia Yhteyspiste -liittymän ja kytkin "opengate" yhteyspisteeksi - ei toiminut.
Soitin kameran maahantuojalle, joka suositteli kokeilemaan sitä kotona (Huawein reititin, jossa Telian normi "mokkulaliittymä"). Testasin ja kamera toimii moitteettomasti, ts kamera ei ole rikki.
Mitä minun pitää tehdä, että tuo Telian (turhaan?) ostattama uusi purkki alkaa toimimaan kameran kanssa???
Ja mistähän tuo toiminnan lakkaaminen hetken kuluttua virtojen kytkemisestä johtuu?
Tarkentaisitko vielä, että katkeaako yhteys kokonaan reitittimen ja kameran välillä tuon parin tunnin jälkeen vai katoaako pelkkä etähallintayhteys?
Onko kotona Huawein laitteessa mikä APN-asetus käytössä kun kamera toimii sen kanssa normaalisti?
21-10-2021 16:54
Kiitos nopeasta reagoinnista. Kameran app kännykässä ei saa enää yhteyttä tuon xx ajan jälkeen, eli ilm yhteyttä ei ole(?).
Miten tuon APN:n voi tarkistaa?
21-10-2021 17:05
@PeSaa kirjoitti:
Kiitos nopeasta reagoinnista. Kameran app kännykässä ei saa enää yhteyttä tuon xx ajan jälkeen, eli ilm yhteyttä ei ole(?).
Miten tuon APN:n voi tarkistaa?
Kiitos tarkennuksesta. Laitteen APN-asetuksen pitäisi näkyä laitteenhallinnassa verkon tiedot kohdassa. Jos et ole Huawein asetuksia koskaan muuttanut niin silloin APN on internet.
Varmistaisin vielä tässä vaiheessa, että opengate APN-profiili on varmasti kytkeytynyt ZTE-laitteella päälle ja laitteen saama verkko-osoite tulee opengate profiilin osoiteavaruudesta. Tämän voi nopeasti katsoa ZTE-reitittimeen yhdistetyllä laitteella esimerkiksi https://www.whatismyip.com/ kautta. Yhteyspistepalvelun avulla verkko-osoitteen tulisi alkaa 46. tai 193.-numeroilla. Yhteyspiste Plus palvelun verkko-osoitteen ovat 193. tai 195. -alkuisia. Jos verkko-osoite on jotain muuta ei laitteelle ole opengate APN-profiili kytkeytynyt käyttöön.
21-10-2021 17:53
APN -asetus on "internet" kotona olevassa Huawei B751s-23c -reitittimessä (Elisan aikoinaan toimittama). Tarkistan tuon mökillä olevan "opengate" -asian vielä ohjeenne mukaan viikonloppuna. Olen kyllä aika varma, että se olisi päällä, kun se teidän tuen avulla laitettiin, mutta varmistan vielä. Tällä välin, tuleeko muuta mieleen, mitä minun tulisi tarkistaa?
21-10-2021 18:03
@PeSaa kirjoitti:
APN -asetus on "internet" kotona olevassa Huawei B751s-23c -reitittimessä (Elisan aikoinaan toimittama). Tarkistan tuon mökillä olevan "opengate" -asian vielä ohjeenne mukaan viikonloppuna. Olen kyllä aika varma, että se olisi päällä, kun se teidän tuen avulla laitettiin, mutta varmistan vielä. Tällä välin, tuleeko muuta mieleen, mitä minun tulisi tarkistaa?
Ehkä tarkistaisin vielä jos aika riittää ettei kameran ja reitittimen välinen yhteys katkea kokonaan. Tässä vielä valmistajan sivuilla ohjeita vastaaviin ongelmiin. https://support.reolink.com/hc/en-us/articles/360039401593-Connection-Failed-when-remotely-Accessing... ja https://support.reolink.com/hc/en-us/articles/360007008113-WiFi-Connection-Keeps-Dropping-on-Reolink...
22-10-2021 09:51
Hei,
Tarkistin ja loma-asunnon IP -osoite on 46. -alkuinen, eli yhteyspistepalvelu on käytössä.
22-10-2021 12:57
@PeSaa kirjoitti:
Hei,
Tarkistin ja loma-asunnon IP -osoite on 46. -alkuinen, eli yhteyspistepalvelu on käytössä.
Eli laite saa julkisen verkko-osoitteen tällä hetkellä. Nyt seuraavana olisi hyvä tarkistaa ettei ongelma johdu IP-kameran ja reitittimen välisestä Wlan yhteydestä.
Esimerkiksi sijoittamalla laitetta hetkeksi lähemmäs reititintä. Valmistajan tukisivustolla oli myös mainittu, että reitittimen palomuuri voi aiheuttaa ongelmia etähallintayhteydelle. Palomuuria kannattaa siis poistaa/säätää tai avata portteja laitevalmistajan ohjeiden mukaisesti.
Reitittimen asettaminen siltaavaan tilaan yleensä korjaa palomuurin aiheuttamat ongelmat, mutta yleensä valvontakameroiden ja muiden Iot-laitteiden tietoturva ei ole ollut kaikista parhaimmasta päästä, joten sitä en ensisijaisesti suosittele.
22-10-2021 13:10
Hei,
Testaan tuon wlan -signaalin vielä uudelleen iltasella, muistaakseni olen jo kerran tuotakin kokeillut.
Voisitteko antaa seikkaperäisen (ei ammattilaiselle olevan) ohjeen tuon Telian myymän MR286R -reitittimen palomuurin poistamiseen tai jonkinlaiseen säätämiseen? Voisin myös sitä testata myöhemmin tänään.