Copyright Telia Company 2020
Kirjoitettu
02-10-2018
13:49
Muokattu
15-09-2020
14:49
MinnaLN
eSIM on lyhyesti sanottuna laitteisiin sisäänrakennettu, sähköinen SIM-kortti. Niitä löytyy tällä hetkellä muun muassa älykelloista ja puhelimista, myöhemmin esimerkiksi kodinkoneista ja niin edelleen. eSIM toimii kuten perinteinen SIM-kortti joita olemme käyttäneet esimerkiksi matkapuhelimissa jo vuosikaudet. eSIM:ssä on uutta se, että se on laitteessa kiinteästi ja sisäänrakennettu ominaisuus eikä siitä tarvitse sinun enää erikseen huolehtia. Tähän asti älykelloihin yhteydet on pitänyt jakaa matkapuhelimen kautta (tai kellosta riippuen sinne piti asettaa perinteinen sim-kortti) joten puhelinta on pitänyt kantaa aina mukana. Jatkossa voit lähteä lenkkipolulle pelkkä älykello ranteessa ja langattomat kuulokkeet korvilla ja voit soittaa tarvittaessa puheluita, vastailla viesteihin ja niin edelleen. Halutessasi saat saman tutun puhelinnumeron käyttöösi myös älykelloosi joten käyttö on sekä vaivatonta ja että myös saumatonta.
Apple iPhone XR / XS / XS Max / iPhone 11 sarja / iPad Pro 12.9" & 11" (2018)
Apple Watch GPS + Cellular (Series 3-5 )
Yhteensopivia laitteita tulee koko ajan lisää, laite kerrallaan.
Mihin tahansa laskutusliittymäämme (ei prepaid) kytkettävä lisäpalvelu, joka mahdollistaa yhden ja saman puhelinnumeron käyttämisen kahdessa eri laitteessa. Molemmat laitteet kuluttavat samoja puhelu-, viesti- sekä nettipaketteja tai käyttävät samaa määrään perustuvaa veloitusta. Multi-SIM voi olla vain kahden laitteen välillä ja voit tilata sen sivuiltamme tai asiakaspalvelun tai myymälöidemme kautta. Multi-SIM-palvelun kuukausimaksu on 6,90€/kk.
4G-puhelut (VoLTE) ja Multi-SIM-palvelu eivät ole tällä hetkellä yhteensopivia. Toisin sanoen, jos haluat soittaa puhelimellasi 4G-puheluita niin liittymässäsi ei voi olla samaan aikaan Multi-SIM-palvelua.
Mihin tahansa laskutusliittymäämme (ei prepaid) kytkettävä uusi lisäpalvelu, joka mahdollistaa yhden ja saman puhelinnumeron käyttämisen Apple iPhonessa sekä maksimissaan kahdessa Apple Watch -kellossa samaan aikaan. Kaikki laitteet kuluttavat samoja puhelu-, viesti- sekä nettipaketteja tai käyttävät samaa määrään perustuvaa veloitusta. Voit tilata Yhteys Multi -palvelun ainoastaan Apple Watch -kellon käyttöönoton yhteydessä. Yhteys Multi -palvelun hinta on 7,90€/kk.
Yhteys Multi -palvelu toimii yhtä aikaa myös 4G-puheluiden kanssa. Jos puhelimessasi on VoLTE käytössä niin palvelu aktivoituu myös rinnakkaiskorttiin tai kortteihin.
---
Tässä ketjussa voit kertoa kokemuksiasi eSIM:stä sekä voit kysyä ja kommentoida aiheesta lisää jos haluat.
Lue myös:
---
eSIM:stä on keskusteltu aikaisemmin muun muassa näissä keskusteluissa:
- eSIM
- Apple Watch cellular ja eSIM
- eSIM-"kortille" olisi käyttöä jo
Nämä on nyt lukittu ja jatketaan keskustelua tässä yhdessä ja samassa ketjussa. Sana on vapaa 🙂
10-11-2018 16:15
@opomit@ kirjoitti:
Minulla olisi jo Applen eSIM-kykyiset puhelin (XS max) ja kello (v4 Saksasta) sekä Applen devaajatunnus. Onkohan Telialla jo jokin postituslista tms, johon voisi ilmoittaa kiinnostuksensa VoLTE+eSIM (julkiseen tai suljettuun) testaamiseen?
VoLTE-pilotti oli meillä käynnissä hiljattain. Mahdollisesta VoLTE+eSIM-pilotista ei ainakaan tässä vaiheessa ole tietoa. Pidetään kuitenkin mielessä, mikäli tällainen pilotti tulee jossain vaiheessa.
12-11-2018 14:34
Soittelin viime viikolla ja kyselin josko oma fyysinen SIM-kortti olisi saatu vaihdettua tuohon eSIMiin. Noh, siellä oltiin aspassa ihan pihalla ja horistiin että pitää olla Telialta ostettu laite. Noh, tämä riitti ja totesin että keskustelua turha jatkaa. Seuraavana päivänä sieltä sitten perästä räpsähti MultiSIM-tilaus (4,90e/kk) joka piti aspasta erikseen sitten käydä perumassa. Suosittelen muita odottamaan hieman että prosessi (tai muut operaattorit tukevat) saadaan kuntoon.
@opomit Saksan Apple-kaupasta ja mailboxilla tänne? Varmaan itsekin tilaan sen pian sieltä.
Plussaa siitä että VoLTE-pilotti on ollut. Nyt vaan odotellaan! (tosin tuo viimeinen episodi oli vähän niinkin hassu että lähinnä odotellaan muita operaattoreita kuin Telia)
12-11-2018 17:14
@aittis2@ kirjoitti:
Soittelin viime viikolla ja kyselin josko oma fyysinen SIM-kortti olisi saatu vaihdettua tuohon eSIMiin. Noh, siellä oltiin aspassa ihan pihalla ja horistiin että pitää olla Telialta ostettu laite. Noh, tämä riitti ja totesin että keskustelua turha jatkaa. Seuraavana päivänä sieltä sitten perästä räpsähti MultiSIM-tilaus (4,90e/kk) joka piti aspasta erikseen sitten käydä perumassa. Suosittelen muita odottamaan hieman että prosessi (tai muut operaattorit tukevat) saadaan kuntoon.
Olet kirjoitellut täällä aikaisemmin kellosta, kumpi sinulla siis on nyt, Applen kello vai puhelin?
12-11-2018 19:41
No tää on jo aika OT, mutta joo, Mailboxin kautta tuli. Saksan AS käyttö vaatii jonkin verran kielitaitoa, mutta muuten ei ollut ongelmia.
Hankin LTE-mallin, koska käytän kelloa 24x7 ja yritän välttää alumiinialtistusta. Jos saisi teräskuoren ilman LTE:tä, olisin ehkä ottanut sellaisen, koska hinta.
Epäilen vahvasti, ettei mikään operaattori tuo AW4:n tarvitsemia palveluja Suomeen ihan lähiaikoina. Täällä on niin pienet markkinat. Siinä mielessä LTE-malli on aivan typerä hankinta.
Muutenkin olisi kiva, että joku kehittäisi sellaisen palvelun, että kelloillakin voisi ”roamata”. Tyhmempi voisi kuvitella, ettei se vaatisi paljoa: sopivan eSIM:n, applikaation ja Applen tuen (sekä luonnollisesti maakohtaiset roaming-sopimukset, mikä voi olla paljon). Eli toimintamalli olisi vastaava kuin noilla eSIM-datapalvelua tarjoavilla yrityksillä (esim. Truphone, GigSky toimivat molemmat mallikkaasti Suomessa). Ainakin minua kiinnostaisi ulkomailla(kin) enemmän rannelaitteen musiikin striimaus ja IP-puhelun soittaminen kuin tavalliseen puheluun vastaaminen.
13-11-2018
13:19
Muokattu
13-11-2018
13:20
@TeroRe@ kirjoitti:Olet kirjoitellut täällä aikaisemmin kellosta, kumpi sinulla siis on nyt, Applen kello vai puhelin?
Puhelin. Kelloa odottelen.
13-11-2018 13:36
@aittis2 kirjoitti:Puhelin. Kelloa odottelen.
Ok, kiitos. Puhelimen eSIM:n aktivoinnissa ei pitäisi olla tosiaan mitään sen kummempaa. Ja se Multi-SIM:n kortti on tosiaan kyllä ylimääräinen. Otahan vielä yhteys asiakaspalveluun niin laitetaan eSIM toimintaan ja peruvat samalla sen Multi-SIM:n 🍏
Pahoittelut ongelmista. Ja odotellaan sinnikkäästi tietoa Apple Watchin eSIM:stä, sormet ja varpaat ristiin että tuki tulee jossain vaiheessa.
Kirjoitettu
13-11-2018
19:27
Muokattu
14-11-2018
08:12
NikoNo
Hei!
Kokemuksia jaan.. Iphone XR:n hankin ja siihen sitten meinasin työsuhdeliittymän laittaa.
Ensimmäisellä kontaktilla asp:n pyydettiin IMEI ja annoin ilmeisesti väärän ? kun annoin IMEI2 tunnuksen. Joka tapauksessa puhelin otti kyllä kiltisti tiedot vastaan ja näytti muuten tuplasimmi toimivan, mutta ei vaan ollut e simissä kenttää. No sitten uusi yhteyden otto ja uusi yritys, nyt korjasin IMEI2:n 1:ksi. Mutta ei toiminut sekään. ja tänään sitten yritettiin jo kolmannen kerran.
Eikä sekään toiminut. Sitten otin asasta appleen yhteyttä ja hekään ei oikein ollut varmoja missä vika. Huomenna katsotaan uudestaan.
Sanon tässä että ei ole valittamista palvelun laadussa. Ystävällistä ja reipasta koko ajan. Samaten Aplella erinomainen puhelinpalvelu. Mukava hoitaa asioita. Harmittaa vaan kun en nyt tiedä onko se applella vai operaattorilla ristiriita. Ja tässä ei ei ole Telian toimipistettäkään minne voisi phonen viedä laitettavaksi.
Nämä ongelmathan lienee alkukankeutta kun on niin uusi asia. Hienoa että Telia on lähtenyt tähän tiennäyttäjäksi. Kiitos siitä!
13-11-2018 19:35
Hieno juttu @Jarkko65 kun kirjoittelet tänne kokemuksia. Toivottavasti tuo sinun ongelmatilanne selviää mahdollisimman pian, että pääset enemmän testailemaan. Kiva kuulla, että mikä tässä lopulta paljastuu ongelman aiheuttajaksi, kun olisi tosiaan voinut kuvitella kyseessä olevan juurikin tuo IMEI virheellisyys.
Kerrohan sitten, että miten asia ratkesi.
Kirjoitettu
14-11-2018
20:04
Muokattu
15-11-2018
07:59
NikoNo
Noniin , nyt toimii eSIM.
Tänään latasin neljännen kerran QR-koodin. Nyt ASP-neuvoja osasi epäillä operaattoripuolen vikaa, kun sanoin että eSIMM:n kohdalla lukee että ei verkkoa ja selityksenä, että simm-kortti provisioimatta.
Seuraavaksi soitin sittten vika/ häiriöpuolen asp:n niin heiltä löytyi apu ja uudelleen käynnistyksen jälkee verkko heräsi myös eSIM:ssä.
Elikkä kaikki QR-lataukset onnistui, mutta QR-koodin antajat eivät osanneet ohjata tätä provisioimispyyntöä ilmeisestikään samalla.?
Ja kyllä, oikea IMEI eSIM:lle on IMEI2.
Tässä välissä ehti jo applen tukikin olla etänä kiinni mun puhelimessa ja samalla he latasi lokitiedostot. No laitoin perästäpäin heille tietoa että homma kunnossa.
Se hyöty tässä oli että totesin molempien asiakaspalveluiden pelaavan hyvin ja tulipa Iphonen valikot tutuksi.
Kirjoitettu
16-11-2018
10:34
Muokattu
16-11-2018
10:48
EssiJn