Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 66548
Kirjoituksia 179870

Kaapelinetti yhteys kotiin XXL erittäin hidas.

Mikko87fin
Kommentaattori
Viestejä 24 kpl

1/52

Eli yhteys ollut tässä jo muutaman kuukauden verran erittäin hidas varsinkin iltaisin. Saattaa alkaa hidastelemaan jo noin klo16. jälkeen. Onko muilla ollut ongelmia turussa päin tällä yhteydellä? Technicolor CGA2121 löytyy modeemina.

Mikko87fin.png

Edit MinnaLN: upotettu kuva.

Vastaa
0 tykkäystä
51 vastausta

KaPetri
Telialainen
Viestejä 487 kpl

21/52

@SINAD  kirjoitti:

Tuo Telian nopeustesti näyttää aina alakanttiin, esim. mulla vain 826/117 Mbit kun speedtest sovellus (Windows) antaa ylseensä sellaista 944 Mbit lukemia. Eli kannattaa asentaa se sovellus jos haluaa nopeuksia mittailla.

Kiinteissä yhteyksissä kellonajalla ei saisi olla mitään merkitystä, ellei sitten kyseessä ole jaettu tilaajakaista. Vieläköhän niitä harrastetaan kaapelineteissä, eikös nykyään joka puolella ole kuitenkin jo tähtiverkko ja tilaajakohtaiset, jakamattomat yhteydet sieltä runkoverkon kytkimiltä?

Harvassa tahtoo nykyään ne taloyhtiöt olla missä ketjuverkossa signaali kulkisi, puhumattakaan runkoverkosta. Meillä kiinteänverkon yhteydet on pyritty siten rakentamaan, että asiakas saa tilaamansa nopeuden pistokkeelle kellonajasta ja verkon muusta käytöstä riippumatta.

Tuo telia.fi/nopeustesti sivusto vielä muutamia vuosia sitten antoi hyvin hitaita tuloksia vrt. speedtest.net, mutta sivustolle tehdyn muutoksen jälkeen erot ovat pienentyneet merkittävästi. Henkilökohtaisesti edelleen suosin speedtest.net sivustoa ja sovellusta. telia.fi sivuston nopeustesti kyllä asiansa jo nykyään ajaa ja sillä voi luotettavasti selvittää yhteyden nopeutta, varsinkin 1000M alemmissa nopeusluokissa.

Vastaa
0 tykkäystä

Mikko87fin
Kommentaattori
Viestejä 24 kpl

22/52

@wijulepa  kirjoitti:

Minulla on nyt ilmennyt samaa kuin aloittajalla, eli XXL-yhteys 500-1000 Mbs (taloyhtiön verkkosopimus tms.) liittymä on Speedtestillä vain 30-70/42-88 (testattu tänään useita kertoja, toivon että nyt olisi kyse jostain tämänhetkisestä häiriöstä, mistä tosin ei tietoa Telian häiriökartalla). Verkkopiuhalla ei ole mahdollista testata, koska nykyisissä tietokoneissa on vain langaton verkkoyhteys (kaapeliyhteys mahdollinen ainoastaan usb/verkko/sähkösovittimilla, jotka syö/pilaa käytännössä koko kaistan) mutta aiemmin nopeus ollut 400-608/194-273 (tosin niidenkin osalta on aika alhainen vs tilattu nopeus)

Käytössä Technicolor TG799 Xtream -palvelureititin, josta olen yhteyden nopeutta nostaessani varmistanut, että palvelee myös tällä XXL-nopeudella.

Joo ei ole minullakaan tilanne parantunut. Näin iltaa kohden nopeudet erittäin huonot. Ei todellakaan mitenkään hyväksyttävät.

Screenshot_2020-12-01 Speedtest by Ookla - The Global Broadband Speed Test.pngScreenshot_2020-12-01 Nopeustesti Speed test Telia.png

Edit HannaMarikaL: Upotettu kuvat tekstiin.

Vastaa
0 tykkäystä

Mikko87fin
Kommentaattori
Viestejä 24 kpl

23/52

@SINAD  kirjoitti:

Tuo Telian nopeustesti näyttää aina alakanttiin, esim. mulla vain 826/117 Mbit kun speedtest sovellus (Windows) antaa ylseensä sellaista 944 Mbit lukemia. Eli kannattaa asentaa se sovellus jos haluaa nopeuksia mittailla.

Kiinteissä yhteyksissä kellonajalla ei saisi olla mitään merkitystä, ellei sitten kyseessä ole jaettu tilaajakaista. Vieläköhän niitä harrastetaan kaapelineteissä, eikös nykyään joka puolella ole kuitenkin jo tähtiverkko ja tilaajakohtaiset, jakamattomat yhteydet sieltä runkoverkon kytkimiltä?

Otin testit Telian nopeustestillä sekä sovelluksella.

Screenshot_2020-12-01 Speedtest by Ookla - The Global Broadband Speed Test (1).pngScreenshot_2020-12-01 Nopeustesti Speed test Telia (1).png

Edit HannaMarikaL: Upotettu kuvat tekstiin.

Vastaa
0 tykkäystä

wijulepa
Uusi jäsen
Viestejä 5 kpl

24/52

@PiaJo  kirjoitti:

@wijulepa  kirjoitti:

Minulla on nyt ilmennyt samaa kuin aloittajalla, eli XXL-yhteys 500-1000 Mbs (taloyhtiön verkkosopimus tms.) liittymä on Speedtestillä vain 30-70/42-88 (testattu tänään useita kertoja, toivon että nyt olisi kyse jostain tämänhetkisestä häiriöstä, mistä tosin ei tietoa Telian häiriökartalla). Verkkopiuhalla ei ole mahdollista testata, koska nykyisissä tietokoneissa on vain langaton verkkoyhteys (kaapeliyhteys mahdollinen ainoastaan usb/verkko/sähkösovittimilla, jotka syö/pilaa käytännössä koko kaistan) mutta aiemmin nopeus ollut 400-608/194-273 (tosin niidenkin osalta on aika alhainen vs tilattu nopeus)

Käytössä Technicolor TG799 Xtream -palvelureititin, josta olen yhteyden nopeutta nostaessani varmistanut, että palvelee myös tällä XXL-nopeudella.

Suosittelen kokeilemaan ensisijaisesti laitteen resetoimista (ei uudelleenkäynnistämistä pelkästään). Oletko kokeillut vaihtaa johtoa modeemin ja seinän välillä? Lisäksi jos sinulla on muita pistokkeita, niin oletko testannut niistä mahdollisesti yhteyttä? 

Laite on resetoitu (tosin ohje “paina 10 sekuntia, jos painat pidempään mitään ei tapahdu” on aika vaativa, sekkarillakaan sen saaminen mätsäämään ei tuntunut auttavan, mutta ainakin valot alkoivat käyttäytymään ohjeiden mukaisesti), kaikki ohjeiden jipot on tosiaan kokeiltu. Asunnon eri pistokkeista ei yhteyttä ole ollut mihinkään alunperinkään, todennäköisesti niihin ei ole rakennusvaiheessa mitään piuhantapaistakaan laitettu. Piuha (kuten laitekin) on alle vuoden vanha eikä vaikuttaisi olevan mitään vikaa: nopeuden pudotus tapahtui yhtäkkisesti, kuin seinään iskeytyen. Tympeää maksaa nopeimmasta yhteydestä, kun toteutuva yhteys on sama kuin alin hintaluokka. En ole viitsinyt alentaa yhteysnopeutta, kun sen jälkeen tuskin mikään liikkuu.

Vastaa

wijulepa
Uusi jäsen
Viestejä 5 kpl

25/52

@SINAD  kirjoitti:

Minä olen testaillut eri nopeusmittareilöa verkossa

ja kännykkäaplikaatioilla, samansuuntaisia tuloksia tulee. Työnantajan VPN syö nopeutta vain erittäin vähän, joten ehkä jollain tapaa uskottavia tuloksia antavat.

Vastaa
0 tykkäystä

KaPetri
Telialainen
Viestejä 487 kpl

26/52

Yhteyden hidastelessa on hyvä tehdä seuraavat testit/kartoitukset alkuun.

Modeemin/reitittimen uudelleenkäynnistys.

Yhteyden testaaminen verkkokaapelilla CAT5e tai uudempi, jos ei mahdollista niin käytä 5GHz wlan taajuutta. (ota huomioon että langattomasti tuskin tulet saamaan gigabitin nopeutta)

Yhteyden testaaminen ilman VPN yhteyttä.

Yhteyden testaamien toisella laitteella mikäli mahdollista.

Yhteyden nopeuden jäädessä normaalin vaihteluvälin alapuolelle tulee testien jälkeen tilanteesta luoda häiriöilmoitus. Se onnistuu mielestäni helpoiten Minun Telian kautta lomakkeella tai chatin välityksellä.

Vastaa
0 tykkäystä

Mikko87fin
Kommentaattori
Viestejä 24 kpl

27/52

@KaPetri  kirjoitti:

Yhteyden hidastelessa on hyvä tehdä seuraavat testit/kartoitukset alkuun.

Modeemin/reitittimen uudelleenkäynnistys.

Yhteyden testaaminen verkkokaapelilla CAT5e tai uudempi, jos ei mahdollista niin käytä 5GHz wlan taajuutta. (ota huomioon että langattomasti tuskin tulet saamaan gigabitin nopeutta)

Yhteyden testaaminen ilman VPN yhteyttä.

Yhteyden testaamien toisella laitteella mikäli mahdollista.

Yhteyden nopeuden jäädessä normaalin vaihteluvälin alapuolelle tulee testien jälkeen tilanteesta luoda häiriöilmoitus. Se onnistuu mielestäni helpoiten Minun Telian kautta lomakkeella tai chatin välityksellä.

Nämä kartoitukset olen tähän mennessä tehnyt.

-Modeemin/reitittimen uudelleenkäynnistys. Monia kertoja sekä myös resetointi.

-Yhteyden testaaminen verkkokaapelilla CAT5e tai uudempi. Minulla menee verkkokaapeli CAT6 suoraan tietokoneeseen, en käytä wlania laisinkaan.

-Yhteyden testaaminen ilman VPN yhteyttä. Kerran kokeillut käyttää VPN, muuten ilman koko ajan.

-Uusimmat ajurit ladattu verkkosovittimeen.

-Häiriöilmoituksen olen tehnyt. Laitteessa ei ole mitään vikaa.

Työskentelen tällä hetkellä etänä koulusta, niin yritän ottaa noita nopeuksia aamusta iltaan kuin suinkin vain kerkiän, kunnes niitä on hyvä nippu kerättynä. Lähetän ne sitten teille, jotta näette miten ne nopeudet laskee kuin lehmän häntä iltaa kohden.

Vastaa
0 tykkäystä

Mikko87fin
Kommentaattori
Viestejä 24 kpl

28/52

Lauantai illan nopeustesti.

Screenshot_2020-12-05 Speedtest by Ookla - The Global Broadband Speed Test.png

Edit HannaMarikaL: Upotettu kuva tekstiin.

Vastaa
0 tykkäystä

PiaJo
Telialainen
Viestejä 806 kpl

29/52

@Mikko87fin  kirjoitti:

@Mikko87fin laitoit että olet tehnyt häiriöilmoituksen tekniselle puolelle, niin onko siihen kuulunut vastausta? Jos joo, niin mitä kerrottiin? 

Vastaa
0 tykkäystä

Mikko87fin
Kommentaattori
Viestejä 24 kpl

30/52

@PiaJo  kirjoitti:

@Mikko87fin  kirjoitti:

@Mikko87fin laitoit että olet tehnyt häiriöilmoituksen tekniselle puolelle, niin onko siihen kuulunut vastausta? Jos joo, niin mitä kerrottiin? 

Näin minulle vastattiin: Kaapelinettien tapauksissa voidaan miltein aina rajata vika suoraan kaapelimodeemiin. Mikäli ongelma jatkuu myös toisessa modeemissa, niin on vikaa sitten rajattava kaapeliyhteyden kautta. Mikäli käytössä on KaapeliTV jonka kanavat näkyvät moitteetta, niin rajataan vikaa vielä enemmän tuohon modeemiin. Teillä on mahdollista hakea veloitukseton lainamodeemi/reititin Telian Kivijalkakaupasta.  Olen myös valtuuttanut tuon teidän vanhan modeemin uudelleen. Signaalien voimakkuudet näyttävät normaalilta.
Kaapeliongelmissa voitaisiin käydä läpi muutama perusasia.
Liittymän hidastelutapauksissa tulee ajaa nopeustestejä http://speedtest.net -sivustolla. Ennen nopeustestin ajamista tulee varmistaa seuraavat asiat:
    Testilaitteella ei saa olla VPN-yhteyttä päällä (esim. F-Secure Freedome)
    Mikään muu verkkolaite tai ohjelmisto ei saa kuormittaa yhteyttä testin aikana
    Testilaitteen tulee olla kytkettynä Cat5e- tai Cat6-verkkokaapelilla modeemiin
    Varmista testilaitteella, että modeemin ja koneen fyysinen linkki on varmasti ylhäällä 1000Mbps nopeudella
    Testilaitteen suorituskyvyn tulee olla riittävä yhteyden korkeaa nopeutta varten
Huomaathan, että naapureiden tullessa kotiin voivat tietyt Wifi taajuudet mennä tukkoon. Näitä pääset säätämään laitteen hallintapaneelista. 

Vastaa
0 tykkäystä
Haluatko lisätä keskusteluun jotain, tai kysyä lisää? Kirjaudu sisään tai liity jäseneksi osallistuaksesi keskusteluun. Löydät linkit myös sivun yläreunasta.