Kaivelin täältä vastauksia aiemmin siihen miten pitäisi suhtautua tilanteeseen jossa Zyxel P870HN-51b menee tilaan jossa virtavalo ('power') ei enää syty mutta Internet-valo vilkkuu virran ollessa päällä punaisena tasaisesti (riippumatta siitä onko internet-piuha kiinni).
Tulkitsen laajalla kummallisten purkkien teknisellä asiantuntemuksellani 😉> että tämä tarkoittaa että laite on sanonut toimintansa irti.
Telian chat-jono oli täynnä ja talouteen lähtetetty ohjeläpyskän palvelunumero ei ollut enää käytössä, mutta onnistuin lopulta tekemään vikailmoituksen uudesta aspan numerosta (0206 90400) jota sitäkin piti metsästää kissojen ja koirien kanssa. Olin positiivisesti yllättynyt että puhelinrobotti osasi automaattisesti havaita että yhteydessä on jotain vikaa vaikka kyseessä oli taloyhtiöliittymä joka ei edes näy Telian sivuille sisäänkirjautumalla. Lähettelin tekstiviestitse lisätietoja häiriöilmoituksen tunnarilla.
Kyseessä on Telian sivujen mukaan vanhentunut laite. Koska se tuli aikoinaan taloyhtiön liittymän mukana esikonffattuna, taloudessa ei ole mitään asetuksia miten liittymä pitäisi konffata. Minulle laitteen omistussuhde on epäselvä, taloyhtiöliittymästä johtuen asukas ei varsinaisesti ole Telian asiakas eikä mitään ehtoja siinä mielessä saa käteen tutkittavaksi liittymisen jäljiltä.
Lähettääkö Telia uuden modeemin rikkoutuneen tilalle, onko taloyhtiö siitä jotenkin vastuussa, tai jos nämä ovat olleet joku kertaluontoinen "tutustumispaketti", saako Telialta jotain nappia painamalla modeemin konffausohjeet kun sellaisen hankkii itse rikkoutuneen tilalle?
Vaihdoin nyt tilalle ensi hätään lainamodeemin tuttavalta ja arvoin siihen asetuksia (IP over Ethernet toimi ja Bridged ei, muuten taitaa toimia oletusasetuksilla, WLAN toki piti konffata itse). Sillä selviää siihen asti että Telialta joku muukin kuin robotti ehtii olemaan yhteyksissä.
Mutta noin yleisten ohjeiden ja vikailmoitusten perusteella olen saanut sellaisen kuvan että Telia tekee aktiivisesti jotain asetusmuutoksia ja etävianmääritystä modeemeihin, eikä niitä varmaankaan voi tehdä jos purkit eivät ole sitä mitä Telia olettaa niiden olevan, vai voiko? Tämä viittaisi siihen että modeemi olisi pikemminkin jonkinlainen 'managed service' kuin jotain mitä asiakas hankkii ja huoltaa itse.