Älylaitteiden määrä kasvaa hurjaa vauhtia. Meistä lähes jokaiselta löytyy jonkinlainen laite: On puhelinta, tablettia, phablettia, älykelloa tai älytelkkaria. Monilta meistä löytyy useampiakin kyseisestä kategoriasta.
Älylaitteet ovat nykyisin niin tavanomaisia, ettei välttämättä edes tiedosta omistavansa sellaisia.
Älylaitteet saattavat myös vikaantua, jolloin se on toimitettava huollon tarkistettavaksi.
Monesti ongelma voi kuitenkin olla ratkaistavissa ilman huollattamista! :)
Aikaisemmin kävin läpi älypuhelinten yleisiä ongelmatilanteita, kirjoituksessa keskityin tarkemmin yhteysongelmiin. Blogin löydät Täältä.
Tässä kirjoituksessa keskityn tarkemmin ongelmiin, jotka johtuvat esimerkiksi sovelluksista.
Ongelmallisen älylaitteen omistajan muistilista:
-Milloin ongelma alkoi?
-Ilmeneekö ongelma aina samalla tavalla?
-Onko uudelleenkäynnistyksestä apua?
-Entäs laitteen resetointi?
Huomaa, että resetoinnin yhteydessä kaikki puhelimen muistiin tallennetut kuvat, yhteystiedot, viestit sekä sovellukset poistuvat. (Joissain malleissa on valittavissa myös resetointivaihtoehto, joka ei poista kuvia). Kannattaa siis ennen resetointia siirtää tärkeät kuvat ym. talteen esimerkiksi tietokoneelle tai pilvipalveluun. Ohjeet tehdasasetusten palautukseen löydät tarvittaessa käyttöoppaasta.
-Koskeeko ongelma jotain tiettyä sovellusta/sovelluksia?
-Onko ongelma ilmestynyt jonkin sovelluksen lataamisen tai päivityksen yhteydessä?
Useimmat ongelmat poistuvat puhelimen uudelleenkäynnistämisen myötä.
Mikäli ongelma koskee jotain tiettyä sovellusta, tarkista onko kyseiselle sovellukselle tuoreempia päivityksiä.
Voit kokeilla myös poistaa sovelluksen, ja asentaa sen uudelleen.
Mikäli ongelma jatkuu tästä huolimatta, voit antaa sovelluksen kehittäjille palautetta.
Sovelluskaupassa voit jakaa myös käyttökokemuksesi.
Oletko resetoinut puhelimen, mutta ongelma palaa hetken kuluttua?
- Tarkista lataamasi sovellukset. Latasitko samat sovellukset käyttöön kuin ennen resetointia?
- Ilmenikö ongelma ennen, kuin latasit vanhat tutut sovellukset käyttöön?
Toisinaan laitteen käyttöön saattaa vaikuttaa ongelmallinen sovellus. Ongelma voi palata resetoinninkin jälkeen, kun lataat jälleen tuon sovelluksen käyttöön. Kyseessä voi olla siis peli, teema tai mikä tahansa sovellus.
Joissain malleissa laite palauttaa automaattisesti käytössä olleet sovellukset laitteeseen resetoinnin jälkeen. Tällöin ongelma ei siis poistu, vaan uusiutuu, mikäli laitteeseen asentuu jälleen tuo ongelman aiheuttava sovellus.
Onko ongelma alkanut laitteen päivityksen jälkeen?
Toisinaan laite saa päivityksen, jossa onkin jokin virhe tai vika. Päivitys saattaa tällöin aiheuttaa laitteen toimintaan tai toiminteeseen liittyviä ongelmia. Usein näihin saapuu korjauspäivitys varsin nopeasti.
Mistä apua, mikäli itse et saa ongelmia ratkottua?
Helpsonista saat kattavasti apua erilaisiin ongelmiin. Asiantunteva henkilökunta opastaa sinua puhelimitse, palvelupisteillä tai kotikäynneillä.
Haastattelin Helpsonin Uikkaa ja Attea, kysyen millaisiin tilanteisiin he törmäävät päivittäisessä työssään.
Selkeästi yleisimmät ongelmat koskevat laitteen ohjelmistopäivityksiä tai sovelluspävityksiä. Esimerkkinä voisi käyttää seuraavia:
Youtube -videot lakkaavat Android -laitteessa pyörimästä, sillä sovellusta ei ole päivitetty. Youtube-sovellusta ei voi päivittää, sillä Google Play -päivityksiä ei ole tehty.
Ongelma ratkeaa päivittämällä Google Play, jonka jälkeen tuo Youtubenkin päivitys onnistuu.
Windows 8.1 -> 10 -päivitykset ovat joko kokonaan lukinneet koneen tai eivät "toimi". Jos jokin ohjelma ei toimi, vika on yleensä siinä että päivityksiä ei ole ladattu loppuun, vaikka käyttöliittymä onkin kosmeettisesti muuttunut ihan uudeksi. Palautus tai päivitysten loppuun asentaminen ratkaisee valtaosan tapauksista.
Toisinaan myös päivityksen jälkeen esimerkiksi näytönohjaimet eivät tue esimerkiksi HDMI -ulostuloa, näihin yleensä ratkaisuksi riittää, kun päivität ajurit.
Bluetooth-laitteiden yhdistäminen, esimerkiksi Handsfree tai kaiutin. Useimmissa tapauksissa bluetoothissa ei ole vikaa, vaan esimerkiksi Handsfree yhdistyy, kun maltat vastaus -näppäintä pitää painettuna 3-5 sekunnin ajan.
Sosiaalisen median sovellukset eivät toimi, tai esimerkiksi videot/kuvat latautuvat hitaasti tai ei ollenkaan. Syy voi olla esimerkiksi sovelluksessa (Ongelma ratkeaa päivityksellä tai uudelleenasentamisella), tai liittymässä (esimerkiksi datapakettia ei ole, dataesto on päällä tai netin nopeus on hidas).
Sähköposti ei toimi tai sitä ei saa asennettua. Usein ongelma ratkeaa asetusten tarkistamisella, Telian sähköpostin asennusohjeet löydät täältä.
Karkeasti ongelmat voidaan jakaa kolmeen luokkaan: Laitteen mekaaninen vika, ohjelmistovika tai operaattori (liittymä).
Ennen kuin laitteen lähetät huoltoon, on hyvä selvittää, voitko tehdä itse asialle jotain. Ylle on listattuna ohjeita ja vinkkejä, joista uudelleenkäynnistyksestä tai resetoinnista saat useimmiten avun.
Hyvä on myös tarkistaa liittymän tilanne, johon saat apua operaattoriltasi. Meihin voit olla yhteydessä useammassakin kanavassa, yhteystiedot löydät täältä. :)
Helpin apuun voit myös turvautua. Useasta Telia Kaupasta löydät esimerkiksi Helpin palvelupisteen, jossa voit vierailla laitteesi kanssa. Mikäli vika löytyy laitteesta, voit samalla jättää puhelimesi Telia Kauppaan, joka toimittaa sen edelleen Mobylife -huollon tarkistettavaksi.
Millaisiin ongelmiin itse olet törmännyt? Miten olet ne selättänyt? :)