Julkinen alue
Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
TeroRe
Yhteisömanageri
Yhteisömanageri
  • 5456 custom-general.kudos
  • 5040 custom-general.replies
  • 44 custom-general.solutions

Kootusti: eSIM, käyttökokemukset ja kysymykset

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Telia eSIM.png

Mikä on eSIM

 

eSIM on lyhyesti sanottuna laitteisiin sisäänrakennettu, sähköinen SIM-kortti, joka korvaa perinteisen noin postimerkin kokoisen sim-kortin. eSIM löytyy tällä hetkellä muun muassa älykelloista ja puhelimista, myöhemmin esimerkiksi kodinkoneista ja niin edelleen. eSIM toimii kuten perinteinen SIM-kortti joita olemme käyttäneet esimerkiksi matkapuhelimissa jo vuosikaudet.

 

eSIM:ssä on uutta se, että se on laitteessa kiinteästi ja sisäänrakennettu ominaisuus eikä siitä tarvitse sinun enää erikseen huolehtia. Tähän asti älykelloihin yhteydet on pitänyt jakaa matkapuhelimen kautta (tai kellosta riippuen sinne piti asettaa perinteinen sim-kortti) joten puhelinta on pitänyt kantaa aina mukana. Nyt voit lähteä lenkkipolulle pelkkä älykello ranteessa ja langattomat kuulokkeet korvilla ja voit soittaa tarvittaessa puheluita, vastailla viesteihin ja niin edelleen. Halutessasi saat saman tutun puhelinnumeron käyttöösi myös älykelloosi joten käyttö on sekä vaivatonta ja että myös saumatonta.

 

Näissä kaikissa laitteissa on eSIM

 

eSIM löytyy lukuisista laitteista, muun muassa puhelimista ja älykelloista. Lista ei ole täysin tyhjentävä mutta listan laitteista, joissa eSIM esimerkiksi toimii, löydät eSIM-ohjeistamme.

 

eSIM:n rajoitukset

 

  • eSIM on yhteensopiva tällä hetkellä ainoastaan laskutusliittymien (postpaid) kanssa, ei prepaid 

 

eSIM, joka siis on sähköinen sim-kortti, voi mennä helposti sekaisin multi-palvelun kanssa ja siksi siitä tietoa alla lyhyesti.

 

Mikä on yhteys Multi

 

Mihin tahansa laskutusliittymäämme (ei prepaid) kytkettävä lisäpalvelu, joka mahdollistaa yhden puhelinnumeron käyttämisen usealla eri laitteella. Kaikki laitteet kuluttavat samoja puhelu-, viesti- ja nettipaketteja. Voit valita rinnakkaisliittymään netin maksiminopeuden tarpeesi mukaan muutamasta vaihtoehdosta.

 

Lue lisää Yhteys Multi -palvelusta artikkelistamme sekä sivuiltamme.

 

---

 

Tässä ketjussa voit kertoa kokemuksiasi eSIM:stä sekä voit kysyä ja kommentoida aiheesta lisää jos haluat.

 

Lue myös:

---

 

eSIM:stä on keskusteltu aikaisemmin muun muassa näissä keskusteluissa:


eSIM

Apple Watch cellular ja eSIM

eSIM-"kortille" olisi käyttöä jo

 

Nämä on nyt lukittu ja jatketaan keskustelua tässä yhdessä ja samassa ketjussa. Sana on vapaa 🙂

Tero, Yhteisömanageri

Jos kommentti ratkaisi ongelmasi paina "Hyväksy ratkaisuksi" | Paina tykkää, jos pidit kommentista

Kuluttaja-asiakkaat: Apua ongelmatilanteisiin

Yritysasiakkaat: Apua ongelmatilanteisiin

Häiriötiedotteet ja -kartat 

Minun Telia -sovellus palveluiden hallinnointiin

 Telia 5G lähettiläät

Haluatko tietää ja oppia laitteista lisää 

240 vastausta
Mattsson01
Uusi keskustelija
  • 0 custom-general.kudos
  • 5 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Tjaa.. Multi=kaksi. Aina oppii uusia esteitä 😄

krtek
Uusi jäsen
  • 0 custom-general.kudos
  • 4 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Lainaan itseäni tuolta blogiketjusta:

 

Mitkä operaattoriasetukset pitäisi olla käytössä? Mulla herjaa, että "Telia FI does not currently support Apple Watch" ja luurin operaattoriasetukset näyttää versiota 36.5.5. Kello on Applen omasta Suomikaupasta tilattu ja toimitus sattui tulemaan vaan hyvin etuajassa. Hymiö Onnellinen

Villemu
Telialainen
Telialainen
  • 0 custom-general.kudos
  • 3 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@krtek@  kirjoitti:

Lainaan itseäni tuolta blogiketjusta:

 

Mitkä operaattoriasetukset pitäisi olla käytössä? Mulla herjaa, että "Telia FI does not currently support Apple Watch" ja luurin operaattoriasetukset näyttää versiota 36.5.5. Kello on Applen omasta Suomikaupasta tilattu ja toimitus sattui tulemaan vaan hyvin etuajassa. Hymiö Onnellinen


Onko sulla IOS 13 beta puhelimessa? Betassa ei toimi.

 

 

krtek
Uusi jäsen
  • 0 custom-general.kudos
  • 4 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

No onhan tuo, hitsi. Ei taida olla tulossa ollenkaan tukea betaan? Sen verran kiva mm. tämä dark mode etten haluaisi poiskaan vaihtaa.

nikogassmann
Uusi keskustelija
  • 0 custom-general.kudos
  • 8 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Villemu@  kirjoitti:

@krtek@  kirjoitti:

Lainaan itseäni tuolta blogiketjusta:

 

Mitkä operaattoriasetukset pitäisi olla käytössä? Mulla herjaa, että "Telia FI does not currently support Apple Watch" ja luurin operaattoriasetukset näyttää versiota 36.5.5. Kello on Applen omasta Suomikaupasta tilattu ja toimitus sattui tulemaan vaan hyvin etuajassa. Hymiö Onnellinen


Onko sulla IOS 13 beta puhelimessa? Betassa ei toimi.

 

 


Onko tämä nyt Teliasta vai Applesta kiinni ettei saa käyttöön? Eikai se voi olla toimimatta syksyyn asti, kunnes julkinen versio iOS 13 tulee julki?

Jkt82
Uusi jäsen
  • 1 custom-general.kudos
  • 2 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Itselläni ei nyt ihan mene putkeen Telian eSIM-asiat. Vaihdoin liittymäni DNA:lta Telialle juuri tuen Apple Watch eSIM tuon vuoksi. Liittymä vaihtui, mutta en pysty aktivoimaan tätä multi-palvelua iPhonen Cellular-apin avulla vaan saan ilmoituksen, ettei liittymäni tue Apple Watchia. Samaten kun lähetän viestin INFO KELLO numeroon 15400 niin saan ilmoituksen, ettei liittymäni tue Apple Watchia. Sinänsä ihmettelen tätä kun liittymä avattiin Kouvolan Telia-myymälässä ja siellä juuri käytiin läpi miten sitten aktivoin multi-palvelun kelloa varten.

 

Olin yhteydessä Telian tukee; kaikki pitäisi kuulemma olla ok liittymän puolesta. Tästä on tehty vikailmoitus INCTSF001877076 mutta siihen ei ole mitään vastausta tullut Telian puolelta. Tänään jonotin pitkään chat-palveluun, en enää jaksanut odottaa vuoroani.

 

Puhelimena iPhone 6s ja uusin iOS. Kello Series 4 Nike+ 44 Cellular (ostettu Telialta) ja uusin Watch OS. Laitteita käynnistetty uudelleen, alustettu / hard reset tehty. Kelloa otettu käyttöön uudestaan jne. Ei auta ei. No, ei varmastikaan kun liittymä ei sitä Apple Watchia tue (mutta piti nyt nuokin kokeilla). Applen tukeenkin olin yhteydessä, mutta apua sieltä ei valitettavasti osattu antaa. Laitteissa ei heidän mukaansa vikaa vaan pitää olla yhteydessä palveluntarjoajaan (eli tässä tapauksessa Teliaan).

 

Ei valitettavasti nyt vakuuta tämä paluu Telian asiakkaaksi matkapuhelinten osalta 12 vuoden tauon jälkeen. Luulisi nyt, ettei tuon liittymän palvelujen kytkeminen olisi näin vaikeaa kun 4G puhelut toimivat, samaten Wi-FI puhelutkin löytyvät puhelimen asetuksista...


Jkt82
Uusi jäsen
  • 1 custom-general.kudos
  • 2 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Jkt82@  kirjoitti:

Itselläni ei nyt ihan mene putkeen Telian eSIM-asiat. Vaihdoin liittymäni DNA:lta Telialle juuri tuen Apple Watch eSIM tuon vuoksi. Liittymä vaihtui, mutta en pysty aktivoimaan tätä multi-palvelua iPhonen Cellular-apin avulla vaan saan ilmoituksen, ettei liittymäni tue Apple Watchia. Samaten kun lähetän viestin INFO KELLO numeroon 15400 niin saan ilmoituksen, ettei liittymäni tue Apple Watchia. Sinänsä ihmettelen tätä kun liittymä avattiin Kouvolan Telia-myymälässä ja siellä juuri käytiin läpi miten sitten aktivoin multi-palvelun kelloa varten.

 

Olin yhteydessä Telian tukee; kaikki pitäisi kuulemma olla ok liittymän puolesta. Tästä on tehty vikailmoitus INCTSF001877076 mutta siihen ei ole mitään vastausta tullut Telian puolelta. Tänään jonotin pitkään chat-palveluun, en enää jaksanut odottaa vuoroani.

 

Puhelimena iPhone 6s ja uusin iOS. Kello Series 4 Nike+ 44 Cellular (ostettu Telialta) ja uusin Watch OS. Laitteita käynnistetty uudelleen, alustettu / hard reset tehty. Kelloa otettu käyttöön uudestaan jne. Ei auta ei. No, ei varmastikaan kun liittymä ei sitä Apple Watchia tue (mutta piti nyt nuokin kokeilla). Applen tukeenkin olin yhteydessä, mutta apua sieltä ei valitettavasti osattu antaa. Laitteissa ei heidän mukaansa vikaa vaan pitää olla yhteydessä palveluntarjoajaan (eli tässä tapauksessa Teliaan).

 

Ei valitettavasti nyt vakuuta tämä paluu Telian asiakkaaksi matkapuhelinten osalta 12 vuoden tauon jälkeen. Luulisi nyt, ettei tuon liittymän palvelujen kytkeminen olisi näin vaikeaa kun 4G puhelut toimivat, samaten Wi-FI puhelutkin löytyvät puhelimen asetuksista...



Vastaan itse itselleni. Eräs tuttu neuvoi kysymään Telialta että ovatko varmasti kytkeneet 4G-puhelut päälle. No, pääsin lopulta chat-aspaan läpi ja siinähän se vika oli. Eipä ollut kytketty. Nyt toimii eSIM kellossa. 

 

Aspan koulutusta olisi nyt syytä Telian parantaa; kun asiakas joutuu itse pyytämällä pyytämään ”kytke tämä palvelu päälle” että saa teidän tarjoamat palvelut toimimaan. 

 

Mutta, loppu hyvin kaikki hyvin.

nikogassmann
Uusi keskustelija
  • 0 custom-general.kudos
  • 8 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Jkt82@  kirjoitti:

@Jkt82@  kirjoitti:

Itselläni ei nyt ihan mene putkeen Telian eSIM-asiat. Vaihdoin liittymäni DNA:lta Telialle juuri tuen Apple Watch eSIM tuon vuoksi. Liittymä vaihtui, mutta en pysty aktivoimaan tätä multi-palvelua iPhonen Cellular-apin avulla vaan saan ilmoituksen, ettei liittymäni tue Apple Watchia. Samaten kun lähetän viestin INFO KELLO numeroon 15400 niin saan ilmoituksen, ettei liittymäni tue Apple Watchia. Sinänsä ihmettelen tätä kun liittymä avattiin Kouvolan Telia-myymälässä ja siellä juuri käytiin läpi miten sitten aktivoin multi-palvelun kelloa varten.

 

Olin yhteydessä Telian tukee; kaikki pitäisi kuulemma olla ok liittymän puolesta. Tästä on tehty vikailmoitus INCTSF001877076 mutta siihen ei ole mitään vastausta tullut Telian puolelta. Tänään jonotin pitkään chat-palveluun, en enää jaksanut odottaa vuoroani.

 

Puhelimena iPhone 6s ja uusin iOS. Kello Series 4 Nike+ 44 Cellular (ostettu Telialta) ja uusin Watch OS. Laitteita käynnistetty uudelleen, alustettu / hard reset tehty. Kelloa otettu käyttöön uudestaan jne. Ei auta ei. No, ei varmastikaan kun liittymä ei sitä Apple Watchia tue (mutta piti nyt nuokin kokeilla). Applen tukeenkin olin yhteydessä, mutta apua sieltä ei valitettavasti osattu antaa. Laitteissa ei heidän mukaansa vikaa vaan pitää olla yhteydessä palveluntarjoajaan (eli tässä tapauksessa Teliaan).

 

Ei valitettavasti nyt vakuuta tämä paluu Telian asiakkaaksi matkapuhelinten osalta 12 vuoden tauon jälkeen. Luulisi nyt, ettei tuon liittymän palvelujen kytkeminen olisi näin vaikeaa kun 4G puhelut toimivat, samaten Wi-FI puhelutkin löytyvät puhelimen asetuksista...



Vastaan itse itselleni. Eräs tuttu neuvoi kysymään Telialta että ovatko varmasti kytkeneet 4G-puhelut päälle. No, pääsin lopulta chat-aspaan läpi ja siinähän se vika oli. Eipä ollut kytketty. Nyt toimii eSIM kellossa. 

 

Aspan koulutusta olisi nyt syytä Telian parantaa; kun asiakas joutuu itse pyytämällä pyytämään ”kytke tämä palvelu päälle” että saa teidän tarjoamat palvelut toimimaan. 

 

Mutta, loppu hyvin kaikki hyvin.


Pitääpä kokeilla tätä, jos omakin aktivointi viimein onnistuisi.

nikogassmann
Uusi keskustelija
  • 0 custom-general.kudos
  • 8 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@nikogassmann@  kirjoitti:

@Jkt82@  kirjoitti:

@Jkt82@  kirjoitti:

Itselläni ei nyt ihan mene putkeen Telian eSIM-asiat. Vaihdoin liittymäni DNA:lta Telialle juuri tuen Apple Watch eSIM tuon vuoksi. Liittymä vaihtui, mutta en pysty aktivoimaan tätä multi-palvelua iPhonen Cellular-apin avulla vaan saan ilmoituksen, ettei liittymäni tue Apple Watchia. Samaten kun lähetän viestin INFO KELLO numeroon 15400 niin saan ilmoituksen, ettei liittymäni tue Apple Watchia. Sinänsä ihmettelen tätä kun liittymä avattiin Kouvolan Telia-myymälässä ja siellä juuri käytiin läpi miten sitten aktivoin multi-palvelun kelloa varten.

 

Olin yhteydessä Telian tukee; kaikki pitäisi kuulemma olla ok liittymän puolesta. Tästä on tehty vikailmoitus INCTSF001877076 mutta siihen ei ole mitään vastausta tullut Telian puolelta. Tänään jonotin pitkään chat-palveluun, en enää jaksanut odottaa vuoroani.

 

Puhelimena iPhone 6s ja uusin iOS. Kello Series 4 Nike+ 44 Cellular (ostettu Telialta) ja uusin Watch OS. Laitteita käynnistetty uudelleen, alustettu / hard reset tehty. Kelloa otettu käyttöön uudestaan jne. Ei auta ei. No, ei varmastikaan kun liittymä ei sitä Apple Watchia tue (mutta piti nyt nuokin kokeilla). Applen tukeenkin olin yhteydessä, mutta apua sieltä ei valitettavasti osattu antaa. Laitteissa ei heidän mukaansa vikaa vaan pitää olla yhteydessä palveluntarjoajaan (eli tässä tapauksessa Teliaan).

 

Ei valitettavasti nyt vakuuta tämä paluu Telian asiakkaaksi matkapuhelinten osalta 12 vuoden tauon jälkeen. Luulisi nyt, ettei tuon liittymän palvelujen kytkeminen olisi näin vaikeaa kun 4G puhelut toimivat, samaten Wi-FI puhelutkin löytyvät puhelimen asetuksista...



Vastaan itse itselleni. Eräs tuttu neuvoi kysymään Telialta että ovatko varmasti kytkeneet 4G-puhelut päälle. No, pääsin lopulta chat-aspaan läpi ja siinähän se vika oli. Eipä ollut kytketty. Nyt toimii eSIM kellossa. 

 

Aspan koulutusta olisi nyt syytä Telian parantaa; kun asiakas joutuu itse pyytämällä pyytämään ”kytke tämä palvelu päälle” että saa teidän tarjoamat palvelut toimimaan. 

 

Mutta, loppu hyvin kaikki hyvin.


Pitääpä kokeilla tätä, jos omakin aktivointi viimein onnistuisi.


Saako vielä kysyä, mikä operaattoriversio sulta löytyy puhelimesta? Löytyy puhelimen asetuksista-yleiset-tietoja, kohdasta Operaattori. Itsellä on Telia FI 36.5.5

SaJoonas
Moderaattori
Moderaattori
  • 293 custom-general.kudos
  • 636 custom-general.replies
  • 69 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

 @krtek  Beta-ohjelmistojen toimivuutta emme voi taata. Suosittelemme uusimpia ja virallisia ohjelmistoversioita.

@Jkt82 Pääliittymässä tosiaan tulee olla 4G-Puhe aktiivisena, jotta eSIM toimii Apple Watchissa. Pahoittelut omasta puolestani, ettei tätä asiaa ole hoksattu heti sinun kohdallasi tarkistaa.