Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 63988
Kirjoituksia 174267

Kootusti: eSIM, käyttökokemukset ja kysymykset



Highlighted

Kootusti: eSIM, käyttökokemukset ja kysymykset

Yhteisömanageri
Viestejä 4 022 kpl

Kootusti: eSIM, käyttökokemukset ja kysymykset

1/189

eSIM Telia.jpg

Mikä on eSIM

 

eSIM on lyhyesti sanottuna laitteisiin sisäänrakennettu, sähköinen SIM-kortti. Niitä löytyy tällä hetkellä muun muassa älykelloista ja puhelimista, myöhemmin esimerkiksi kodinkoneista ja niin edelleen. eSIM toimii kuten perinteinen SIM-kortti joita olemme käyttäneet esimerkiksi matkapuhelimissa jo vuosikaudet. eSIM:ssä on uutta se, että se on laitteessa kiinteästi ja sisäänrakennettu ominaisuus eikä siitä tarvitse sinun enää erikseen huolehtia. Tähän asti älykelloihin yhteydet on pitänyt jakaa matkapuhelimen kautta (tai kellosta riippuen sinne piti asettaa perinteinen sim-kortti) joten puhelinta on pitänyt kantaa aina mukana. Jatkossa voit lähteä lenkkipolulle pelkkä älykello ranteessa ja langattomat kuulokkeet korvilla ja voit soittaa tarvittaessa puheluita, vastailla viesteihin ja niin edelleen. Halutessasi saat saman tutun puhelinnumeron käyttöösi myös älykelloosi joten käyttö on sekä vaivatonta ja että myös saumatonta.

 

Näissä kaikissa laitteissa on eSIM

 

Samsung Galaxy Watch

  • Suosittelemme kelloon Multi-SIM-palvelua jolloin sama puhelinnumero on sekä puhelimessasi että kellossasi. Voit käyttää kellossa myös mitä tahansa meidän liittymää jos niin haluat
  • Kellon eSIM vaatii toimiakseen meidän liittymän myös päätelaitteessa (puhelimessa)
  • Lue myös Käyttökokemukset Samsung Galaxy Watch

Apple iPhone XR / XS / XS Max / iPhone 11 sarja / iPad Pro 12.9" & 11" (2018)

  • Näiden laitteiden eSIM toimii iOS12.1 tai uudemmalla ohjelmistoversiolla
  • Voit hankkia näihin laitteisiin meiltä minkä tahansa liittymän tai Multi-SIM-palvelun
  • Näissä laitteissa PIN(1)-koodi on oletuksena pois päältä joten käyttöönoton jälkeen aktivoi myös PIN-koodin kysely päälle sekä muuta koodi haluamaksesi

Apple Watch GPS + Cellular (Series 3-5 ) 

  • Saat näihin kelloihin meiltä uuden Yhteys Multi -lisäpalvelumme
  • Kellon käyttöönotto tehdään iPhonen Watch-sovelluksen kautta. Käyttöönoton yhteydessä pääset tilaamaan myös Yhteys Multi -lisäpalvelumme
  • Apple rajoittaa kellon mobiiliyhteyden toimivuuden Suomeen, siinä ei ole ns. roaming-tukea, joten ulkomailla ollessasi jaa puhelimesi yhteys kelloon ja näin saat kelloosi yhteydet toimimaan
  • Apple Watch GPS + Cellular (Series 3 & 4) -malleja on ollut ulkomailla myynnissä jonkin aikaa. Niiden mobiiliyhteys toimii lähtökohtaisesti verkossamme, jos kellon myyjä ei ole asettanut kelloon esimerkiksi operaattori- tai verkkolukkoa. Jos haluat alkaa nyt käyttämään kellon mobiiliyhteyttä verkossamme niin varmista, että kellossasi sekä puhelimessasi on uusimmat ohjelmistot käytössä. Voit ottaa kellon mobiiliyhteyden käyttöön 14.6.2019 alkaen, ei aikaisemmin
  • Jos sinulla on Series 3 tai Series 4 -kello ja olet käyttänyt sen Cellular-ominaisuutta ja haluat vaihtaa sen uuteen Series 5 GPS + Cellular -kelloon, niin ota uusi kello käyttöön puhelimesi kautta ja kun etenet kohtaan, jossa alat tilaamaan uutta liittymää kelloa varten niin valitse sivun alareunasta kohta "Siirrä liittymä toisesta kellosta" ja valitse tämän jälkeen vanha kellosi niin tämän jälkeen liittymä siirtyy kellosta toiseen

Yhteensopivia laitteita tulee koko ajan lisää, laite kerrallaan.

 

eSIM:n rajoitukset

 

  • eSIM ei tue ainakaan tällä hetkellä Mobiilivarmennetta
  • eSIM on yhteensopiva tällä hetkellä ainoastaan laskutusliittymien (postpaid) kanssa, ei prepaid 
  • Telia DOT -liittymiin ei ole tällä hetkellä mahdollista saada eSIM:iä eikä myöskään Yhteys Multi -palvelua 
  • Päivitys 22.11.2019: nyt myös Telia DOT -liittymiin on mahdollista ottaa käyttöön eSIM
  • Päivitys 15.9.2020: nyt myös eSIMissä toimii mobiilivarmenne

Mikä on Multi-SIM

 

Mihin tahansa laskutusliittymäämme (ei prepaid) kytkettävä lisäpalvelu, joka mahdollistaa yhden ja saman puhelinnumeron käyttämisen kahdessa eri laitteessa. Molemmat laitteet kuluttavat samoja puhelu-, viesti- sekä nettipaketteja tai käyttävät samaa määrään perustuvaa veloitusta. Multi-SIM voi olla vain kahden laitteen välillä ja voit tilata sen sivuiltamme tai asiakaspalvelun tai myymälöidemme kautta. Multi-SIM-palvelun kuukausimaksu on 6,90€/kk.

 

4G-puhelut (VoLTE) ja Multi-SIM-palvelu eivät ole tällä hetkellä yhteensopivia. Toisin sanoen, jos haluat soittaa puhelimellasi 4G-puheluita niin liittymässäsi ei voi olla samaan aikaan Multi-SIM-palvelua.

 

Mikä on Yhteys Multi (14.6.2019 alkaen)

 

Mihin tahansa laskutusliittymäämme (ei prepaid) kytkettävä uusi lisäpalvelu, joka mahdollistaa yhden ja saman puhelinnumeron käyttämisen Apple iPhonessa sekä maksimissaan kahdessa Apple Watch -kellossa samaan aikaan. Kaikki laitteet kuluttavat samoja puhelu-, viesti- sekä nettipaketteja tai käyttävät samaa määrään perustuvaa veloitusta. Voit tilata Yhteys Multi -palvelun ainoastaan Apple Watch -kellon käyttöönoton yhteydessä. Yhteys Multi -palvelun hinta on 7,90€/kk.

 

Yhteys Multi -palvelu toimii yhtä aikaa myös 4G-puheluiden kanssa. Jos puhelimessasi on VoLTE käytössä niin palvelu aktivoituu myös rinnakkaiskorttiin tai kortteihin.

 

---

 

Tässä ketjussa voit kertoa kokemuksiasi eSIM:stä sekä voit kysyä ja kommentoida aiheesta lisää jos haluat.

 

Lue myös:

---

 

eSIM:stä on keskusteltu aikaisemmin muun muassa näissä keskusteluissa:


eSIM

Apple Watch cellular ja eSIM

eSIM-"kortille" olisi käyttöä jo

 

Nämä on nyt lukittu ja jatketaan keskustelua tässä yhdessä ja samassa ketjussa. Sana on vapaa 🙂

188 vastausta
Highlighted

Uusi jäsen
Viestejä 1 kpl

71/189

Moro, Onko toi 3g <-> 4g ongelma jo ratkennu?

0 tykkäystä
Highlighted

Telialainen
Viestejä 411 kpl

72/189

@mikkopekka68@  kirjoitti:

 

Ainut miinus että iPhone Xs näyttää tälle eSIM-liittymälle pelkkää 3G-vaihtoehtoa 4G:n sijaan, liekö päivityksen kautta korjaantuva asia?

 


@saq00@  kirjoitti:

Moro, Onko toi 3g <-> 4g ongelma jo ratkennu?


 

Näyttääkö iPhone Xs suoraan verkkotekniikan valinta valikossa että 2G/3G eikä ollenkaan 4G:tä vai onko laitteesta valittuna 4G mutta ei löydä verkkoa sillä?

Jos sitä valintaa ei ole ollenkaan niin se ainakin johtuu puhelimesta. Applelta toki voi tiedustella että pitäisikö valinta olla olemassa tai onko tulossa.

0 tykkäystä
Highlighted

Vakiokalustoa
Viestejä 79 kpl

73/189

Sain juuri eSIM:n käyttöön iPhone Xs:lle. iPhonen dualSIM näyttäisi olevan toteutettu siten, että vain yksi liittymä voi olla aktiivinen dataverkossa ja tälle liittymälle on valinnat 2G/3G/4G. Toinen liittymä voi soittaa/lähettää/vastaanottaa vain puheluita ja tekstiviestejä. Toiselle liittymälle on käytössä vain ”Ota käyttöön 3G”, eli jos tuo on pois niin puhelin roikkunee vain GSM-verkossa. Sillä ei ole väliä onko dataliittymä fyysisellä vai eSIM:llä.

 

Applen tukisivuilla on kuvattu aika hyvin toiminnallisuudet: https://support.apple.com/fi-fi/HT209044

 

Asiakaspalvelu ei ole kyllä vielä kovinkaan kartalla tästä. Ensimmäinen yritys puhelimitse ja asiakaspalvelija lupasi selvittää, mutta hänestä ei sen koommin kuulunut mitään. Toinen yritys chatin kautta johti maaliin. Hänkään ei tiennyt asiasta, mutta selvitti ja varmisti vielä että kaikki toimi lopuksi!

0 tykkäystä
Highlighted

Uusi jäsen
Viestejä 1 kpl

74/189

Tässä Apple Watch uusintaa harkitsen jenkkireissulla, voiko joku selittää että mitä erikoista Apple Watch eSIM:ssä on verrattuna iPhone tai Samsung Galaxy Watch eSIM:iin?

 

Miksei eSIM palvelu joka toimii muiden kanssa niin toimi Apple Watch kanssa?

0 tykkäystä
Highlighted

Vakiokalustoa
Viestejä 79 kpl

75/189

En ostaisi Apple Watch Cellular-mallia jenkkilästä. Kelloista on kaksi mallia ja Amerikan manterren versio on eri malli kuin Eurooppalaisten operaattorien tukema.

 

https://www.apple.com/watch/cellular/

 

Ymmärrykseni on, Apple Watchin cellular-malli edellyttää eSIM-tuen lisäksi ainakin VoLTE-tukea verkolta. Saattaapi olla, että edellytyksenä on myös jotain muuta Apple-spesifistä. Eli ihan pelkkä eSIM-tuki ei vielä riitä. Odotellaan...

Highlighted

Vakiokalustoa
Viestejä 153 kpl

76/189

Ei tosiaan voi luottaa siihen että jenkeistä ostettu cellular mallin kello toimisi suomessa eSIM kanssa

0 tykkäystä
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 20 kpl

77/189

Lupasin toisessa (mutta nyt jo lukitussa) ketjussa kertoa, miten Samsungin kelloon onnistui eSIM:n hankinta, kun en halunut siihen tuplaSIMmiä, vaan erillisen numeron.

Sehän toimii ihan hyvin näinkin. Liittymänä on Rajaton Lite 0,2 M, joka on saman hintainen kuin Multi-SIM, eli 6,90 €/kk. Erillisellä liittymällä on muutama etu:

 

+ turvallisuus: puhelimen liittymää ei pääse käyttämään, vaikka kello joutuisi vääriin käsiin

+ kellon ja puhelimen liittymien muutokset (esim. sulkeminen) ei vaikuta toiseen liittymään

+ erillinen liittymä tuo lisää EU-dataa käyttöön, tosin kellon datakäyttö on hyvin pientä

+ laskutuksen seuranta on helppoa, kun liittymän käytön erittely tulee omille numeroilleen

 

Mutta on erillisellä numerolla haittojakin Multi-SIM:iin verrattuna:

 

- Rajaton Lite 0,2 M on joskus hieman hidas (esim. karttoja käyttäessä), tosin viesteihin jne se ainakin minulla riittää ihan hyvin
- jos kello on eri paikassa kuin puhelin, eivät kaikki viestit välity aina puhelimesta kelloon, vaikka yleensä tämä toimiikin

- jos puhelin ei ole mukana, niin puhelut eivät tule kelloon (kuten MultiSIM:ssä tapahtuisi). Eli tämän toimiminen ilman MultiSIM:iä vaatii puhelimeen soitonsiirron, jotta puhelut seuraisivat mukana

- jos kellon omalla SIM:llä soittaa tai lähettää tekstiviestin, saa vastaanottaja näkyviin kellon puhelinnumeron, ei puhelimen puhelinnumeroa

Yhteenvetona sanoisin, että kannattaa miettiä omaa käyttötarvetta ja valita sen perusteella kumpi sopii omaan kelloon paremmin: MultiSIM vai oma numero.

 

Highlighted

Vakiokalustoa
Viestejä 79 kpl

78/189

Onko kukaan muu törmännyt mobiilivarmenneongelmiin eSIM-käyttöönoton jälkeen?

 

Tilanne on siis seuraava. Puhelimena on iPhone Xs. Laitteessa on oma Telian liittymä eSIM:llä ja työnantajan toisen operaattorin liittymä fyysisellä SIM:llä. Työnantajan liittymään on liitetty mobiilivarmenne, joka on toiminut mainiosti vuosia ja toimi myös tämän uuden puhelimen kanssa ennen eSIM:in käyttöönottoa. Telian eSIM:in aktivoinnin jälkeen puhelin ei ole enää vastaanottanut toisen liittymän mobiiilivarmenteen kyselyitä. Pienenä yksityiskohtana vielä, käytän puhelimen datayhteyteen Telian eSIM:in liittymää ja primääripuhelinnumerona fyysisen SIM-kortin liittymää.

 

Edit:

Itse itselleni vastaten... Testasin vielä, voiko mobiilivarmenteen toiminta olla sidottu käytössä olevaan dataliittymään. Kun vaihdoin datan kulkemaan fyysisen SIM:in liittymän kautta (jossa siis mobiilivarmenne), toimi kaikki taas normaalisti. Kun datan vaihtaa takaisin tähän vauhdikkaampaan Telian liittymään, lakkaa mobiilivarmenne toimimasta. Hupaisana yksityiskohtana: Jos soitan puhelun vaikkapa vastaajaan ja laitan tunnistuspyynnön puhelun aikana, toimii mobiilivarmenne taas normaalisti koska puhelin siirtyy käyttämään puhelun aikana kyseisen liittymän datayhteyttä.

 

Highlighted

Uusi jäsen
Viestejä 1 kpl

79/189

Norjassa apple watch 4 esimillä tulossa myyntiin 30.11 Telialle. Ei kai tuosta enää voi kovin pitkä matka siihen olla että sama lafka tuo palvelun saataville rajan tälle puolen?

 

https://www.tek.no/artikler/na-er-apple-watch-med-4g-endelig-pa-vei/451128

 

https://www.telia.no/apple-watch/

Highlighted

Uusi jäsen
Viestejä 3 kpl

80/189

Onko eSIM nyt ”sertifioitu” kun Suomen Telia mainitaan Applen sivuilla eSIM palveluntarjoajana? 

0 tykkäystä
Haluatko lisätä keskusteluun jotain, tai kysyä lisää? Kirjaudu sisään tai liity jäseneksi osallistuaksesi keskusteluun. Löydät linkit myös sivun yläreunasta.