Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 64300
Kirjoituksia 174902

Kootusti: eSIM, käyttökokemukset ja kysymykset



Highlighted

Kootusti: eSIM, käyttökokemukset ja kysymykset

Yhteisömanageri
Viestejä 4 036 kpl

Kootusti: eSIM, käyttökokemukset ja kysymykset

1/189

eSIM Telia.jpg

Mikä on eSIM

 

eSIM on lyhyesti sanottuna laitteisiin sisäänrakennettu, sähköinen SIM-kortti. Niitä löytyy tällä hetkellä muun muassa älykelloista ja puhelimista, myöhemmin esimerkiksi kodinkoneista ja niin edelleen. eSIM toimii kuten perinteinen SIM-kortti joita olemme käyttäneet esimerkiksi matkapuhelimissa jo vuosikaudet. eSIM:ssä on uutta se, että se on laitteessa kiinteästi ja sisäänrakennettu ominaisuus eikä siitä tarvitse sinun enää erikseen huolehtia. Tähän asti älykelloihin yhteydet on pitänyt jakaa matkapuhelimen kautta (tai kellosta riippuen sinne piti asettaa perinteinen sim-kortti) joten puhelinta on pitänyt kantaa aina mukana. Jatkossa voit lähteä lenkkipolulle pelkkä älykello ranteessa ja langattomat kuulokkeet korvilla ja voit soittaa tarvittaessa puheluita, vastailla viesteihin ja niin edelleen. Halutessasi saat saman tutun puhelinnumeron käyttöösi myös älykelloosi joten käyttö on sekä vaivatonta ja että myös saumatonta.

 

Näissä kaikissa laitteissa on eSIM

 

Samsung Galaxy Watch

  • Suosittelemme kelloon Multi-SIM-palvelua jolloin sama puhelinnumero on sekä puhelimessasi että kellossasi. Voit käyttää kellossa myös mitä tahansa meidän liittymää jos niin haluat
  • Kellon eSIM vaatii toimiakseen meidän liittymän myös päätelaitteessa (puhelimessa)
  • Lue myös Käyttökokemukset Samsung Galaxy Watch

Apple iPhone XR / XS / XS Max / iPhone 11 sarja / iPad Pro 12.9" & 11" (2018)

  • Näiden laitteiden eSIM toimii iOS12.1 tai uudemmalla ohjelmistoversiolla
  • Voit hankkia näihin laitteisiin meiltä minkä tahansa liittymän tai Multi-SIM-palvelun
  • Näissä laitteissa PIN(1)-koodi on oletuksena pois päältä joten käyttöönoton jälkeen aktivoi myös PIN-koodin kysely päälle sekä muuta koodi haluamaksesi

Apple Watch GPS + Cellular (Series 3-5 ) 

  • Saat näihin kelloihin meiltä uuden Yhteys Multi -lisäpalvelumme
  • Kellon käyttöönotto tehdään iPhonen Watch-sovelluksen kautta. Käyttöönoton yhteydessä pääset tilaamaan myös Yhteys Multi -lisäpalvelumme
  • Apple rajoittaa kellon mobiiliyhteyden toimivuuden Suomeen, siinä ei ole ns. roaming-tukea, joten ulkomailla ollessasi jaa puhelimesi yhteys kelloon ja näin saat kelloosi yhteydet toimimaan
  • Apple Watch GPS + Cellular (Series 3 & 4) -malleja on ollut ulkomailla myynnissä jonkin aikaa. Niiden mobiiliyhteys toimii lähtökohtaisesti verkossamme, jos kellon myyjä ei ole asettanut kelloon esimerkiksi operaattori- tai verkkolukkoa. Jos haluat alkaa nyt käyttämään kellon mobiiliyhteyttä verkossamme niin varmista, että kellossasi sekä puhelimessasi on uusimmat ohjelmistot käytössä. Voit ottaa kellon mobiiliyhteyden käyttöön 14.6.2019 alkaen, ei aikaisemmin
  • Jos sinulla on Series 3 tai Series 4 -kello ja olet käyttänyt sen Cellular-ominaisuutta ja haluat vaihtaa sen uuteen Series 5 GPS + Cellular -kelloon, niin ota uusi kello käyttöön puhelimesi kautta ja kun etenet kohtaan, jossa alat tilaamaan uutta liittymää kelloa varten niin valitse sivun alareunasta kohta "Siirrä liittymä toisesta kellosta" ja valitse tämän jälkeen vanha kellosi niin tämän jälkeen liittymä siirtyy kellosta toiseen

Yhteensopivia laitteita tulee koko ajan lisää, laite kerrallaan.

 

eSIM:n rajoitukset

 

  • eSIM ei tue ainakaan tällä hetkellä Mobiilivarmennetta
  • eSIM on yhteensopiva tällä hetkellä ainoastaan laskutusliittymien (postpaid) kanssa, ei prepaid 
  • Telia DOT -liittymiin ei ole tällä hetkellä mahdollista saada eSIM:iä eikä myöskään Yhteys Multi -palvelua 
  • Päivitys 22.11.2019: nyt myös Telia DOT -liittymiin on mahdollista ottaa käyttöön eSIM
  • Päivitys 15.9.2020: nyt myös eSIMissä toimii mobiilivarmenne

Mikä on Multi-SIM

 

Mihin tahansa laskutusliittymäämme (ei prepaid) kytkettävä lisäpalvelu, joka mahdollistaa yhden ja saman puhelinnumeron käyttämisen kahdessa eri laitteessa. Molemmat laitteet kuluttavat samoja puhelu-, viesti- sekä nettipaketteja tai käyttävät samaa määrään perustuvaa veloitusta. Multi-SIM voi olla vain kahden laitteen välillä ja voit tilata sen sivuiltamme tai asiakaspalvelun tai myymälöidemme kautta. Multi-SIM-palvelun kuukausimaksu on 6,90€/kk.

 

4G-puhelut (VoLTE) ja Multi-SIM-palvelu eivät ole tällä hetkellä yhteensopivia. Toisin sanoen, jos haluat soittaa puhelimellasi 4G-puheluita niin liittymässäsi ei voi olla samaan aikaan Multi-SIM-palvelua.

 

Mikä on Yhteys Multi (14.6.2019 alkaen)

 

Mihin tahansa laskutusliittymäämme (ei prepaid) kytkettävä uusi lisäpalvelu, joka mahdollistaa yhden ja saman puhelinnumeron käyttämisen Apple iPhonessa sekä maksimissaan kahdessa Apple Watch -kellossa samaan aikaan. Kaikki laitteet kuluttavat samoja puhelu-, viesti- sekä nettipaketteja tai käyttävät samaa määrään perustuvaa veloitusta. Voit tilata Yhteys Multi -palvelun ainoastaan Apple Watch -kellon käyttöönoton yhteydessä. Yhteys Multi -palvelun hinta on 7,90€/kk.

 

Yhteys Multi -palvelu toimii yhtä aikaa myös 4G-puheluiden kanssa. Jos puhelimessasi on VoLTE käytössä niin palvelu aktivoituu myös rinnakkaiskorttiin tai kortteihin.

 

---

 

Tässä ketjussa voit kertoa kokemuksiasi eSIM:stä sekä voit kysyä ja kommentoida aiheesta lisää jos haluat.

 

Lue myös:

---

 

eSIM:stä on keskusteltu aikaisemmin muun muassa näissä keskusteluissa:


eSIM

Apple Watch cellular ja eSIM

eSIM-"kortille" olisi käyttöä jo

 

Nämä on nyt lukittu ja jatketaan keskustelua tässä yhdessä ja samassa ketjussa. Sana on vapaa 🙂

188 vastausta
Highlighted

Vakiokalustoa
Viestejä 81 kpl

81/189

@ilegal@  kirjoitti:

Onko eSIM nyt ”sertifioitu” kun Suomen Telia mainitaan Applen sivuilla eSIM palveluntarjoajana? 


Lähde?

 

Täällä ei mainintaa Teliasta.

https://support.apple.com/fi-fi/HT209096

0 tykkäystä
Highlighted

Uusi jäsen
Viestejä 3 kpl

82/189

Miten ihmeessä Telian aspa voi olla niin kuutamolla tästä eSIM-asiasta? Olen käynyt kahdessa Telian liikkeessä Jyväskylässä ja yhdessä palvelupisteessä Tampereella ja saanut kaikista vastauksen, ettei eSIM vielä ole palveluvalikoimassa. Olen näyttänyt Telian sivuilta, että tieto ei pidä paikkaansa mutta ei ole auttanut asiaa. Jyväskylän Seppälän liikkeessä sain aggressiivista palvelua asiassa ja ehdottoman varmana kerrottuna, ettei tuotetta ole saatavilla. Henkilö yritti myydä minulle mutli-SIM-liittymää sen sijaan. Aivan käsittämätöntä touhua. Nyt siis kolmen yrityksen jälkeen olen edelleen ilman eSIMmiä. Hankin iPhonen XS:n ja Telian liittymän pitkälti tupla-SIM-mahdollisuuden vuoksi.

0 tykkäystä
Highlighted

Moderaattori
Viestejä 1 478 kpl

83/189

@Herbie@  kirjoitti:

Miten ihmeessä Telian aspa voi olla niin kuutamolla tästä eSIM-asiasta? Olen käynyt kahdessa Telian liikkeessä Jyväskylässä ja yhdessä palvelupisteessä Tampereella ja saanut kaikista vastauksen, ettei eSIM vielä ole palveluvalikoimassa. Olen näyttänyt Telian sivuilta, että tieto ei pidä paikkaansa mutta ei ole auttanut asiaa. Jyväskylän Seppälän liikkeessä sain aggressiivista palvelua asiassa ja ehdottoman varmana kerrottuna, ettei tuotetta ole saatavilla. Henkilö yritti myydä minulle mutli-SIM-liittymää sen sijaan. Aivan käsittämätöntä touhua. Nyt siis kolmen yrityksen jälkeen olen edelleen ilman eSIMmiä. Hankin iPhonen XS:n ja Telian liittymän pitkälti tupla-SIM-mahdollisuuden vuoksi.


Isot pahoittelut @Herbie, että homma ei ole nyt mennyt ihan putkeen!

Tämä eSIM tekniikka on melko uusi juttu ja siitä syystä voi aiheuttaa vähän haastetta myös asiakaspalvelussa. Tilauksia varten on kuitenkin selkeät ohjeet kaikkien asiakasneuvojien tarjolla, jotta homma pitäisi hoitua tyylikkäästi maaliin. Selvästi tilanne vaatii pientä muistuttelua, joten laitanpa tästä myös palautetta eteenpäin.

 

Pääsisitkö meidän chattiin hoitamaan asiaa tänään tai vaihtoehtoisesti laittamalla palvelupyynnön, jolloin meiltä ollaan sinun suuntaan yhteydessä?

Highlighted

Uusi jäsen
Viestejä 3 kpl

84/189

@NikoNo@  kirjoitti:

@Herbie@  kirjoitti:

Miten ihmeessä Telian aspa voi olla niin kuutamolla tästä eSIM-asiasta? Olen käynyt kahdessa Telian liikkeessä Jyväskylässä ja yhdessä palvelupisteessä Tampereella ja saanut kaikista vastauksen, ettei eSIM vielä ole palveluvalikoimassa. Olen näyttänyt Telian sivuilta, että tieto ei pidä paikkaansa mutta ei ole auttanut asiaa. Jyväskylän Seppälän liikkeessä sain aggressiivista palvelua asiassa ja ehdottoman varmana kerrottuna, ettei tuotetta ole saatavilla. Henkilö yritti myydä minulle mutli-SIM-liittymää sen sijaan. Aivan käsittämätöntä touhua. Nyt siis kolmen yrityksen jälkeen olen edelleen ilman eSIMmiä. Hankin iPhonen XS:n ja Telian liittymän pitkälti tupla-SIM-mahdollisuuden vuoksi.


Isot pahoittelut @Herbie, että homma ei ole nyt mennyt ihan putkeen!

Tämä eSIM tekniikka on melko uusi juttu ja siitä syystä voi aiheuttaa vähän haastetta myös asiakaspalvelussa. Tilauksia varten on kuitenkin selkeät ohjeet kaikkien asiakasneuvojien tarjolla, jotta homma pitäisi hoitua tyylikkäästi maaliin. Selvästi tilanne vaatii pientä muistuttelua, joten laitanpa tästä myös palautetta eteenpäin.

 

Pääsisitkö meidän chattiin hoitamaan asiaa tänään tai vaihtoehtoisesti laittamalla palvelupyynnön, jolloin meiltä ollaan sinun suuntaan yhteydessä?



Yritin juuri chatin kautta. Siellä Heidi kertoo, että ohjelmistossanne on vikaa ja eSIMmiä ei siksi voida tehdä 😞

0 tykkäystä
Highlighted

Uusi jäsen
Viestejä 3 kpl

85/189

@Herbie@  kirjoitti:

@NikoNo@  kirjoitti:

@Herbie@  kirjoitti:

Miten ihmeessä Telian aspa voi olla niin kuutamolla tästä eSIM-asiasta? Olen käynyt kahdessa Telian liikkeessä Jyväskylässä ja yhdessä palvelupisteessä Tampereella ja saanut kaikista vastauksen, ettei eSIM vielä ole palveluvalikoimassa. Olen näyttänyt Telian sivuilta, että tieto ei pidä paikkaansa mutta ei ole auttanut asiaa. Jyväskylän Seppälän liikkeessä sain aggressiivista palvelua asiassa ja ehdottoman varmana kerrottuna, ettei tuotetta ole saatavilla. Henkilö yritti myydä minulle mutli-SIM-liittymää sen sijaan. Aivan käsittämätöntä touhua. Nyt siis kolmen yrityksen jälkeen olen edelleen ilman eSIMmiä. Hankin iPhonen XS:n ja Telian liittymän pitkälti tupla-SIM-mahdollisuuden vuoksi.


Isot pahoittelut @Herbie, että homma ei ole nyt mennyt ihan putkeen!

Tämä eSIM tekniikka on melko uusi juttu ja siitä syystä voi aiheuttaa vähän haastetta myös asiakaspalvelussa. Tilauksia varten on kuitenkin selkeät ohjeet kaikkien asiakasneuvojien tarjolla, jotta homma pitäisi hoitua tyylikkäästi maaliin. Selvästi tilanne vaatii pientä muistuttelua, joten laitanpa tästä myös palautetta eteenpäin.

 

Pääsisitkö meidän chattiin hoitamaan asiaa tänään tai vaihtoehtoisesti laittamalla palvelupyynnön, jolloin meiltä ollaan sinun suuntaan yhteydessä?



Yritin juuri chatin kautta. Siellä Heidi kertoo, että ohjelmistossanne on vikaa ja eSIMmiä ei siksi voida tehdä 😞


Ja nyt vuorostaan Katriina väittää että tässä pitää olla multiSIM. Ihan oikeasti, tässä ei ole enää mitään tolkkua. Olen ottanut kuvankaappaukset chatista ja pidän toimintaa ala-arvoisena.

0 tykkäystä

Yhteisömanageri
Viestejä 4 036 kpl

86/189

@Herbie@  kirjoitti:

Hankin iPhonen XS:n ja Telian liittymän pitkälti tupla-SIM-mahdollisuuden vuoksi.


Varmistan vain, mutta tarkoittanet tuolla tupla-SIM-mahdollisuudella siis iPhone XS:n tupla-SIM-featurea?

Highlighted

Vakiokalustoa
Viestejä 81 kpl

87/189

Tässä saa näköjään olla tosi tyytyväinen, että sain jo toisella yrittämällä täysipäisen asiakaspalvelijan silloin kun oman eSIMmini aktivoin...

 

 94F7A9D2-C7DB-4652-8333-1CC4AB56BF4C.jpeg

 

Highlighted

Uusi jäsen
Viestejä 2 kpl

88/189

@JuhaPN@  kirjoitti:

@ilegal@  kirjoitti:

Onko eSIM nyt ”sertifioitu” kun Suomen Telia mainitaan Applen sivuilla eSIM palveluntarjoajana? 


Lähde?

 

Täällä ei mainintaa Teliasta.

https://support.apple.com/fi-fi/HT209096


Olisiko lähde tämä Mac Rumorsin uutinen: According to Apple's website, the latest carriers supporting the eSIM feature include AT&T in the United States; Rogers and Fido in Canada; 3 in Denmark and Sweden; Orange in Poland and Spain; Telia in Estonia and Finland; Telenor in Norway

0 tykkäystä
Highlighted

Yhteisömanageri
Viestejä 4 036 kpl

89/189

@JuhaPN@  kirjoitti:

@ilegal@  kirjoitti:

Onko eSIM nyt ”sertifioitu” kun Suomen Telia mainitaan Applen sivuilla eSIM palveluntarjoajana? 


Lähde?

 

Täällä ei mainintaa Teliasta.

https://support.apple.com/fi-fi/HT209096


En pysty vahvistamaan tässä vaiheessa - paremman tiedon puutteessa - mutta nyt tuon ko. linkin takaa Suomen kohdalla meidän firma mainitaan. Ja tämä kyllä mielestäni viittaa siihen, että iPhonen eSIM olisi nyt verifioitu.

 

Palaan tähän kun saan vahvistuksen.

Highlighted

Yhteisömanageri
Viestejä 4 036 kpl

90/189

Tämähän meni nopeasti, nyt tuli vahvistus:

 

Kyllä, meidän eSIM on nyt sertifioitu. Edaan tämän tiedon aloituspostaukseen.

Haluatko lisätä keskusteluun jotain, tai kysyä lisää? Kirjaudu sisään tai liity jäseneksi osallistuaksesi keskusteluun. Löydät linkit myös sivun yläreunasta.