Skip to main content

Non nii. uutisia sitten viimeisen.

Lainamodeemi haettu, kytketty ja mittailtu arvoja. Myyjä kirjasi kaupassa lainamodeemin tiedot tilille.

Alussa näytti hyvältä, kun nuo kaistatkin nousivat ensimmäistä kertaa: 24 kpl Downstream Channels, 4 kpl Upstream Channels. Netin nopeuskin oli aivan kiitettävä: Ping 15, download 218.03 Mbps, upload 64.75 Mbps.

No ei se kauan kestänyt, kun alkoi arvot tippua: nyt on latausnopeus alle 100 Mbps. 8 kpl Downstream Channels. Eli tilanne on huonompi kuin ennen lainamodeemia. Lopputuloksena on, ettei lainamodeemikaan kyennyt toimimaan tässä asunnon verkossa.

Alihankkijan asentaja sanoi, että verkon arvot ovat kunnossa ja muilla taloyhtiössä on samoja ongelmia.

Telian tuki sanoi, että arvot hyvät Telian päässä ja sen verkossa.  Vika on kuulemma ”sisäverkossa”. Kaikilla taloyhtiön asukkailla verkko toimii. Mitä lienee tuo nyt oikeasti sitten tarkoittaakaan.

Tätä on jatkunut useita kuukausia ja kukaan ei ota vastuuta. Pyöritellään vain sormia ja osoitellaan syyttävällä sormella muita. Kannattaako tässä enää vikailmoitusta tehdä, kun mikään osapuoli ei ota vastuuta? Vai teenkö joka päivä uuden vikailmoituksen?

Onko nyt ihan oikeasti otettava yhteyttä kuluttaja-asiamieheen, jotta saadaan yhteydet toimimaan? Epäilen kuitenkin, ettei tuostakaan mitään konkreettista apu tule.

Mitä seuraavaksi?

 

--
Muokkaus katjane: Muokattu hieman otsikkoa

Taas uusi vikailmoitus tehty chatissa. Laitan joka päivä uuden vikailmoituksen, jos tätä vikaa ei saada korjattua tai edes asiallisesti tutkittua.

Ja miten sattuikaan; myyjä oli tänään jostain syystä jättänyt laajakaistaliittymän tilauksen sivuillani “tilaus käsittelyssä” tilaan, joten chatti tukihenkilö ei päässyt tarkastelemaan modeemin tietoja. Huoh...mitähän seuraavaksi?

Tätäkin kirjoittaessa netti katkeilee jatkuvasti muutamaksi sekunniksi kerrallaan.


Varmaan kannattaisi se taloyhtiön sisäverkko ottaa tarkempaan tarkasteluun. Minkä ikäinen talo on ja onko verkko saneerattu? Tosin taloyhtiössä voi joskus olla haastellista saada näitä asioita eteenpäin, mutta osaava  antennifirma pystyy mittaamaan sisäverkon kunnon ja määrittelemään tarvittavat lisätoimet. Pelkkä antennirasian vaihto voi riittää.


Varmaan kannattaisi se taloyhtiön sisäverkko ottaa tarkempaan tarkasteluun. Minkä ikäinen talo on ja onko verkko saneerattu? Tosin taloyhtiössä voi joskus olla haastellista saada näitä asioita eteenpäin, mutta osaava  antennifirma pystyy mittaamaan sisäverkon kunnon ja määrittelemään tarvittavat lisätoimet. Pelkkä antennirasian vaihto voi riittää.

Jes, olisin yhteydessä näiden tietojen pohjalta isännöitsijäntoimistoon. Antennifirman heiniä.


Tämä tilanne on ollut päällä jo useita kuukausia. Verkkojen arvoja on kyllä mittailtu sekä Telian päästä että alihankkijan toimesta taloyhtiössä, kuten tuossa viestissäni mainitsin.

Kun olin aikaisemmin yhteydessä isännöitsijään niin tilasivat kyllä heti asentajan tarkistamaan verkon arvot. Ja kuinka ollakaan, sama alihankkija huoltaa sekä Telian että tämän taloyhtiön verkkoja. Hän juuri aikaisemmin asensi uudet verkkorasiat asuntoon ja mittasi myös verkon arvot, “sisäverkon” ja sanoi verkon lukemien olevan taloyhtiössä kunnossa. Et silleen...


Ei ne voi olla kunnossa, jos ei modeemit pysy linjalla. Todella ärsyttävä pattitilanne. Pakkohan tuo on kuntoon saada. Kaapeliverkon ongelmat ovat joskus viheliäisiä. Häikkä on yleensä vain hetken päällä tai tiettyyn ajankohtaan, kun ei tietenkään asentaja ole mittareineen paikalla. On olemassa verkossa 24/7 monitoroivia antureita. Niihin pitäisi jäädä jokin häiriönaiheuttaja kiinni. Mut se häiriö voi olla käytännössä mikä vain sähkölaite...


Eli taloyhtiön sisäverkko tuntuisi olevan kunnossa, ainakin asentajan mukaan. 

Joko jollain on viallinen laite kytkettynä verkkoon tai sitten vika on Telian verkossa. Siinäpä ne vaihtoehdot taitavat olla. Itselläni on kilpailijan kaapeliyhteys ja ne harvat toimintahäiriöt kyllä on saatu muutamassa tunnissa kuntoon.


Mistähän tässä nyt sitten taas aloittaisi…

Edelleen käytössä Telian kaupasta saatu lainamodeemi, joka otettu käyttöön 5.6.2023; Technicolor CGA2121.

Uusi vikailmoitus tehty 5.6.2023 illalla. Noiden vikailmoitusten tekemisellä ei näyttäisi olevan mitään välitöntä hyötyä. Aikas surullista toimintaa. Viimeisin vastaus 6.6.2023 tekstiviestillä on: ”Hei, häiriöilmoituksesi on siirtynyt asiantuntijamme käsittelyyn…”.

Tänään 7.5.2023 tuo laajakaistayhteys taas temppuili. Tämä oli kuitenkin odotettavissa. Yhteys katkeili ja palautui, ja katkesi uudelleen. Tätä jatkui jonkin aikaa. Ei ole Telian suunnasta kuulunut sitten tuon viimeisen tekstiviestin. Noh, laitanpa taas uuden vikailmoituksen.

Yhteyskatkosten välillä DOCSIS-tila modeemista.

  • DS channels: 4
  • Upstream channels: 4
  • DS channel ID:t 25-48 välillä
  • DS channel modulation: 4 kpl QAM256, loput Unknown
  • DS power level; korkein: 0.3, alin: -35.6

Latausnopeuden vaihtelut olivat 164 Mbps ja 783 Mbps välillä. Lähetysnopeuden vaihtelivat 72 Mbps ja 93 Mbps välillä. Ei ole tässä asunnossa tuollaisia arvoja ennen mitattu! Käytössä on sentään vain 200 Mbps kaista. WIFI:n arvot kannettavalla olivat 72 Mbps ja 337 Mbps välillä. Lähetysnopeudet 24 Mbps ja 94 Mbps välillä.

 

Tällä hetkellä arvot ovat:

  • lataus 134 Mbps – 821 Mbps, lähetys 72 Mbps - 82 Mbps välillä
  • WiFi, lataus 348 Mbps, lähetys 78 Mbps

Arvoja mittailtu sekä vanhemmalla pöytäkoneella, uudella pöytäkoneella ja muutaman vuoden vanhalla kannettavalla.

DOCSIS-tila modeemista

  • DS channels: 24
  • Upstream channels: 4
  • DS channel ID:t 1-24
  • DS channel modulation: 24 kpl QAM256
  • DS power level; korkein: 7.5, alin: 3.1

DOCIS Event log tietoja:

  • Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
  • DHCP FAILED - Critical field invalid in response
  • DHCP FAILED - Discover sent, no offer received
  • DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response
  • TLV-11 - unrecognized OID
  • SW Download INIT - Via Config file tku1-m1000.cm
  • SW upgrade Failed before download -TFTP Max Retry Exceeded

Samat virheet omassa- ja laina modeemissa. Virheissä oma CM-MAC on ok, CMTS-MAC viittaa johonkin Cisco Systems, Inc laitteeseen. Mikä tuo laite sitten onkaan.

Koska Telian omat asiantuntijat eivät näitä virheilmoituksia vaivaudu tutkimaan, niin olisiko täällä asiantuntevampaa henkilöä paikalla? Oletan, että näillä ilmoituksilla olisi syy-yhteys näihin yhteysongelmiin.

Oli syy näihin yhteysongelmiin mikä tahansa niin hyvähän se olisi jos syyllinen tai vian lähde löytyisi.

 

Terveisin nimim. Suivaantunut Telian asiakas.

 

Muokkaus JoonasLam: yhdistetty saman aiheen aiempaan ketjuun


Tuo päivämäärä “Tänään 7.5.2023 tuo laajakaistayhteys taas temppuili...” tulisi olla 7.6.2023. Pahoittelut typosta.

 

Muokkaus JoonasLam: yhdistetty saman aiheen aiempaan ketjuun


Eikö Telian tulisi tehdä yhteistyötä isännöitsijän kanssa taloyhtiön netin vikatilojen selvittämisessä? Tämä ei tällä hetkellä toteudu ainakaan käytännössä.

Vikailmoitus- ja selvittämisprosessi etenee seuraavasti, ainakin omalla kohdalla:

  1. asukas / Telian asiakas tekee vikailmoituksen
  2. muutaman vikailmoituksen jälkeen Telian valtuuttama alihankkijan asentaja tulee asuntoon selvittämään vikaa; vaihtaa pistorasian ja kaapeleita, mittaa verkon arvot ja poistuu. Asukkaalle ei tästä huoltokäynnistä jää käteen mitään kirjallista selvitystä tai verkon mittauksen tuloksia
  3. asukas tekee uuden vikailmoituksen, useamman sellaisen
  4. tuen ”asiantuntija” selvittää etänä ja mittaa verkon arvot ja kertoo asiakkaalle yhteyden toimivan moitteettomasti. Mistään näitä arvoja ei asiakas kuitenkaan pääse lukemaan ja lataamaan itselleen. Halutessaan asiakas voisi ohjata mittaustulokset edelleen valitsemalleen kolmannelle osapuolelle tulkittavaksi
  5. Telian tuki siirtää vastuun asukkaalle / asiakkaalleen ja kehottaa olemaan yhteydessä isännöitsijään. Kuitenkin asukkaalla on harvoin tietotaitoa alkaa isännöitsijälle selvittelemään vian teknistä puolta. Usein selvitys jää tasolle: ”nettiyhteys katkeilee asunnossa”.
  6. tämän jälkeen isännöitsijän tilaama asentaja tulee käymään, mittaa asunnossa verkon arvot ja toteaa taas yhteyden olevan kunnossa. Ongelman selvittäminen jää tähän
  7. Telia kehottaa myös asukasta testaamaan yhteyttä lainamodeemilla, jonka voi noutaa Telian kaupasta
  8. kun lainamodeemilla sama yhteysongelma toistuu, tekee asukas uuden vikailmoituksen

Miksi Telia ei ole vikailmoituksissa suoraan yhteydessä isännöitsijään ja selvitä heille tilannetta? Tällä hetkellä kukaan ei ota vastuuta ja kaikki pyörittelevät sormia. Asukashan ei itse pääse noita ”sisäverkon” arvoja mittailemaan, saati sitten ymmärrä lukemia. Telian valtuuttaman asentajan tekemiä mittauksia asukkaalle ei ole, joten asukas joutuu tyytymään Telian teknisen tuen ja sen valtuuttaman asentajan sanaan.

Huvittavaa tässä on se, että Telian käyttämä ja valtuuttama asentaja on sama henkilö, jonka isännöitsijä tilaa asukkaan asuntoon mittaamaan verkon lukemia. Tässä tehdään sama työ kahdesti.

Telian tuen ilmoittamat testitulokset kuitenkin eroavat asentajan tiedoista. Telia sanoo verkon olevan kunnossa ja muilla taloyhtiössä ei samoja ongelmia esiinny. Asentajan mukaan kuitenkin taloyhtiössä on jollakin samainen yhteysongelma.

Omasta mielestäni asukas on joutunut oravanpyörään. Sama prosessi toistuu yhä uudestaan, uudestaan, uudestaan…

Kenen vastuulla yhteysvikojen korjaaminen on, kun kukaan ei ota vastuuta?

 

Terveisin nimim. Suivaantunut Telian asiakas.

 

Muokkaus JoonasLam: yhdistetty saman aiheen aiempaan ketjuun


No niin. Ohjeistuksen mukaisesti on nyt myös tehty kirjallinen reklamaatio Telian asiakaspalveluun.

Jos ei selvitystä tule ja vikaa korjata siirtyy asia kuluttajaneuvontaan, https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/kuluttajaneuvonta/

 

Terveisin nimim. Suivaantunut Telian asiakas.

 

Muokkaus JoonasLam: yhdistetty saman aiheen aiempaan ketjuun


Eikö Telian tulisi tehdä yhteistyötä isännöitsijän kanssa taloyhtiön netin vikatilojen selvittämisessä? Tämä ei tällä hetkellä toteudu ainakaan käytännössä.

 

Kenen vastuulla yhteysvikojen korjaaminen on, kun kukaan ei ota vastuuta?


Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että kaapelilaajakaistan viankorjausprosessi voisi olla suoraviivaisempi asiakkaan näkökulmasta. Kun vikaa ei Telian verkon osuudelta löydetä, se rajautuu tavallisesti asiakkaan tai taloyhtiön sisäverkkoon. Asiakkaan ns. "tarkastusvastuulla" on lähtökohtaisesti vain se, että kytkennät ovat asianmukaisesti, kunnolla kiinnitetty sekä käytössä oleva modeemi toimiva.

Jos tiketillä ei voida todentaa häiriötä Telian verkon osuudessa, kommunikointi asiakkaan ja / tai isännöitsijän suuntaan voisi olla ehdottomasti parempaa. Laitan tästä palautteen eteenpäin.

Oma veikkaukseni on, että GDPR-ohjeistukset vaikuttavat siihen ettei taloyhtiölle voida suoraan viestiä liittymäsi häiriöstä. Tämä ei omasta mielestäni kuitenkaan tarkoita sitä etteikö Telia voisi toimittaa liittymäasiakkaalle teknistä selvitystä tilanteesta. Tämän asiakas voisi sitten itse luovuttaa isännöitsijälle sisäverkkovian selvityksen tueksi.


 

Tilanne on edennyt niin, että tänään antenniliikkeen asentaja kävi taloyhtiön asunnoissa ja vaihtoi tarvittaessa vanhat pistorasiat uusiin. Asunnot sijaitsevat ketjussa ja olivat siis oman asuntoni alapuolella.

Minun asunnossani hän suoritti uudestaan samat verkon mittaukset kuin aikaisemmillakin kerroilla. Telian tuen kanssa keskusteltuaan tulivat siihen tulokseen, että sisäverkon arvot näyttävät ”hyviltä”. Sain myös itse tilaisuuden keskustella Telian teknisen tuen kanssa puhelimessa. Eniten minua kiinnosti, miten tämä yhteysongelma saataisiin ratkaistua.

Jo keskustelun alussa minulle selvisi, että syy ei tälläkään kertaa ollut Telian. Teknisen tuen mukaan yhteysongelmien syitä ei löydy Telian verkosta tai laitteista, vaan vika on taloyhtiön sisäverkossa. Ongelma olisi taloyhtiön. Tästä innostuneena kysyin miten tulisi edetä. Telian asentaja sanoi, ettei ole mitään tehtävissä vaan odotetaan ja katsotaan miten yhteys käyttäytyy tästä eteenpäin.

Ja Teliahan ei asiakkaalle kerro, jos Telian omassa runkoverkossa on vikaa; ellei se sitten aiheuta massiivista alueellista häiriötä. Sain kuitenkin selville, että tutkivat tänään vikaa heidän omassa runkoverkossaan ja olivat pystyneet jopa paikallistamaan vian tietylle alueelle. Eivät kuitenkaan olleet varmoja onko löydöksellä vaikutusta näihin yhteysongelmiin. Noh, eihän sitä tiedä ennen kuin sen korjaa, vai mitä?

Modeemin virhelokeissa näkyy kuitenkin selkeästi useita virheitä. Halusin Telian asentajan katsovan noita lokeja, mutta hän kieltäytyi. Ei ollut kiinnostunut.

 

Käännynkin nyt yhteisön puoleen ja toivon, että jollakin tämän yhteisön jäsenellä olisi tietotaitoa ja hetki aikaa suomentaa nämä virhelokit. Se mitä olen itse Googlettamalla selvittänyt ei aivan riitä.

 

Alla virheloki modeemista 13.6.2023. Olen tietoturvasyistä poistanut oman modeemini Mac osoitteen. Nämä samat rivit toistavat itseään päivittäin.

Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4

DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=80:e0:1d:02:d9:cb;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;

DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC= xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=80:e0:1d:02:d9:cb;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;

DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC= xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=80:e0:1d:02:d9:cb;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;

DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC= xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=80:e0:1d:02:d9:cb;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;

DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC= xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=80:e0:1d:02:d9:cb;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;

DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC= xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=80:e0:1d:02:d9:cb;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;

DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC= xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=80:e0:1d:02:d9:cb;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0

TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC= xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=80:e0:1d:02:d9:cb;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

SW Download INIT - Via Config file tku1-m200.cm

SW upgrade Failed before download -TFTP Max Retry Exceeded

 

Kanavien arvot ovat seuraavat:

DS Channel ID     DS Channel Modulation  DS Signal to Noise Ratio     DS Power Level

13                           QAM256                            40.2                                       8.1

9                             QAM256                            38.8                                       8.0

10                           QAM256                            39.9                                       6.6

11                           QAM256                            40.1                                       7.7

12                           QAM256                            40.1                                       8.2

14                           QAM256                            40.0                                       7.3

15                           QAM256                            40.1                                       7.5

16                           QAM256                            40.0                                       7.3

 

US Channel ID      US Modulation           US Power Level

3                             QAM64                        41.3

1                             QAM64                        41.3

2                             QAM64                        41.3

4                             QAM64                        41.3

 

Puhelun aikana tarjosin näitä virhelokeja Telian tuelle. Hän sanoi suoraan, ettei ole kiinnostunut.

 

Kysymys: kun asiakas tilaa Telian asiantuntijan kotiinsa, niin mitä tämä asiantuntija oikeasti tekee siellä? Tarkistaako hän, että modeemi saa virtaa ja modeemissa on valot päällä; että kaapelit ovat pistorasiassa ja modeemissa kunnolla kiinni? Nämähän Telian asiakaspalvelija pyytää ensimmäisenä tekemään. Luultavasti hän mittaa myös verkon arvot.

Tämänpäiväisen kokemuksen perusteella ei Telian tuki missään vaiheessa tutki virhelokeja. Vaikka hän asiantuntijana varmasti näkisi niistä mikä vian aiheuttaa, tai ainakin syy-yhteyden ongelmaan.

Ihmetyttää, ettei Telian DHCP-palvelimilla olevista lokitiedostoista näe tarkemmin millaisia yhteysongelmia asiakkaan modeemin ja heidän DHCP-palvelimensa välillä on ilmennyt. Oletan edelleen, etteivät nuo edellä kirjaamani virherivit kuuluisi olla osa normaalia modeemin toimintaa.

Olisi tässä mukava kuulla yhteisön kokemuksia Telian asiantuntijan käynneistä; mitä he tekivät, millaista tuki oli, oliko kotikäynnistä merkittävää apua, saitko vastinetta rahoillesi.

 

En edelleenkään ole saanut minkäänlaista kirjallista vastinetta tukipyynnöilleni ja mihin toimenpiteisiin Telian tuki on ryhtynyt yhteysongelmien selvittämiseksi. Tekstareita kyllä lähetetään ja usein niissä toistuu sama kaava, jossa toistetaan vian rajoittuvan taloyhtiön sisäverkkoon.

Kysymys: eikö tässä asiakkaalle voida luoda raporttia tehdyistä mittauksista? Edelleenkään minulla asiakkaana on vain Telian tuen sana, jolla ei tällä hetkellä juuri painoarvoa ole.

Kovin mielelläni haluaisin nuo omaa yhteyttäni koskevat Telian DHCP-palvelimen lokitiedot antaa ulkoiselle asiantuntijalle tulkittavaksi. Ikävä kyllä minulla ei niitä ole eikä minulla olisi varmaan varaakaan maksaa kalliita asiantuntija palveluja.

 

Terveisin nimim. Elämää oravanpyörässä

 

Muokkaus Ainopuu: yhdistetty saman aiheen aloitukset samaan ketjuun


Tuli muuten taas tekstiviesti Telialta tämänpäiväisen asentajan käynnin jälkeen:

”Kannattaa ottaa tarvittaessa yhteyttä isännöitsijään sisäverkon tarkistuksesta ja korjauksesta, jos häiriö on edelleen päällä. T. Telia!

Voi hyvää päivää! Tämänkertainen oli jo kolmas asentajakäynti asunnossa. Illalla yhteys katkesi jälleen kerran. Montako kertaa yhteyden tulisi katketa ennen kuin voisi olla taas yhteydessä isännöitsijään? Ja asentajahan oli tänään asunnossa tarkistamassa tuota sisäverkkoa ja selvitellyt yhteysongelmaa yhdessä Telian tuen kanssa. Hän oli nimenomaan saanut toimeksiannon Telialta sekä isännöitsijältä tarkistaa sisäverkko. Ollaanko tuolla Telialla ollenkaan selvillä mitä kukin tekee? Tuntuu kuin siellä sohitaan sattumanvaraisesti ja toivotaan parasta.

Tällä tekstiviestillä Telia myös käsittääkseni hienovaraisesti ilmoitti, ettei Telian tekninen tuki tämän jälkeen käsittele tästä osoitteesta tulevia häiriöilmoituksia. Omasta mielestään Telia on siirtänyt vastuun asiakkaalle ja isännöitsijälle. Asiakas on joutunut oravanpyörään: useista selvitysyrityksistä huolimatta vika ei ole selvinnyt.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan taloyhtiön toimimattomasta nettiyhteydestä vastuu jakautuu seuraavasti:

  1. ”…taloyhtiö tekee sopimuksen operaattorin kanssa, eikä asukkaiden tarvitse tehdä omia sopimuksia… Kuluttajaneuvonta ei voi auttaa taloyhtiön hankkimaa laajakaistapalvelua koskevassa erimielisyystilanteessa, koska asukas ei itse ole operaattoriin sopimussuhteessa.”
  2. Asukkailla on yleensä mahdollisuus tilata taloyhtiölaajakaistaan lisäpalveluna perusnopeutta nopeampi liittymä. Tällaisessa lisäpalvelussa, jonka asukas tilaa itse operaattorilta ja maksaa itse suoraan operaattorille, on sen sijaan kyse kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välisestä sopimuksesta ja näihin liittyvissä ongelmatilanteissa asukas voi tarvittaessa turvautua kuluttajaneuvonnan apuun.”

Näin Telia on käsittääkseni vastuussa nettiyhteyden toimivuudesta eikä näin ollen voi sysätä vastuuta asiakkaalle, taloyhtiölle ja isännöitsijälle.


Yksinkertaisesti tilanne on nyt seuraava:

  • Asunnon nettiyhteydessä on edelleen ongelma ja siksi yhteys katkeilee epäsäännöllisen säännöllisesti
  • Telian tuki väittää edelleen, että vika on taloyhtiön sisäverkossa
  • muilla samassa ketjussa olevilla modeemeilla ei samoja ongelmia esiinny
  • Virhelokien mukaan modeemi ei kykene muodostamaan tarvittavaa kestävää yhteyttä Telian palvelimeen
  • Modeemi kättelee vain kahdeksan (8) kanavaa vaikka niitä pitäisi normaalisti olla 24 kpl. Tähänkään Telian tuella ei ollut selitystä eikä osannut kertoa mistä johtuu
  • Telian tuki ei ole kiinnostunut modeemin ja DHCP-palvelimen virhelokeista, vaikka hänellä teknisenä asiantuntijana olisi mahdollisuus selvittää niistä tarkemmin ongelman syy-yhteyttä

Kanaviahan on nyt hukassa, kun niitä on noin vähän ja eivät ole mitenkään numerojärjestyksessä. Onkohan nuo “DS Power” tasot nyt ihan kohdallaan, muistaakseni itsellä on matalemmat. En pääse tarkistamaan, kun en ole kotona nyt.

Oletko kokeillut vaihtaa modeemin ja antennipistokkeen välisen haaroittimen?  Jos muut samassa ketjussa eivät koe ongelmia, niin vika voi olla nyt asunnossasi. Haaroitin, kaapeli tai modeemi on viallinen. Taloyhtiön verkkohan on nyt juuri tarkistettu, joten sen vian voi poissulkea melkoisen isolla todennäköisyydellä. 

 

Tuo asiakaspalvelu tuttua Teliaa ja osakekurssissahan sen näkee jo. Kotimainen kilpailija kyllä on näissä tilanteissa toiminut huomattavasti asiakaslähtöisemmin.


Kiitos kommentistasi AsiakasY

 

Asentaja on käynyt asunnossa kolme kertaa:

  • vaihtanut kaapelit ja haaroittimen ja pistorasian

  • mitannut verkon arvot kolmesti ja todennut niiden olevan hyvät

  • lainamodeemi oli viikon käytössä ja samat yhteysongelmat jatkuivat

Kaikki tarpeellinen on asunnossa tehty ja asentajan mukaan ei asunnosta löydy vikaa.


 

Eilisten ja tämänpäiväisten yhteysongelmien jälkeen modeemin lokiin ilmestyi aivan uusia virheilmoituksia. Nämä siis noiden yleisten virheiden lisäksi, kuten aikaisemmat DHCP FAILED-ilmoitukset.

SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=80:e0:1d:02:d9

  • Tässäkin ehdotetaan välikappaleiden vaihtoa, kaapeleiden uusimisia, modeemin resetointia
  • Edellä mainitut on jo tehty ja asentaja vaihtanut välikappaleen, mitannut verkon arvot sekä tarkistanut kaapeloinnin
  • Koska kaikki ehdotetut on jo tehty jää jäljelle Telian osuus: He saattaisivat joutua jopa muuttamaan tilini asetuksia tai vaihtamaan omia laitteitaan ongelman ratkaisemiseksi. No tuohan ei nyt sopisi, koska silloin Telia joutuisi hyväksymään olevansa syypäitä näihin yhteysongelmiin

No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC= xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=80:e0:1d:02:d9:cd;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;

  • T3-aikakatkaisut johtuvat tyypillisesti ylävirran kohinasta, joka aiheuttaa sen, että CMTS ei vastaanota etäisyyspyyntöjä selvästi. T3-ongelmat voivat usein olla luonteeltaan ajoittaisia, koska ne voivat johtua melusta, joka on peräisin mistä tahansa, joka jakaa saman linjakortin CMTS:ssä asianomaisen tilaajan kanssa.
  • Itse asiassa T3:t voivat johtua jopa muista naapurisolmuista peräisin olevista meluista, jos resurssit jaetaan pääpäässä.

B-INIT-RNG Failure - Retries exceeded;CM-MAC= xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=80:e0:1d:02:d9:cd;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;

  • Tämäkin virhe liittyy ylävirran kohinaan
  • RF-linjassasi on paljon kohinaa tai virheitä Internet-palveluntarjoajan puolella.
  • Liian monta T3-aikakatkaisua ja saat myös B-INIT-RNG-virheen, mikä on huono. Tämä tarkoittaa, että laitteella on vaikeuksia kiinnityksessä.

No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC= xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=80:e0:1d:02:d9:cd;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;

  • T3-aikakatkaisu tapahtuu, kun kaapelimodeemisi ei pysty kommunikoimaan tehokkaasti CMTS:n kanssa.
  • Kaapelimodeemin päätejärjestelmä (CMTS, jota kutsutaan myös CMTS Edge Routeriksi) on laite, joka sijaitsee tyypillisesti kaapeliyhtiön (Telian) pääkeskuksessa ja jota käytetään tarjoamaan nopeita datapalveluita kaapelitilaajille.
  • Cable Modem Termination Systems (CMTS) - Cisco

Näissä kaikissa tuo CMTS-MAC on Cisco Systems, Inc laitteen MAC. Tässä tuli nyt mieleen, aivan yhtäkkiä mitään ihmeempää asiantuntemusta omaavana, eikös tässä tapauksessa olisi tarpeen selvittää missä tuo kyseinen Cisco laite on fyysisesti, sekä tarkistaa sen lokitiedot. Olisiko ihan mahdoton tehtävä? Telian tekninen tuki?

Olisiko myöskään ihan kaukaa haettu, jos väitän, että juuri tuo kyseinen Cisco toimii Telialla myös DHCP-palvelimena? No huh, huh, nyt on kova väite.

Näiden kuukausien aikana en ole kertaakaan kuullut, että tuki olisi käsitellyt yhteysongelmaa näin teknisellä tasolla. Yleensä he tyytyvät tutkimaan asiakkaan ”sisäverkkoa” ja sen näyttämiä lukemia.

Yleisesti ottaen, melkein kaikissa Googlesta löytämissä selvityksissä ehdotetaan, että palveluntarjoajan tulisi tarkistaa omat laitteensa ja asetuksensa sekä asiakkaan tilin määritykset. Nähtävästi Telian tuki ei kuitenkaan koe sitä tarpeellisena, vaan tyytyvät syyttämään vikaa asiakkaan sisäverkossa.

Toistan tässä vielä uudestaan: Telian valtuuttama asentaja on tutkinut sisäverkon ja totesi yhdessä Telian tuen kanssa sisäverkon lukemien olevan hyvät.

 

Terveisin nimim. Kohinaa verkossa


Kyllähän tuo haiskahtaa nyt Telian verkon vialta. Itselläni nuo DS power arvot ovat alle 2. Modeemilla taitaa olla melkoisen kova kuorma. Sisäverkon ongelmat taitaa nyt olla poissuljettu. Ei muutakuin uutta häiriöilmoitusta vetämään ja kun se suljetaan niin taas uusi ilmoitus


Siirsin tämän uuden aloituksen aikaisempaan ketjuun. Näin on yksinkertaisempaa ja keskusteluun osallistujat näkevät sinun @JukkaBoy63 kokonaistilanteesi. Kysyimme tilanteesta lisää teknisen puolen asiantuntijoilta, palaillaan ketjuun myöhemmin!


Kiitos kommentistasi @AsiakasY

Näitä häiriöilmoituksia on nyt sen verran tehty, että se alkaa jo haittaamaan normaalia elämänrytmiä. Telialla ei ymmärretä sitä, kun asiakas kokee häiriön nettiyhteydessä tai muussa Telian tarjoamassa palvelussa kumuloi se ylimääräistä haittaa asiakkaan elämässä.

Lainatakseni tässä Kuluttajaliiketoiminnasta vastaavan johtajan, Tuula Heikkinen sanoja:

“… Haluamme tarjota asiakkaillemme parasta vastinetta rahoilleen sekä mielenkiintoisimman tuote- ja palveluvalikoiman. Laadukas asiakaskokemus on meille sydämen asia, joka ohjaa toimintaamme joka päivä.”

Nyt on aiheellista kysyä johtoryhmältä, onko tämä toteutunut käytännössä?

 

Terveisin nimim. Tyytymätön asiakas


On tosiaan kyllä mielenkiintoinen tilanne. Telian verkon oletetaan tarkastusten perusteella olevan kunnossa, ja oletetaan että reititin ja laitteet tässä tilanteessa ovat kunnossa, sisäverkkokin asentajien mukaan oletetaan olevan toimiva. Telian DHCP serverin ongelmat näkyisivät todennäköisesti häiriöilmoitusten käsittelijöille, niin mieleen tulee, että onkohan taloyhtiön teletilassa mahdollisesti jokin ongelma verkonjaon osalta?

Latausnopeuden vaihtelut olivat 164 Mbps ja 783 Mbps välillä. Lähetysnopeuden vaihtelivat 72 Mbps ja 93 Mbps välillä. Ei ole tässä asunnossa tuollaisia arvoja ennen mitattu! Käytössä on sentään vain 200 Mbps kaista

En ole aivan täysin varma, miten taloyhtiöissä nämä sisäverkot konfiguroidaan, mutta jos nopeudetkin vaihtelevat yli oma liittymän nopeuksien, niin vaikuttaa siltä, että se juureutuu mahdollisesti taloyhitön verkkojakamosta.

DHCP FAILED - Critical field invalid in response
DHCP FAILED - Discover sent, no offer received

Nuo virheviestit ja verkon pätkiminen ja liittymän nopeuden heittely omasta mielestä osoittaa teletilaan ja mahdollisesti taloyhtiön sisäverkon reitittimeen ja sen DHCP konfiguraatioon.
 


Melkoinen soppa @JukkaBoy63 . Alkoi huolestuttamaan omalta kannaltani kun olen lukenut noita sinun tekstejäsi. 😬

Ikävä kyllä näyttää tosiaan siltä, että Telian asiakaspalvelussa on otettu tuo linja, että “ole yhteydessä isännöitsijään, ei ole meidän ongelmamme."
Minusta Telian asiakaspalvelu ei aina ole ollut tuollaista... 🤔

Täällä on nyt ollut koko päivän laajakaista täysin poikki, ja Telialta tietenkin ensimmäiseksi sanotaan, että yhteys toimii kuulemma minun pistorasiaani asti. 😁 Vakio-ohje, eli pitäisi hakea Telia Kaupasta testireititin, koska vika on kuulemma minun reitittimessäni, tai sen RJ11-puhelinjohdossa. En hakenut testireititintä, koska olin varma, että tuo oli täyttä puppua. Sen sijaan menin naapureiden ovikelloa soittelemaan, ja toteamaan, että koko taloyhtiössä se vika on.

Täällä on ihmisiä, jotka eivät vain tiedä mitä tehdä, jos taloyhtiölaajakaista on poikki. Varsinkin maahanmuuttajataustaiset asukkaat. Silloin minä olen näköjään aina se ainoa joka ilmoittaa häiriötilanteista, mutta minuakaan ei tunnuta otettavan asiakaspalvelussa vakavasti. Pientä asenneongelmaa havaittavissa.

Siinä vaiheessahan kun vika ei ollut minun laitteissani, niin sitten se on tietenkin taloyhtiön laitteissa. Joten asiakaspalvelusta käsketään ottamaan yhteyttä isännöitsijään. Vastaavaa juttua siis, kuin tässä ketjussa. Minusta Telian kyllä pitäisi hoitaa se yhteydenotto isännöitsijään, ei minun.  🤔
Ehkä minun pitäisi laskuttaa Teliaa siitä, että hoidan koko taloyhtiön laajakaista-asioita. 😉

Saahan nähdä miten tämä asia etenee taloyhtiön toimesta. Toivottavasti hieman paremmin, kuin tässä ketjussa kuvattu asia…


Mitenkä tuo vastuunjako menee näissä taloyhtiösoppareissa? Telia tai joku muu operaattori tuo kuidun laitetilaan ja sinne taidetaan asentaa jokin laatikko, josta sitten yhteys jaetaan asuntoihin tavalla tai toisella. Sisäverkko kuuluu tietysti taloyhtiön vastuulle ja kuitu kuidun tuojan vastuulle. Mutta kuka vastaa sitten tuosta laatikosta, jolla kuitu muuttuu kupariksi. Taloyhtiö vai kuidun tuoja ?

Rivitaloon ei ilmeisesti ole saatavilla näitä taloyhtiösoppareita. Meille on tulossa ehkä Valokuitusen netti ja meidän tapauksessa kuitu tuodaan suoraan asuntoon. Mutta tähän ei saa taloyhtiösoppareita yms.


@JaakkoLip kirjoitti:

“Nuo virheviestit ja verkon pätkiminen ja liittymän nopeuden heittely omasta mielestä osoittaa teletilaan ja mahdollisesti taloyhtiön sisäverkon reitittimeen..."

 

Non nii. Siinä se taas tuli. Telialla kaikki kunnossa ja vika on taloyhtiössä. Milloin Telialla aletaan ottamaan vastuuta?

@JaakkoLip Arvostan kyllä kommenttiasi, mutta näyttää kyllä siltä kuin tässä sohit sattumanvaraisesti ja toivot parasta. Olet varmaan kuullut tuon vanhan suomalaisen sanonnan: ”kyllä se sokeakin kana jyvän löytää”. Tässä kun tarpeeksi kauan Telialla sattumanvaraisesti sohitte, niin kyllä se vika jostain löytyy.

 

 @JaakkoLip kirjoitti:

”Telian DHCP serverin ongelmat näkyisivät todennäköisesti häiriöilmoitusten käsittelijöille”

No kuka sanoo, etteikö siellä noita häiriöilmoituksia näy? Asiakkaillehan ei sitä näkymää ole saatavilla. Moniko niitä virheilmoituksia Telialla ehtii aktiivisesti seuraamaan, saati sitten selvittelemään? Kertaakaan eivät Telian tuessa ole konkreettisesti raportoineet DHCP-palvelimen virheestä ja tätä tietoa asiakkaalle saakka välittäneet. On mahdottomuus, että Telian palvelimet toimisivat 100 % virheettömästi.

Ja kun nyt mainitsit tuon ”Telian DHCP serverin” niin selvitä nyt ihan mielenkiinnosta sen Telian tiloissa olevan CMTS-MAC osoite. Onko se sama, joka noissa virheilmoituksissa näkyy?

 

@JaakkoLip jos et ole ”täysin varma, miten taloyhtiöissä nämä sisäverkot konfiguroidaan” niin miten voit siis olettaa, että vika olisi ”taloyhtiön sisäverkon reitittimessä ja sen DHCP-konfiguraatiossa?”

Mielestäni on melko loukkaavaa, että ”Telialaisena” ehdotat noiden virherivien osoittavan taloyhtiön teletilaan, kun teletilassa on ainoastaan kaksisuuntainen laajakaistavahvistin.

Viimeksi kun asentaja oli täällä taloyhtiön tiloissa, niin hän nimenomaan tarkisti sisäverkon sekä teletilan ja keskusteli puhelimessa Telian teknisen tuen kanssa. Tulivat yhdessä siihen päätelmään, että taloyhtiön verkossa ja teletilassa on teknisesti asiat kunnossa. Joten jos he asiantuntijoina päättelivät noin, niin miten sinä ”Telialaisena” päättelit vian olevan taloyhtiössä ja sen sisäverkossa? Tuo nimenomaan suljettiin pois viimeisen asentajakäynnin aikana.

@JaakkoLip oletkohan nyt myös sekoittanut keskenään eri konseptit?

  • Kaapelimodeemin päätejärjestelmä (CMTS, jota kutsutaan myös CMTS Edge Routeriksi) on laite, joka sijaitsee tyypillisesti kaapeliyhtiön (Telian) pääkeskuksessa ja jota käytetään tarjoamaan nopeita datapalveluita kaapelitilaajille. Asiakkaan modeemin virhelokeissa kirjattu CMTS-MAC=80:e0:1d on Cisco Systems, Inc valmistamiin päätejärjestelmiin liitetty MAC osoite.
  • Virhelokeissa kirjatun DHCP määritelmä on lyhyesti: DHCP-kirjainyhdistelmä viittaa englanninkielisiin sanoihin Dynamic Host Configuration Protocol. Se on mm. IP-osoitteiden automaattista määritystä varten kehitetty.
  • Taloyhtiön teletilassa ei ole muuta kuin kaksisuuntainen laajakaistavahvistin. Vahvistin on suunniteltu TV-signaalin vahvistamiseen antenniverkoissa. Vahvistin ei siis määrittele taloyhtiön IP-osoitteita.

Ja tähän lopuksi vielä: kun kysyin Telian tuelta mistä johtuu, että modeemi kättelee vain kahdeksaa kanavaa eikä 24 kuten kuuluisi, niin Telian tuki sanoi, ”en tiedä” ja siihen perään, ”jos yhteys tuolla kahdeksalla toimii, niin antaa olla”. Tuo kahdeksan riittää hyvin 200 Mbps nopeuteen, koska 1 DS = 50 Mbps. Eli tällä tavalla Telian tekninen tuki ratkaisi tuon kanavien puutteellisen määrän.

Edustaako tämä edellä mainitun Telian tuen asenne ja puutteellinen ratkaisunhallinta kyky koko Telian asennetta ratkaista asiakkaan ongelmia?

Tuli jälleen mieleen nuo Telian Kuluttajaliiketoiminnasta vastaavan johtajan, Tuula Heikkinen sanat: Laadukas asiakaskokemus on meille sydämen asia, joka ohjaa toimintaamme joka päivä.”

Myös erään toisen Telian johtoryhmän jäsenen, IT:stä vastaava johtaja, Janne Holli sanat resonoivat myös ikävästi korvakäytävässä: ”IT luo perustan siihen, että asiakaskokemus on erinomainen jokaisessa kohtaamisessa.”

 

Mutta toisaalta, en ole koskaan ymmärtänyt sarkasmia ja sen käyttöä yritysmaailmassa.

 

Nim. merkillä Löytääkö sokea kana jyvän?


Nuo virheviestit ja verkon pätkiminen ja liittymän nopeuden heittely omasta mielestä osoittaa teletilaan ja mahdollisesti taloyhtiön sisäverkon reitittimeen ja sen DHCP konfiguraatioon.

Nyt kyseessä on kaapelimodeemiyhteys, joten Telialla ei ole reititintä kellarissa. Siellä on kaksisuuntainen antennivahvistin.

Vaikka kyseessä olisi ollutkin Ethernet-kohde, niin edes niissä Telia ei halua myydä yhteyttä taloyhtiön reitittimeen. Telian mallissa liittymät myydään yksitellen suoraan Telialta asukkaalle eikä taloyhtiöltä tule muuta infrastruktuuria käyttöön kuin kaapelit ja 230 V∿ syöttö. Telian konseptissa taloyhtiö antaa Telialle luvan tuoda Telian kytkimet ja reitittimet taloyhtiön tiloihin. Itse laitteet ovat aina Telian omaisuutta ja hallinnassa.

Toisin sanoen, taloyhtiö ei voi puuttua Teilan DHCP-toteutukseen.

Kieltämättä en ole perehtynyt tarkemmin Telian kiinteiden yhteyksien topologiaan, mutta tyypillisesti DHCP-palvelimet on keskitetty operaattorin verkossa yhteen tai muutamaan pisteeseen.

Eräällä toisella operaattorilla verkon topologia on yksi valtakunnallinen DHCP-palvelin palvelinsalissa, joka hoitaa koko Suomen kiinteiden kuluttajaliittymien DHCP-palvelun.