Sonera Laajakaista ja Youtube


Miksi Youtube ei toimi kunnolla Soneran yhteydellä? Sama vika toistuu kaikilla talouden koneilla. Aikasemmalla (Elisa) operaattorilla ei ollut kyseistä ongelmaa. Googlella löytyy kohtalotovereita.

Testasin Youtubea samanaikaisesti Songin, Elisan (remote desktop) ja Soneran yhtyksillä. Sonera oli ainoa jolla Youtube ei toiminut kunnolla.

Nykyinen yhteys on Soneran laajakaista extra 10/2 ja yhteys DSLAM:iin muodostuu nopeudella 11/2,2mbit. Kaikki muut internetpalvelut, Youtubea lukuunottamatta toimii moitteetta. Myös "Speedtest" näyttää nopeuden olevan kohdillaan, eli sisään tulee 11Mbit/s ja ulos menee 2,2Mbit/s.

Voisiko Sonera-asiantuntija ottaa kantaa tähän?

Kiitos.

699 kommenttia

Sonera-asiantuntija kirjoitti:
[quote="mli":vivs27ce]hohoijakkaa, sonera asiantutijan neuvojen mukaan laitoin viestiä soneran tukeen (tracerouten, pingit jossa noin 40% paketeista tippui yms.) ja siellä sitä sitten tutkittiin (saivat sentäs pingin kulkemaan s.ytimg.com:iin ilman että 40% paketeista tippuu) ja sain vastauksena "verkkohallinta tutkinut, vikaa verkosta ei löydy" ja youtube edelleen pirun hidas. Tästä voi tehdä sen johtopäätöksen että soneran toiminta on ns. amatöörien puuhastelua.


Asia on yhä selvityksessä tällä hetkellä. Välitimme asiasta myös palautetta ja viestiä vikapalveluumme.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu[/quote:vivs27ce]

Onko asia KAIKKIEN asiakkaiden osalta selvityksessä vai puhutko nyt tämän yhden asiakkaan ongelmista?
Kapa kirjoitti:
[quote="Sonera-asiantuntija":1eaffsro][quote="mli":1eaffsro]hohoijakkaa, sonera asiantutijan neuvojen mukaan laitoin viestiä soneran tukeen (tracerouten, pingit jossa noin 40% paketeista tippui yms.) ja siellä sitä sitten tutkittiin (saivat sentäs pingin kulkemaan s.ytimg.com:iin ilman että 40% paketeista tippuu) ja sain vastauksena "verkkohallinta tutkinut, vikaa verkosta ei löydy" ja youtube edelleen pirun hidas. Tästä voi tehdä sen johtopäätöksen että soneran toiminta on ns. amatöörien puuhastelua.


Asia on yhä selvityksessä tällä hetkellä. Välitimme asiasta myös palautetta ja viestiä vikapalveluumme.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu[/quote:1eaffsro]

Onko asia KAIKKIEN asiakkaiden osalta selvityksessä vai puhutko nyt tämän yhden asiakkaan ongelmista?[/quote:1eaffsro]

Selvitys tapahtuu yleisellä tasolla, koska ilmoituksia on tullut useampia. Eli kyse ei ole vianselvityksestä pelkästään yhden asiakkaan kohdalla.

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu
jep saa sueasti ladata sivun uudelleen.
Mukava olisi tosiaan saada selvyys tähän hommaan.
Kuitenkin yksi merkittävä syy itselläni 100/5megan netin ottoon oli sujuva youtuben käyttö kunnon kaistalla.
Liikettä niveliin älykääpiöt!!!!!!
Ei mitään näy tapahtuvan!!!!!!
Hermo se menee täälläkin!
Itse asun haja-asutusalueella ja surina on ainoa vaihtoehto täällä. Välillä tuntuu, että shaperi rajoittaa kaistankäyttöä koittaen savustaa meikäläistä langattomaan "laajakaistaan". Olen ongelma-asiakas, koska nykyisellään alueelle saa vain 1mb liittymää ja minulla on 2mb. Piikki lihassa siis...
Kokeilin surinan 3g tikkua ja voin sanoa, ettei sellaista kannata ottaa. Tikun piti oleman rajoittamaton liikennemäärältä ja nopeudelta. Downloadmanagerilla pääsin hetkellisesti 130kt/s, josta samantien tippui 70kt luokkaan kuin "napista painamalla". Tehtiin erinäköisiä testejä kahdella eri surinan liittymällä ja yhdellä saunalahden 385kbps (mm. youtube), kahdella eri päätelaitteella ja eri alueilla klo 13-23. Saunalahdella saatiin parhaimmillaan ilman download manageria 350kt/s surinoiden jäädessä 45kt/s lukemiin. Surinalla ei pystynyt juutuupia striimaamaan ollenkaan, sauniksella homma toimi ku junan vessa ennenvanhaan. SURKEAA pissutusta!!

Lisäksi portti 22 ainakin on tuosta adsl:stä tukittu. En olisi moista odottanut, kun liittymä on nk. "yritysliittymä". Pska firma ja pskat tuotteet! Ja ennenkaikkea pska maa, kun antaa tämmöisen hurripuljun temmeltää ja pissuttaa miten huvittaa! Suomi ei ole tieto- vaan SIETOyhteiskunta...
antonmies kirjoitti:
Lisäksi portti 22 ainakin on tuosta adsl:stä tukittu.


Soneran kiinteän verkon laajakaistaliittymät ovat muuten avoimia paitsi että portin 25 kautta on yhteys sallittu vain Soneran SMTP-palvelimelle.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
mli kirjoitti:
hohoijakkaa, sonera asiantutijan neuvojen mukaan laitoin viestiä soneran tukeen (tracerouten, pingit jossa noin 40% paketeista tippui yms.) ja siellä sitä sitten tutkittiin (saivat sentäs pingin kulkemaan s.ytimg.com:iin ilman että 40% paketeista tippuu) ja sain vastauksena "verkkohallinta tutkinut, vikaa verkosta ei löydy" ja youtube edelleen pirun hidas. Tästä voi tehdä sen johtopäätöksen että soneran toiminta on ns. amatöörien puuhastelua.


Viestisi toi esille että Vikapalvelussa on ollut ristiriitaista tietoa YouTubeen liittyvän ongelman ratkaisun etenemisestä. Pahoittelut tästä ja kiitos palautteesta.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Juu, mullakin tää 18 kk sopimus ja 24/1 yhteys...
Hohhoijaa tosiaan, mitäpä tässä enää tekis tän asian suhteen..?
Ei mitään muuta selitystä anneta kun pelkkää diibadaabaa.
Ei paljon huvita soitella asiakaspalveluunkaan, kun ei sinne pääse läpi!
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
[quote="antonmies":3od516xy]Lisäksi portti 22 ainakin on tuosta adsl:stä tukittu.


Soneran kiinteän verkon laajakaistaliittymät ovat muuten avoimia paitsi että portin 25 kautta on yhteys sallittu vain Soneran SMTP-palvelimelle.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu[/quote:3od516xy]

Kuukausi sitten ei saatu SSH yhteyttä muodostettua. Vaihdettiin kuunteleva portti toiseksi ja tehtiin tarvittavat palomuurimääritykset ja homma pelitti. Testattiin myös ilman palomuuria ja kahdella eri adsl modeemilla...
Mene ja tiedä mistä johtuu. Veikkaan yllämainittua savustusta.
antonmies kirjoitti:

Kuukausi sitten ei saatu SSH yhteyttä muodostettua. Vaihdettiin kuunteleva portti toiseksi ja tehtiin tarvittavat palomuurimääritykset ja homma pelitti. Testattiin myös ilman palomuuria ja kahdella eri adsl modeemilla...
Mene ja tiedä mistä johtuu. Veikkaan yllämainittua savustusta.


On myös mahdollista, että verkko josta yrititte porttiin 22 suodattaa yhteysotot kyseiseen porttiin. Näin minulle kerran kävi kun ihmettelin miksi en pääse kiinni ssh:lla.

Mutta itse youtube-ongelman olen myös havainnut. Ratkaisin sen ottamalla käyttöön Googlen oman DNS-palvelimen, 8.8.8.8.
Mitä hittoo, mä kirjoitin tänne eilen, mutta nyt viestini on kadonnut! Poisteleeko Soneramies näitä viestejä mielivaltaisesti, vai mistä on kysymys?

Mulla on tosiaan ollu kans ongelmia Youtuben toiminnan kanssa kahdella eri paikkakunnalla olevalla Sonera 8/1 Mbit ADSL-yhteydellä. Myös Soneran toimittama Zyxel P-660HW-D1 -purkki on aiheutanut paljon ongelmia, mutta nämä Youtube-ongelmat eivät ole johtuneet siitä. Käsittämätöntä, miten Sonera voi antaa asiakkailleen näin huonoja laitteita, kun se kostautuu lisääntyneinä yhteydenottoina asiakaspalveluun.
Nyt on mulla toiminut jo pari päivää moitteetta Youtube.
Toivottavasti saitte toimimaan...
tuvunen kirjoitti:
Mitä hittoo, mä kirjoitin tänne eilen, mutta nyt viestini on kadonnut! Poisteleeko Soneramies näitä viestejä mielivaltaisesti, vai mistä on kysymys?

Mulla on tosiaan ollu kans ongelmia Youtuben toiminnan kanssa kahdella eri paikkakunnalla olevalla Sonera 8/1 Mbit ADSL-yhteydellä. Myös Soneran toimittama Zyxel P-660HW-D1 -purkki on aiheutanut paljon ongelmia, mutta nämä Youtube-ongelmat eivät ole johtuneet siitä. Käsittämätöntä, miten Sonera voi antaa asiakkailleen näin huonoja laitteita, kun se kostautuu lisääntyneinä yhteydenottoina asiakaspalveluun.


Kyllä Zyxel P-660HW-D-1 purkki toimii, ainakin Elisan/Saunalahden 2M/1M ADSL-liittymässä oikein hyvin, vaikka en ole vielä päivittänyt uudempaa firmistä (purkissa alkuperäinen käyttis). Oletko mittailut, että yhteytesi on oikeasti 8/1Megainen, Soneralla kun on taipumusta hieman ylimainostaa tuotteittensa suorituskykyä. Kannattaisi myös tsekata, onko purkkiin uudempaa firmistä.
FAILera kirjoitti:
Nyt on mulla toiminut jo pari päivää moitteetta Youtube.
Toivottavasti saitte toimimaan...


Jeps, tällä hetkellä tuntuu toimivan ihan jees.
tuvunen kirjoitti:
Mitä hittoo, mä kirjoitin tänne eilen, mutta nyt viestini on kadonnut! Poisteleeko Soneramies näitä viestejä mielivaltaisesti, vai mistä on kysymys?

Mulla on tosiaan ollu kans ongelmia Youtuben toiminnan kanssa kahdella eri paikkakunnalla olevalla Sonera 8/1 Mbit ADSL-yhteydellä. Myös Soneran toimittama Zyxel P-660HW-D1 -purkki on aiheutanut paljon ongelmia, mutta nämä Youtube-ongelmat eivät ole johtuneet siitä. Käsittämätöntä, miten Sonera voi antaa asiakkailleen näin huonoja laitteita, kun se kostautuu lisääntyneinä yhteydenottoina asiakaspalveluun.


Viestiäsi ei ole poistettu vaan viestisi on siirretty uudeksi keskusteluketjuksi tänne.

Kerroit viestissäsi Youtube -häiriön lisäksi toisesta ongelmatilanteesta, jossa www-sivujen kuvat eivät aina avaudu normaalisti. Tämä voi olla erillinen ongelmatilanteensa, joka ei liity välttämättä Youtuben toimintaan, joten tästä syystä tehty viestistäsi oma ketjunsa.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Löysin tämän topicin vasta nyt ja pakko osallistua keskusteluun. Olen painiskellut samanlaisten ongelmien kanssa jo pitkään. Soneralle olen tehnyt useita vikailmoituksia, huonolla menestyksellä tosin. Aina vastaus on tyyliin: "hei, tutkimme häiriötä ja emme löytäneet vikaa" tai "mainitsemasi ongelma on soneran verkon ulkopuolella".

YouTube jumittaa ja tietyt sivut avautuvat hitaasti ja lopettavat toiminnan pitkäksi aikaa. Kyseessä ovat tietyt foorumit, joiden toimivuuden olen testannut samaan aikaan toisen palveluntarjoajan yhteydellä. Nyt vaihdoin DNS servut ja YouTube ongelmat helpottuivat, mutta mainitsemani foorumit takkuavat edelleen.

Seuraan tilannetta vielä tämän kuun, sen jälkeen katkaisen pitkän asiakkuussuhteen Soneran kanssa ja vaihdan toisen firman liittymään.

Edit klo 17:50 ..ja otetaas riemua vähän takasinpäin, eli YouTube jumittaa edelleen DNS servujen vaihdon jälkeenkin.
narx kirjoitti:
[quote="antonmies":36b3gsyl]
Kuukausi sitten ei saatu SSH yhteyttä muodostettua. Vaihdettiin kuunteleva portti toiseksi ja tehtiin tarvittavat palomuurimääritykset ja homma pelitti. Testattiin myös ilman palomuuria ja kahdella eri adsl modeemilla...
Mene ja tiedä mistä johtuu. Veikkaan yllämainittua savustusta.


On myös mahdollista, että verkko josta yrititte porttiin 22 suodattaa yhteysotot kyseiseen porttiin. Näin minulle kerran kävi kun ihmettelin miksi en pääse kiinni ssh:lla.

Mutta itse youtube-ongelman olen myös havainnut. Ratkaisin sen ottamalla käyttöön Googlen oman DNS-palvelimen, 8.8.8.8.[/quote:36b3gsyl]

Yhteydenotto tapahtui surinan verkosta ja ko liittymästä ssh toimii muissa verkoissa oleviin palveluihin.

Nuo Zyxelin purkit pitää kiertää KAUKAA! paskempaa kamaa saa etsimällä etsiä. Nyt on A-linkki ja homma toimii niin hyvin kuin näissä surinan puitteissa voi toivoa. Se näyttää, mihin yhteysnopeuteen linja ja keskus olisi käypänen. 10/1 sanoo, mutta silti surina ei toimita 1/512 nopeampaa nykyään...
Larzan48 kirjoitti:
[quote="tuvunen":32j94p82]Mitä hittoo, mä kirjoitin tänne eilen, mutta nyt viestini on kadonnut! Poisteleeko Soneramies näitä viestejä mielivaltaisesti, vai mistä on kysymys?

Mulla on tosiaan ollu kans ongelmia Youtuben toiminnan kanssa kahdella eri paikkakunnalla olevalla Sonera 8/1 Mbit ADSL-yhteydellä. Myös Soneran toimittama Zyxel P-660HW-D1 -purkki on aiheutanut paljon ongelmia, mutta nämä Youtube-ongelmat eivät ole johtuneet siitä. Käsittämätöntä, miten Sonera voi antaa asiakkailleen näin huonoja laitteita, kun se kostautuu lisääntyneinä yhteydenottoina asiakaspalveluun.


Kyllä Zyxel P-660HW-D-1 purkki toimii, ainakin Elisan/Saunalahden 2M/1M ADSL-liittymässä oikein hyvin, vaikka en ole vielä päivittänyt uudempaa firmistä (purkissa alkuperäinen käyttis). Oletko mittailut, että yhteytesi on oikeasti 8/1Megainen, Soneralla kun on taipumusta hieman ylimainostaa tuotteittensa suorituskykyä. Kannattaisi myös tsekata, onko purkkiin uudempaa firmistä.[/quote:32j94p82]
On se yhteys testattu oikeasti kasimegaseksi. Se kättelee kasimegasena ja lataa/uppa kasimegasena. Yhteyden laatu on hyvä diagnostiikan signaalivoimakkuuksien mukaan. Uusin firmware on nyt ollut tuvissa parisen viikkoa. Vasta kun sain tämän boksin siltaavaan tilaan uusimmalla firmwarella, niin surffailukokemukseni on parantunut. Ihmettelen vaan, ettei ennemmin, koska siltaavan tilan ei käsittääkseni pitäisi paljoa piitata boksin firmwaresta, ja vanhalla firmwarella boksi oli myös siltaavassa tilassa.

Kokeilepa vaan ladata tuolla Zyxel P-660HW-D1 -purkillasi esim. torrent-tiedostoja vakioasetuksilla ja surffata netissä yhtä aikaa. Haaveeksi jää sulava netin käyttö varsinkin silloin. Itse asiassa, siitä ei tule mitään. Nyt, kun käytän tätä purkkia siltaavassa tilassa, näitä reitittimen kehnosta toiminnasta johtuvia ongelmia ei ole. NATin poolia kasvattamalla tuota ongelmaa voi yrittää korjata, mutta nyt on vielä parempi.
Terve, satuin löytämään tämän ketjun kun katselin zyxelin laatikkoon liittyviä ohjeita;

Youtube on ollut todella huono siirtämään tavaraa sen jälkeen, kun aloitti HD:n näyttämisen.
Omalta kohdaltani ratkaisin ongelman siten, että muokkasin Windowsin HOSTS tiedostoa.
Lisäsin sinne rivin
74.125.162.39 static.cache.l.google.com s.ytimg.com

Käynnistin koneen uusiksi ja taas tuubi rokkasi. 🙂
Youtube -palvelua koskevaa hidastelua on selvitetty vikapalveluumme asiasta tulleiden ilmoituksien pohjalta. Tietojemme mukaan ongelma on saatu selvitettyä 8.3.2010 aikana.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Höpönlöpö, täältä on poistettu kaikki valitukset ongelmasta sonera/youtube ja myös omat kirjoitukseni aiheesta? Eki
Eki: ei ole viestejäsi poistettu vaan siirsin ne omaksi ketjukseen tänne. Tulee viestiesi sisältö paremmin esille erillisessä ketjussa kuin tässä pitkässä YouTube-keskustelussa.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
"Korjattu 8.3.2010".. Täyttä roskaa. Hämeenlinnan alueella ei ole ikinä toiminut eikä tällä menolla varmaan ikinä ala kunnolla toimimaankaan Soneran liittymät. Youtuben esittelykuvat eivät lataudu melkein koskaan, Facebookin kavereiden "pikkukuvat" latautuvat satunnaisesti. Ja sama toistuu useammissa yhteisö- ja videopalveluissa. Youtube-videot lataavat järjestäen ehkä maksimissaan 30% siitä nopeudesta, jota luvataan. Tietty normaali selailu ja esim. isompien tiedostojen lataus onnistuu maksiminopeudella jottei liittymää voi sulkea vian takia.

Tuntuu että Hämeenlinnan keskustan alueella Soneran yhteys toimii OK, mutta vähänkin syrjemmässä teidän "laajakaista" on vitsikirjasta vedetty. Tampereelta myös kuulunut terveisiä samasta ongelmasta, ainoastaan Soneran laajakaistalla. Elisalla ei kyseistä ongelmaa ole ilmeisesti ollut. Hämeenlinnan alueen Elisa-tilannetta en tiedä.

Lisäksi netti pätkii useasti päivässä, viasta valitettu, valitettu uudestaan, valitettu lisää ja nyt on mennyt jo vuosia ilman korjausta. Voi johtua myös korvessa asumisesta.
Viitaten ensimmäiseen viestiin, Youtube tökkii jälleen koko rahan edestä. Itse asiassa Youtuben toiminta on ollut muutaman viikon ajan luokatonta. Nytkin joudun katsomaan Youtube videoita työnantajan VPN:n läpi. TDC:n ADSL bufferoi videot vaivatta siinä missä Soneran yhteys jauhaa paikallaan.

Onneksi liittymän määräaikaisuus menee katkolle vuoden vaihteessa:) Olisin mielelläni jatkossakin Soneran asiakas, mutta tällä hetkellä en näe siihen mahdollisuutta.

Vastaa