Keskustele ja kysy -palstan kehittäminen


Hei,

Kysyimme teiltä, mitä mieltä olette Keskustele ja kysy -palstasta. Olemme analysoineet kävijäkyselyn tulokset ja nyt on tarkoitus kehittää Keskustele ja Kysy -palstaa teidän avulla. Antakaa meille ehdotuksia mitä pitäisi tehdä toisin, käytännön vinkkejä jne. Haluamme keskustele ja kysy -palstasta viihtyisän paikan, josta saa asiantuntevia vastauksia Sonera-asiantuntijoilta sekä toisilta käyttäjiltä.

Alustukseksi voin kertoa, että suuriosa kävijöistä on miehiä n. 85%. n. 65% kävijöistä löytää palstan Soneran sivujen kautta, mutta ei vähätellä hakukoneiden osuutta. Kolmannes kävijöistä löytää vastauksen asiaansa ja saman verran esittää kysymyksen palstalla.

Näiden sanojen jälkeen voimme siirtyä pääasiaaan.

Ulkoasun ja käytettävyyden osalta ei noussut esille isoja asioita, mutta tulemme tekemään pieniä muutoksia siihen. Annoitte arvosanan 3,5 asteikolla 1-5. Mikäli sinulla on näitä koskevia kehitysideoita, niin kuuntelemme mielellämme.

Tiedon etsimisessä koetaan haasteita. Hyvin monessa kommentissa tuli esille viestien otsikointi. Pyrimme jatkossa omalla toimilla kiinnittämään huomiota enemmän viestien sijaintiin ja otsikoihin. Otsikko -kentän pituutta on kasvatettu tulleen palautteen perusteella.

Mitä mieltä olette, jos ratkaistu viestiketju lukitaan ja otsikon eteen lisätään "ratkaistu:"? Auttaako tämä tiedon etsimisessä vai tiedätkö parempia tapoja?

Sonera-asiantuntijoilta toivotaan enemmän täsmällisiä ohjeita, eikä vain ohjausta palvelupyyntö- tai Ohjeet ja vinkit -palveluun. Toimimme myös jatkossa tällä tavalla, jos ohjeet riittävät vastaukseksi asiakkaan kysymykseen tai asiaa ei voida selvittää ilman vikailmoitusta. Ohjeen kopioiminen toisesta paikasta toiseen ei ole järkevää toimintaa. Selvitämme myös mahdollisuuden liittää palstan käyttäjätiedot asiakastietoihin, joka mahdollistaisi asiakkaan tilanteen selvittämisen.

Huonoimman arvosanan annoitte vastauksien nopeudesta. Osasimme tätä odottaa, koska Sonera-asiantuntijat vastaavat palstalla arkipäivisin 08:00 - 20:00. Sonera-asiantuntijat eivät osallistu keskusteluun viikonloppuisin, joten alkuviikosta pitää kiirettä. Kysymyksiin pyritään vastaamaan aikajärjestyksessä, joten useamman viestin kirjoittamisesta ei ole hyötyä. Pääsääntöisesti pystymme vastaamaan kysymyksiin seuraavana arkipäivänä.

Yksittäisen aihealueen osalta eniten petrattavaa löytyy mobiiliasioissa (mokkula). Haemme ratkaisua tähän asiaan, jotta palstalta saisi parempaa apua näissä kysymyksissä.

Pyyrimme kertomaan ajankohtaista-alueella tulevista muutoksista. Löydät lisää tiedotteita Sonera.fi:ltä. Häiriötiedotteista löydät tiedossamme olevat viat ja verkkossa tapahtuvat muutokset.

Tarkoitus on keskustella Keskustele ja kysy -palstan kehittämisestä, joten pidetään keskustelu aiheessa.

Soneran asiakaspalvelunumeroista, vianrajausautomaatista ja muista vastaavista ei keskustella tässä yhteydessä. Voit luoda näistä asioista oman aiheen asiaankuuluvalle alueelle.

Tutustu myös:

Näin esität asiasi FAQ
Keskustele ja kysy -palstan säännöt
Nettietiketti

PS. Osallistu myös Ohjeet ja vinkit -palvelun kehittämiseen.

T. Mika
Sonera verkkoasiakaspalvelu
Palveluvastaava

101 kommenttia

Hei Buffale,
Kiitos palautteestasi! Olemme tiedostaneet asian, ja parhaillaan teemmekin toimenpiteitä sen eteen, että jatkossa voisimme vastata teknisiin kysymyksiin nykyistä laajemmin.
Hyvä ja millä aikataululla?

Meinaa, nykyään korkeintaan mitä voitte tehdä vikojen eteen on tämä: "Tee vikailmoitus.". Erittäin suotavaa olisi jotain muutakin kuin tuo....

ja

chatti että voi jutella Soneran (teknisen)asiakaspalvelijan kansa esimerkiksi Soneran Avustaja ohjelman kautta olisi myös hyvä.
Kun on myös Saunalahden asiakas, niin tulee heti mieleen, että jos tuon vikailmoitus-lomake systemiin liittyisi edes sen verran interaktiivisuutta, että ilmoitukseen saisi vastausviestia ja siitä muodostuisi keskustelu, niin se olisi jo aika iso harppaus eteenpäin.

Tämä nykyinen systeemi, jossa "paluukanava" on joko tekstiviesti tai ennalta-arvaamattomaan aikaan tuleva puhelu numerosta, johon ei voi soittaa takaisin eikä jätetä edes viestiä vastaajaan, muistuttaa jotenkin aikakautta ennen sähköpostin keksimistä. :)

Joskus kannattaisi pikkuasioissakin ehkä tarkkailla, mitten jotkut asiat toimii kilpailijoilla - eikä toimia tyyliin "Nokian työntekijällä voi olla vain Nokia-puhelimia eikä muiden suuntaan saa edes katsoa" 🙂
Voisitte vastailla myös kysymyksiin nopeammin, kun selvästi vastaatte muihin kysymyksiin jotka ovat tulleet paljon myöhemmin, esimerkiksi: viewtopic.php?f=53&t=8322&start=30 aiheeseen tuli viesti 16:22 ja sen jälkeen foorumilla on tullut monia uusia aiheita ja kaikkiin on vastattu!

Vastausta odotellaan edelleen...
Avasin keskustelu-ja kysymysosion. Mistään ei löytynyt kohtaa, jossa voi suoraan lähettää kysymyksen! Siksi käytän tätä "vastaa"-kohtaa...

Kysymys 1: Minulla on iPhonessa Puhe 600 -paketti, hinta 28,11 miinus alennus 13,19. Näyttää siltä, että minulla on tavallisia puheluja vähän. Kannattaako siis ylläpitää Puhe 600 -pakettia?

Kysymys 2: Minulla on myös Fiksunetti, kuukausimaksu 11,89. Fiksunetin tiedonsiirrosta käytetty 91,976 Mt. Kannattaako minun pitää tätä palvelua?
Hei anitasep! Varaa aika tältä niin pääset keskustelemaan Asiakaspalvelijan kanssa suoraan ja näin voitte sopia sinulle parhaat mahdolliset ratkaisut. Mukavaa talven jatkoa!
Anteeksi, en löytänyt mitään järkevää palstaa jossa tätä olisi voinut kysyä. Mutta nyt tulee tekstiä:
Eli, tilasin Soneralta Samsung Galaxy Gion puhelimen kautta. Sitten puhelin saapui postiin ja sitten hain sen. Avasin paketin. Laitoin puhelimen saman tien lataukseen. Huomenna otin puhelimen pois latauksesta. Tiesin, että siihen pitää hommata estot, sillä siskolla on sama puhelin ja se oli laittanut SIM-kortin puhelimeen ja laittanut sen päälle. Hän näki netistä, että Sonera laskuttaa kokoajan kun puhelin on päällä. Sisko sai korvaukset siitä, eikä hänen tarvinnut maksaa mitään. Soitettiin sitten johonkin Soneran juttuun ja sieltä vastattiin pitkän jonotuksen jälkeen. Pyysimme, että puhelimeen laitettaisiin estot. Nainen vastasi, että laitetaanko estot vaikka SIM-korttiin ei kuulu taskunettiä? Sitten ihmeteltiin, kun sain kuitenkin heti puhelimen tilauksen jälkeen Soneralta viestin jossa luki ''Taskunetti on nyt käytössäsi'' yms. Mutta nainen väitti, että siinä ei olisi taskunettiä. Eli nytkö meidän pitäisi tilata kokonaan uusi SIM-kortti johon kuuluu tuo taskunetti?
Siis tarkoitin nyt sitä, että miksi vanhaan puhelimeeni tuli heti tilauksen jälkeen viesti, että taskunetti on nyt käytössäsi, mutta kuitenkin nainen asiakaspalvelussa väitti toisin? Auttakaa!
Moi Aatu! Lisäätkö asiakasnumerosi käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset > Profiili > Asiakasnumero), niin tarkistan asian. Asiakasnumero ei näy muille keskustelupalstan käyttäjille ja se löytyy esimerkiksi viimeksi tulleesta laskusta. Vaihtoehtoisesti voit laittaa kyseisen liittymän numeron asiakasnumeron tilalle muodossa 0401234567.
Buffale kirjoitti:
Tällainen pieni ehdotus: Tietääkseni nuo asiakaspalvelijat jotka nyt vastailevat foorumilla ovat tavallisessa asiakaspalvelussa, mutta ehdotankin että voiko pari teknistä tukihenkilöä vikapalvelusta/verkonhallinasta yms. tulla tänne ja vastailemaan paljon laajemmin ja kattavammin kysymyksiin?

Tämä siksi kun nykyisin kaikkiin ongelmiin on tällainen vastaus: "Tee vikailmoitus soittamalla xxx tai palvelupyyntöjen kautta."

Ja ponttini oli että ehkä jotain viankorjausta saisi aikaan myös palstalla eikä vain "Tee vikailmoitus" viestejä.


Hei,

Soneran laajakaistan vikapalvelun asiantuntijat osallistuvat nyt myös keskusteluihin. Tervetuloa mukaan Tanja, Arttu- sekä Marko-

Terveisin,

Mika
Sonera verkkoasiakaspalvelu
Palveluvastaava
KotiTv-liitäntää voisi kehittää.
Hommasin Koti TV-paketin ja soitettiin, että voisi kytkeä Thomson TG789vn:n päälle.
Tämä olikin virhe, sillä Printteri ja muut kotiverkon laitteet lakkasivat toimimasta.
Asensin uudelleen printteriajurit ja laitoin IP-osoitteet, mutta ei toiminut(portti 9100).
Tulostukset piti tehdä muualla.
Lähdin reissuun ja kokeilin kannettavalla saada yhteyttä kotikoneeseen. ei toiminut
Palomuuri esti. Ajoin 200km päästä hakemaan tiedostoja kotikoneelta.
Samoin murtohälytys, palohalytys ja valvontakmerayhteys oli poikki.

Soittelin ja jonottelin tuntitolkulla ja sain sitten vastauksen, että niin tuo Thomson TG789vn toimii.
Palomuuriasetukset estävät nämä yhteydet ja minulla ei ole oikeutta (en kyllä pääsekään)muuttamaan asetuksia, koska laite on Soneran.
Koti on kuitenkin minun ja minulla pitäisi olla täydet oikeudet valvoa, mitä siellä tapahtuu. Kaikkia laitteita minun ei tarvitse hyväksyä. Laitoin vanhan modemin kiinni ja kaikki taas toimi moitteetta.

Yhteys kytkettiin yllättäen kyllä etuajassa, joten tilaus ei ole virallisesti voimassa ja voin perua sen.
Olisin toivonut, että KotiTV:n laite olisi ollut nykyaikaisempi ja toiminut erillisenä yksikkönä DSL-modemin takana palomuurineen, niin se ei olisi haitannut hyötykäyttöä.
Tämä vanhanaikaisen Home-keskuksen voisi kärrätä kaatopaikalle. Nykyään pitäisi pystyä paikkariippumattomaan käyttöön.
Katselin netistä ja sielltä löytyi kyllä valmis kaupallinen vapaasti myytävä ohjelma, joka ohittaa palomuurit. Hinta200:- Euroa. Ohjelmistotoimistot myös myyvät.
Mitään tietoturvaa tuo ylimääräinen kaiken hyötyohjelmien ja hyötyyhteyksien estäminen ei tuo.

Kerroin kavereilleni asiasta ja kyllä ne nauroivat kippurassa. Sanoivat, että mitä hölmö menit hommaamaan Soneran KotiTV:n. Kyllä hävetti hölmöyteni.
Miksei sonera-sivujen tunnukset käy myös tänne keskustelupalstalle? Ärsyttää joka kerta tehdä uudet tunnukset vain sen takia ettei vaan muista noita vanhoja.
Minun Sonera -tunnusten käyttämistä myös täällä keskustelupalstalla on ehdotettu aikaisemminkin ja ideana se on erittäin hyvä. Tässä on kuitenkin muutamia teknisiä seikkoja, mistä johtuen tätä ei ole toistaiseksi voitu toteuttaa. Toivottavasti asiaan tulee parannus tulevaisuudessa.
Johannes kirjoitti:
Minun Sonera -tunnusten käyttämistä myös täällä keskustelupalstalla on ehdotettu aikaisemminkin ja ideana se on erittäin hyvä. Tässä on kuitenkin muutamia teknisiä seikkoja, mistä johtuen tätä ei ole toistaiseksi voitu toteuttaa. Toivottavasti asiaan tulee parannus tulevaisuudessa.


"Mikä on, kun ei taidot riitää..." Vai miten se meni? Tuntuu olevan tekniset seikat Soneran heikko kohta.
sevk kirjoitti:
"Mikä on, kun ei taidot riitää..." Vai miten se meni? Tuntuu olevan tekniset seikat Soneran heikko kohta.

Touché! Haha.. näin se valitettavasti on.










 
Kun kirjautuu sisään foorumiin, pitäisi ohjata takaisin siihen topicciin jossa oltiin kun kirjautuminen tehtiin. Eli kuten viestin kirjoittamisen jälkeen, ohjaus takaisin topicciin. Nyt kirjautumisen jälkeen ohjataan foorumin pääsivulle. Ei paljon järkeä.



Tälle ei ole tehty mitään. Kiitti.

Olen laittanut kehitysideastasi palautetta eteenpäin sivustosta vastaavalle taholle. Palamme asiaan, kun saamme lisätietoa.











 

Tälle ei ole tehty mitään. Kiitti.



Kovasti täällä asiakkaat jaksavat vaatia ja valittaa. Kuinkahan moni näistä valittajista on itse koodannut riviäkään? Jos olisivat, tietäisivät, että kuka tahansa ei voi tosta vaan mennä lukuisine hienoine ideoineen hetken mielijohteesta muuttamaan ja sähläämään koodia. Se olisi kohta entistä koodia. Varsinkin isoissa organisaatioissa, kuten Sonera, vaativat pienetkin muutokset systeemeissä paljon suunnitteluja. Ja mikään pieni organisaatiohan ei voisi tällaisia palveluja meille tuottaa. Ovatkohan nämä ainaiset vaatijat ja valittajat itse edes kiireisessä ja vaativassa nykyajan työelämässä? Sohvan perukoilta kaukosäädin kädessä on helppo huutaa ja valittaa.

Keckman, aika säälittävää, mitä sun ulostuonti toi tälle ketjulle/foorumille? Nada. Ihme peelo puolustamassa surinaa, ehkä suomen huonointa yritystä ikinä asiakaspalvelun suunnalla. Olen koodannut miljoonia rivejä, koulutuksen puolelta olen pätevä (myös suunnittelijana), myös harrastuksena, joten se siitä. Toope. Ihme itkua ja valittamista ja toisten syyttelyä stetson/harrison menetelmällä. Kyseinen "fiitseri", ohjaus edelliseen sivuun, on jo toiminnassa viestin kirjoittamisen jälkeen. Eipä luulis olevan kovin iso homma (ja nyt kokemus siis puhuu, olen tehnyt kymmeniä ja kymmeniä eri sivustoja) tämä muutos suunnitella, dokumentoida (jos sitä tehdään oikeasti) ja toteuttaa. Kyse on vain siitä, että surina ei ihan oikeasti välitä, ei tarpeeksi iso ongelma jotta kannattaisi laittaa resursseja siihen kiinni (vaikka homma olis tosi nopeasti toteutettavissa). Sun "mikään pieni organisaatiohan ei voisi tällaisia palveluja meille tuottaa" -väitteesi on kyllä sellaista shaibaa että että, varsinkin jos katsellaan tätä asiaa mistä raportoin, eli foorumin toiminnallisuutta. Itse et taida tietää skodaamisesta yhtään mitään.. kunhan huutelet. Ja mikä eniten ehkä vieläkin jaksaa ihmetyttää (no ehkä hyvin vähän enää), että näitä "valittajia" ei pidetä kuin kiusana, sinä Keckman ja monet firmat yleisesti. Ei ymmärretä ja arvosteta sitä kuinka nämä tyypit tekevät ILMAISEKSI hommia näille yrityksille. Sitä ei tajuta, ei varsinkaan täällä suomessa, kokemusta on. Ei tajuta sitä, että suurin osa asiakkaista, tai mahdollisista asiakkaista EI anna mitään palautetta, vaan saattaa hyvin tod. näköisesti livetä yrityksen näpeistä maksavana asiakkaana ilman, että kuuluu mitään palautetta. Tätä ei tunnuta tajuavan oikein kunnolla missään.
MIKSEI KYSYMYKSIIN VOI HETI VASTATA ASIALLISESTI VAAN YRITETÄÄN VÄSYTTÄMÄLLÄ SAADA ASIAKAS LUOVUTTAMAAN?!!!

ONKO TEILLÄ OHJEET SIIRTÄÄ VASTUU AINA JONNEKIN MUUALLE, USEIN ASIAKKAALLE ITSELLEEN?!!!

ASIAKASKIN VOI JOTAKIN TIETÄÄ, JOSKUS ENEMMÄNKIN KUIN TE "ASIANTUNTIJAT". JOIHINKIN KYSYMYKSIIN PITÄÄ VAAN SAADA TIETO TOIMITTAJALTA!

'DI (TIETOLIIKENNETEKNIIKKA), 30 VUODEN KOKEMUS TIETOTEKNIIKASTA'

Palautteesi on mennyt eteenpäin sivuston kehittäjille ja se pidetään mielessä, kun näitä seuraavaksi kehitellään.











 
Kun kirjautuu sisään foorumiin, pitäisi ohjata takaisin siihen topicciin jossa oltiin kun kirjautuminen tehtiin. Eli kuten viestin kirjoittamisen jälkeen, ohjaus takaisin topicciin. Nyt kirjautumisen jälkeen ohjataan foorumin pääsivulle. Ei paljon järkeä.



Taas mennyt puoli vuotta ja ei mitään ole saatu aikaiseksi. Tekisin itse tuon korjauksen minuutissa php-koodiinne, kiinnostaako?

Laitanpa nämä vaikkapa tänne...

Alareunassa
Apua ja tukea
Usein kysyttyä
Ohjeet ja vinkit
Hinnastot
Sonera Avustaja
Ehdot


Yritys
TeliaSonera Finland
Avoimet työpaikat
Yritystiedot
Käyttöehdot
Tietosuoja ja -turva

Yläreunassa "Etsi apua ja tukea"
Matkalla
Matkapuhelin ulkomailla
Netin käyttö ulkomailla


Pääsivulla sonera.fi toimivat oikein, mutta keskustelupalsta-osiolla kannattaa webmasterin käydä kaikki linkkaukset läpi. Minä katsoin vain tarvitsemani.

Tonne Telen keskustelufoorumin puolelle olisi mukava saada pääsivulle tele.fi vievä oikonappi. Kuten täälläkin tuolla ylhäällä...

Toivottavasti saatte selkoa sepustuksestani.
Hei JoSi,

Kiitos ilmoituksesta. Laitetaan asiasta palautetta eteenpäin.
Huom!

Palstalaisten livetapaaminen ke 7.5. klo 19 Helsingissä:
viewtopic.php?f=48&t=18145
miksi ette vastaa puheluihin asiakaspalvelussa

Vastaa