Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 64339
Kirjoituksia 175013

netin ajoittainen käyttö mökillä

Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 12 kpl

1/32

Mokkini alueella on hyvin heikko kenttä operaattorista riippumatta. Sitä vahvistamaan hankittiin antenni ja mokkula, jolla luodaan wifi-kenttä kännyköille. Testattaessa sitä paras liittymän nopeus oli 50 Mbs. Mökillä ollaan 1-2 vk kerrallaan kesäkuukausina. Edullista liittymää olen nyt hakemassa.

Omien havaintojen perusteella tällaiseen satunnaiseen käyttöön halvimmaksi vaihtoehdoksi olen löytänyt  telian prepaid kortin hintaan 4,90 jolla voi olla netissä 7 vrk ja nopeusmax 100 Mbs. Lisäviikot sitten latauksilla.

Siten kesän mokkulakustannukset olisivat kolmen eri kuukauden aikana, jos mökillä ollaan esim. yhteensä 5 vk: 4,90 +30 e lataus -5 e ensilataushyvitys = 29,90 e (37 vrk). Ostamalla useita samanhintaisia simmejä peräkkäin pääsisi ehkä halvemmalla, mutta kömpelömmäksi menisi simminvaihtojen takia.

Sitten kun simmin laittaa mokkulaan se edellyttänee ennen sitä pinkoodin kysymisen poistoa. Se pitänee tehdä kännyllä ja jos liittymää ei vielä haluta käyttöönotettavaksi, siksi ajaksi kannattaa kännyn mobiilidata sulkea.

Olenko oikeilla jäljillä?

0 tykkäystä
31 vastausta

Uusi keskustelija
Viestejä 12 kpl

21/32

Etäisyys mastoon on 11 km. Kahden samaan mastoon eri kulmissa  suunnattujen antennien ja mokkulan yhteistyön olen ymmärtänyt niin, että ne yhdistelevät useampia mastosta lähteviä signaaleja paremman lopputuloksen saavuttamiseksi. Niinkuin aikaisemmin kerroin kerran olen saanut testissä tuloksen 50 Mbs.

0 tykkäystä
Highlighted

Vakiokalustoa
Viestejä 94 kpl

22/32

11km tukiasemaan ja 50Mbs nopeus on mielestäni hyvä tulos. 

Tuolla on aika selkeästi selvitetty antennit ja matkat. Kattava tietopaketti. Mökillä meilläkin on harava ja kotona paneeliantenni.

Linkin takana olevasta firmasta olen saanut pelkästään hyvää ja asiantuntevaa palvelua. Suosittelut.

Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 12 kpl

23/32

Mokkula ja antennit + prepaidmaksut ovat kohtalainen kustannus ja vain sen takia, koska mökeille ei operaattoreilla ole yleispalveluvelvoitetta. Pitäisi olla vakituinen asunto. Silloin saisi vähintään 2 Mbs yhteyden.

0 tykkäystä
Highlighted

Vakiokalustoa ☆☆
Viestejä 501 kpl

24/32

@mokkinetti10  kirjoitti:

Etäisyys mastoon on 11 km. Kahden samaan mastoon eri kulmissa  suunnattujen antennien ja mokkulan yhteistyön olen ymmärtänyt niin, että ne yhdistelevät useampia mastosta lähteviä signaaleja paremman lopputuloksen saavuttamiseksi. Niinkuin aikaisemmin kerroin kerran olen saanut testissä tuloksen 50 Mbs.

Oletko testannut muita operaattoreita vai onko etäisyys kaikilla samaa luokkaa??

Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 12 kpl

25/32

Projekti paremmasta kentästä on kestänyt kai jo 10v. Kaikilla. kolmella operaattorille on kuuluvuusongelmia ja he kyllä tietävät sen. Olen pitänyt huolta. Mutta kun ollaan syrjäseudulla, jossa vakituinen väki vähenee, ei intressiä kentän parantamiseen ole.

Tämä mokkulahan ei paranna matkapuhelinkuuluvuutta, vain nettiä. Jos ja kun netti toimii hyvin pitänee hoitaa WhatsAppyhteyksillä puhelut niiden kanssa, joilla se on käytössä.

0 tykkäystä
Highlighted

Vakiokalustoa ☆☆
Viestejä 501 kpl

26/32

@mokkinetti10  kirjoitti:

Projekti paremmasta kentästä on kestänyt kai jo 10v. Kaikilla. kolmella operaattorille on kuuluvuusongelmia ja he kyllä tietävät sen. Olen pitänyt huolta. Mutta kun ollaan syrjäseudulla, jossa vakituinen väki vähenee, ei intressiä kentän parantamiseen ole.

Tämä mokkulahan ei paranna matkapuhelinkuuluvuutta, vain nettiä. Jos ja kun netti toimii hyvin pitänee hoitaa WhatsAppyhteyksillä puhelut niiden kanssa, joilla se on käytössä.

Ok. Sellaista se  tuppaa syrjäseuduilla olemaan.

Seuraavan kerran , kun puhelinta pitää uusia , niin kannattaa valita sellainen , missä on VoLTE- ja VoWiFi-tuki. Silloin voi sen mokkulan kautta soitella puheluja myös normaalilla puhelin appilla eikä keskustelupiiri rajoitu WhatsApp-tuttaviin.

Highlighted

Vakiokalustoa
Viestejä 110 kpl

27/32

@kustaa1967  kirjoitti:

Kalliinpuoleinen on kyllä ja 800MHz kaista näytäisi puuttuvan.

https://kauppa.telia.fi/kauppa/laitteet/nettilaite/Netgear-Nighthawk-M1-4G-modeemi 

https://yhteiso.telia.fi/t5/Kayttokokemukset-vinkit-ja/Kokeilussa-Netgear-Nighthawk-M1-quot-gigabit-... 

Jos hinta ei hirvitä , niin suosittelen tätä.

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/14353/jvgrf/Netgear-MR1100-3G-4G-LTE-modeemi-ja-WiFi-reititi... 

MR1100 tukee kyllä 800 MHz (B20) taajuutta. Toivottavasti Telia ei myy mitään Australian versiota, josta se puuttuu. Luulen, että kyse on kyllä vain virheellisistä tuotetiedoista. Voisiko Telia korjata tuotesivut?

Highlighted

Telialainen
Viestejä 423 kpl

28/32

Juu ei ole sentään kyse Australian versiosta, vaan ihan virheestä tuotetiedoissa. 

Tämä on nyt korjattu, kiitoksia huomiosta Hymiö Onnellinen

Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 12 kpl

29/32

Nyt on viikon verran kokemuksia telia prepaidista netgearista.

Dataa kului netgearin laskurin mukaan 4.67 Gt, mikä lienee aikaisempien kokemusten perusteella alakanttiin. Nimittäin silloinen 1 Gt testikortti sulkeutui ennenkuin netgearin 1 Gt tuli täyteen. Prepaidkortti oli 5 e arvoinen.

Laitteen nopeus antennien kautta yhdistettynä 11 km päässä olevaan mastoon oli parhaimmillaan 53 Mbps ja joskus se oli 20 ja 30 Mbps välissä. Olin hyvin tyytyväinen nopeuteen ja häiriöttömyyteen.

0 tykkäystä
Highlighted

Moderaattori
Viestejä 169 kpl

30/32

Moikka @mokkinetti10 ! Tosi kiva kuulla, että oot ollut tyytyväinen tuohon nopeuteen 🙂 

0 tykkäystä
Haluatko lisätä keskusteluun jotain, tai kysyä lisää? Kirjaudu sisään tai liity jäseneksi osallistuaksesi keskusteluun. Löydät linkit myös sivun yläreunasta.