Julkinen alue
Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
SINAD
Konkari ☆
  • 511 custom-general.kudos
  • 1125 custom-general.replies
  • 36 custom-general.solutions

Kuidun lähtevä kaista kilpailijoiden tasolle?

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Moi!

 

Olisi "feature request"...

Nyt kun kiinteää IP:tä ei nyt saatu, niin saataisiinkos edes valokuituliittymien lähtevä kaista kilpailijoiden tasolle? Monilla muilla operaattoreilla ja etenkin pienemmillä on jo gigaisissa liittymissä 200..jopa 500 Mbit lähtevä kaistaa tarjolla.

 

Telialla tämä on edelleen 100 Mbit. Esimerkiksi omassa tapauksessani lähtevä nopeus on pelkästään keinotekoisesti rajoitettu koska ulos lähtevä kuitu pitäisi olla 10 Gbit. Tekniikka siis tukee, mutta conffaus ei anna. Lähtevän nopeuden nosto ei edellyttäisi mitään muuta kuin muutaman minuutin conffauksen kiinteistökytkimelle, ei olisi iso kustannus toteuttaa ja voisin jopa maksaa siihen kuluvan työajan, koska tiedän ettei kyse ole isosta muutoksesta. Toki en laittaisi pahaksi jos koko lähtevän kaistan limitteri otettaisiin pois.. 🙂

Kuten näkyy, lähtevä kaista on minulle tärkeä, kaikesta liikenteestä melkein 90% on lähtevää ja juuri se on sitten rajoitettu 100 Mbittiin:

Telia.png

 

<<< Muokkaus 2.8.2021 >>>

 

Väliaikatieto 23.6.2021:

 

Kuten todettua niin olemme matkan varrella asiaa muutamaan otteeseen tarkistaneet ja käyneet aiheesta sisäisesti keskustelua. Up-kaistan nopeuksien nosto valokuituliittymiin on meillä työpöydällä tarkastelussa toteutuksen osalta. Tässä vaiheessa en kuitenkaan ikävä kyllä pysty kertomaan esimerkiksi uudistuksen aikatauluista tarkemmin. Sen voin toki varoitella, että uudistus ei ole kuitenkaan ihan heti huomenna tulossa 🙂 Muutokseen ja toteutukseen menee jonkin verran aikaa, kuten aiemminkin olen kertonut.

 

<<< Muokkaus TeroRe 21.4.2021 >>>

 

Väliaikatieto 14.12.2020

Olemme matkan varrella tutkineet asiaa, useampaankin kertaan selvittäneet, että saadaanko toive ja uudistus toteutettua sekä sen mahdollista aikataulua. Tilanne ei ole matkan varrella muuttunut, alla ketjuun jakamamme virallinen vastauksemme asiaan:

 


@SaJoonas@  kirjoitti:

Kiitokset ideasta ja toiveesta sekä aktiivisesta keskustelusta asian ympärillä. Olemme käyneet keskustelua meidän tuote- ja businessihmisten kanssa lähtevän kaistan uudistamiseen liittyen. Sain kuulla, että toistaiseksi meille ei ole tullut isommissa määrin toiveita nopeammasta upload-kaistasta ja siksi muutos ei ole juuri nyt kehitysputkessa. Tilanne voi kuitenkin muuttua nopeastikin. Elämme tottakai ajassa mukana ja tiedostamme, että nykyään uppaillaan erilaisia videoita ja tiedostoja, striimaillaan sekä tehdään etätöitä, missä nopeammasta uppikaistasta olisi ehdottomasti hyötyä. Jos yhä useampi asiakas kokee tarvitsevansa nopeampaa lähetysnopeutta tulevaisuudessa, niin asia otetaan meillä jälleen tarkempaan tarkasteluun.


 

707 vastausta
tonde88
Kommentaattori
  • 19 custom-general.kudos
  • 41 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Merja_J@  kirjoitti:

@Nordvindi@  kirjoitti:

Mitä sitten jos vain osassa kohteissa on mahdollisuus.. miksei niille sitten tarjota tuota symmetristä? Ei luulisin paljon vievän aikaa muutamat conffit ajaa etänä niihin kohteisiin jos kerran niitä on niin vähän.

 


Kuten tuossa aiemmin jo vastailin niin pelkkä tekninen kyvykkyys ei riitä vaan näiden lisäksi tarvitaan muutoksia myös tuotteistukseen ja järjestelmiin. Kyse ei siis ole pelkästä conffien ajamisesta vaan taustalla täytyy tapahtua myös paljon muuta. 

 


@SINAD@  kirjoitti:

Suhteessa asiakaskantaan, paljonko kuituasiakkaita on edes olemassakaan suomessa.. no, arvaisin että aika vähän... Ja montako promillea näistä asiakkaista keskustelee täällä. Ja mihin muualle voisi tällaista toivetta edes esittää? Ainakaan kuluttajapuolen asiakaspalvelun kautta eivät tällaiset asiat etene. Lieneekö Teliallakin tämä ulkoistettuna call centereille, joten ei niitä "nappaa".


 

Laajakaista-asiakkaiden asiakaskantaan suhteutettuna toiveita on siis tullut vähän, ei kokonaisasiakasmäärään verrattuna vaan nimenomaan laajakaista-asiakkaiden määrään. Aiemmin tässä ketjussa mainitsin että teemme mm. asiakaskyselyitä ja asiakashaastatteluita eri kulmalta, lisäksi asiakkaat voivat ja antavatkin palautetta eri asiakaspalvelukanavissa, kuten täällä Yhteisössä joita viemme sitten eteenpäin palveluiden kehittäjille. Ja näiden yhteydessä toiveita ei ole niin runsaasti tullut. 

 


@WestSidaz@  kirjoitti:

Mitähän sillä on merkistystä saako sen symmetrisen annettua 50 prosentille kuituasiakkaista vai 100 lle prosentille? Niille joille se on tällä hetkellä laitteistollisesti mahdollista, tulisi antaa se mahdollisuus symmetriseen..

Tuotteistuksiin ja järjestelmiin täytyy tehdä paljon muutoksia ennenkuin tämä on mahdollista. Ja tällä hetkellä teemme muutoksia ja uudistuksia niihin joita on eniten toivottu ja joilla on suurimmat vaikutukset asiakkaille. 


Kyllä operaattorin pitäisi tarjota parasta mahdollista palvelua. Sen ehkä juuri ja juuri voin ymmärtää ettei kiinteää IP-osoitetta tarjota kuluttajille. Valitettavasti moni asiakas ei osaa pyytää parempaa. Se ei kuitenkaan estä Teliaa (eikä muita operaattoreita) tarjoamasta parempaa palvelua kuin asiakkaat toivovat. 

 

Joillain operaattoreilla on halua palvella asiakkaitaan paremmin moni osaa edes pyytää. https://www.netplaza.fi/uutiset/netplaza-nostaa-asiakkaiden-valokuituyhteyden-suorituskykya-poikkeus... Toivon että myös isommilta löytyisi haluaa hyvään palveluun. 

DiZeX
Uusi jäsen
  • 0 custom-general.kudos
  • 1 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Minullakin olisi tarvetta isommalle lähetysnopeudelle kuin tämä rupuinen 100Mbit.

 

Nykyinen avoin kuitu -yhteyteni toimii itse asiassa 1000/1000Mbit, se on se keinotekoinen rajoitin, joka rajaa nopeuden 100Mbit. Aina kun laitan speedtestin mittaamaan, niin lähetysnopeus kiipeää tuonne 700-800 Mbit/s ennenkuin rajoitin ehtii jarruttamaan.

Merja_J
Moderaattori
Moderaattori
  • 831 custom-general.kudos
  • 1163 custom-general.replies
  • 77 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Hienoa että olette aktiivisia ja mukana keskusteluissa. Kysyitte miten hankalaa voi tuotteistus olla tai muutokset järjestelmäpuolella. Oli muutokset sitten millaisia tahansa, vaativat ne aina paljon suunnittelua ja monenmoista työvaihetta. Äkkiseltään ajateltuna monesta voi tuntua, että asia hoituu nappia painamalla. Näin se ei kuitenkaan ole ja joskus ulospäin pieneltä näyttävä muutos voi olla taustaltaan todella iso.

 

Tämä muutos ei kuitenkaan ole juuri nyt priorisointilistan kärkipäässä, kuten aiemmin tässä ketjussa onkin mainittu. Palautetta otamme kuitenkin vastaan ja välitämme nyt myös nämä uusimmat kommentit kehitysporukalle.

| Telia Yhteisön moderaattori | Apple iPhone 12 | Apple Watch SE | C More
SINAD
Konkari ☆
  • 511 custom-general.kudos
  • 1125 custom-general.replies
  • 36 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Merja_J@  kirjoitti:

Tämä muutos ei kuitenkaan ole juuri nyt priorisointilistan kärkipäässä, kuten aiemmin tässä ketjussa onkin mainittu.


Mikä muutos sitten on priorisointilistan kärjessä? Taino itse asiassa melkeinpä sen arvaan, mutta olis tietysti kiva kuulla ihan virallisesti... Miksi valokuituasiakkaat eivät ole priorisointilistan kärkipäässä?

tonde88
Kommentaattori
  • 19 custom-general.kudos
  • 41 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Merja_J@  kirjoitti:

Hienoa että olette aktiivisia ja mukana keskusteluissa. Kysyitte miten hankalaa voi tuotteistus olla tai muutokset järjestelmäpuolella. Oli muutokset sitten millaisia tahansa, vaativat ne aina paljon suunnittelua ja monenmoista työvaihetta. Äkkiseltään ajateltuna monesta voi tuntua, että asia hoituu nappia painamalla. Näin se ei kuitenkaan ole ja joskus ulospäin pieneltä näyttävä muutos voi olla taustaltaan todella iso.

 

Tämä muutos ei kuitenkaan ole juuri nyt priorisointilistan kärkipäässä, kuten aiemmin tässä ketjussa onkin mainittu. Palautetta otamme kuitenkin vastaan ja välitämme nyt myös nämä uusimmat kommentit kehitysporukalle.


Eikai se tuotteistus niin vaikeaa ole. 1000/100-> 1000/1000 jne.  Suurin syy kuitenkin taitaa olla se ettei muutosta haluta tehdä. Jos haluttaisiin se oltaisiin jo tehty. Muutos ei tapahdu nappia painamalla, mutta ei voi olla niin vaikeaa kuin haluatte esittää. 

WestSidaz
Vakiokalustoa
  • 53 custom-general.kudos
  • 88 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Se on vähän niiku painon pudottaminen.. vaikka 10 ihmistä sanos et painoa pitäs pudottaa niin loppupeleissä se kuitenkin lähtee omasta päästä ja halusta se päätös ja toteutus..

 

Telialla resurssit ja mahdollisuudet tehdä tämä nopeastikkin.. ei vaan ole halua..

WestSidaz
Vakiokalustoa
  • 53 custom-general.kudos
  • 88 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Miksipä ette tekisi jonkiinlaista artikkelia asiasta mitä se vaatii ja mitkä ovat vaiheet koko prosessissa kun tälläistä asiaa lähdetään ideasta viemään eteenpäin aina kuluttajalle asti..

Nordvindi
Kommentaattori
  • 27 custom-general.kudos
  • 65 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@SINAD@  kirjoitti:

@Merja_J@  kirjoitti:

Tämä muutos ei kuitenkaan ole juuri nyt priorisointilistan kärkipäässä, kuten aiemmin tässä ketjussa onkin mainittu.


Mikä muutos sitten on priorisointilistan kärjessä? Taino itse asiassa melkeinpä sen arvaan, mutta olis tietysti kiva kuulla ihan virallisesti... Miksi valokuituasiakkaat eivät ole priorisointilistan kärkipäässä?


Kyllähän sen tietää... Se on juurikin ne rahastus tuotteet mitä junnut myy kauppakeskusten käytävillä lähes puoliväkisin ja lupaavat maat ja taivaat... Pöhinää 5g pöhinää.

tonde88
Kommentaattori
  • 19 custom-general.kudos
  • 41 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

http://blog.blc.fi/blc-blogi/miten-nopea-on-nopea-nettiyhteys

 

"Ja toiseksi siksi, että valokuituverkossa nopeuden nostaminen internetin käyttötottumusten muuttuessa on mahdollista  - ja jopa verrattain helppoa myös tulevaisuudessa." 

 

 Pieni operaattori on tietysti ketterämpi kuin iso. Onkohan kyseisellä operaattorilla jotenkin nykyaikaisemmat järjestelmät kuin Telialla? 

WestSidaz
Vakiokalustoa
  • 53 custom-general.kudos
  • 88 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@tonde88@  kirjoitti:

http://blog.blc.fi/blc-blogi/miten-nopea-on-nopea-nettiyhteys

 

"Ja toiseksi siksi, että valokuituverkossa nopeuden nostaminen internetin käyttötottumusten muuttuessa on mahdollista  - ja jopa verrattain helppoa myös tulevaisuudessa." 

 

 Pieni operaattori on tietysti ketterämpi kuin iso. Onkohan kyseisellä operaattorilla jotenkin nykyaikaisemmat järjestelmät kuin Telialla? 


Pienemmät ei vaan keksi tekosyitä, panostavat asiakkaisiinsa paremmin ja pääasiallinen toimiala kuidut eikä massapossuille tarjottava mobiili.. Kuten tässä aikasemminki kerrottu niin kuitu ei ole telialla siellä kärkipäässä priorisoituna kuten pienemmillä on vaan se mobiiliin panostus ilmeisesti siellä kärjessä mitä pienillä ei ole jotenka siinä on jo iso ero miksi pienet parempia kun nämä monopolipelleilyä harrastavat isommat..

 

Omalla kohdalla lähellä tässä BLC noin 50 € kuussa 1000/1000 ja FiberNet 2000/2000 70 € kuussa.. Kun taas tämä Telian 1000/100 päälle 40 € kuussa ja ainut minkä tähän torppaa saa..

Luulis Telian isona operaattorina pohjosessakin pystyvän tarjoamaan vastaavia nopeuksia kuten pienemmät mutta ei mitään mahdollisuutta asian suhteen.. Harmittaa tosi paljon että Telia on teknillisesti noin paljon jäljessä vaikka mahdollisuudet kuitenkin olisi nostaa nopeuksia.. rahaa on.. teknillistä osaamista on.. kiinnostusta ei..

 

Rivien välistä kuitenkin voi lukea että ei ole prioriteetti listan kärkipeleissä eli sellanen nätisti muotoiltu FU asiakkaille... vaikka näin korona aikanakin tuo samainen ongelma antas heille erittäin positiivista pr rrää sekä auttaisi monia asiakkaita heidän etätyössään..