Skip to main content
Kysymys

D-Link Eagle Pro Mesh laajentimet katoavat

  • 4. helmikuuta 2025
  • 7 kommenttia
  • 133 katselukertaa

Eagle Pron laajentimet katoilevat, eli eivät näy laajentimina, vaan clienteinä. Ne näyttävät kuitenkin ainakin jotenkin toimivan. Onko muilla ollut tällaista ongelmaa ja mikä ratkaisuksi?

Alla esimerkkinä laajennin 9AA8 näkyy clientinä. Sen edessä oleva kuvio viittaa minusta kaapeliliitäntään, mutta sellainen ei ole käytössä.

 

Tällä hetkellä kaikki laajentimet ovat muuttuneet clienteiksi.

 

Forum|alt.badge.img+8
  • Moderaattori
  • 4. helmikuuta 2025
TimoMOJ kirjoitti:

Eagle Pron laajentimet katoilevat, eli eivät näy laajentimina, vaan clienteinä. Ne näyttävät kuitenkin ainakin jotenkin toimivan. Onko muilla ollut tällaista ongelmaa ja mikä ratkaisuksi?

Alla esimerkkinä laajennin 9AA8 näkyy clientinä. Sen edessä oleva kuvio viittaa minusta kaapeliliitäntään, mutta sellainen ei ole käytössä.

Kokemusta D-linkin laajentimista minulla ei ole, mutta katsotaan olisiko silti jotain apua. 

Tarkentaisitko ​@TimoMOJ ovatko kaikki kotiverkkosi verkkolaitteet nyt näitä D-Linkin Eagle Pro Mesh -laitteita vai ovatko Eagle Pro -laajentimet kytketty langattomasti johonkin muun merkkiseen reitittimeen? Katseletko verkko-topografiaa nyt D-Linkin sovelluksen kautta vai muun erillisen reitittimen hallinnan kautta?

 

Jos käytössäsi on vain D-linkin Mesh laitteita suosittelen varmistamaan, että laajentimet ovat asetettu toimimaan Wifi-reititin tilassa (Mesh) eikä Tukiasema -tilassa. 

Jos käytössäsi on jonkin muun valmistajan pääreititin/modeemi, johon laajentimet ovat kytketty. Tällöin suosittelen kytkemään laajentimet pääreitittimeen verkkokaapelin avulla (tukiasema -tilassa) Huomioi, että osa laajentimien ( D-link sovellus) toiminteista ei välttämättä toimi näin kytkettynä. Verkko topografia voi näyttää hassulta riippuen minkä portaalin kautta verkkoa tarkistellaan. Wifillä yhdistäminen voi olla ongelmallista, jos päämodeemi ei tue D-link laajentimia.

Voit myös vaihtoehtoisesti sammuttaa erillisen päämodeemin wifin, sillata modeemin ja kytkeä yhden Eagle Pro -laajentimen modeemiin verkkokaapelilla (Wifi-reititin / Mesh -tila). Näin verkon tulisi toimia normaalisti ja pystyt hallinnoimaan kaikkia toimintoja D-linkin sovelluksen kautta. Näin itse toimisin tässä tilanteessa.


  • Morsettaja
  • 4. helmikuuta 2025

KaPetri kirjoitti:

Kokemusta D-linkin laajentimista minulla ei ole, mutta katsotaan olisiko silti jotain apua. 

Tarkentaisitko ​@TimoMOJ ovatko kaikki kotiverkkosi verkkolaitteet nyt näitä D-Linkin Eagle Pro Mesh -laitteita vai ovatko Eagle Pro -laajentimet kytketty langattomasti johonkin muun merkkiseen reitittimeen? Katseletko verkko-topografiaa nyt D-Linkin sovelluksen kautta vai muun erillisen reitittimen hallinnan kautta?

 

Meille on valokuitu (Valokuitunenen ja Telian liittymä) kellariin. Kuitupääte on liitetty Ubiquity EdgeRouter reitittimeen, josta ethernet verkko kaikkiin huoneisiin yläkerrassa kytkimien kautta. Eagle Pro reititin on kaapelila kytketty verkkoon. Laajentimet (D-Link AX1500 Mesh Range Extender) reitittimen langattomasti.

Kummallista minusta on, että vaikka kaikki reitittimet alkujaan näkyvät reitittiminä, niistä ajoittain joku putoaa pois ja saattaa jonkin ajan kuluttua ilmestyä takaisin. Nyt siis kaikki reitittimet ovat topografiassa siirtyneet clienteiksi. Kaikissa laajentimissa merkkivalot palavat normaalisti. Topografia näkyy samanlaisena D-Link sovelluksessa ja Windows tietokoneella D-Linkin hallintaohjelmalla.

--

Edit. Lisätty lainaus. //Sakumik


Forum|alt.badge.img+8
  • Moderaattori
  • 5. helmikuuta 2025
TimoMOJ kirjoitti:

​Meille on valokuitu (Valokuitunenen ja Telian liittymä) kellariin. Kuitupääte on liitetty Ubiquity EdgeRouter reitittimeen, josta ethernet verkko kaikkiin huoneisiin yläkerrassa kytkimien kautta. Eagle Pro reititin on kaapelila kytketty verkkoon. Laajentimet (D-Link AX1500 Mesh Range Extender) reitittimen langattomasti.

Kummallista minusta on, että vaikka kaikki reitittimet alkujaan näkyvät reitittiminä, niistä ajoittain joku putoaa pois ja saattaa jonkin ajan kuluttua ilmestyä takaisin. Nyt siis kaikki reitittimet ovat topografiassa siirtyneet clienteiksi. Kaikissa laajentimissa merkkivalot palavat normaalisti. Topografia näkyy samanlaisena D-Link sovelluksessa ja Windows tietokoneella D-Linkin hallintaohjelmalla.

Kiitos tarkennuksesta! Eli Eagle Pro -reititin on ensimmäinen ja ainoa reitittivä laite verkossa ja laajentimet tukevat tämän Eagle Pro -reitittimen Wifi-verkon kuuluvuutta.

Näin kytkettynä laitteiden asetusten/kytkentöjen ei tulisi aiheuttaa ongelmaa. Hyvä kuitenkin kuulla, että hallinnan erikoisesta näkymästä huolimatta wifi-verkko ja laajentimet vaikuttavat toimivan normaalisti. Koska yhteys toimii normaalisti, voi ongelma tällöin johtua ohjelmistovirheestä tai muusta sellaisesta asiasta mihin käyttäjä ei voi suoraan itse korjausta tehdä.

Henkilökohtaisesti olen käyttänyt kotona oman kuituyhteyden kanssa TP-Link Deco sarjan Mesh laitteita. Deco -sovelluksesta verkkoa tarkistellessa olen muutamia kertoja havainnut, että yksittäinen reititin/laajennin vaikuttaa olevan Offline-tilassa, mutta yhteys toimii edelleen sen kautta normaalisti. Eli outouksia löytyy myös muiden valmistajien sovellusten verkko topografiasta. 

Tässä tilanteessa en oikein muuta neuvoa osaa antaa kuin laitteiden ohjelmistoversion päivityksen tarkistus. Suosittelen myös avaamaan D-Linkin tukiforumille oman keskustelun avauksen aiheesta, jos et ole sitä vielä tehnyt. Uskoisin, että tätä kautta löydät paremmin vertaistukea tai laitevalmistajan vinkkejä.


  • Morsettaja
  • 5. helmikuuta 2025
KaPetri kirjoitti:

….

Tässä tilanteessa en oikein muuta neuvoa osaa antaa kuin laitteiden ohjelmistoversion päivityksen tarkistus. Suosittelen myös avaamaan D-Linkin tukiforumille oman keskustelun avauksen aiheesta, jos et ole sitä vielä tehnyt. Uskoisin, että tätä kautta löydät paremmin vertaistukea tai laitevalmistajan vinkkejä.

D-Link on sulkenut foorumin, mutta olen lähettänyt kysymyksen D-Linkin tukeen. Saa nähdä, mitä vastaavat.


Forum|alt.badge.img+8
  • Moderaattori
  • 6. helmikuuta 2025
TimoMOJ kirjoitti:

D-Link on sulkenut foorumin, mutta olen lähettänyt kysymyksen D-Linkin tukeen. Saa nähdä, mitä vastaavat.

No kyllä näin näyttäisi ettei heiltä löydy omaa foorumia. Anteeksi en tätä tarkistanut ennen ehdotustani. Jotenkin vain oletin, että nykypäivänä jokaiselta suurelta laitevalmistajalta löytyy oma tukifoorumi.

Mielelläni kuulisin mikä on laitevalmistajan vastaus ongelman juurisyystä, sitten kun saat heiltä vastauksen.


  • Morsettaja
  • 23. helmikuuta 2025
KaPetri kirjoitti:
TimoMOJ kirjoitti:

D-Link on sulkenut foorumin, mutta olen lähettänyt kysymyksen D-Linkin tukeen. Saa nähdä, mitä vastaavat.

No kyllä näin näyttäisi ettei heiltä löydy omaa foorumia. Anteeksi en tätä tarkistanut ennen ehdotustani. Jotenkin vain oletin, että nykypäivänä jokaiselta suurelta laitevalmistajalta löytyy oma tukifoorumi.

Mielelläni kuulisin mikä on laitevalmistajan vastaus ongelman juurisyystä, sitten kun saat heiltä vastauksen.

Toistaiseksi ei ole ratkennut. D-Linkin tuki vastailee pyytämällä lisätietoja, joita olen toimittanut. Yksi kysymys oli ohjelmaversio, jota ei meinannut löytyä, kun ne eivät näkyneet laajentimina. Viimein viikko sitten kaksi niistä ilmestyi taas laajentimina ja sain vahvistettua, että viimeisin versio on käytössä.

Seuraava kysymys on ollut Systemlog ennen nja jälkeen ongelman ilmaantumisen. Sain asennettua Visual Syslog serverin ja muutaman yrityksen jälkeen se näyttäisi toimivan. Muiden kiireiden takia en ole ehtinyt vastata näihin pyyntöihin.


Forum|alt.badge.img+8
  • Moderaattori
  • 24. helmikuuta 2025
TimoMOJ kirjoitti:

Toistaiseksi ei ole ratkennut. D-Linkin tuki vastailee pyytämällä lisätietoja, joita olen toimittanut. Yksi kysymys oli ohjelmaversio, jota ei meinannut löytyä, kun ne eivät näkyneet laajentimina. Viimein viikko sitten kaksi niistä ilmestyi taas laajentimina ja sain vahvistettua, että viimeisin versio on käytössä.

Seuraava kysymys on ollut Systemlog ennen nja jälkeen ongelman ilmaantumisen. Sain asennettua Visual Syslog serverin ja muutaman yrityksen jälkeen se näyttäisi toimivan. Muiden kiireiden takia en ole ehtinyt vastata näihin pyyntöihin.

Varmasti tarkat esimerkit ja lisätiedot ovat tarpeellisia, jos laitevalmistaja ei ole saanut muita vastaavia ilmoituksia. 

Aiheuttaako tämä ongelma muita oireita kuin virheellisen näkymän reitittimien hallintaan? Tarkoitan siis, että toimivatko yhteydet päätelaitteilla normaalisti, vaikka hallintaportaalissa laajentimet näkyvät päätelaitteina? 


Vastaa