Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 63791
Kirjoituksia 173740

4G hidastunut huomattavasti



Highlighted

4G hidastunut huomattavasti

Uusi keskustelija
Viestejä 5 kpl

4G hidastunut huomattavasti

1/21

Mikähän on tullut kun 4G (800mhz) on hidstunut todella surkeaksi, yleensä iltaisin vain n.5/5mb

Tukiasema on tuossa mäen päällä aika tarkkaan 1,3km päässä, en kuitenkaan sitä pihasta näe. Signaalin voimakkuus on täydet mutta RSRQ huitelee siellä -13db korvilla koko ajan. Asensin Iskran P56 suuntaavat MIMO antennit mutta ei auta yhtään. Modeemina B593s-22.

Onko neuvoja antaa mitä tekisi, aikaisemmin kesällä pääsi vielä n.15-20mb / 10-15mb (DL/UL) nopeuksiin mutta ei enää. Olisiko signaali niin levällään mäen takia että ympärisäteilevä auttaisi paremmin.

Takana on myös pieni mäki.

Olen tukeenkin ollut yhteydessä mutta pyysi ensin noita antenneja kokeilemaan.

Sijainti Vihti, haimoo ja toista tukiasemaakaan ei näytä cellmapperin mukaan olevan häiritsemässä, keskellä keilaa olen sen mukaan.

 

0 tykkäystä
20 vastausta
Highlighted

Kunniajäsen
Viestejä 4 415 kpl

11/21

@waakneri kirjoitti:

Ei tarvetta kokeilla prepaidia, saahan nuo normaali liitymätkin kokeilla ja palauttaa jos ei toimi.

Niin kuin yllä kirjoitin niin Dna toimi kohtuu hyvin, ruuhka-aikanakin tuon 20mb alas.

Lisäksi tupla kortit niin voi tarpeen tullen käyttää kahta eri modeemia esim telkulle ja koneelle.


Operaattorin vaihto on paras tapa. Ei sitä parannusta vuoteen kannata odottaa ellei ole jo suunnitelma listalla. 

 

Tätä sitä seuraa kun tarjotaan sellaista mitä ei voida toteuttaa. Ulkomailla on datakatot laitettu liittymille. Kai tämäkin kohtaa Suomessakin...

 

800Mhz alueille vasta lisäkapasiteettia tulossa 2017 aikana eli siihen on aikaa kun tulee uusi taajuus käyttöön langattomille verkoille. Taajama-alueilla on toki ruuhkatilanteissa ottaa 1800Mhz verkko rinnalle jotta saadaan lisäkapasiteettia.

0 tykkäystä
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 5 kpl

12/21

Tuo hidastuminen tapahtu kesän lopulla 2015 yhdessä päivässä. On ihan pitkän ajan mittausdataa itelllä ja tarkat päivätkin. Olen valittanut Soneralle moneenkertaan asiasta, itelläni asunto lähes tulkoon maston vieressä ja kaikki 4G yhteysarvot on huippuluokkaa. Ennen tota maagista päivää kun nopeudet hidasta pysyvästi esim. itsellä nopeus oli jo keskiarvollaakin yli 80megaa sisään. Olen satavarma että sonera rupes rajottaa, kautta priorisoimaan 4G verkon dataliikennettä.

0 tykkäystä
Highlighted

Kunniajäsen
Viestejä 4 415 kpl

13/21

@Niewitch kirjoitti:

Tuo hidastuminen tapahtu kesän lopulla 2015 yhdessä päivässä. On ihan pitkän ajan mittausdataa itelllä ja tarkat päivätkin. Olen valittanut Soneralle moneenkertaan asiasta, itelläni asunto lähes tulkoon maston vieressä ja kaikki 4G yhteysarvot on huippuluokkaa. Ennen tota maagista päivää kun nopeudet hidasta pysyvästi esim. itsellä nopeus oli jo keskiarvollaakin yli 80megaa sisään. Olen satavarma että sonera rupes rajottaa, kautta priorisoimaan 4G verkon dataliikennettä.


Jospa laittaisit signaaliarvoja tänne ilman niillä ei paljon voi sanoa. Se että et edes maininnut nykyisiä nopeuksia niin tämän voi skipata aika hyvin.  Langattomassa tekniikassa ei ole merkitystä oletko maston vieressä vai 100m päässä siitä. Siinä kun on vaan liikkuvia osia paljon enemmän, hyviä nopeuksia voi saada jopa 10km päästä tukiasemaa. Mobiililiittymät ovat Best Effort liittymiä eli saat mitä tarjolla on. Sopimusehdoissa selvästi lukee liuta seikkoja jonka takia nopeudet eivät olisi maksiminopeuksia tai lähelläkään sitä. 

0 tykkäystä
Highlighted

Velho
Velho
Viestejä 2 367 kpl

14/21

Maston vieressä ei lähes koskaan ole paras nopeus. Se johtuu siitä, että antennit vuotavat hajanaisesti signaalia ympärilleen, joten on yleensä pahoja päällekkäinkuulumisia.

 

Kuten @olkitu mainitsi, olisi signaaliarvot hieman asiaa avaavia. Eli laitteen hallinnasta toivottavasti löytyvät RSRP, RSRQ ja SINR . Huawein laitteissa yleensä vianmäärityksen/lisätietoja laitteesta alta.

 

Laitteen ilmoittamat kuuluvuuspalkit eivät yleensä kerro muuta kuin signaalin voimakkuutta. Eivät kerro laadusta mitään. Vähän kuin antennitelevisiossa, vaikka signaali olisi 100% voimakas, mutta laatu vain 10%, varmasti kuva pätkii ja pikselöityy. Samalla tavalla mobiilinetti periaatteessa köhii.

0 tykkäystä
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 5 kpl

15/21

Pitkään jo ollut upload paljon nopeampi kun download. Upload huitelee siellä päälle 40megan järjestään, kun taas download keskimäärin 20-30 välillä. Surkeeta, 2015 pääsi 80 lukemiin downloadissa, huonommillakin yhteysarvoilla vuorokauden ajasta riippumatta. Sinällään jotain todella outoa kun nopeus putos downloadissa yhtenä päivänä 2015 pysyvästi 3-4 kertaa pienemmäksi, kuin että se olisi pikkuhiljaa hidastunut kuorman lisääntyessä, joka tapauksessa kertoo jotain tehdyn ko. päivänä, joko tekniikka on täyttä kuraa, tai yhteyksiä priorisoidaan. En oikein usko yhden päivän aikana tapahtuneeseen kuorman lisääntymiseen niin paljon. Anyway, mielestäni koko markkinointi pitäisi kieltää, mikäli yhteydet eivät toteudu 80% luvatusta nopeudesta pääsääntöisesti aina. Markkinoinnin osalta muutenkin on hyvin kyseenalaista että 100megan ja jopa 300megan 4G yhteyksiä jotkut markkinoi, mutta voi olla tilanne että palveluntarjoajalla tekniikka yllä 300megan yhteyksiin edes teoriassa, kun käytössä ole LTE-A tekniikkaa. Jännää muutenkin että ko. palveluntarjoajat pitävät asiakkaaitaan niin tyhminä.

 

1800Mhz verkoon lukittu, sekun tässä ainoa vaihtoehto. Sinällään nämä asiat suhteellisen selkeät itselle kun alalla toimin. Harmi että valokaapelia saa, lienee joutunee miettimään ja testaamaan saako muilta palveluntarjoajilta paremman, heilläkin onneksi mastot lähellä.

 

RSSI -38 dbm

RSRP - 68 dbm

RSRQ -7 bb

 

Tommoset arvot kun on huippuluokkaa, niin kertoo vaan siitä että Soneran verkko on huonontunut surkeaksi. Täyttä kuraa.

0 tykkäystä
Highlighted

Ex-telialainen
Viestejä 37 kpl

16/21

@Niewitch kirjoitti:

Pitkään jo ollut upload paljon nopeampi kun download. Upload huitelee siellä päälle 40megan järjestään, kun taas download keskimäärin 20-30 välillä. Surkeeta, 2015 pääsi 80 lukemiin downloadissa, huonommillakin yhteysarvoilla vuorokauden ajasta riippumatta. Sinällään jotain todella outoa kun nopeus putos downloadissa yhtenä päivänä 2015 pysyvästi 3-4 kertaa pienemmäksi, kuin että se olisi pikkuhiljaa hidastunut kuorman lisääntyessä, joka tapauksessa kertoo jotain tehdyn ko. päivänä, joko tekniikka on täyttä kuraa, tai yhteyksiä priorisoidaan. En oikein usko yhden päivän aikana tapahtuneeseen kuorman lisääntymiseen niin paljon....


Hei! Olen samaa mieltä, että jos yhtäkkisesti on nopeudet laskeneet niin todennäköisesti taustalla on ollut jotain muutoksia. Tuota voidaan katsoa tarkemmin, jos laitat vaikka Telia sivujen kautta chattiin viestiä. Samalla voidaan tarkistaa, olisiko alueelle jo tulossa parannuksia!

0 tykkäystä
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 5 kpl

17/21

Onhan tuosta sittemmin useaan kertaan keskustellut, niin teknisen tuen kun normi asiakaspalvelun kanssa. EIpä sieltä mitään muutoksia tai semmosta tietoa mitä jo en tietäs ole saanut.

0 tykkäystä
Highlighted

Ex-telialainen
Viestejä 37 kpl

18/21

No se on pääasia, että tietää missä mennään. Sen perusteella voi sitten tehdä omat ratkaisut! Toivottavasti noiden nopeuksien kanssa kuitenkin nyt pärjää. Aina on tietysti meillä paine parantaa tilannetta!

Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 5 kpl

19/21

Noniin vihdoinkin saanut testattua muiden Sonera asiakkaiden (ystävieni) sim korteilla, joissa sama liittymä. Testattu samassa kohteessa, samoilla laitteilla. Nyt haiskahtaa siltä että Sonera rajoittaa yksittäisten ihmisten netin nopeutta. Nimittäin toisen asiakkaan sim kortilla saadaan edelleen n.80megan nopeuksia samassa paikassa samalla laitteistolla. Miten muuten eri asiakkaalla, samassa osoiteessa, samoilla laitteilla, voi olla selkeästi erillainen nopeus. Heti kun oman sim kortin laitto takasin, ni nopeus putosi, keskimäärin 20-30megaa, mutta ajoittain jopa päälle 10 megan nopeuteen. Vaadin Soneralta vastausta asiaan ja selvitystä välittömästi.

0 tykkäystä
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 5 kpl

20/21

Asia ratkaistu erittäin osaavan teknisen tuen kaverin kanssa. Jotain liiitymään tai liittymä numeroon viittaavaa ongelmaa oli, koska täydellinen liittymän alustus, paranti tilannetta. 

0 tykkäystä
Haluatko lisätä keskusteluun jotain, tai kysyä lisää? Kirjaudu sisään tai liity jäseneksi osallistuaksesi keskusteluun. Löydät linkit myös sivun yläreunasta.