Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
pake1000
Uusi jäsen
  • 0 custom-general.kudos
  • 1 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Taloyhtiölaajakaistan (kaapeli) ajoittaiset häiriöt

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Hei!

Taloyhtiössä (rivitalo) otettiin käyttöön Telian taloyhtiölaajakaista (talojakamossa kuitu ja sen perässä CMTS) ja yhteyden toimivuuden kanssa on esiintynyt ongelmia. Modeemi saattoi lukita ensin kaikki neljä lähetyskanavaa tehoilla 44 dBmV, mutta viimeistään tuntien kuluessa tehot nousivat tasolle 57 dBmV ja ainoastaan yksi kanava jäi jäljelle. Yleensä yhteys myös katkesi kokonaan tunnin-kahden välein. Talon antennirasiat vaihdettiin, mikä ilmeisesti paransi tehoja sen verran, että nykyään löytyy aina kaikki neljä kanavaa. Lähetystehojen heittelyyn itsessään se ei kuitenkaan vaikuttanut. Yhteyden toimiessa normaalisti lähetystehot ovat tasaisesti noin 40 dBmV, mutta häiriön alkaessa pomppaavat tasolle 55-57 dBmV. Parhaimmillaan näkyy vain yksittäisenä piikkinä, mutta usein jää heilahtelemaan 40:n ja 57:n välille. Tällöin näkyy pomppimista myös SNR:ssä ja vastaanottotehoissa. Seurauksena on runsaasti uncorrectables-virheitä ja pakettihäviötä, joskus myös yhteyden katkeaminen kokonaan.

 

Kokeilussa on ollut kolme eri kaapelimodeemia ja useita johtoja, lisäksi asunnon kaikki antennirasiat; kaikilla kokoonpanoilla on näkynyt sama ilmiö. Tällä hetkellä käytössä FRITZ!Box 6660, sillä sen kanssa yhteys ei häiriön esiintyessä tunnu katkeavan yhtä herkästi kokonaan kuin Telian Technicolor CGA2121:lla. Lisäksi antenniasentaja on käynyt mittaamassa talon sisäverkkoa eikä sieltä ole löytynyt ongelmaa, tosin sillä hetkellä häiriötä ei sattunut esiintymään. Yleensä ongelmaa näkyy päivittäin, mutta toisaalta joskus on kulunut kaksikin vuorokautta ilman minkäänlaista häiriötä. Voisikohan ongelmaa aiheuttaa esim. jossakin asunnossa sijaitseva antenniverkkoon kytketty viallinen laite ja mahtaakohan tällaisen ajoittaisen häiriön aiheuttajan selvittämiseen olla mitään realistisia mahdollisuuksia?

1 vastaus
KaPetri
Telialainen
Telialainen
  • 154 custom-general.kudos
  • 809 custom-general.replies
  • 65 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@pake1000  kirjoitti:

Kokeilussa on ollut kolme eri kaapelimodeemia ja useita johtoja, lisäksi asunnon kaikki antennirasiat; kaikilla kokoonpanoilla on näkynyt sama ilmiö. Tällä hetkellä käytössä FRITZ!Box 6660, sillä sen kanssa yhteys ei häiriön esiintyessä tunnu katkeavan yhtä herkästi kokonaan kuin Telian Technicolor CGA2121:lla. Lisäksi antenniasentaja on käynyt mittaamassa talon sisäverkkoa eikä sieltä ole löytynyt ongelmaa, tosin sillä hetkellä häiriötä ei sattunut esiintymään. Yleensä ongelmaa näkyy päivittäin, mutta toisaalta joskus on kulunut kaksikin vuorokautta ilman minkäänlaista häiriötä. Voisikohan ongelmaa aiheuttaa esim. jossakin asunnossa sijaitseva antenniverkkoon kytketty viallinen laite ja mahtaakohan tällaisen ajoittaisen häiriön aiheuttajan selvittämiseen olla mitään realistisia mahdollisuuksia?


Selvästi ongelma ei tunnu testien perusteella rajoittuvan modeemiin tai sen ja rasian välisiin kytkentöihin vaan asunnon ulkopuolelle.  

 

Ei ole tavatonta, että kaapeliverkkoon kytketty "rikkinäinen" laite aiheuttaisi ongelmia koko ketjun yhteyksille. Korjauksesta hankalan tosiaan tekee se, että asentajan tulisi olla paikalla, kun häiriö on päällä. Asentaja voi pyrkiä rajaamaan ongelman aiheuttajaa myös suodattimien avulla. Tällöin yksittäisen/usemamman asunnon paluusuuntaa rajoitetaan ja seurataan poistuuko ongelma. Näin asentajan ei tarvitse olla koko aikaa paikalla. Pienissä taloyhtiöissä tätä on helpompaa tehdä kuin suurissa. 

 

Suosittelen kirjaamaan Minun Telian kautta häiriöilmoitusta mahdollisimman tarkoilla esimerkeillä. Pääsemme siten taloyhtiön liittymien toimintaa tutkimaan ja seuraamaan sekä hälyttelemään asentajaa paikalle.