Mobiiliverkossa et voi vaikuttaa siihen, mihin tukiasemaan modeemisi rekisteröityy. Siellä modeemin sisällä pyörii ns. "cellusofta" joka hoitaa kaiken L1...L2 radiorajapinnan hallinnan alusta loppuun yhdessä tukiasemien kanssa neuvotellen. Eli tämä kaikki tapahtuu alimmalla tasolla ja täysin automaattisesti ja useimmien myös kaikista vahvimmin suojattuna, eli edes modeemin firmwarella ja kaikista vähiten käyttäjällä on mitään valtaa vaikuttaa radiorajapinnan oikkuihin.
Käytännössä edes modeemin valmistaja joka on tehnyt firmwaren ei useimmiten voi vaikuttaa radiopuolen softaan. Itse modeemikomponentti voi olla jopa aivan toisen valmistajan tekemä. Modeemin firmwarelle se komponentti näkyy esimerkiksi USB2-rajapintana, jonka kautta kaikki dataliikenne menee. Siellä on erilliset endpointit mm. AT-komennoille ja dataportille. Ainoa mitä voi tehdä on se mitä AT-komentokanta tarjoaa eli yhteyden muodostukset ja katkomiset, pakottaminen 4G-verkkoon tai halutuille taajuuksille yms. asetuksia mutta haluttua tukiasemaa sieltä ei voi määritellä. Ja käyttäjä ei useimmiten pääse antamaan edes näitä AT-komentojakaan.
Kun kyse on mobiililaajakaistasta, niin pitää ymmärtää että kyseessä on jaettu tilaajayhteys. Se on siis aivan eri asia kuin kiinteä netti. Eli siinä on yksi nettiyhteys jaettu jopa satojen käyttäjien kesken ja se mitä operaattorilta saat tilatessasi kyseisen palvelun ei itse asiassa ole edes liittymä, vaan pelkästään käyttölupa yhteiskäyttöiseen liittymään.
Suunta-antennin avulla voi yrttää "hämätä" cellusoftaa valitsemaan tietty, vähemmän ylikuorimittunut tukiasema, mutta sekään ei mitenkään välttämättä onnistu. Signaalin laatua kun mitataan lukuisin eri kriteerein ja näissä osa on sellaisia että ulkoinen antenni voi jopa huonontaa tuloksia. Toki jos saat jostain ilmaiseksi sellaisen antennin testiin niin kannattaa kokeilla. Mutta mitä itse olen näitä joskus joutunut jossain tutkimaan niin olen nähnyt senkin että tulokset olivat ulkoisella antennilla paljon huonommat kuin sitä ilman, vaikka signaalin laatu olikin parempi.