Kirjoitettu
28-01-2022
09:49
Muokattu
21-03-2022
10:36
TeroRe
Telia TV digiboksi uudistui. Nykyiset Arris-digiboksit säilyvät edelleen käytössä ja niidenkin kehitys jatkuu, mutta uusinta uutta on nyt boksi, joka kulkee lempinimellä DV8919.
DV8919 on Android TV -käyttöjärjestelmään pohjautuva digiboksi. Android-alusta mahdollistaa uudenlaisia ominaisuuksia ja aiempaa yhtenäisemmän käyttökokemuksen digiboksin, sovelluksen ja tv.telia.fi:n välillä.
Rauta, käyttöjärjestelmä, sovellukset ja päivitykset
Kuvanlaatu
Sovelluksissa, esimerkiksi suoratoistopalveluissa kuten Netflix ja C More, kuvanlaatu riippuu boksin, netin ja telkkarin ominaisuuksien lisäksi myös sovelluksen itsensä tarjoamasta kuvanlaadusta.
Perustelevisiokanavista lähes kaikki kanavat ovat HD-laatua (720p50, jotkin kanavat 1080p50). Kanavakartoissamme ei ole HD-merkintää peruskanavien kohdalla.
Kerro mikä sinun mielestäsi kuulostaa parhaalta ominaisuudelta, ja mitä haluaisit nähdä DV8919-boksilla seuraavaksi?
01-07-2022
05:18
Muokattu
01-07-2022
05:21
@VeraEk kirjoitti:
@amon68 kirjoitti:Kaiken lisäksi minulle kerrottiin, että DV8919 digiboksi pystyisi nauhoittamaan USB-kovalevylle, joka oli valhe millä digiboksi myytii minulle.
Virheellisen informaation antaminen ei tietenkään missään nimessä ole sallittua, ja pahoittelen että näin on päässyt käymään. Emme voikaan vaatia asiakasta pitämään virheellisillä argumenteillä myytyä palvelua, määräaikaisuudesta huolimatta. Suosittelen reklamaation tekemistä tilanteesta, mikäli toivot palvelun irtisanomista tähän vedoten. Tuota vanhaa Motorolan digiboksia ei kuitenkaan saada enää toimintaan.
Molemmat digiboxit on edelleen, käytössä ja toiminnassa, mutta nyt uusi este, kun soitin numeroon mistä tilataan taloyhtiönettiin sopivia nettilaitteita, niin sieltä sanottiin, että Motorola VIP 1963 IPTV digiboksi ei toimi kaapelimodeemi yhteyksissä, eli se lakkaisi toimimasta, kun Telia yhteys vaihdetaan toimimaan kaapeliverkossa. Tarkoitan siis huoneistojen TV-pistoketta, eli siihen liitettävä reititin ei osaa välittää IPTV liikennettä jota Motorola VIP 1963 IPTV digiboksi vaatii toimiakseen. Tästäkään ei ollut mitään mainintaa koko taloyhtiönetissä. Uusi DV8919 digiboksi toimisi, mutta ei osaa nauhoittaa kovalevylle. Olisi helpompi valita näitä yhteyksiä ja laitteita, kun näitä asioita olisi etukäteen lueteltu, niin hyvin, että asiakkaatkin sen ymmärtäisivät. Vielä on tietysti yksi vaihtoehto olemassa, eli tavalliseen HD-digiboksiin sopiva HD TV-kortti, jonka maksaa 5,5/kk€ ilman maksukanavia. Minulla on yksi Samsung digiboksi missä voi nauhoittaa sisäiselle tai ulkoiselle kovalevylle. Tavallaan sama systeemi, kuin maaseudulla, mutta kaapeli-TV versiona toteutettuna. TV-kortinlukijan tiedot ilmoitin jo Telialle.
Se oli minulle uutta, että DNA:n kaapelimodeemi toimisi taloyhtiönetissä, minulla on Sagemcom FAST 3686AC DNA tai F-3686AC kaapelimodeemi. MAC numero piti ilmoittaa Telialle. Onneksi on vielä vanha pakkauslaatikko tallella siinä on CM MAC numero itse laitteesta se on hankalasti merkitty koska se löytyy MODEM sanan perästä, eikä laitetarroissa mainita MAC sanaa missään. Tietysti tuossa on vanhemman sukupolven WLAN, eli on olemassa uudempi ja nopeampi WLAN versio. Maanantaiksi sovin yhteyden vaihdon. Vanha puhelinkaapelin kautta välitettävä VDSL2 nopeus ei oikein pärjää mitenkään kaapeliverkon kautta välitettävälle 1Gb yhteydelle.
05-07-2022 12:46
Onko tällä uudella digiboksilla oikeasti ominaisuus, että se katkaisee virran aina laitteesta itsekseen, kun tv on suljettuna? Minulle vaihdettiin juuri toinen boksi, kun ekassa oli ongelmia. Mutta tämä uudempikin katkaisee aina virran. Se ei siis mene mihinkään valmiustilaan vaan siihen pitää aina käydä itse laittamassa virta päälle. Kaukosäätimellä ei onnistu. Onko muilla samoin? Minulla on nyt kahdessa boksissa ollut sama ongelma.
05-07-2022 17:30
@Hannele2022 kirjoitti:
Onko tällä uudella digiboksilla oikeasti ominaisuus, että se katkaisee virran aina laitteesta itsekseen, kun tv on suljettuna? Minulle vaihdettiin juuri toinen boksi, kun ekassa oli ongelmia. Mutta tämä uudempikin katkaisee aina virran. Se ei siis mene mihinkään valmiustilaan vaan siihen pitää aina käydä itse laittamassa virta päälle. Kaukosäätimellä ei onnistu. Onko muilla samoin? Minulla on nyt kahdessa boksissa ollut sama ongelma.
Tämä ominaisuus riippuu käyttämäsi television tavasta "käskyttää" digiboksia, kun HDMI CEC -asetus on käytössä digiboksilta. Tämä löytyy digiboksilta valitsemalla Asetukset - Järjestelmän asetukset - TV asetukset - HDMI CEC. Kun HDMI CEC on käytössä ja TV:n kaukosäätimen sammutuspainiketta painetaan, digiboksi saa HDMI-johtoa pitkin käskyn joko laittaa myös digiboksin valmiustilaan tai sammuttaa kokonaan. Television asetuksista voi löytyä mallista riippuen mahdollisuus muuttaa tätä. Tässä kuulostaa siltä, että televisiosi käskyttää digiboksia sammumaan kokonaan.
Kun televisio käynnistetään valmiustilasta, on hyvä huomioida, että digiboksin käynnistymisessä saattaa olla hetken viive (10-30 sekuntia) verrattuna television käynnistymiseen, jos digiboksi on sammunut kokonaan. Poistamalla HDMI CEC käytöstä, voit sulkea molemmat laitteet erikseen omilla kaukosäätimillään valmiustilaan.
05-07-2022 17:43
@mickem kirjoitti:
@Hannele2022 kirjoitti:Onko tällä uudella digiboksilla oikeasti ominaisuus, että se katkaisee virran aina laitteesta itsekseen, kun tv on suljettuna? Minulle vaihdettiin juuri toinen boksi, kun ekassa oli ongelmia. Mutta tämä uudempikin katkaisee aina virran. Se ei siis mene mihinkään valmiustilaan vaan siihen pitää aina käydä itse laittamassa virta päälle. Kaukosäätimellä ei onnistu. Onko muilla samoin? Minulla on nyt kahdessa boksissa ollut sama ongelma.
Tämä ominaisuus riippuu käyttämäsi television tavasta "käskyttää" digiboksia, kun HDMI CEC -asetus on käytössä digiboksilta. Tämä löytyy digiboksilta valitsemalla Asetukset - Järjestelmän asetukset - TV asetukset - HDMI CEC. Kun HDMI CEC on käytössä ja TV:n kaukosäätimen sammutuspainiketta painetaan, digiboksi saa HDMI-johtoa pitkin käskyn joko laittaa myös digiboksin valmiustilaan tai sammuttaa kokonaan. Television asetuksista voi löytyä mallista riippuen mahdollisuus muuttaa tätä. Tässä kuulostaa siltä, että televisiosi käskyttää digiboksia sammumaan kokonaan.
Kun televisio käynnistetään valmiustilasta, on hyvä huomioida, että digiboksin käynnistymisessä saattaa olla hetken viive (10-30 sekuntia) verrattuna television käynnistymiseen, jos digiboksi on sammunut kokonaan. Poistamalla HDMI CEC käytöstä, voit sulkea molemmat laitteet erikseen omilla kaukosäätimillään valmiustilaan.
Miksi tv:ni ei "käskyttänyt" aiempaa pyöreän mallista boksia? Vain tätä uutta. Pitänee alkaa etsimään paikkaa josta saisin toiminnan pois päältä.
05-07-2022 18:00
Olen lopettanut uuden raudan käytön, rouva vielä katselee sarjojansa, kiroilee kyllä hänkin tyhmää kakea. *******an möivät, sanottiin aikanaan laulussakin. Katselen tallenteet antenniverkon boxilta, koska sieltä ne voi katsomisen jälkeen poistaa.
Voisitte rakentaa sen 5G-verkon tähänkin, kun kerran 5G-modeemin myitte. Myyjä sanoo, että juu juu, varmasti toimii, vaikkei tyypillä ole asiasta mitään käsitystä. Provikat vain mielessä. Pöytäkone on paljon hitaampi nyt kuin aiemmin lankamodeemilla. Sähköpostin avaaminen kestää minuutteja. Vi tuttaa tällainen.
05-07-2022 18:17
Miksi tv:ni ei "käskyttänyt" aiempaa pyöreän mallista boksia? Vain tätä uutta. Pitänee alkaa etsimään paikkaa josta saisin toiminnan pois päältä.
Arris-digiboksissa ei ollut käytössä HDMI CEC-asetusta. Siinä hyödynnettiin vain television ja Arriksen välistä Hallinnoi TV:tä digiboksin kaukosäätimellä -toiminnetta. Toteutustapa näissä digiboksimalleissa oli siis hieman erilainen.
06-07-2022 12:06
@Hannele2022 kirjoitti:En vielä hallitse täysin uutta boxia joten on jotain asioita vielä hakusessa. Olen todennäköisesti katsonut jotain sarjoja, kun sinistä palkkia ei ole tullut. Siis jakson loppuun tietty, kun sen poistan. En osaa sanoa, että millaisissa tilanteissa se tulee. Kun lopetan tallennoksen katsomisen, niin olen yrittänyt olla vain mahdollisimman nopea, että ehdin poistaa sen, kun lista menee aina heti alkuun eikä jää siihen ohjelmaan jonka katsoin. Jos tuo korjattaisiin niin sitten ei tarvisi lähteä poistamaan sitä muualta.
Eli pitää mennä poistamaan se katsotuista.
Kaipaan niin kapulaan Stop ja Rec nappuloita.
Kiitos palautteesta, pistin nämä toiveiden listalle 🙂
06-07-2022 12:14
@Tomppa_1 kirjoitti:24.6. yöllä päivittyi ZTE MC801A-reitittimen ohjelmisto. Tänään aamulla kun avasin digiboksin, niin vasemman valikon TV-kohta ei avannut kanavavalikkoa, vaan tuli violetti ruutu, ja vähän ajan päästä ilmoitus "Tietoja ei voitu noutaa - Yritä myöhemmin uudelleen". Sama tapahtui myös Urheilu-kohdalla. Resetoin reitittimen ja tein myös uudelleenkäynnistyksen, mutta se ei auttanut. Testattu sekä 5G- että 4G-yhteydellä. Myös tietokoneen nettiyhteys toimii. Sitten otin virtajohdon irti digiboksista 20 sekunniksi, niin sain digiboksin toimimaan jotenkin. Edelleenkin TV-kohdan avaaminen kanavavalikkoon kestää kauan, ja myös kanavien vaihtaminen on hidasta. Edit: Äsken toistui tuo yllämainittu virheilmoitus. Mikähän on ongelmana ?
Toimiiko muilla digiboksi ?
Onko digiboksisi jo päivittynyt, ja vieläkö tämä ongelma on jatkunut?
06-07-2022 12:54
@LuMaria kirjoitti:
@Tomppa_1 kirjoitti:24.6. yöllä päivittyi ZTE MC801A-reitittimen ohjelmisto. Tänään aamulla kun avasin digiboksin, niin vasemman valikon TV-kohta ei avannut kanavavalikkoa, vaan tuli violetti ruutu, ja vähän ajan päästä ilmoitus "Tietoja ei voitu noutaa - Yritä myöhemmin uudelleen". Sama tapahtui myös Urheilu-kohdalla. Resetoin reitittimen ja tein myös uudelleenkäynnistyksen, mutta se ei auttanut. Testattu sekä 5G- että 4G-yhteydellä. Myös tietokoneen nettiyhteys toimii. Sitten otin virtajohdon irti digiboksista 20 sekunniksi, niin sain digiboksin toimimaan jotenkin. Edelleenkin TV-kohdan avaaminen kanavavalikkoon kestää kauan, ja myös kanavien vaihtaminen on hidasta. Edit: Äsken toistui tuo yllämainittu virheilmoitus. Mikähän on ongelmana ?
Toimiiko muilla digiboksi ?
Onko digiboksisi jo päivittynyt, ja vieläkö tämä ongelma on jatkunut?
Firmware päivittyi lauantaina. Digiboksi ei edelleenkään toimi verkkokaapelilla. En tiedä kummassa on vika, ZTE MC801A-reitittimessä vai digiboksissa. Voisitteko testata seuraavaa: Reitittimen alemmasta ethernet-portista kaapeli tietokoneeseen, ja ylemmästä portista digiboksiin. Reitittimen nykyinen tila "Reititin-tila". Toimiiko tämä teillä ?
06-07-2022 13:08
@Tomppa_1 kirjoitti:
@LuMaria kirjoitti:
@Tomppa_1 kirjoitti:24.6. yöllä päivittyi ZTE MC801A-reitittimen ohjelmisto. Tänään aamulla kun avasin digiboksin, niin vasemman valikon TV-kohta ei avannut kanavavalikkoa, vaan tuli violetti ruutu, ja vähän ajan päästä ilmoitus "Tietoja ei voitu noutaa - Yritä myöhemmin uudelleen". Sama tapahtui myös Urheilu-kohdalla. Resetoin reitittimen ja tein myös uudelleenkäynnistyksen, mutta se ei auttanut. Testattu sekä 5G- että 4G-yhteydellä. Myös tietokoneen nettiyhteys toimii. Sitten otin virtajohdon irti digiboksista 20 sekunniksi, niin sain digiboksin toimimaan jotenkin. Edelleenkin TV-kohdan avaaminen kanavavalikkoon kestää kauan, ja myös kanavien vaihtaminen on hidasta. Edit: Äsken toistui tuo yllämainittu virheilmoitus. Mikähän on ongelmana ?
Toimiiko muilla digiboksi ?
Onko digiboksisi jo päivittynyt, ja vieläkö tämä ongelma on jatkunut?
Firmware päivittyi lauantaina. Digiboksi ei edelleenkään toimi verkkokaapelilla. En tiedä kummassa on vika, ZTE MC801A-reitittimessä vai digiboksissa. Voisitteko testata seuraavaa: Reitittimen alemmasta ethernet-portista kaapeli tietokoneeseen, ja ylemmästä portista digiboksiin. Reitittimen nykyinen tila "Reititin-tila". Toimiiko tämä teillä ?
Kiitos tiedosta, selvittelen tätä. 🙂