Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 64934
Kirjoituksia 176564

Kootusti: eSIM, käyttökokemukset ja kysymykset



Highlighted

Kootusti: eSIM, käyttökokemukset ja kysymykset

Yhteisömanageri
Viestejä 4 049 kpl

Kootusti: eSIM, käyttökokemukset ja kysymykset

1/216

eSIM Telia.jpg

Mikä on eSIM

 

eSIM on lyhyesti sanottuna laitteisiin sisäänrakennettu, sähköinen SIM-kortti. Niitä löytyy tällä hetkellä muun muassa älykelloista ja puhelimista, myöhemmin esimerkiksi kodinkoneista ja niin edelleen. eSIM toimii kuten perinteinen SIM-kortti joita olemme käyttäneet esimerkiksi matkapuhelimissa jo vuosikaudet. eSIM:ssä on uutta se, että se on laitteessa kiinteästi ja sisäänrakennettu ominaisuus eikä siitä tarvitse sinun enää erikseen huolehtia. Tähän asti älykelloihin yhteydet on pitänyt jakaa matkapuhelimen kautta (tai kellosta riippuen sinne piti asettaa perinteinen sim-kortti) joten puhelinta on pitänyt kantaa aina mukana. Jatkossa voit lähteä lenkkipolulle pelkkä älykello ranteessa ja langattomat kuulokkeet korvilla ja voit soittaa tarvittaessa puheluita, vastailla viesteihin ja niin edelleen. Halutessasi saat saman tutun puhelinnumeron käyttöösi myös älykelloosi joten käyttö on sekä vaivatonta ja että myös saumatonta.

 

Näissä kaikissa laitteissa on eSIM

 

Samsung Galaxy Watch

  • Suosittelemme kelloon Multi-SIM-palvelua jolloin sama puhelinnumero on sekä puhelimessasi että kellossasi. Voit käyttää kellossa myös mitä tahansa meidän liittymää jos niin haluat
  • Kellon eSIM vaatii toimiakseen meidän liittymän myös päätelaitteessa (puhelimessa)
  • Lue myös Käyttökokemukset Samsung Galaxy Watch

Apple iPhone XR / XS / XS Max / iPhone 11 sarja / iPad Pro 12.9" & 11" (2018)

  • Näiden laitteiden eSIM toimii iOS12.1 tai uudemmalla ohjelmistoversiolla
  • Voit hankkia näihin laitteisiin meiltä minkä tahansa liittymän tai Multi-SIM-palvelun
  • Näissä laitteissa PIN(1)-koodi on oletuksena pois päältä joten käyttöönoton jälkeen aktivoi myös PIN-koodin kysely päälle sekä muuta koodi haluamaksesi

Apple Watch GPS + Cellular (Series 3-5 ) 

  • Saat näihin kelloihin meiltä uuden Yhteys Multi -lisäpalvelumme
  • Kellon käyttöönotto tehdään iPhonen Watch-sovelluksen kautta. Käyttöönoton yhteydessä pääset tilaamaan myös Yhteys Multi -lisäpalvelumme
  • Apple rajoittaa kellon mobiiliyhteyden toimivuuden Suomeen, siinä ei ole ns. roaming-tukea, joten ulkomailla ollessasi jaa puhelimesi yhteys kelloon ja näin saat kelloosi yhteydet toimimaan
  • Apple Watch GPS + Cellular (Series 3 & 4) -malleja on ollut ulkomailla myynnissä jonkin aikaa. Niiden mobiiliyhteys toimii lähtökohtaisesti verkossamme, jos kellon myyjä ei ole asettanut kelloon esimerkiksi operaattori- tai verkkolukkoa. Jos haluat alkaa nyt käyttämään kellon mobiiliyhteyttä verkossamme niin varmista, että kellossasi sekä puhelimessasi on uusimmat ohjelmistot käytössä. Voit ottaa kellon mobiiliyhteyden käyttöön 14.6.2019 alkaen, ei aikaisemmin
  • Jos sinulla on Series 3 tai Series 4 -kello ja olet käyttänyt sen Cellular-ominaisuutta ja haluat vaihtaa sen uuteen Series 5 GPS + Cellular -kelloon, niin ota uusi kello käyttöön puhelimesi kautta ja kun etenet kohtaan, jossa alat tilaamaan uutta liittymää kelloa varten niin valitse sivun alareunasta kohta "Siirrä liittymä toisesta kellosta" ja valitse tämän jälkeen vanha kellosi niin tämän jälkeen liittymä siirtyy kellosta toiseen

Yhteensopivia laitteita tulee koko ajan lisää, laite kerrallaan.

 

eSIM:n rajoitukset

 

  • eSIM ei tue ainakaan tällä hetkellä Mobiilivarmennetta
  • eSIM on yhteensopiva tällä hetkellä ainoastaan laskutusliittymien (postpaid) kanssa, ei prepaid 
  • Telia DOT -liittymiin ei ole tällä hetkellä mahdollista saada eSIM:iä eikä myöskään Yhteys Multi -palvelua 
  • Päivitys 22.11.2019: nyt myös Telia DOT -liittymiin on mahdollista ottaa käyttöön eSIM
  • Päivitys 15.9.2020: nyt myös eSIMissä toimii mobiilivarmenne

Mikä on Multi-SIM

 

Mihin tahansa laskutusliittymäämme (ei prepaid) kytkettävä lisäpalvelu, joka mahdollistaa yhden ja saman puhelinnumeron käyttämisen kahdessa eri laitteessa. Molemmat laitteet kuluttavat samoja puhelu-, viesti- sekä nettipaketteja tai käyttävät samaa määrään perustuvaa veloitusta. Multi-SIM voi olla vain kahden laitteen välillä ja voit tilata sen sivuiltamme tai asiakaspalvelun tai myymälöidemme kautta. Multi-SIM-palvelun kuukausimaksu on 6,90€/kk.

 

4G-puhelut (VoLTE) ja Multi-SIM-palvelu eivät ole tällä hetkellä yhteensopivia. Toisin sanoen, jos haluat soittaa puhelimellasi 4G-puheluita niin liittymässäsi ei voi olla samaan aikaan Multi-SIM-palvelua.

 

Mikä on Yhteys Multi (14.6.2019 alkaen)

 

Mihin tahansa laskutusliittymäämme (ei prepaid) kytkettävä uusi lisäpalvelu, joka mahdollistaa yhden ja saman puhelinnumeron käyttämisen Apple iPhonessa sekä maksimissaan kahdessa Apple Watch -kellossa samaan aikaan. Kaikki laitteet kuluttavat samoja puhelu-, viesti- sekä nettipaketteja tai käyttävät samaa määrään perustuvaa veloitusta. Voit tilata Yhteys Multi -palvelun ainoastaan Apple Watch -kellon käyttöönoton yhteydessä. Yhteys Multi -palvelun hinta on 7,90€/kk.

 

Yhteys Multi -palvelu toimii yhtä aikaa myös 4G-puheluiden kanssa. Jos puhelimessasi on VoLTE käytössä niin palvelu aktivoituu myös rinnakkaiskorttiin tai kortteihin.

 

---

 

Tässä ketjussa voit kertoa kokemuksiasi eSIM:stä sekä voit kysyä ja kommentoida aiheesta lisää jos haluat.

 

Lue myös:

---

 

eSIM:stä on keskusteltu aikaisemmin muun muassa näissä keskusteluissa:


eSIM

Apple Watch cellular ja eSIM

eSIM-"kortille" olisi käyttöä jo

 

Nämä on nyt lukittu ja jatketaan keskustelua tässä yhdessä ja samassa ketjussa. Sana on vapaa 🙂

Vastaa
215 vastausta
Highlighted

Uusi jäsen
Viestejä 1 kpl

101/216

Omia kokemuksia eSIM:n käyttöönotosta Telian liittymässä.

 

Omaan iPhone XS Max'iin sain eSIM-tiedot sähköpostitse pyytämällä chat-asiakaspalvelusta. Ainoa ongelma oli se, että eSIM ei aktivoitunut käyttöönoton yhteydessä automattisesti vaan eSIM piti aktivoida syöttämällä eSIM:n viestin oikean ylänurkan viivakoodin alla ollut numero Minun Telia appissa ja siten aktivoida varsinainen SIM-vaihto. Arvelen, että tämä saattoi johtua siitä, että poistin fyysisen SIM-kortin ennen eSIM:n käyttöönottoa. Puhelin oli tietysti Wi-Fin kautta Internet-yhteydessä käyttöönoton ajan. Ohjeissa ei mainita fyysisen SIM-kortin poistosta mitään ennen tai jälkeen eSIM:n käyttöönottoa.

 

Paria viikkoa myöhemmin vaimoni halusi myös ottaa eSIM:n käyttöön puhelimessaan. Tällä kertaa chat-asiakaspalvelu ei lupauksesta huolimatta lähettänyt eSIM:iä vaimolle sähköpostiin. Sähköpostiosoite heillä kyllä on, koska osoitteeseen on tullut tilausvahvistukset yms. Seuraavana päivänä vaimoni pyysi chat-asiakaspalvelussa uudestaan eSIM-tietoja. Tällä kertaa häneltä pyydettiin laitteen IMEI-numeroa. Vaimon kanssa katseltiin, että iPhone XR:ssä on kaksi IMEI-numeroa ja hän antoi molemmat - kumpikaan ei chat-asiakaspalvelun mukaan ollut kelvollinen. Kysyimme, että mihin IMEI'tä yleensäkään tarvitaan. Vastaus oli, että "eSIM liitetään IMEI-numerolla tiettyyn laitteeseen". Kummastelimme, että ei tällaista kyselty minun puhelimen osalta - kumpaakaan ei ole ostettu Telialta.

 

Vaimoni kävi Telian liikkeessä Espoon Iso Omenassa. Sieltä eSIM-tiedot ojennettiin ilman ongelmia valmiina tulosteena.

 

Muutamia päiviä chat-asiakaspalvelun sekoilun jälkeen vaimoni sai postissa Telialta uuden FYYSISEN SIM-kortin, jollaista ei varmasti kukaan ole missään vaiheessa pyytänyt. 

 

Vaikuttaa siltä, että tammikuun 2019 lopussa Telian chat-asiakaspalvelu oli edelleen aika ulalla eSIM:n suhteen. 

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Uusi jäsen
Viestejä 2 kpl

102/216

Onko Apple watchien esim homma edennyt teillä? 

Vastaa
Highlighted

Ex-telialainen
Viestejä 955 kpl

103/216

@BWV90  kirjoitti:

Onko Apple watchien esim homma edennyt teillä? 


Älykellovalikoima tulee laajenemaan merkittävästi tämän vuoden aikana, mutta yksittäisten valmistajien aikataulut on vielä avoimena. Kannattaa siis seurata tilannetta 🙂

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 5 kpl

104/216

Olisi kiva tietää Apple watchin cellular version aikataulutusta. Kannattaako hommata normi versio vai odottaa hetki vielä cellular versiota. Kertokaa nyt vähän suuntaa antavaa arviota että jos kestää esim taas vuoden niin voi vanhemmalla mennä sen aikaa.

Vastaa
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 5 kpl

105/216

Minua kiinnostaisi kestävän kehityksen näkökulmasta, että onko käytettyä eSIM:iä mahdollista siirtää toiselle omistajalle, mikä olisi aika triviaali toimenpide vaikka myydessä puhelin jolloin SIM-kortin osalta tarvitsisi vain siirtää uusi kortti laitteeseen mutta miten eSIM?

 

Ja vastavuoroisesti, mikäli eSIM voidaan siirtää, niin onko SIM:ille sama mahdollista?

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Telialainen
Viestejä 130 kpl

106/216

Heippa @tovuori ja kiva että olet löytänyt tänne Yhteisöön Hymiö Onnellinen Tällä hetkellä ei valitettavasti ole antaa edes alustavaa aikataulua Apple Watchin osalta, mutta ilmoitamme asiasta heti kun jotakin tiedotettavaa ilmaantuu.

 

 


@mpkon  kirjoitti:

Minua kiinnostaisi kestävän kehityksen näkökulmasta, että onko käytettyä eSIM:iä mahdollista siirtää toiselle omistajalle, mikä olisi aika triviaali toimenpide vaikka myydessä puhelin jolloin SIM-kortin osalta tarvitsisi vain siirtää uusi kortti laitteeseen mutta miten eSIM?

 

Ja vastavuoroisesti, mikäli eSIM voidaan siirtää, niin onko SIM:ille sama mahdollista?


 

eSIM on aina laitekohtainen, eli jos myyt laitteesi eteenpäin, seuraava käyttäjä voi aktivoida liittymänsä vanhalle laitteellesi/eSIMillesi. Suosittelen kuitenkin sen oman liittymän poistamista laitteen eSIM:istä ennen luovuttamista uudelle käyttäjälle.

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 53 kpl

107/216

Onko normaalia, että eSIMin käyttöön ottamisen jälkeen puhelimen (iPhone XR) näytössä näkyy sijaintipalveluiden käytöstä kertova nuoli kellonajan vieressä jatkuvasti?

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Uusi jäsen
Viestejä 2 kpl

108/216

Yritin pikaisesti selata keskustelua läpi, mutta en törmännyt tähän ongelmaan vielä. Pahoittelut, jos se siellä silti oli.

 

Eli eSIM ja Telian fyysinen kortti kakkosena, iPhone XS. eSIM liittymästä tulee 4G data. Ongelmana on mobiilidatan satunnainen "lukkiutuminen". Ilmenee siis niin, että huomaan sähköpostin/nettisivujen/appsien lataavan äärettömästi ja lopulta ilmestyy joku connection error tyyppinen virhe. Missään vaiheessa 4G ikoni tai kuuluvuustolpat ei häviä yläpalkista. Homma toistuu ehkä noin 6-10 kertaa viikossa.

 

Joskus ongelma ratkeaa itsekseen, esim kokeilemalla Speed Testiä muutaman kerran putkeen. Tätä viestiä kirjoittaessa oli pakko ottaa kiinni firman b-standardin WLANiin, sillä mobiiliyhteys ei ole ollut toimiva noin kymmeneen minuuttiin.

 

Muilla vastaavia kokemuksia? Onko eSIM 4G primäärisenä jotenkin vähemmän tuettu konffi vs fyysisen SIMmin mobiilidata?

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Telialainen
Viestejä 746 kpl

109/216

Hei @simoable ja toivotan sinut lämpimästi tervetulleeksi Telia Yhteisöön kanssamme keskustelemaan eri aiheista! 

 

eSIMin osalta kysyisinkin, että mitä jos jättää toisen liittymän avaamatta eli ei syötä pin-koodia kuin toiseen, niin tapahtuuko vielä tätä? Ja mitä tapahtuu jos normisim-kortti (nano) datan puolelta? 

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Uusi jäsen
Viestejä 2 kpl

110/216

@PiaJo En ole käyttänyt kummassakaan liittymässä pin-koodia, joten en ole tuota kokeillut. Voisin sitä kuitenkin varmuudeksi tehdä.

 

Fyysisen SIM kortin kanssa olen verkkoa käyttänyt myös huomattavasti vähemmän, mutta tuossa rajallisessa testauksessa tätä ongelmaa ei ilmennyt.

Vastaa
0 tykkäystä
Haluatko lisätä keskusteluun jotain, tai kysyä lisää? Kirjaudu sisään tai liity jäseneksi osallistuaksesi keskusteluun. Löydät linkit myös sivun yläreunasta.