Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 64342
Kirjoituksia 175017

Kootusti: eSIM, käyttökokemukset ja kysymykset



Highlighted

Kootusti: eSIM, käyttökokemukset ja kysymykset

Yhteisömanageri
Viestejä 4 037 kpl

Kootusti: eSIM, käyttökokemukset ja kysymykset

1/189

eSIM Telia.jpg

Mikä on eSIM

 

eSIM on lyhyesti sanottuna laitteisiin sisäänrakennettu, sähköinen SIM-kortti. Niitä löytyy tällä hetkellä muun muassa älykelloista ja puhelimista, myöhemmin esimerkiksi kodinkoneista ja niin edelleen. eSIM toimii kuten perinteinen SIM-kortti joita olemme käyttäneet esimerkiksi matkapuhelimissa jo vuosikaudet. eSIM:ssä on uutta se, että se on laitteessa kiinteästi ja sisäänrakennettu ominaisuus eikä siitä tarvitse sinun enää erikseen huolehtia. Tähän asti älykelloihin yhteydet on pitänyt jakaa matkapuhelimen kautta (tai kellosta riippuen sinne piti asettaa perinteinen sim-kortti) joten puhelinta on pitänyt kantaa aina mukana. Jatkossa voit lähteä lenkkipolulle pelkkä älykello ranteessa ja langattomat kuulokkeet korvilla ja voit soittaa tarvittaessa puheluita, vastailla viesteihin ja niin edelleen. Halutessasi saat saman tutun puhelinnumeron käyttöösi myös älykelloosi joten käyttö on sekä vaivatonta ja että myös saumatonta.

 

Näissä kaikissa laitteissa on eSIM

 

Samsung Galaxy Watch

  • Suosittelemme kelloon Multi-SIM-palvelua jolloin sama puhelinnumero on sekä puhelimessasi että kellossasi. Voit käyttää kellossa myös mitä tahansa meidän liittymää jos niin haluat
  • Kellon eSIM vaatii toimiakseen meidän liittymän myös päätelaitteessa (puhelimessa)
  • Lue myös Käyttökokemukset Samsung Galaxy Watch

Apple iPhone XR / XS / XS Max / iPhone 11 sarja / iPad Pro 12.9" & 11" (2018)

  • Näiden laitteiden eSIM toimii iOS12.1 tai uudemmalla ohjelmistoversiolla
  • Voit hankkia näihin laitteisiin meiltä minkä tahansa liittymän tai Multi-SIM-palvelun
  • Näissä laitteissa PIN(1)-koodi on oletuksena pois päältä joten käyttöönoton jälkeen aktivoi myös PIN-koodin kysely päälle sekä muuta koodi haluamaksesi

Apple Watch GPS + Cellular (Series 3-5 ) 

  • Saat näihin kelloihin meiltä uuden Yhteys Multi -lisäpalvelumme
  • Kellon käyttöönotto tehdään iPhonen Watch-sovelluksen kautta. Käyttöönoton yhteydessä pääset tilaamaan myös Yhteys Multi -lisäpalvelumme
  • Apple rajoittaa kellon mobiiliyhteyden toimivuuden Suomeen, siinä ei ole ns. roaming-tukea, joten ulkomailla ollessasi jaa puhelimesi yhteys kelloon ja näin saat kelloosi yhteydet toimimaan
  • Apple Watch GPS + Cellular (Series 3 & 4) -malleja on ollut ulkomailla myynnissä jonkin aikaa. Niiden mobiiliyhteys toimii lähtökohtaisesti verkossamme, jos kellon myyjä ei ole asettanut kelloon esimerkiksi operaattori- tai verkkolukkoa. Jos haluat alkaa nyt käyttämään kellon mobiiliyhteyttä verkossamme niin varmista, että kellossasi sekä puhelimessasi on uusimmat ohjelmistot käytössä. Voit ottaa kellon mobiiliyhteyden käyttöön 14.6.2019 alkaen, ei aikaisemmin
  • Jos sinulla on Series 3 tai Series 4 -kello ja olet käyttänyt sen Cellular-ominaisuutta ja haluat vaihtaa sen uuteen Series 5 GPS + Cellular -kelloon, niin ota uusi kello käyttöön puhelimesi kautta ja kun etenet kohtaan, jossa alat tilaamaan uutta liittymää kelloa varten niin valitse sivun alareunasta kohta "Siirrä liittymä toisesta kellosta" ja valitse tämän jälkeen vanha kellosi niin tämän jälkeen liittymä siirtyy kellosta toiseen

Yhteensopivia laitteita tulee koko ajan lisää, laite kerrallaan.

 

eSIM:n rajoitukset

 

  • eSIM ei tue ainakaan tällä hetkellä Mobiilivarmennetta
  • eSIM on yhteensopiva tällä hetkellä ainoastaan laskutusliittymien (postpaid) kanssa, ei prepaid 
  • Telia DOT -liittymiin ei ole tällä hetkellä mahdollista saada eSIM:iä eikä myöskään Yhteys Multi -palvelua 
  • Päivitys 22.11.2019: nyt myös Telia DOT -liittymiin on mahdollista ottaa käyttöön eSIM
  • Päivitys 15.9.2020: nyt myös eSIMissä toimii mobiilivarmenne

Mikä on Multi-SIM

 

Mihin tahansa laskutusliittymäämme (ei prepaid) kytkettävä lisäpalvelu, joka mahdollistaa yhden ja saman puhelinnumeron käyttämisen kahdessa eri laitteessa. Molemmat laitteet kuluttavat samoja puhelu-, viesti- sekä nettipaketteja tai käyttävät samaa määrään perustuvaa veloitusta. Multi-SIM voi olla vain kahden laitteen välillä ja voit tilata sen sivuiltamme tai asiakaspalvelun tai myymälöidemme kautta. Multi-SIM-palvelun kuukausimaksu on 6,90€/kk.

 

4G-puhelut (VoLTE) ja Multi-SIM-palvelu eivät ole tällä hetkellä yhteensopivia. Toisin sanoen, jos haluat soittaa puhelimellasi 4G-puheluita niin liittymässäsi ei voi olla samaan aikaan Multi-SIM-palvelua.

 

Mikä on Yhteys Multi (14.6.2019 alkaen)

 

Mihin tahansa laskutusliittymäämme (ei prepaid) kytkettävä uusi lisäpalvelu, joka mahdollistaa yhden ja saman puhelinnumeron käyttämisen Apple iPhonessa sekä maksimissaan kahdessa Apple Watch -kellossa samaan aikaan. Kaikki laitteet kuluttavat samoja puhelu-, viesti- sekä nettipaketteja tai käyttävät samaa määrään perustuvaa veloitusta. Voit tilata Yhteys Multi -palvelun ainoastaan Apple Watch -kellon käyttöönoton yhteydessä. Yhteys Multi -palvelun hinta on 7,90€/kk.

 

Yhteys Multi -palvelu toimii yhtä aikaa myös 4G-puheluiden kanssa. Jos puhelimessasi on VoLTE käytössä niin palvelu aktivoituu myös rinnakkaiskorttiin tai kortteihin.

 

---

 

Tässä ketjussa voit kertoa kokemuksiasi eSIM:stä sekä voit kysyä ja kommentoida aiheesta lisää jos haluat.

 

Lue myös:

---

 

eSIM:stä on keskusteltu aikaisemmin muun muassa näissä keskusteluissa:


eSIM

Apple Watch cellular ja eSIM

eSIM-"kortille" olisi käyttöä jo

 

Nämä on nyt lukittu ja jatketaan keskustelua tässä yhdessä ja samassa ketjussa. Sana on vapaa 🙂

188 vastausta
Highlighted

Ex-telialainen
Viestejä 955 kpl

51/189

Korjaus edelliseen eli mulla oli vanhentunutta tietoa ja eSIM toimii myös yritysliittymillä ilman multi-SIMiä. Pahoittelut väärästä infosta!

Highlighted

Uusi jäsen
Viestejä 2 kpl

52/189

@IlariJR@  kirjoitti:

eSIM toimii myös yritysliittymillä ilman multi-SIMiä. Pahoittelut väärästä infosta!


Nyt kun minulle ehtivät jo yritysliittymään eSIM:in tuputtamaan Multi-SIM:inä niin kuinka simppeliä on tehdä muutos, että otetaan Multi pois käytöstä ja vaihdetaan vain fyysinen SIM eSIM:iksi? Aiemman säädön jälkeen on nyt kynnys soittaa aspaan taas uudelleen 🙂

 

Telian sivuilla näkyy tiedoissani normiliittymä normisimmillä nrolla X (alkuperäinen nroni) ja multisimmi-eSIM nrolla Y -- silti soitellessa eSIM:istä näkyy vastaanottajalle nro X eli sinällään homma hyvin päin.

0 tykkäystä
Highlighted

Ex-telialainen
Viestejä 955 kpl

53/189

Kyllä sen pitäisi onnistua varsin helposti. Ota siis yhteyttä yritysaspaan, niin homma hoituu sitä kautta 🙂

0 tykkäystä
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 6 kpl

54/189

@IlariJR@  kirjoitti:

Korjaus edelliseen eli mulla oli vanhentunutta tietoa ja eSIM toimii myös yritysliittymillä ilman multi-SIMiä. Pahoittelut väärästä infosta!


Huomasin... onneksi en uskonut. Hyvin toimii eSIM yritysliittymässä ilman multi-simiä.

Highlighted

Uusi jäsen
Viestejä 2 kpl

55/189

Mutta mites itse toimintavarmuus? Oletteko saaneet eSIMin pelittämään? Itseäni kiinnostaa erityisesti mobiilidatan toiminta

0 tykkäystä
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 6 kpl

56/189

@JarmoTimantti@  kirjoitti:

Mutta mites itse toimintavarmuus? Oletteko saaneet eSIMin pelittämään? Itseäni kiinnostaa erityisesti mobiilidatan toiminta


En ole vielä ainakaan törmännyt ongelmiin. Pari päivää nyt toiminut siinä missä vanhakin sim-kortti.

Highlighted

Uusi jäsen
Viestejä 2 kpl

57/189

Maanantaina sain omani ja ei minkäänlaista ongelmaa, nopeampi kuin fyysinen kortti. (koodin jälkeen verkko löytyy aavistuksen nopeammin)

 

Suosittelen.

Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 9 kpl

58/189

Minulla olisi jo Applen eSIM-kykyiset puhelin (XS max) ja kello (v4 Saksasta) sekä Applen devaajatunnus. Onkohan Telialla jo jokin postituslista tms, johon voisi ilmoittaa kiinnostuksensa VoLTE+eSIM (julkiseen tai suljettuun) testaamiseen?

0 tykkäystä
Highlighted

Uusi jäsen
Viestejä 2 kpl

59/189

Tuolla fb:n puilella (Hopeinen Omena) tuntuu esiintyvän aika paljon toimintavaikeuksia kahden SIMin kanssa. Mistö nämä erot mahtavat johtua? Oma nuneroni siirtyy Telialle ensi viikolla, ja sen jälkeen pitäisi ottaa käyttöön kahden liittymän setuppi (oma liittymä mobiilidataa varten telialta eSIMinä, ja työnantajan liittymä Elisalta tavallisella SIMillä). Jännä nähdö mitä saa aikaiseksi...

0 tykkäystä
Highlighted

Uusi jäsen
Viestejä 4 kpl

60/189

Minullakin nyt toimi jo maanantaista lähtien toi esim. Alustavasti soitin asiakaspalveluun, tyttö puhelimesa ei tajunit alustavasti mitä mä olen halumassa. Sitte hän tutkis asia, löhetti qr koodin mutta se ei menny toimimaan. Soitin uudestaan. Tekninen neuvonta tutkis asia ja käski menemään telia kauppaan. Onneksi Sellossa on fiksut pojat töissä ja pari minuttia ja homma hanskassa. Paitsi että se tyttö oli multisim palvelun kuitenkin tehnyt. 

 

Mutta törkein tieto asiasta nyt on se, et myös Jenkki malli xs ja xs max eSim toimi (mun puhelin Jenkeistä ostettu ja toimi hyvin)

0 tykkäystä
Haluatko lisätä keskusteluun jotain, tai kysyä lisää? Kirjaudu sisään tai liity jäseneksi osallistuaksesi keskusteluun. Löydät linkit myös sivun yläreunasta.