Telia Avustaja tarkistaa modeemilta tiedot jotka modeemi jakaa avoimesti sisäverkon laitteille. Nämä sisältävät lähinnä modeemin teknisiä tietoja. Osa tietoturvaohjelmista käyttää samaa menetelmää.
Mitä näitä on tullut aiemmin vastaan Avustajan ja tietyjen tietoturvaohjelmien kohdalla niin juurisyynä vika on aina löytynyt modeemin ohjelmistosta. Vaikka Avustaja/tietoturva tekee laitteelle kyselyä niin sen ei pitäisi tästä kaatua. Näitä on sitten korjattu laitevalmistajan softapäivityksillä.
Ongelma poistuu Avustajan poistamisella mutta ei korjaa sitä juurisyytä modeemin ohjelmistosta.
Kuuluuko Telia Avustajan tehdä yleensäkään mitään toisen operaattorin laitteille? Eikö sen pitäisi toimia vain ja ainoastaan Telian toimittamien laitteiden kanssa? Eikö sen pitäisi tunnistaa ne laitteet, mitä se ohjaa tai pyrkii ohjaaman?
En ole kokeillut Telia Avustajaa, mutta @JuhoOlliLo kuvauksesta päätellen se saattaisi kyselllä modeemilta tietoja SNMP-protokollalla. Tämä on aivan yleinen reitittimien hallintaprotokolla, jota lähes kaikki reitittimet tukevat, eivät ainoastaan Telian toimittamat laitteet.
Wikipedia | SNMP
Voisit stressata Sagemcomin modeemiasi jollakin muulla snmp-apuohjelmalla ja katsoa, kaatuuko se siitäkin.
Telia Avustaja ei toimi muiden operaattoreiden liittymissä. Se osaa laittaa kaikkiin laitteisiin mihin pystyy (eli Telian) asetukset, mutta ei muiden.
Kaapelimodeemin osalta ei sen pitäisi olla ongelma, koska asetukset tulevat verkosta valtuutuksen kautta.
Telia Avustaja toimii muidenkin operaattoreiden liittymissä. Avustaja korjaa modeemin asetuksia Telian verkon asetusten mukaisiksi vain tuettujen laitteiden osalta, jos 'Korjaa modeemin asetukset'-valintaa painetaan. Tuetut laitteet asetusten osalta ovat: Thomson TG784, 789, Inteno DG 301AL ja Zyxel P-660H/HW/HN-T1A ja P-870HN-51b
Edit JoonasLam: Korjattu ylläolevaa tietoa oikeaksi.
Telia Avustaja lienee kuitenkin Win10-laitteessani toimiva (toiminut) ohjelma, jollaisena se aiheutti DNAn kaapelimodemin kaatumisen/boottaamisen. Häirikkö, mikä häirikkö tai muilla termeillä huonosti käyttäytyvä ohjelma, jonka toiminnasta telialla ei taida olla ymmärrystä.
Todennäköisesti se yrittää yhdistää/komentaa modeemia siten, että se kaatuu. Noissa kamomodeemeissa ei yleisesti kovin kummoista tarvita, että meno menee juntturaan...
Toivon mukaan Telia osaa tiedottaa asiakkaitaan siitä, että Telia Avustaja on syytä poistaa koneelta heti kun lakkaa käyttämästä Telian (laajakaista)palveluja.
Avustaja tarkkailee verkon tilaa ja sisäverkon osalta käyttää UPnP/SSDP-protokollaa laitetietojen hakemiseen. Ei ole normaalia, että modeemilaite/yhteys kaatuu kyselyn johdosta, joten suosittelen olemaan laitevalmistajaan yhteydessä ongelman selvittämiseksi.
Suosittelen Teliaa olemaan yhteydessä DNAn suuntaan, koska Telian tuottama / omistama ohjelmisto vaikuttaa radikaalisti DNAn tuotteen toimintaan. Minä olen tässä vain palvelun käyttäjä.
Miksi siis Telia Avustaja sorkkii Sagemcom FAST3686v2-kaapelimodemia niin, että se kaatuu, jos väite siitä, että se "korjaa modemin asetuksia" ... "vain tuettujen laitteiden osalta"?
@aarteinen@ kirjoitti:
Miksi siis Telia Avustaja sorkkii Sagemcom FAST3686v2-kaapelimodemia niin, että se kaatuu, jos väite siitä, että se "korjaa modemin asetuksia" ... "vain tuettujen laitteiden osalta"?
Ehkäpä siksi, että se ei tiedä olevansa DNA littymässä, ja yrittä tehdä muutoksia. Sagemcomissa sitten taas häikkää, että ottaa väärät komennot vastaan sillä seurauksella, että laite kaatuu.
@Purnipsi@ kirjoitti:
@aarteinen@ kirjoitti:
Miksi siis Telia Avustaja sorkkii Sagemcom FAST3686v2-kaapelimodemia niin, että se kaatuu, jos väite siitä, että se "korjaa modemin asetuksia" ... "vain tuettujen laitteiden osalta"?
Ehkäpä siksi, että se ei tiedä olevansa DNA littymässä, ja yrittä tehdä muutoksia. Sagemcomissa sitten taas häikkää, että ottaa väärät komennot vastaan sillä seurauksella, että laite kaatuu.
He said, she said ... Mutta veikkaanpa, että kumpikaan näistä ongelman osapuolista (DNA ja/tai Telia) ei tee asian ratkaisemiseksi yhtään mitään. Eivätkä varsinkaan keskustele toistensa kanssa. Eikä kuluttajalla riitä siihen rahkeet. DNA on nyt tyytyväinen, kun asiakkaan yhteydet pelaavat ja Telia ... no, tietävät, että eivät minua saa aikoihin ainakaan laajakaista-asiakkaakseen. Eli evvk Telialle.
@ kirjoitti:
Miksi siis Telia Avustaja sorkkii Sagemcom FAST3686v2-kaapelimodemia niin, että se kaatuu, jos väite siitä, että se "korjaa modemin asetuksia" ... "vain tuettujen laitteiden osalta"?
Kuten tuossa aiemmin kerrottiin niin Avustaja kyselee modeemilta tietoja, kuten sen kuuluu tehdä. Modeemin ei pitäisi tietojen kyselyiden vuoksi kaatua eikä se ole Avustajan vika että laite näin tekee.
Avustaja koettaa muuttaa asetuksia ainoastaan silloin, kun Avustajasta valitaan 'Modeemin vianselvitys' ja nämä asetusten muutoksen se tekee ainoastaan tuettujen laitteiden kohdalla.
Vastaavanlainen ongelma on ollut Ciscon kaapelimodeemin kanssa, jonka Avast-tietoturva sai kaatumaan vastaavalla kyselyllä. Ciscon modeemissa oli Telialle tehty ohjelmisto, joten pyynnöstämme Cisco tutki asian, löysi ohjelmistosta bugin ja teki korjauksen ohjelmistoon.
Eli tästä ongelmasta kannattaa olla yhteydessä laitteen valmistajaan tai sen sinulle toimittaneeseen operaattoriin. Me emme voi pyytää korjausta toisen operaattorin laitteeseen tai sen ohjelmistoon.
... ei ole Avustajan vika että ... modemi kaatuu. Hmm, mielenkiintoista, varsinkin kun "Avustaja koettaa muuttaa asetuksia ainoastaan silloin, kun Avustajasta valitaan 'Modeemin vianselvitys' ja nämä asetusten muutoksen se tekee ainoastaan tuettujen laitteiden kohdalla."
Tässäpä tapauksessa Telia Avustaja on ollut koko ajan taustalla, sitä itseään ei ole komennettu tekemään yhtään mitään ja kun läppäri käynnistetään, niin Avustajan käynnistyessä modemi boottaa eka kerran.
Edelleen olen sitä mieltä, että Avustaja on viruksen lailla käyttäytyvä ohjelma, joka häiritsee pelkällä olemassaolollaan muuten toimivia järjestelmiä.
Kerrotaas tähän muutama perusjuttu koskien verkkolaitteita:
Mikään verkkolaite ei saa kaatua, vaikka sille tehtäisiin mitä kyselyitä tai ajettaisiin mitä tahansa dataa siitä läpi. Oikein toimiva laite joko laskee liikenteen läpi / vastaa kyselyihin tai sitten pysätttää liikenteen tai jättää vastaamatta kyselyyn,mikäli ei ymmärrä sitä. Laite ei saa myöskään kaatua kuormituksesta, virheellisistä paketeista, ylisuurista paketeista tai esimerkiksi pingillä floodaamisesta.
Oikein toimivan verkkolaitteen uptimet lasketaan vuosissa ja yleensä laitteiden uptimea rajoittavat ihan muut tekijät kuin laite itse - joskus on vaan tehtävä esim. huoltoja, laitteiden siirtoa, remonttia yms. jonka takia laite joudutaan hetkeksi sammuttamaan. Ja sammutuksen jälkeen laiteen tulee palautua takaisin normaaliin toimintatilaansa ilman käyttäjän lisätoima. Oikein toimiva laite ei vaadi koko käyttöikänänsä tehdasresettiä, se tehdään korkeintaan ennen ensimmäistä käyttöönottoa, jos halutaan varmistaa että ollaan täysin nollatilanteessa. Oikein toimivaan laitteeseen voi päivittää myös firmwaren ilman, että mitään käyttäjän tekemiä asetuksia katoaa tai muuttuu.
Tältä osin sanoisin, että jos laitteen saa tuolla tavalla kaadettua lähettämällä sinne normaalia verkkoliikennettä tai kenties SNMP-kyselyitä yms. niin se on vialllinen tai siinä on ohjelmistobugi.
Viallista laitetta tuotetta ei tule sietää, siitä tulee reklamoida. Jatkuvia kaatumisia tai sitä että asiakastuki pyytää tekemään tehdasresetin ei tule sietää. Se ei ole normaalia.
Edelleenkin ja toisaalta - miten joku laitevalmistaja tai laitetta käyttävä operaattori voi testata laitteensa ja ohjelmistonsa siltä varalta, että (kilpailevan) operaattorin tuottama / käyttämä / jakama ohjelmisto aiheuttaa häiriötä / boottaa ko. laitteen. Alkuperäinen ongelmahan ratkesi sillä, että Telia Avustaja poistettiin, laajakaistamodemille ei tehty mitään.
Olikos nyt vielä niin, että Telia väitti jossain välissä Avustajan toimivan kaikissa verkoissa - ei ole ainakaan testattu toimivaksi DNAn laajakaistamodemin kanssa. Testauksessa suosittelen ottamaan yhteyttä esim. Proveen, Oulussa, jos omat resurssit eivät riitä!
@aarteinen@ kirjoitti:
Edelleenkin ja toisaalta - miten joku laitevalmistaja tai laitetta käyttävä operaattori voi testata laitteensa ja ohjelmistonsa siltä varalta, että (kilpailevan) operaattorin tuottama / käyttämä / jakama ohjelmisto aiheuttaa häiriötä / boottaa ko. laitteen. Alkuperäinen ongelmahan ratkesi sillä, että Telia Avustaja poistettiin, laajakaistamodemille ei tehty mitään.
Olikos nyt vielä niin, että Telia väitti jossain välissä Avustajan toimivan kaikissa verkoissa - ei ole ainakaan testattu toimivaksi DNAn laajakaistamodemin kanssa. Testauksessa suosittelen ottamaan yhteyttä esim. Proveen, Oulussa, jos omat resurssit eivät riitä!
Alkuperäinen ongelma on bugi laitteen firmwaressa, joka kielii laitteen heikosta laadusta / testaamattomuudesta. Se ei varmasti ole ensimmäinen tai viimeinen halpa kuluttajalaite jossa on ongelmia. Isossa osassa halpoja kuluttajalaitteita on vaikka mitä ongelmia.
Bugista tulisi kuitenkin reklamoida, jotta DNA voisi ilmoittaa laitevalmistajalle ja niinpä kenties jonain kauniina päivänä siihen saataisiin korjaus. Ongelmakuvauksen ja oireiden perusteella väittäisin, että asia on korjattavissa firmwarepäivityksellä. Jos DNA on ostanut laitteeseen custon firmwaren omaan verkkoonsa, on laitetoimittajalla velvollisuuksia DNA:ta kohtaan ja tarkoittaa juurikin tämän tyyppisten juttujen korjaamista kuntoon.
Telian Avustaja poistaminen koneelta on workaround, eli tunnetun bugin tietoista kiertämistä. Se ei ole lopullinen korjaus. Itse en tiedä mitä Avustaja tarkalleen tekee, mutta voisin arvata että se lähettää esimerkiksi SNMP-kyselyitä laitteille. SNMP on ihan standardoitu verkonhallintaprotokolla, jota käytetään hyvin laajasti verkoissa ja sitä voivat käyttää muutkin sovellukset kuin Telian Avustaja. Vaihtoehtoisesti se saattaa tehdä ennestään tunnettujen modeemimallien diagnostiikkaa jollain toisella protokollalla, mutta edelleen nämäkään eivät voi olla sen erikoisempaa pakettiliikennettä kuin mitä TCP/IP standardi määrittelee. Jos laite kaatuu tällaisesta liikenteestä, se kaatuu myöhemmin jonkun aivan toisen jutun takia ja taas kauhea selvittely ja läppäreiden hankinta - turhaan.
Siksi tällaiset pitää reklamoida, jotta ne saadaan pois kummitelemasta.
Bongasin DNA:n palstoilta tällaisen keskustelun kyseisetä laitteesta, siellä väitetään että mm. SNMP portti olisi avoinna jopa Internetin suuntaan, jota ei missään tapauksessa saa pitää avoinna siten. Netti on väärällään botteja jotka snannaa noita ja löydettyään sen voi luvassa olla monenlaista ikävää, joka kehittyy ihan itsekseen ilman että liittymän omistaja välttämättä edes tietää asiasta. Tuo keskustelu on vuodelta 2017 joten vaikea sanoa mikä on tilanne nykyfirmiksien kansa, mutta SNMP:n laittaminen avoimeksi alun perinkään kertoo ikävää kieltä laitetoimittajan ajatusmaailmasta.
Viestintävirastokin on julkaissut tästä aiheesta aiheesta varoituksen.
Olisko nyt niin, että Telia Avustajakin käyttäytyy kuten "ilkeä botti", joka skannailee noita ja aiheuttaa kaikenlaista ikävää?
@aarteinen@ kirjoitti:
Olisko nyt niin, että Telia Avustajakin käyttäytyy kuten "ilkeä botti", joka skannailee noita ja aiheuttaa kaikenlaista ikävää?
Vastaus on edelleen ei. Telia Avustaja - ohjelmisto ei ole syy häiriöön :smileyhappy:
Mutta Avustajan poistuttua kaapelimodemi toimii hyvin. Vähän niinkuin jos menee bensaa dieselauton tankkiin. Ei auto toimi, mutta toimii taas, kun bensan poistaa.