Jaaha, sensuuri iski... käytetään sitten kohtaan a) termiä "kakkaamaan yhteyttä" 🙂>
Onko modeemin logiin jotain outoa ilmestynyt? Siitä voi pienellä analyysilla päätellä, että onko ongelmat modeemista, kiinteistön aktiivilaitteista vai infrasta peräisin. Englanniksi löytyy paljon Docsis3.0 peräistä tietoa. Uplinkin modulaatioita kannattaa seurata, kun hitaus alkaa, verkon kohina laskee niitä. Eikä ole kyllä ihan mahdoton, että siellä on huoltotöissä unohtunut jotain tehdä loppuun saakka.
Telian infrarauta on kyllä surullisella tasolla, Intelin piirisarjalliset modeemit ajettiin pois niillä taannoisilla päivityksillä. Eikä ole vieläkään tietoa, että saadaanko toimimaan.
CGA2121 on kyllä mysteeri kestävyydessä. Powerin vaihdoin omaani taannoin. Linjoille pääsy liikenteen hyytymisen yhteydessä kestää kyllä pitkään. Muuten buutti on varsin nopea. Tulisi se TC4400 myyjälle, kesästä lähtien olen odottanut.
Tuo Tekkari on tosiaan mulla siltaavassa tilassa, ja käsittääkseni sen sielunelämää ei pääse mistään kautta kaivelemaan vaan joutuu resetoimaan koko myllyn jotta saa siltauksen pois, ja sitä kautta häviää tietty logitkin. Oma purkki joka tuon tekkarin perässä ei kerro mitään mistä saisi kiinni, eli on Tekkari-sillan ja kaapelirungon välillä tämä ongelma (ellei peräti asiakkaan oma, kuten Telian kanssa yleensä tuntuu olevan).
Edellisen farssin jälkeen eli kun huoltokatkossa "ei muutettu mitään" mutta oma purkki ei enää suoraan toiminut ja piti hakea Telialta Tekkari sillaksi, on homma toiminut kohtuullisen ok - kunnes 1.10.2021 oli huoltokatko, jonka jälkeen nämä ongelmat alkoivat. Mitään ei siis ole minun päässä muutettu joten kiinteistöviasta todnäk ei kyse, mutta eiköhän tämäkin käänny boottirumban ja odotteluperiodien jälkeen asiakaspään ongelmaksi, kuten viimeksikin 🙂> Ihmetyttää, miten toistuvasti nämä "teemme parannuksia palveluumme" konvertoituu toimimattomaksi verkoksi täällä asiakkaan päässä.
Pitää kokeilla resetoida tuo Tekkari takaisin normitilaan ja katsoa jos logeista sitten selviää jotain tai jos se osaa päivittää sitten itsensä vastaamaan verkossa tehtyjä muutoksia. Eipä ole ikinä muiden palveluntarjoajien kanssa tarvinnut tehdä itse näin paljon töitä, kun toimittaja "parantaa palveluaan" eikä ole tosiaan eka kerta.
Valokuitu pitäisi tulla marras-joulukuun aikana, mutta kun ainoa toimittaja oli Valokuitunen (=Telia), niin pelottaa onko se yhtä laadukas 😁> onneksi operaattorin voi kuitenkin valita itse, ja voin taata että ainakaan Telia se ei tule olemaan, vaikka joku muu vaihtoehto maksaisi enemmän.
Hyvin menee näköjään muutenkin, yritin käydä katsomassa liittymäni tietoja niin... 😁>
Tietokoneen verkkokorttiin kiinteä osoite käsin 192.168.100.x(xx) alueelta ja modeemin porttiin kone kiinni. Selaimella 192.168.100.1 osoitteeseen. Nyt on jopa onnistunut kirjautumaan hetken samoilla tunnuksilla. Aikaisemmin se oli resetointia ja kertakäyttöisesti pääsi sisään. Kädestä kyllä sillattuna, kun kaikki portit on sillattuja. Frizboksilla sentään sai konffattua vain reittimelle menevän portin sillatuksi, Technicolorin ratkaisu kaikki sillatuksi on tietoturvapommi. (Telialla olisi ollut optio tehdä porttikohtainen siltaus, siitä olisi tullut muuta huonoa tilalle, niin jätetty tarkoituksella pois.)
Telian aspan höpinät voi antaa jäädä omaan arvoonsa. Kyllä se vika on luurannut enimmäkseen siellä infran puolella. Helppo pelotella kaikkea uskovia asiakkaita ja helppoa se on, jos ei omaan osaamiseen luota. 😕>
Nonni löyty kaapin pohjalta semmonen läppäri jossa ei windowsin mukaan ole enää akkua, mutta jossa saa käpisteltyä vapaasti osoitteita 🙂> pääsin loginiin asti mutta tunnari/salasana ei enää muistissa, kun sitä ei tuossa siltaavassa tilassa ole kaivannut. Pitää yön pimeinä tunteina resetoida toi, laittaa tunnarit kuntoon, laittaa takas siltaan ja tsekkailla logia.
Ja joo, Telialle termissä "asiakaspalvelu" tuntuu olevan tuntematonta molemmat käsitteet eli asiakas ja palvelu...
Kaapelinetin ongelmat voivat olla monimutkikkaita ja hitaita selvittää. Joskus esimerkiksi modeemin, television tai melkein minkä tahansa muun laitteen, sinun tai naapurin, vikaantunut verkkolaite voi aiheuttaa kuvailemiasi häiriöitä. Voi myös olla, että modeemilla ovat tulleet käyttötunnit täyteen. Kuitenkin tuo huoltotöihin viittaava vikailun alkuajankohta antaa ymmärtää, että huollon yhteydessä on saatettu lisätä tehoja kuituvahvistimelta/jakokaapilta. Siitä pisteestä, josta tuo signaali kupareihin syötetään. Joskus tehot voivat olla modeemille liian korkeat, ja laite tippua linjoilta sen vuoksi.
Modeemin hallinnasta varmaankin löytyvät tehotasot ja kohinasuhteet kanavittain. Ota kuvakaappaus liittymän toimiessa ja vikaillessa, niin nähdään, onko jotain eroavaisuutta.
Aidossa valokuidussa ei vastaavia ongelmia pääse muodostumaan. Kaivinkone, lapio ja jakokaapit kumoon ajavat autoilijat ovat valokuidun suurimmat uhat.
Huoltotöissä vaihdetaan rautaa, niin siinä on optiona, että on jäänyt joku konffi tekemättä, tullut väärä rauta, poltettu jotain muuta siinä samalla tai kärvennetty uutta huomaamatta. Softavika ja rautavika ovat olleet yleisimmät ongelmat, kun on uusvanhaa rautaa vaihdettu huoltotöissä. Esimerkiksi kärventynyt portti infran jaossa on oireillut pitkään ennen kuin se on huomattu syyksi.
Kohinaa vastaan on automatiikkaa ja sen toimimisen huomaa helpoimmin uplinkin modulaatioissa. CGA2121 on sen verran kämäinen purkki, ettei siitä saa kunnon statistiikkaa irti linjasta.
Ongelmia saa aikaiseksi jo infran päässä kellon hukkuminen. 😁> Kohina siellä on kyllä yleisin ongelma. Iso kohina stoppaa liikenteen kuin veitsellä leikaten. Pieni-iso kohina hidastaa.