Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
TheGroke
Uusi keskustelija
  • 0 custom-general.kudos
  • 6 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Smart Wifi yhteys hyppii laitteesta toiseen

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Hankin Smart Wifi -lisäpalvelun reilu viikko sitten ja sain purkit paritettua SagemCom -hybridireitittimen kanssa. Smart Wifi -laitteet toimivat ja näkyvät verkossa. 

 

Seurailen tilannetta mm. Smart Wifi -appilla, NetSpot -sovelluksella ja Windowsin Wifi Analyzerilla. Tulen auttavasti toimeen laitteiden ja softien kanssa, mutta en tunne kaikkia verkkojen syövereitä. 

 

Ongelmana on se, että läppärit ja pädit eivät pidä yhteyttä parhaan kaistan tarjoavan pisteen kautta, vaan esim työläppäri (HP, Win 10) vaihtaa yhteyspistettä jopa monta kertaa minuutissa, ja jokainen vaihto tietysti aiheuttaa pienen katkon. Lisäksi läppäri ottaa mieluiten yhteyden SagemCom -reitittimen kautta, vaikka sen signaali on selvästi heikompi kuin vieressä olevan Smart Wifi -purkin. Saman yhteyspisteen kauttakin läppäri vaihtaa aika holtittomasti 2,4 ja 5 GHz taajuuksien välillä. Smart Wifin purkit häipyvät NetSpotin näkymästä aika ajoin, joko kokonaan tai toinen taajuus häipyy, ja ilmestyy kohta takaisin. Liitteenä olevassa kuvassa esim. keltaisella nuolella oleva läppäri on yhteydessä kaukana olevan SagemComin kautta ("Fast5370"), vaikka vieressä olisi Smart Wifi -purkki ("Yläkerta") 

 

Kokeilin muuttaa Windowsin "roaming aggressiveness" -asetusta, mutta en huomannut sillä vaikutusta. Saattaa olla, että säädin liian monta asiaa yhtäaikaa. 

 

 

Onko yhteisöllä neuvoa, vai palautanko vaan tyynesti Smart Wifin ja ryhdyn etsimään SagemComiin lisäantennia tai kunnollista reititintä sen tilalle?

 

 

Yhteisö-käyttäjän kuva.jpg

 

Edit HannaSu: upotettu kuva viestiin.

18 vastausta
TheGroke
Uusi keskustelija
  • 0 custom-general.kudos
  • 6 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

PoE -laitteita minulla ei ole, mutta otin sen verran viestistäsi huomioon, että kaivoin kaapin perukoilta pitkän Ethernet-kaapelin ja laitoin toisen laajentimen langan päähän hieman parempaan paikkaan, ja se vaikuttaa auttavan. Nyt yhteys on pysynyt tasalaatuisena jo muutaman tunnin. Ensi viikon työpalaverit kertovat aika suoraan yhteyden laadusta, joten jään odottamaan niitä. 

 

Telian ohjeistus tässä kohtaa oli aika luokatonta. Katsoin hieman laajentimien valmistajan ohjeita, ja ne kertovat aika eri tarinaa, mutta en nyt mene siihen suuntaan enempää. 

 

Kiitos @SINAD vihjeistä, jotka toivottavasti ratkaisivat tämän ongelman.

 

SINAD
Konkari ☆
  • 599 custom-general.kudos
  • 1297 custom-general.replies
  • 40 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

No toivotaan, että auttaa. En ole kerennyt perehtyä wifi spekseihin syvällisemmin, aloin miettiä että siellähän saattaa ihan hyvin olla jokin tagi/metric josta asiakaslaite näkee että kyseessä on toistin, eikä alkuperäinen tukiasema. Tällöin jos se kuulee myös alkuperäisen tukiaseman signaalia niin tottahan toki se yrittää ensisijaisesti rekisteröityä sinne. Laittamalla kaapeli siihen väliin muuttuu myös se toinen tukiasema samalle tasolle alkuperäisen kanssa.

irritus
Konkari ☆
  • 721 custom-general.kudos
  • 1296 custom-general.replies
  • 103 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Tässä havainnekuva, miksi langattomat tukiasemat kannattaa kytkeä kaapelilla kytkimeen, kuten @SINAD suosittelee, eikä tyytyä yhteen ainoaan päätukiasemaan ja mesh-verkkoon:

 

langattoman_verkon_nopeus.png

 

Kuvassa yhteys on jaettu Microsoft Lumia 950 puhelimesta Teltonika RUT950 reitittimeen, jonka langaton lähiverkko on asetettu toimimaan asiakastilassa, wlan client. Laitteet ovat samassa huoneessa kolmen metrin päässä toisistaan.

 

Kolmen minuutin aikana langattoman yhteyden kättelynopeus on vaihdellut koko ajan 1 – 144 Mbit/s välillä. Jos kyseessä olisi langattoman sijasta kaapeliyhteys, kättelynopeus olisi vaakasuora viiva 1000 Mbit/s.

KaPetri
Telialainen
Telialainen
  • 153 custom-general.kudos
  • 800 custom-general.replies
  • 65 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@TheGroke  kirjoitti:

PoE -laitteita minulla ei ole, mutta otin sen verran viestistäsi huomioon, että kaivoin kaapin perukoilta pitkän Ethernet-kaapelin ja laitoin toisen laajentimen langan päähän hieman parempaan paikkaan, ja se vaikuttaa auttavan. Nyt yhteys on pysynyt tasalaatuisena jo muutaman tunnin. Ensi viikon työpalaverit kertovat aika suoraan yhteyden laadusta, joten jään odottamaan niitä. 

 

Telian ohjeistus tässä kohtaa oli aika luokatonta. Katsoin hieman laajentimien valmistajan ohjeita, ja ne kertovat aika eri tarinaa, mutta en nyt mene siihen suuntaan enempää. 

 

Kiitos @SINAD vihjeistä, jotka toivottavasti ratkaisivat tämän ongelman.

 


Hienoa kuulla, että laitteiden välinen langallinen yhteys tuntuu parantaneen toimintaa. Laitevalmistajan ohjeista poiketen laajentimet toimivat meidän palvelureitittimien kanssa myös langattomasti. Reitittimelle sekä laajentimille menee käyttöönoton yhteydessä ohjelmistopäivitys joka mahdollistaa langattoman toimivuuden. Jos on mahdollista pitää verkkokaapelia laitteiden välillä niin se on toki suositeltua. Langattoman yhteyden toiminta on aina heikompaa kuin langallisen. 

 

Kuten kaikissa langattomissa yhteyksissä voi laajentimien/reitittimen ja päätelaitteen välisessä yhteydessä esiintyä häiriöitä. Teknisen asiakaspalvelumme kautta näemme hieman tarkemmin tarvittaessa lähettimien ja koko wifi-verkon tilannetta. 

 

Omalla kohdalla kohtasin aikoinaan hieman vastaavan tilanteen laajentimien kanssa. Yksittäinen päätelaite tahtoi yläkerran laajentimen sijasta suosia yhteyttä alakerrassa sijaitsevaan reitittimeen sillä välin kun muut laitteet pysyivät kiltisi kiinni yläkerrassa sijaitsevan laajentimen luomassa verkossa.

Makke66
Uusi keskustelija
  • 1 custom-general.kudos
  • 8 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Minulla samanlainen havainto hyppimisestä. Siitä ei ole ollut aiemmin haittaa, mutta nyt hankin koemielessä Sonos One kaiuttimen ja liitin sen verkkoon. Koska kaiutinta ohjataan kännykän sovelluksella / Airplay, niin tämä hyppiminen pätkäisee joko toiston taikka kaiutin häviää sovelluksesta.

Sain Sonoksen asiakaspalvelusta kattavat ohjeet reitittimen säädölle, vaan koska kyseessä on Telian toimittama laite, ei siellä ilmeisesti ole sallittu (en ainakaan löydä) suorittaa minkäänlaisia säätöjä nimien vaihtamista lukuunottamatta.

Onko muilla tähän liittyviä havaintoja / vinkkejä?

HenriLie
Telialainen
Telialainen
  • 153 custom-general.kudos
  • 871 custom-general.replies
  • 76 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Makke66  kirjoitti:

Minulla samanlainen havainto hyppimisestä. Siitä ei ole ollut aiemmin haittaa, mutta nyt hankin koemielessä Sonos One kaiuttimen ja liitin sen verkkoon. Koska kaiutinta ohjataan kännykän sovelluksella / Airplay, niin tämä hyppiminen pätkäisee joko toiston taikka kaiutin häviää sovelluksesta.

Sain Sonoksen asiakaspalvelusta kattavat ohjeet reitittimen säädölle, vaan koska kyseessä on Telian toimittama laite, ei siellä ilmeisesti ole sallittu (en ainakaan löydä) suorittaa minkäänlaisia säätöjä nimien vaihtamista lukuunottamatta.

Onko muilla tähän liittyviä havaintoja / vinkkejä?


Osa WiFi -verkon asetuksista on poistettu laitteen hallinnasta. Onko käytössäsi Hybrid tai X2 -reititin? Entä millaisia asetuksia olisi tarve muuttaa, eli mitä ohjeita Sonoksen asiakaspalvelu antoi?

Tekniikasta aina mielenkiinnolla keskusteleva. Päivitän myös meidän asiakastukisivustoa

osana asiantuntijatiimiämme. Kerrothan tarvittaessa palautetta sivuston ohjeista.

Makke66
Uusi keskustelija
  • 1 custom-general.kudos
  • 8 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Hybrid käytössä, ja tälläiset ohjeet sain:

Kotiverkon asetukset:
1) Tarkista, onko 2,4 GHz:n WiFi päällä.
2) Jos mahdollista, anna 5 GHz:n WiFi-verkolle eri nimi kuin 2,4-vaihtoehdolle. Lisää nimeen esimerkiksi "-5G".
3) Tarkista, onko WiFi-tilaksi asetettu "BGN". Muita vaihtoehtoja ovat usein BG ja GN
4) "AP Isolation" (tai "Client Isolation") -asetuksen on oltava pois päältä. (Tämä asetus on harvoin käytettävissä)
5) Säädä WiFi-kanava automaattisesta kanavasta kanavaksi 1, 6 tai 11.
6) Suojaustilaksi on asetettava WPA2 AES-salauksella.
7) Ota UPNP käyttöön, jos se on pois päältä.
😎 Varmista, että 2,4 GHz:n WiFi-kaistanleveys on 20 MHz, 20 / 40 MHz tai 40 MHz ei ole tuettu.
9) DHCP-palvelin, tässä voit muuntaa IPV6:n Statelessista Statefuliin.
10) Aseta DNS-palvelin ensisijaiseksi 8.8.8.8.8:ksi ja toissijaiseksi 8.8.4.4:ksi.

 

Mainittakoon, että kaiutin lähti toimimaan kun kytkin sen kaapelilla AirTies yksikköön.

Makke66
Uusi keskustelija
  • 1 custom-general.kudos
  • 8 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Vastaan tähän itselleni. Kävin hakemassa TP-linkin mesh purkit, ja ilman minkäänlaisia säätöjä lähti kaikki pelaamaan täydellisesti. Smart Wifi laitteet siis postiin ja takaisin Telialle.

HenriLie
Telialainen
Telialainen
  • 153 custom-general.kudos
  • 871 custom-general.replies
  • 76 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Makke66  kirjoitti:

Vastaan tähän itselleni. Kävin hakemassa TP-linkin mesh purkit, ja ilman minkäänlaisia säätöjä lähti kaikki pelaamaan täydellisesti. Smart Wifi laitteet siis postiin ja takaisin Telialle.


Tämän Sonoksen kaiuttimen kanssa olikin havaittu yhteensopivuusongelmia ennenkin, johon ratkaisuna on ollut Sonoksen oman siltauksen poisto. Tähän pyysin vielä tarkempia ohjeita, kuinka se tehdään, mutta ne ei kerennyt tälle päivälle.

Mukava kuulla toki, että sait omaan käyttöösi toimivat laitteet ja kaikki toimii nyt. Tosiaan tuon Sonoksen käytön osalta voidaan palata vielä myöhemmin, millä sen saisi toimimaan Smart WiFi -palvelumme kanssa.

Tekniikasta aina mielenkiinnolla keskusteleva. Päivitän myös meidän asiakastukisivustoa

osana asiantuntijatiimiämme. Kerrothan tarvittaessa palautetta sivuston ohjeista.

Tämän osion uusimmat keskustelut