Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
TeroRe
Yhteisömanageri
Yhteisömanageri
  • 5141 custom-general.kudos
  • 4498 custom-general.replies
  • 44 custom-general.solutions

Puhelin vai tietokone, kummalla sinä käytät Yhteisöä (ja foorumeita) ja miksi?

Meillä oli taannoin täällä Yhteisössä kysely, jolla selvitimme millä laitteella käytätte Yhteisöä eniten. Vastaukset jakautuivat seuraavasti:

1. Tietokoneella (47,2%)
  2. Puhelimella (36,1%)
  3. Tabletilla (13,9%)
  4. Kaikilla yhtä paljon (2,8%)

Ääniä annettiin yhteensä 36kpl ja kiitos niistä kaikista. Kyselyyn pystyi vastaamaan jäsenet ja ei jäsenet.

Kun katson Yhteisön liikennedatasta niin siellä suhde suurin piirtein 50/50 eli karkeasti puolet käyttää puhelimella ja puolet tietokoneella. Tämä siis kaikkien käyttäjien kohdalla eli jäsenten + ei jäsenten vierailut yhteensä.

Kyselyn perusteella Yhteisössä kuitenkin korostuu tietokonekäyttö enemmän ja tästä haluaisin kuulla lisää, että miksi näin on:

1. Käytätkö tietokonetta ylipäänsä enemmän silloin kun selaat nettiä vai
  2. Käytätkö tietokonetta ylipäänsä enemmän silloin, kun selaat foorumeita ja kirjoittelet niihin

Eli onko sinulla tapana muutoinkin käyttää tietokonetta enemmän tietyissä tilanteissa, puhelimen sijasta.

Kysyn tätä siksi, että jos jäsenemme käyttävät Yhteisöä (ja foorumeita muutoinkin) enemmän tietokoneella niin tämä pitää ottaa jatkossa huomioon, kun Yhteisöön mietitään uudistuksia. Tämä kun tarkoittaa käytännössä sitä, että sivusto pitää suunnitella jäsenille tietokonekäyttöön ja vierailijoille puhelinkäyttöä ajatellen.

Minä itse esimerkiksi olen sellainen käyttäjä, että teen kaiken puhelimella. Minulla ei ole ollut vuosiin omaa tietokonetta, ainoa tietokone jota naputtelen on työläppäri 🙂

⎮Telia Yhteisön capitán⎮Apple iPhone 12 Pro Max⎮Apple iPad Air 2⎮ Apple TV 4K⎮Apple MacBook Pro⎮

28 vastausta
kiisseli67
Telia 5G lähettiläs 2021
  • 2367 custom-general.kudos
  • 3670 custom-general.replies
  • 330 custom-general.solutions

Minä käytän ensisijaisesti puhelinta, aiemmin käytin tablettia n. 4 vuotta sitten. Sitä ennen tietokonetta.

Puhelin on siitä hyvä, että se kulkee mukana aina, on nopea ottaa esille ja nettiyhteys saatavilla heti.

Puhelimella on myös aika helppo kirjoittaa, isot kirjaimet tulee automaattisesti ja oikeinkirjoitus toimii useimmiten.

Puhelin on heti valmis, kun on päällä jatkuvasti.

Olen kirjoittanut lähes kaikki kirjoitukseni tänne yhteisöön puhelimella (aiemmin tabletilla) 🤓👌🏻

#koskamävoin
Stupid is as stupid does - Forrest Gump
Sekunti
Telia 5G lähettiläs 2021
  • 1727 custom-general.kudos
  • 2205 custom-general.replies
  • 177 custom-general.solutions

Hieman kinkkinen kysymys, kun pitää ihan miettiä! 😀

Käytän enemmän päivittäisessä käytössä pöytätietokonetta, jolla pelaan videopelejä, muokkaan korkealaatuisia videoita ja valokuvia, käytän toimisto-ohjelmia ja selailen esimerkiksi foorumeita. Yhteinen tekijä näille on suuri näyttö ja nopea kirjoittaminen ja tekstin muokkaaminen näppäimistöllä ja käyttämällä hiirtä apuna tekstin korjaamisessa.

Puhelin taas toimii enemmän viestittelyyn, uutisten ja säätietojen nopeaan selaamiseen, mobiilimaksamiseen, nopeaan sisällöntuotantoon mm. IG, kuvaamiseen, mobiilipelaamiseen ja talous-asioiden hoitamiseen. Mobiilinäkymässä Yhteisön viestien lukeminen on miellyttävää muttei vastaaminen, jos se ei ole lyhyttä tekstiä ilman muotoiluja. Puhelin on jokatapauksessa se joka kulkee mukana kaikkialle.

¸¸.•*¨*•♫Telia 5G lähettiläs 2021¸¸.•*¨*•♫
"Erehtyminen on inhimillistä, mutta asioiden perinpohjaiseen sotkemiseen tarvitaan tietokone." -Paul Ehrlich
SINAD
Konkari
  • 425 custom-general.kudos
  • 799 custom-general.replies
  • 32 custom-general.solutions

Oikeastaan kaikki netinkäyttö tietokoneella, joko "lattiakone" 32 tuuman näytöllä tai läppäri, vaihtelee randomisti sen mukaan missä huoneessa satun oleskelemaan. Tällä hetkellä oikeastaan kaksi konetta päivittäisessä käytössä ja kolmas pitäisi rakentaa lähiaikoina.

Puhelimella tämä olisi kidutusta; ensinnäkään siitä ei näe mitään ilman että laittaa lasit, enkä tykkää pitää laseja koko aikaa, en tarvitse niitä kuin lukiessa. Ja kirjoittaminen se vasta tuskaa puhelimella onkin, tämänkin viestin kirjoittamiseen olisi mennyt pieni ikuisuus kun taas näppikseltä tekstiä tulee lujaa, ilman että tarvitsee katsoa sitä näppäimistöä lainkaan. Myös ergonomia on ihan vaan 100 kertaa parempi, jolla on merkitystä kun ikää tulee ja hartijaseutu alkaa reistata. Puhelimellakin jaksoin leikkiä vielä joskus kymmenisen vuotta sitten, oli pitkälti yli 200 sovellustakin rootatussa puhelimessa yms. mutta aikansa kutakin ja tuli mitta täyteen - käyttömukavuus ei vaan riitä ja värkki on aivan liian hidas meikäläisen makuun. Kiteyttäisin tuon puhelintouhun yhteen lauseeseen "nähty ja koettu, olen kasvanut siitä jo ulos".

Olen ehkä jopa harvinainen ihminen siinä määrin että mun elämä ei pyöri mitenkään puhelimen ynpärillä tai etenkään sen varassa. Varsinkin raha-asiat haluan pitää visusti erillään puhelimesta, jottei sen sekoaminen tai katoaminen johtaisi tilanteeseen jossa en voisi hoitaa asioitani. Puhelin ei ole edes ajatuksissani kovin paljoa, koska hyvin usein tapahtuu niin että kun lähden johonkin niin unohdan ottaa puhelimen mukaan. Saatan muistaa sen mutaman sataa metriä ajettuani, mutta yleensä en jaksa lähteä hakemaan. Ilmankin kun pärjää.

Se täytyy kuitenkin todeta että Nokia Communicator oli aikoinaan mahtava juttu mekaanisine näppäimistöineen. Sillä jaksoi kirjoitella pidempiäkin tarinoita ja vekotin ihan oikeasti korvasi läppärin monissa perusasioissa. Harmi, ettei vastaavaa tuotekategoria ole enää nykyään oikein suosittu. Isohan se tietysti oli mukana kannettavaksi, mutta lähinnä koosta oli haittaa vain kesäisin. Suomessa on kuitenkin suurimman osan vuodesta niin kylmä että ulos lähtiessä on sen verran raskas vaatetus että aina sinne yksi Communicator katosi taskuun.

TeroRe
Yhteisömanageri
Yhteisömanageri

Hienoa, kiitos kaikille kommenteista tähän asti 🙂

Haen tässä tosiaan just sitä, että jos sinulla on sekä tietokone että puhelin niin kummalla käytät foorumeita ja Yhteisöäkin mieluiten. Pohdin myös yleisesti ottaen sitä, että suosivatko foorumeiden aktiivit muutoinkin tietokonetta kirjoitellessaan, ei ainoastaan meidän Yhteisön käyttäjät. 

Se on kyllä kiistaton tosiasia, että vähänkään pidemmän tekstin kirjoittaminen on tietokoneella helpompaa, mutta missä se raja menee ja toisaalta nostaako se kynnystä siinä mielessä, että ei niin usein tule kirjoiteltua jos ihan aina ei jaksa tietokoneelle "hypätä".

Näköjään minulla ja @kiisseli67 sama tilanne, ettei ole tietokonetta (jos ymmärsin oikein?) joten siksi pakostakin käytämme vain puhelinta 🙂

⎮Telia Yhteisön capitán⎮Apple iPhone 12 Pro Max⎮Apple iPad Air 2⎮ Apple TV 4K⎮Apple MacBook Pro⎮

kiisseli67
Telia 5G lähettiläs 2021
  • 2367 custom-general.kudos
  • 3670 custom-general.replies
  • 330 custom-general.solutions

@TeroRe  kirjoitti:

Haen tässä tosiaan just sitä, että jos sinulla on sekä tietokone että puhelin niin kummalla käytät foorumeita ja Yhteisöäkin mieluiten. Pohdin myös yleisesti ottaen sitä, että suosivatko foorumeiden aktiivit muutoinkin tietokonetta kirjoitellessaan, ei ainoastaan meidän Yhteisön käyttäjät. 

Se on kyllä kiistaton tosiasia, että vähänkään pidemmän tekstin kirjoittaminen on tietokoneella helpompaa, mutta missä se raja menee ja toisaalta nostaako se kynnystä siinä mielessä, että ei niin usein tule kirjoiteltua jos ihan aina ei jaksa tietokoneelle "hypätä".

Näköjään minulla ja @kiisseli67 sama tilanne, ettei ole tietokonetta (jos ymmärsin oikein?) joten siksi pakostakin käytämme vain puhelinta 🙂

On minulla läppäri, jonka hankin syksyllä. Mutta hyvin harvoin käytän sitä, kun on tottunut käyttämään mobiililaitteita etenkin puhelinta viime vuodet 😅

Teams-palaverit ovat kätevämpiä pitää tietsikalla mm. ja olen nyt opetellut käyttämään pitkästä aikaa Windowsia. Mutta todellakin yhteisöä ja muitakin foorumeita tottunut käyttämään puhelimella 🤓👌🏻

#koskamävoin
Stupid is as stupid does - Forrest Gump
Sekunti
Telia 5G lähettiläs 2021
  • 1727 custom-general.kudos
  • 2205 custom-general.replies
  • 177 custom-general.solutions

@kiisseli67  kirjoitti:

@TeroRe  kirjoitti:

On minulla läppäri, jonka hankin syksyllä. Mutta hyvin harvoin käytän sitä, kun on tottunut käyttämään mobiililaitteita etenkin puhelinta viime vuodet 😅

Teams-palaverit ovat kätevämpiä pitää tietsikalla mm. ja olen nyt opetellut käyttämään pitkästä aikaa Windowsia. Mutta todellakin yhteisöä ja muitakin foorumeita tottunut käyttämään puhelimella 🤓👌🏻

Pitäisi opetella puhelimen kanssa lisäksi olemaan pystymmässä, kun rupeaa retkottamaan niska ja hartiaseutu uudelleen 😁

¸¸.•*¨*•♫Telia 5G lähettiläs 2021¸¸.•*¨*•♫
"Erehtyminen on inhimillistä, mutta asioiden perinpohjaiseen sotkemiseen tarvitaan tietokone." -Paul Ehrlich
irritus
Konkari
  • 527 custom-general.kudos
  • 900 custom-general.replies
  • 81 custom-general.solutions

Kuulun ensimmäiseen kategoriaan eli käytätkö tietokonetta ylipäänsä enemmän silloin kun selaat nettiä.

Puhelimen nettikäyttö jää lähinnä podcastien kuunteluun ja videoiden katseluun. Saatan myös lukea uutiset ja vilkaista keskustelupalstojen uudet viestit. Muu käyttö tapahtuu pöytätietokoneella tai kannettavalla.

Usein keskustelupalstalle kirjoittamista varten joudun etsimään tai varmistamaan jonkun tiedon. Selainikkunoita ja pdf:fiä on näkyvillä samanaikaisesti useita. Puhelimella tuo ei ole edes mahdollista. Myös itse kirjoittaminen on mekaanisella näppämistöllä huomattavasti helpompaa. Puhelimella en jaksa kirjoittaa keskustelupalstalle sama täällä -vastausta enempää.

Hauskaa muuten, että 1980-luvulla kaikki haukkuivat mm. Sinclair ZX81, Atari 400, Sinclair ZX Spectrum ja Salora Fellow kotitietokoneiden näppäimistöt. Nykyään monet kirjoittavat lasilevyyn, jossa on vielä vähemmän tuntumaa kuin edellä mainittujen näppäimistöissä.

Poksuvau
Kommentaattori
  • 51 custom-general.kudos
  • 57 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

@TeroRe  kirjoitti:

Meillä oli taannoin täällä Yhteisössä kysely, jolla selvitimme millä laitteella käytätte Yhteisöä eniten. Vastaukset jakautuivat seuraavasti:

1. Tietokoneella (47,2%)
  2. Puhelimella (36,1%)
  3. Tabletilla (13,9%)
  4. Kaikilla yhtä paljon (2,8%)

Ääniä annettiin yhteensä 36kpl ja kiitos niistä kaikista. Kyselyyn pystyi vastaamaan jäsenet ja ei jäsenet.

Kun katson Yhteisön liikennedatasta niin siellä suhde suurin piirtein 50/50 eli karkeasti puolet käyttää puhelimella ja puolet tietokoneella. Tämä siis kaikkien käyttäjien kohdalla eli jäsenten + ei jäsenten vierailut yhteensä.

Kyselyn perusteella Yhteisössä kuitenkin korostuu tietokonekäyttö enemmän ja tästä haluaisin kuulla lisää, että miksi näin on:

1. Käytätkö tietokonetta ylipäänsä enemmän silloin kun selaat nettiä vai
  2. Käytätkö tietokonetta ylipäänsä enemmän silloin, kun selaat foorumeita ja kirjoittelet niihin

Eli onko sinulla tapana muutoinkin käyttää tietokonetta enemmän tietyissä tilanteissa, puhelimen sijasta.

Kysyn tätä siksi, että jos jäsenemme käyttävät Yhteisöä (ja foorumeita muutoinkin) enemmän tietokoneella niin tämä pitää ottaa jatkossa huomioon, kun Yhteisöön mietitään uudistuksia. Tämä kun tarkoittaa käytännössä sitä, että sivusto pitää suunnitella jäsenille tietokonekäyttöön ja vierailijoille puhelinkäyttöä ajatellen.

Minä itse esimerkiksi olen sellainen käyttäjä, että teen kaiken puhelimella. Minulla ei ole ollut vuosiin omaa tietokonetta, ainoa tietokone jota naputtelen on työläppäri 🙂

Pääasiassa tulee käytettyä tietokonetta isolla näytöllä. Tekstin tuottaminen on näin helpompaa ja esim. tavallinen nettiselailukin on miellyttävämpää, koska hiirellä nyt vaan on helpompaa hyppiä välilehdiltä toisille + hiiren keskipainikkeella heittää linkkejä välilehtijonoon. Foorumeilla pätee myös. Uusimmat viestit listauksesta helppo heittää keskusteluja auki. Jostain syystä foorumitkin menee siihen suuntaan että "Kirjoitettu X minuuttia sitten" kun aikasemmin näkyi kellonaika jolloin ennen sivun päivittämistä listauksesta pystyi katsomaan, mikä oli viimeisimmän viestin aika ja sitten selaamaan vain siihen asti.

Toisaalta iPad on sitten sohvakaverina jolla tulee selailtua illalla ja silloin tällöin kirjoiteltuakin jotain. Tekstinkäsittely on hankalaa verrattuna näppis+hiiri komboon vaikka kursoria nykyään onneksi saa liikuteltua suht vaivattomasti.

Pieni outous omassa käytössä on se, että sähköpostia en käytä tietokoneella melkein lainkaan, vaan se hoituu 99% ajasta puhelimella tai padilla Outlook sovelluksella. Tosin omalla kohdalla se myös on pääasiassa sähköpostin vastaanottamista eikä niinkään lähettelyä.

Puhelin taas on pääasiassa käytössä kommunikointiin ja lenkkimusiikkiin. Harvemmin mitään foorumeita puhelimella tulee luettua.

TeroRe
Yhteisömanageri
Yhteisömanageri

@irritus  kirjoitti:

Usein keskustelupalstalle kirjoittamista varten joudun etsimään tai varmistamaan jonkun tiedon. Selainikkunoita ja pdf:fiä on näkyvillä samanaikaisesti useita. Puhelimella tuo ei ole edes mahdollista.

Arggh, tämän tunnistan osin itsessäkin. Vaikka minulla on isoruutuinen puhelin niin ei siinä siltikään tila riitä siihen, että voisi pitää useita ikkunoita samaan aikaan auki, selaimia saa useampia (tai ainakin kaksi) mutta muiden sovelluksien kanssa ei taida edes tosiaan onnistua muutoinkaan. Sovelluksien välillä voi hyppiä "näppärästi" mutta ei ole silti lähellekään sama asia.

@irritus  kirjoitti:

Myös itse kirjoittaminen on mekaanisella näppämistöllä huomattavasti helpompaa. Puhelimella en jaksa kirjoittaa keskustelupalstalle sama täällä -vastausta enempää.

Puhelimen näppiksellä kirjoittaminen - ainakin miten itse asian koen - on paljon kiinni näytöstä, että millä tekniikalla se on tehty (kapasitiivinen, resistiivinen, mitä näitä nyt on). Parhain "näppäintuntuma" on omaan makuun iPhoneissa, jostain syystä iPhonella kirjoittaessa minulla tulee vähiten virheitä ja vahinkopainalluksia. Mutta eihän se toki koskaan voi olla sama kokemus mitä mekaanisen näppiksen kanssa.

Puhelimella kirjoittaminen on paljon kiinni myös foorumin viestieditorista, että kuinka hyvin se toimii (esim. latausnopeus, reagointinopeus yms.) ja mitä ominaisuuksia se tarjoaa puhelinkäyttäjälle.

Teistä moni käyttää useita foorumeita, missä on mielestänne parhain viestieditori puhelinkäyttöä ajatellen?