@Logics kirjoitti:
Heippa!
Kokeillaan vielä jos tätä kautta kollektiivinen viisaus olisi riittävä selvittämään pätkimisen syyn niin voisi Telia korjata sen. Netti siis pätkäisee n. 30 min välein niin ethernetillä kuin wlanillakin yhdistettynä kaikista laitteista. Tämä ilmenee esim. streamaus palveluita käyttäessä bufferointina tai pelaamisessa disconnecteina, eli netti on aika käyttökelvoton tähän tarkoitukseen. Myös todennettu traceroutella, jossa pingit jäävät katkeamisen aikana dsl-jklbng11-54fa40-2.dhcp.inet.fi serveriin, eivätkä mene siitä eteenpäin. Kokeiltu jo Telian lainamodeemilla ja sama vika jatkui silläkin. Elisalla oli 2016 vastaavanlainen vika ja sieltä todettiin sama kuin Telian vianetsintätiimi totesi että vikaa ei löydy verkosta ja vianetsintä lopetetaan, mutta vika lopulta löytyi Elisan runkoverkosta ja netti toimi sen jälkeen.
Ohessa vielä esimerkkejä katkeilujen kellonajoista. Kestoltaan ovat olleet 2s ja 30s väliltä.
19:16, 19:46, 19:47, 20:16, 20:18
Onko kenelläkään ideoita millä tuon voisi mahdollisesti saada korjattua?
Moi @Logics ja tervetuloa Yhteisöön! Jos usealla reitittimellä tuota on jo ehditty kokeilla, eikä verkosta löydy vikaa, niin kuulostaisi siltä, että ongelma jää sisäverkkoon. Onko sinulla mikä tekniikka siellä käytössä ja minkämerkkinen reititin? Toki tuota voidaan tutkia tarkemmin, jos otat meihin yhteyttä sivujemme kautta.
VDSL2-yhteys on käytössä. Intenon modeemi oli telialta lainassa ja itsellä Asus DSL-N16. Vianselvitystiimistä jo soitettiin että siellä on viikko tutkittu eikä vikaa löydy, mutta vika on kuitenkin rajattu jo asunnon ulkopuolelle.
@Logics kirjoitti:
VDSL2-yhteys on käytössä. Intenon modeemi oli telialta lainassa ja itsellä Asus DSL-N16. Vianselvitystiimistä jo soitettiin että siellä on viikko tutkittu eikä vikaa löydy, mutta vika on kuitenkin rajattu jo asunnon ulkopuolelle.
Millainen viesti tarkalleen heiltä on tullut?
Sieltä siis soitettiin että pätkimistä ei näy Telialla ja conffaukset oli kunnossa, eikä verkossa ole vikaa. Tämä vika kuitenkin jo todennettu kaikilla sisäverkon laitteilla (tietokone, televisio ja matkapuhelin) ja useammalla modeemilla niin ethernetillä kuin wlanillakin. Traceroute menee katkeiluiden aikana sisäverkon sisällä täysin läpi, mutta Telian kytkimeen/kuitumuuntimeen tuntuisi jäävän. On siis jo erittäin epätodennäköistä että vika löytyisi sisäverkosta.
@Logics kirjoitti:
Sieltä siis soitettiin että pätkimistä ei näy Telialla ja conffaukset oli kunnossa, eikä verkossa ole vikaa. Tämä vika kuitenkin jo todennettu kaikilla sisäverkon laitteilla (tietokone, televisio ja matkapuhelin) ja useammalla modeemilla niin ethernetillä kuin wlanillakin. Traceroute menee katkeiluiden aikana sisäverkon sisällä täysin läpi, mutta Telian kytkimeen/kuitumuuntimeen tuntuisi jäävän. On siis jo erittäin epätodennäköistä että vika löytyisi sisäverkosta.
Okei! Suosittelisin jättämään uutta häiriöilmoitusta, mikäli esimerkiksi taloyhtiö on tarkistanut sisäverkon.
@Logics kirjoitti:
Onko kenelläkään ideoita millä tuon voisi mahdollisesti saada korjattua?
Tippuuko linkki vian aikana (eli alkaako VDSL tms. valo vilkkua ja/tai kätteleekö se yhteyttä uudelleen?). Hyvissä modeemeissa pitäisi myös löytyä startisiikkaa josta näet mm. VDSL-yhteyden kestoajan, mahdollisten katkosten määrät, katkosten syyt ja erilaisia virhelaskureita. Niistä näkee jos vika on sillä puolella. Jos taas linkki pysyy muuttumattomana mutta data ei kulje, on vika jossain syvemmällä verkossa. Onko helteillä yhteyttä asiaan? Mietin vaan sitä että jos laitetiloja ei ole ilmastoitu niin ne pienet kopperot voi käydä tällä hetkellä kuumana ja kun tarpeeksi lämpenee niin heikoimmat laitteet alkaa sekoilla. Esim. mulla on verkkoräkki vanhassa autotallissa, joka sekin lämpenee näillä helteillä pelkästään räkin tuottamasta hukkalämmöstä, mutta ei toistaiseksi niin paljoa että laitteet sekoilisi.
@SINAD kirjoitti:
@Logics kirjoitti:
Onko kenelläkään ideoita millä tuon voisi mahdollisesti saada korjattua?
Tippuuko linkki vian aikana (eli alkaako VDSL tms. valo vilkkua ja/tai kätteleekö se yhteyttä uudelleen?). Hyvissä modeemeissa pitäisi myös löytyä startisiikkaa josta näet mm. VDSL-yhteyden kestoajan, mahdollisten katkosten määrät, katkosten syyt ja erilaisia virhelaskureita. Niistä näkee jos vika on sillä puolella. Jos taas linkki pysyy muuttumattomana mutta data ei kulje, on vika jossain syvemmällä verkossa. Onko helteillä yhteyttä asiaan? Mietin vaan sitä että jos laitetiloja ei ole ilmastoitu niin ne pienet kopperot voi käydä tällä hetkellä kuumana ja kun tarpeeksi lämpenee niin heikoimmat laitteet alkaa sekoilla. Esim. mulla on verkkoräkki vanhassa autotallissa, joka sekin lämpenee näillä helteillä pelkästään räkin tuottamasta hukkalämmöstä, mutta ei toistaiseksi niin paljoa että laitteet sekoilisi.
Linkki pysyy ylhäällä, tämän takia katkoksia ei Telian puolellakaan näy. Data ei kuitenkaan kulje kumpaankaan suuntaan. Ymmärtäisin kyllä jos katkokset olisi satunnaisina aikoina niin voisi johtua laitteiden lämpenemisestä, mutta kun aikoina ovat esim. xx:46 ja xx:16 toistuvasti. WAN leasitkin kestävät sen 20 min ja uudistetaan 10 min välein, niin ei se silläkään todennäköisesti selity.
@Logics kirjoitti:
Linkki pysyy ylhäällä, tämän takia katkoksia ei Telian puolellakaan näy. Data ei kuitenkaan kulje kumpaankaan suuntaan. Ymmärtäisin kyllä jos katkokset olisi satunnaisina aikoina niin voisi johtua laitteiden lämpenemisestä, mutta kun aikoina ovat esim. xx:46 ja xx:16 toistuvasti. WAN leasitkin kestävät sen 20 min ja uudistetaan 10 min välein, niin ei se silläkään todennäköisesti selity.
Ja ilmeisesti pystyt normaalisti pingaamaan modeemia/reititintä katkoksen aikana? Silloinhan vika ei voi olla myöskään omassa lähiverkossa.
@SINAD kirjoitti:
@Logics kirjoitti:
Linkki pysyy ylhäällä, tämän takia katkoksia ei Telian puolellakaan näy. Data ei kuitenkaan kulje kumpaankaan suuntaan. Ymmärtäisin kyllä jos katkokset olisi satunnaisina aikoina niin voisi johtua laitteiden lämpenemisestä, mutta kun aikoina ovat esim. xx:46 ja xx:16 toistuvasti. WAN leasitkin kestävät sen 20 min ja uudistetaan 10 min välein, niin ei se silläkään todennäköisesti selity.
Ja ilmeisesti pystyt normaalisti pingaamaan modeemia/reititintä katkoksen aikana? Silloinhan vika ei voi olla myöskään omassa lähiverkossa.
Juurikin näin, modeemi vastaa pingeihin, mutta Telian kytkin/muunnin antamallani osoitteella ei niihin enää katkosten aikana vastaa. Eli sisäverkossa data kulkee täysin esteettä. Tämä kaikki on siis jo vianselvitystiimillä tiedossa, mutta he eivät vaan löydä missä vika on ja tämän takia asialle ei voi tällä hetkellä mitään ja vikari on siksi suljettu, ellei muilla ole ideoita mistä tämä voisi johtua.
@Logics kirjoitti:
Juurikin näin, modeemi vastaa pingeihin, mutta Telian kytkin/muunnin antamallani osoitteella ei niihin enää katkosten aikana vastaa. Eli sisäverkossa data kulkee täysin esteettä. Tämä kaikki on siis jo vianselvitystiimillä tiedossa, mutta he eivät vaan löydä missä vika on ja tämän takia asialle ei voi tällä hetkellä mitään ja vikari on siksi suljettu, ellei muilla ole ideoita mistä tämä voisi johtua.
Ok, sittenhän tämä on osaltasi selvä eli et pysty tekemään asialle itse enempää, toivottavasti ne joilla on avaimet sinne mihin pitää nyt seuraavana päästä, osaavat korjata sen vian.
Telia ostaa aikaa asiakasta syyttämällä. 95 % vioista kohdistuu verkkoon alkaen n. 1,6 km siitä oman kodin verkkopisteestä. Siihen on paha vaikuttaa, kun ei siihen voi vaikuttaa edes laskuja maksamalla tai maksamatta jättämisellä.
Vikailmoitusta saa pidettyä hengissä, kun muistaa sitä tekstiviestiä lähettää.
Nyt kun on käyttänyt nettiä taas hieman enemmän, voin lisätietona kertoa että pätkäisyt tapahtuu sekunnilleen 15 min välein, eli xx:01, xx:16, xx:31 ja xx:46. Lisäksi pätkäisyjen jälkeen menee 1-1.5 min niin tulee toinen samanlainen katkeaminen. Isännöitsijän toimesta on myös tarkastettu talonyhtiö osa verkosta ja se on kunnossa. Laitoin nyt uutta vikaria kuten @HeikkiSul ohjeisti.
@Logics kirjoitti:
Nyt kun on käyttänyt nettiä taas hieman enemmän, voin lisätietona kertoa että pätkäisyt tapahtuu sekunnilleen 15 min välein, eli xx:01, xx:16, xx:31 ja xx:46. Lisäksi pätkäisyjen jälkeen menee 1-1.5 min niin tulee toinen samanlainen katkeaminen. Isännöitsijän toimesta on myös tarkastettu talonyhtiö osa verkosta ja se on kunnossa. Laitoin nyt uutta vikaria kuten @HeikkiSul ohjeisti.
Jopa on tasaista pätkimistä. Toivottavasti selviää vika, eihän tuollaista kukaan jaksa. 😕>
Muuttuuko ajat toisiksi, jos pistät pelit kiinni vaikka 37,3 minuutiksi yms. yli puolen tunnin random aika ja sitten takaisin päälle? Eli ajan takaa että onko yhteyden nousuhetkellä merkitystä ekaan 15 min. periodiin vai onko kyseessä täysin yhteydestä riippumattomt katkot. DHCP lease uudistetaan periaatteessa 10 minuutin välein (1200 sek leasetime) mutta siihenkään ei toi tasan 15 mene yksiin. DHCP:hen liittyvässä viassa ajat kuitenkin vaihtuisivat yhteyden ekan nousuhetken mukaan.
Jos häiriöajat on aina samat, niin onkohan kiinteistössä joku juttu mikä menee tuossa tahdissa päälle ja pois 15 minuutin välein jonkun ajastimen ohjastelema missä olisi kello noin minuutin pielessä. Jos laite tempaisee esim. käynnistyessään ison virtapiikin (näkyykö esim. valaistuksessa sellaista lyhyttä blackoutia samassa tahdissa, siis sellainen mikä näkyy kun käynnistelee tiettyjä laitteita) ja siellä talojakamossa olevista laitteista on sopivasti konkat kuolleet niin nehän voi jopa bootata siitä. Normaalisti toimiva laite ei saa bootata vielä jakson...parin puuttumisesta, teollisuuskäytössä vieläkin pidempi vaatimus. Toinen mahdollisuus olisi että laite päästää EMC häiriötä mutta sitä en äkkisiltään usko koska häiriötaso pitäisi olla luokkaa törkeä että se pääsisi esim: Ethernetin puolelle. VDSL sinänsä voisi seota, mutta sitähän katsottiin jo aiemmin ettei vika ollut siinä. Epäilisin jonkun toimilaitteen esim. kytkimen boottausta. Se jälkijunassa tuleva toinen katkos voisi hyvin aiheutua kyseisen laitteen boottisekvenssissä olevasta jostain, missä interfacet resetoidaan yms.
Tuollainen pätkiminen menee jo jakotilan ongelmiin.
@SINAD Kellonajat pysyvät täysin samoina, aivan sama miten omia laitteita boottailee tai resetoi. En kuitenkaan tiedä onko Telia kokeillut kytkimen boottausta, tai tuleeko edes kokeilemaan sitä.
Tuli viestiä Telian verkonhallinnalta:
"Verkonhallintamme on tutkinut ilmoittamasi vian. Vikaa Telian verkosta ei löytynyt. Olemme yrittäneet paikallistaa pätkimis ongelmaa myös lainamodeemin avulla, mutta emme nää pätkimistä lainamodeemilla emmekä kytkimellä. Vikaa ei pystytä paikallistamaan eikä korjaamaan. Vikailmoitusta on tutkittu useamman asiantuntijan kanssa eikä ratkaisua löydy."
Isännöitsijä saa jatkaa asian selvittelyä Telian kanssa, kun kuluttajaa taas poljetaan. Ehkä JVA:n olisi aika harkita toimittajan vaihdosta?
Eli vika on jollain tapaa taloyhtiön sisäverkossa, josta syystä Telia ei tosiaankaan mahda asialle nyt mitään.
Nyt pitäisi käytännössä päästä teknisiin esim. LVI puolen tiloihin ja nähdä, että mikä ihme siellä nyt menee päälle/pois tuossa tahdissa ja noilla kellonajoilla - ja ylipäätään pitäisi päästä sinne talojakamon aktiivilaitteiden vierelle seisomaan ja katsomaan, mitä esim. niiden statusvaloissa tapahtuu silloin kun tuo katkos iskee päälle. Boottaako siellä jokin laite vai tapahtuuko häiriö siten ettei mitään erityistä edes näy missään. Mutta varmaankin riippuu tosi paljon sijainnista, huoltoyhtiöstä ja taloyhtiöstä että onko tällaista mitenkään mahdollista toteuttaa. Jossain pikkukaupungissa todennäköisesti onnistuu mutta mitä isompi kaupunki niin sitä virallisempaa on kaikki ja sitä kautta jopa mahdotonta.
Ainoa mitä voisi ehkä vielä tehdä sieltä kotoasi käsin olisi käyttää sellaista modeemia, josta näkee tarkasti linjan statistiikat ja etenkin virhelaskurit. Eli pitäisi katsoa, tapahtuuko näissä arvoissa merkittäviä muutoksia katkoksen sattuessa. Mutta en tiedä, näkeekö modeemistasi niitä. Mulla on sinänsä kyllä hyllyssä ylimääräiseksi jäänyt TW-EV900 joka on siis pelkästään siltaava modeemi ja siinä nuo statistiikat pääsee katsomaan kirjoittamalla komentoja RS232-portin kautta terminaaliohjelmasta. Eli ei siis ihan helposti, mutta jos "RS232 debuggaus" on tuttua niin sitten kyllä. Mutta mahdollisesti sulla on jo modeemi, mistä näkisi nuo. Tarkoittamani tiedot voivat näyttää esimerkiksi tällaiselta (lainasin netistä):
---------------------- ATU-R Info (hw: annex A, f/w: annex A/B/C) -----------
Running Mode : 17A State : SHOWTIME
DS Actual Rate : 79995000 bps US Actual Rate : 19999000 bps
DS Attainable Rate : 97676176 bps US Attainable Rate : 28959000 bps
DS Path Mode : Fast US Path Mode : Fast
DS Interleave Depth : 1 US Interleave Depth : 1
NE Current Attenuation : 8 dB Cur SNR Margin : 10 dB
DS actual PSD : -5.-6 dB US actual PSD : 13. 1 dB
NE CRC Count : 0 FE CRC Count : 895
NE ES Count : 0 FE ES Count : 496
Xdsl Reset Times : 0 Xdsl Link Times : 1
ITU VersionT0] : b5004946 ITU Version:1] : 544e0000
VDSL Firmware Version : 05-06-07-05-01-07 fwith Vectoring support]
Power Management Mode : DSL_G997_PMS_L0
Test Mode : DISABLE
-------------------------------- ATU-C Info ---------------------------------
Far Current Attenuation : 0 dB Far SNR Margin : 15 dB
CO ITU Version 0] : b5004244 CO ITU Versiono1] : 434da44f
DSLAM CHIPSET VENDOR : < BDCM >
Esimerkiksi edellisessä listauksessa kiinnostavia olisivat nyt CRC count ja ES count laskurit, jotka laskevat virheiden määrää. Normaalistikin nämä laskurit kasvavat hitaasti ajan kanssa, mutta valtaosan ajasta lukema pitäisi säilyä aika ennallaan. Sensijaan jos häiriön aikana lukemat hyppäävät äkisti paljon suuremmaksi, olisi siinä selkeä indikaattori ulkoisesta häiriöstä linjalla. Tällainen häiriö voisi sotkea VDSL-signalointia sillä tavalla että dataliikenne pysähtyy mutta ei niin pahasti että koko carrier tippuisi alas ja käteltäisiin uudelleen (jolloin tilanne näkyisi myös modeemin valoissa).
Toinen mitä itse kokeilisin olisi laittaa spektrianalysaattori kiinni VDSL-linjaan ja modeemi pois eli linja "idleksi". Sitten tuon häiriön tapahtumahetkellä seuraamaan tarkasti, näkyykö linjoilla jotain muutoksia. Mutta tässä on yleensä se ongelma että harvalla on näitä tuhansia maksavia mittalaitteita kotonaan, itsellä nyt vaan sattuu niitä työn puolesta olemaan useampikin kappale.
Isännöitsijän kautta tuo Sinadin ehdottama linjan mittaus käyntiin. Samalla mittausta tekevällä kaverilla riittää kykyä tutkia ne taloyhtiön laitteet. Tunnissa selviää hyvin suurella todennäköisyydellä vika ja parhaimmillaan korjaus.
Sitä samaa ne teleyhtiöt polkevat taloyhtiötä, pykälää isommalla saappaalla kylläkin. 😁>
Kiitos ehdotuksista! Voisin tietysti ehdottaa isännöitsijälle jos saisi jonkun mittailemaan linjoja täältä päästä katkosten aikana. Talon osuus verkosta oli kuitenkin jo tarkistettu, mutta en tiedä mitä kaikkea se piti sisällään. Modeemin DSL-logit ei näytä mitään häiritsevää ja sielläkin vaan 1 kpl CRC counttia.
Talon jakamoon ei ole pääsyä kuin Telialla ja viestistä päätellen sinne ei olla enää menossa. Telian verkonhallinnasta kylläkin sanottiin että häiriöt ei johdu taloteknisistä laitteista kun ehdotin heille sitä vaihtoehtoa. Tähän hätään laskin ilmaisen nopeuden käyttöön ja pyysin hyvitykset tulevalle laskulle, jos vaikka tilanne tässä jossain välissä ratkeaisi.
Ei tietenkään johdu taloteknisistä laitteista, kun ne kuuluvat operaattorille ja ne joutuisi vaihtamaan operaattori. Joten halpaa sanoa, ettei ne viat siitä johdu vaikka johtuisikin. Turhaa työtä teettää tällainen, kun ei pelaa operaattori avoimin kortein.
Mittaamalla pääsee hieman siis jäljille. Asutko vuokralla vai omassa?