Copyright Telia Company 2020
Kirjoitettu
29-10-2019
21:06
Muokattu
30-10-2019
08:18
SannaMKoo
Kertoo kuinka vaikeaa Telialla on kaapelimodeemin asettaminen toimivaksi,
https://www.facebook.com/groups/2381313795242104/
Edit SannaMKoo: Otsikkoa hieman tarkennettu
07-11-2019 18:17
Hei,
Juuri minunkin FritzBox lakkasi toimimasta Hyvinkään alueella tehtyjen päivitysten jälkeen.
Mitenhän laitteeni, mikä on toiminut helmikuusta lähtien moitteettomasti lakkaa yht'äkkiä toimimasta Telian verkossa suorittamien päivitysten jälkeen?
Ja vastuuko asiasta on minun kun Telian päivitys on sotkeunut ko. modeemin yhteyden?
Ei tämä kuulosta kyllä asiakaspalvelulta
07-11-2019 18:55
@markus_heikkine
Kyllä, alueelta löytyy myös muita kyseisen mallin laitteita.
@CableMan
Kyseessä on siis malli, jonka ohjelmisto ei yhdistä stantardien mukaisesti nyt taajuuksiin. Suosittelen olemaan yhteydessä laitevalmistajaan, jotta he tarkistavat ohjelmiston ja jakavat korjaavan päivityksen laitteelle.
07-11-2019 19:18
@HenriLie kirjoitti:@markus_heikkine
Kyllä, alueelta löytyy myös muita kyseisen mallin laitteita.
Tämä on tietenkin positiivista jos juurikin tuon verkkomuutoksen vaikutusalueella on toimivia Fritz!Box modeemeja, silloinhan tämänkin pitäisi toimia. Valmistajalle on tiketti auki ja sinne sekä Telian tukeen on lähetetty support-tiedosto.
07-11-2019 20:57
Kyllä vika on Telian verkossa, Elisan verkossa FrizBox modeemit toimii ihan kiitettävästi.
Telialla ei vaan osata, joten lisää opiskelua verkkotekniikasta.
07-11-2019 23:25
Näin toimii ammattilainen @markus_heikkine, kiitos muiden käyttäjien puolesta!
Ilmoittaudun alueelta 05810 Hyvinkää; yksi "ennen niin onnellinen" Fritz!Box 6490 käyttäjä, joka Telian huoltotoimien jälkeen kärsii siitä, että laite ei pääse verkkoon. Kytketty ongelman jälkeen tilapäisesti Telialta alunperin liittymää varten tullut Technicolor, joka on muutoin aivan sysi huono - siis jos vähänkin jotain aivan perusasioista poikkeavaa haluaa tehdä (kuten vaikka niinkin yksinkertainen asia kuin porttiohjaus ei toimi).
Minulla ei ole vielä ollut mahdollisuutta avata AVM:lle tukipyyntöä - teen sen myös ASAP, jos saataisi painetta sinne. Hienoa, jos laitat tänne lisätietoa oman issuesi edistymisestä. Ongelmahan voi olla edelleenkin laitteessa tai verkossa, vaikka muut laitteet toimisivatkin - verkko voi silti toimia epästandardisti ja osa laitteista selviää siitä osa ei. Tai sitten laitteessa. Telialta olisi kuitenkin tällaisessa tilanteessa syytä kertoa mikä verkossa on muuttunut (jos ajattelevat yhtään asiakasta), jotta laitevalmistaja voisi helpommin tehdä korjaavia toimenpiteitä. Verkkoon tehdyistä muutoksistahan tämä kuitenkin selvästi on johtunut.
08-11-2019 10:11
@j2rcom kirjoitti:
Minulla ei ole vielä ollut mahdollisuutta avata AVM:lle tukipyyntöä - teen sen myös ASAP, jos saataisi painetta sinne. Hienoa, jos laitat tänne lisätietoa oman issuesi edistymisestä. Ongelmahan voi olla edelleenkin laitteessa tai verkossa, vaikka muut laitteet toimisivatkin - verkko voi silti toimia epästandardisti ja osa laitteista selviää siitä osa ei. Tai sitten laitteessa. Telialta olisi kuitenkin tällaisessa tilanteessa syytä kertoa mikä verkossa on muuttunut (jos ajattelevat yhtään asiakasta), jotta laitevalmistaja voisi helpommin tehdä korjaavia toimenpiteitä. Verkkoon tehdyistä muutoksistahan tämä kuitenkin selvästi on johtunut.
AVM vastasi eilen että jäävät analysoimaan support-filua, mun tapausta käsittelevä Telian tuki jatkaa maanantaina asian kimpussa. Telialta sain tiedon että sandcom.fi vastaisi Suomen päässä ko. tuotteista mutta en nyt alkanut itse ottamaan sinne yhteyttä, koska olin jo avannut keissin suoraan AVM:lle. Hankala tässä välissä on tosiaan olla; toimivassa verkossa toimiva laite lakkaa toimimasta eikä loppukäyttäjälle pitäisi kuulua se mitä laitteita operaattori käyttää.
08-11-2019 16:19
Sama homma täällä - Hyvinkäällä asun ja 4.11. klo 1051 kaapelinetti tippui, eikä ole palautunut. Boksina FritzBox 6490 joka on toiminut vuoden täysin moitteetta maanantaihin asti ja käsittääkseni täyttää tarvittavat alan standardit (DOCSIS 3.0), mutta ei enää toimi johtuen Telian tekemistä muutoksista. "Vika" on kuitenkin "asiakaspalvelun" mukaan kuulemma modeemissa, eikä verkossa? Jos lähetän nyt Fritzboxin valmistajalle testattavaksi ja se ei ole viallinen, täytyy vian silloin olla Telian verkossa, eikö totta?
08-11-2019
16:55
Muokattu
08-11-2019
16:59
Elisan liittymä 1000/50 M ja FrizBox 6591 toimii näin.
08-11-2019 19:17
Tosi hyvä juttu ja mukava kuulla, että olette olleet valmistajaan yhteydessä ja että he ovat ottaneet laitteitanne tutkittavaksi. Ongelma ei koske kaikkia laitteita, joten toimimattomista laitteista kannattaa edelleen olla yhteydessä laitevalmistajaan. Osa FRITZ!Box modeemeista toimii Telian verkossa normaalisti.
Standardi ja viranomaiset määrittävät mitä taajuuksia voimme käyttää. Tässä tapauksessa nämä modeemit eivät jostain syystä löydä oikeaa aloitustaajuutta, joka toisella operaattorilla voi olla eri, jolloin sama laite voi toimia toisen operaattorin liittymässä normaalisti.
Jos oma modeemi ei toimi, kannattaa kokeilla laitteelle resetointia useampi kerta. Jotkut asiakkaat ovat saaneet yhdeyden toimimaan useamman resetoinnin jälkeen. Me emme voi vaikuttaa siihen miten modeemit taajuuksia hakevat vaan laitteen ohjelmisto tekee sen.
08-11-2019 20:59
Voisikohan tuo 6490 Frizin toimimattomuus koske vain Anvian myymiä boxeja.
Niissähän ei voi laitetta omatoimisesti päivittää koska uppi on blokattu pois jostain syystä.
Tuossa on ohjetta päivitykseen. Kun tuon on tehnyt saa upin toimimaan ja uusimman version haettua.
https://drive.google.com/drive/folders/1ta6fb3c-EYxqxgl3Xj4EOpKxi1gGTopw?fbclid