Modeemi -käsitettä on käytetty sanana lähinnä sellaisessa paikassa, mihin itse yhteys tulee ja langattomasti jakaa nettiä ympäri asuntoa. Ilman modeemia yhteyttä ei ole mahdollista saada toimimaan. Reititin on sama asia, mutta tätä käytetty ehkäpä pääsääntöisesti sanana ethernet-kohteissa, koska seinään itsessään pistokkeeseen tulee yhteys ja reititin jakaa sen suoraan eri langattomiin laitteisiin. Ethernet-kohteissa kaapelilla voi ottaa yhteyden siis joko suoraan laitteeseen pistokkeesta tai sitten käyttää reititintä.
Saitko tuota laajakaistaa tilattua?
Meidän verkkosivuilta saa kyllä tilattua myös taloyhtiöön kuuluvan perusnopeuden. Eli kun hakee oman osoitteensa, näyttää se tuloksena yleensä pari eri nopeusvaihtoehtoa ja niiden alapuolella on teksti "Lisää nopeusvaihtoehtoja", josta löytyy sitten myös tuo perusnopeus.
@HannaMarikaL@ kirjoitti:
Modeemi -käsitettä on käytetty sanana lähinnä sellaisessa paikassa, mihin itse yhteys tulee ja langattomasti jakaa nettiä ympäri asuntoa. Ilman modeemia yhteyttä ei ole mahdollista saada toimimaan. Reititin on sama asia, mutta tätä käytetty ehkäpä pääsääntöisesti sanana ethernet-kohteissa, koska seinään itsessään pistokkeeseen tulee yhteys ja reititin jakaa sen suoraan eri langattomiin laitteisiin. Ethernet-kohteissa kaapelilla voi ottaa yhteyden siis joko suoraan laitteeseen pistokkeesta tai sitten käyttää reititintä.
Saitko tuota laajakaistaa tilattua?
Meidän verkkosivuilta saa kyllä tilattua myös taloyhtiöön kuuluvan perusnopeuden. Eli kun hakee oman osoitteensa, näyttää se tuloksena yleensä pari eri nopeusvaihtoehtoa ja niiden alapuolella on teksti "Lisää nopeusvaihtoehtoja", josta löytyy sitten myös tuo perusnopeus.
Ei kyllä pidä paikkaansa että reititintä olisi nimitetty modeemiksi, koska kumpikin laite jota tilauslomakkeella tarjotaan ihan oikeasti on ADSL/VDSL-modeemi.
Tuo viimeksi mainittu linkki oli kyllä niin taitavasti piilotettu ettei sieltä löytynyt kun oli jo noihin modeemeihin kompastunut.
Ylipäätään esitystapa on sellainen että asiakas, joka ei ole jo valmiiksi perillä teknisistä asioista, menee kyllä vipuun armotta. Hyvin rumaa markkinointia tällainen.
@tellunkana@ kirjoitti:
@HannaMarikaL@ kirjoitti:
Modeemi -käsitettä on käytetty sanana lähinnä sellaisessa paikassa, mihin itse yhteys tulee ja langattomasti jakaa nettiä ympäri asuntoa. Ilman modeemia yhteyttä ei ole mahdollista saada toimimaan. Reititin on sama asia, mutta tätä käytetty ehkäpä pääsääntöisesti sanana ethernet-kohteissa, koska seinään itsessään pistokkeeseen tulee yhteys ja reititin jakaa sen suoraan eri langattomiin laitteisiin. Ethernet-kohteissa kaapelilla voi ottaa yhteyden siis joko suoraan laitteeseen pistokkeesta tai sitten käyttää reititintä.
Saitko tuota laajakaistaa tilattua?
Meidän verkkosivuilta saa kyllä tilattua myös taloyhtiöön kuuluvan perusnopeuden. Eli kun hakee oman osoitteensa, näyttää se tuloksena yleensä pari eri nopeusvaihtoehtoa ja niiden alapuolella on teksti "Lisää nopeusvaihtoehtoja", josta löytyy sitten myös tuo perusnopeus.
Ei kyllä pidä paikkaansa että reititintä olisi nimitetty modeemiksi, koska kumpikin laite jota tilauslomakkeella tarjotaan ihan oikeasti on ADSL/VDSL-modeemi.
Tuo viimeksi mainittu linkki oli kyllä niin taitavasti piilotettu ettei sieltä löytynyt kun oli jo noihin modeemeihin kompastunut.
Ylipäätään esitystapa on sellainen että asiakas, joka ei ole jo valmiiksi perillä teknisistä asioista, menee kyllä vipuun armotta. Hyvin rumaa markkinointia tällainen.
Laajakaistan tilauksen yhteydessä tarjotaan kaikkia niitä nettilaitteita, jotka toimivat kyseisessä tekniikassa. Niistä asiakas voi sitten valita itselleen sopivan.
@HannaMarikaL@ kirjoitti:
Laajakaistan tilauksen yhteydessä tarjotaan kaikkia niitä nettilaitteita, jotka toimivat kyseisessä tekniikassa. Niistä asiakas voi sitten valita itselleen sopivan.
Koska liittymä on jo avattu, en enää pysty tarkistamaan lomaketta sellaisena kuin se näkyi ennen avaamista, mutta siellä ei todellakaan ollut tarjolla "kaikkia niitä laitteita, jotka toimivat kyseisessä tekniikassa". Siellä oli tasan kaksi ADSL/VDSL-modeemia, toinen vuokrattavaksi, toinen ostettavaksi. Toki modeemia voi käyttää reittimenä, mutta xDSL-modeemin tarjoaminen valokuitu/ethernet-asiakkaalle ei ole asiallista. Yhtään reititintä siellä ei ollut tarjolla -- ellei sitten sen "muut nopeudet" -linkin takana joka minulta jäi huomaamatta.
@tellunkana@ kirjoitti:
@HannaMarikaL@ kirjoitti:
Laajakaistan tilauksen yhteydessä tarjotaan kaikkia niitä nettilaitteita, jotka toimivat kyseisessä tekniikassa. Niistä asiakas voi sitten valita itselleen sopivan.
Koska liittymä on jo avattu, en enää pysty tarkistamaan lomaketta sellaisena kuin se näkyi ennen avaamista, mutta siellä ei todellakaan ollut tarjolla "kaikkia niitä laitteita, jotka toimivat kyseisessä tekniikassa". Siellä oli tasan kaksi ADSL/VDSL-modeemia, toinen vuokrattavaksi, toinen ostettavaksi. Toki modeemia voi käyttää reittimenä, mutta xDSL-modeemin tarjoaminen valokuitu/ethernet-asiakkaalle ei ole asiallista. Yhtään reititintä siellä ei ollut tarjolla -- ellei sitten sen "muut nopeudet" -linkin takana joka minulta jäi huomaamatta.
Tarkoititko siis, että laajakaistan tilauksen yhteydessä sinulle tarjottiin näitä vaihtoehtoja, jotka on tässä kuvassa?
Tuossa esimerkiksi tuo Telia Smart-modeemi toimii niin ADSL-/VDSL2- kuin myös ethernet-tekniikassa, se siis sisältää ethernet-reitittimen sekä ADSL- ja VDSL2-modeemin. Myös tuo kertamaksulla tilattava Zyxelin modeemi toimii noissa kaikissa kolmessa tekniikassa. Tästä pääset vielä katsomaan Smart-modeemin tiedot ja tässä tuon Zyxelin tiedot.
@HannaMarikaL@ kirjoitti:
@tellunkana@ kirjoitti:
@HannaMarikaL@ kirjoitti:
Laajakaistan tilauksen yhteydessä tarjotaan kaikkia niitä nettilaitteita, jotka toimivat kyseisessä tekniikassa. Niistä asiakas voi sitten valita itselleen sopivan.
Koska liittymä on jo avattu, en enää pysty tarkistamaan lomaketta sellaisena kuin se näkyi ennen avaamista, mutta siellä ei todellakaan ollut tarjolla "kaikkia niitä laitteita, jotka toimivat kyseisessä tekniikassa". Siellä oli tasan kaksi ADSL/VDSL-modeemia, toinen vuokrattavaksi, toinen ostettavaksi. Toki modeemia voi käyttää reittimenä, mutta xDSL-modeemin tarjoaminen valokuitu/ethernet-asiakkaalle ei ole asiallista. Yhtään reititintä siellä ei ollut tarjolla -- ellei sitten sen "muut nopeudet" -linkin takana joka minulta jäi huomaamatta.
Tarkoititko siis, että laajakaistan tilauksen yhteydessä sinulle tarjottiin näitä vaihtoehtoja, jotka on tässä kuvassa?
Tuossa esimerkiksi tuo Telia Smart-modeemi toimii niin ADSL-/VDSL2- kuin myös ethernet-tekniikassa, se siis sisältää ethernet-reitittimen sekä ADSL- ja VDSL2-modeemin. Myös tuo kertamaksulla tilattava Zyxelin modeemi toimii noissa kaikissa kolmessa tekniikassa. Tästä pääset vielä katsomaan Smart-modeemin tiedot ja tässä tuon Zyxelin tiedot.
Nyt oikeasti. Jokainen vähänkin asioihin perehtynyt henkilö heti ensimmäisenä muuttaa nämä modeemit siltaavaan tilaan ja kytkee niiden perään oikean reitittimen. Ja te myytte niitä reitittiminä? Ei siinä mitään, mutta mielestäni pitkässä juoksussa olisi fiksumpaa joko myydä asiakkaille oikeita toimivia laitteita tai olla tarjoamatta mitään. Kyllä tyytyväinen asiakas tuo enemmän rahaa, uskokaa pois.
@Jimla@ kirjoitti:
Nyt oikeasti. Jokainen vähänkin asioihin perehtynyt henkilö heti ensimmäisenä muuttaa nämä modeemit siltaavaan tilaan ja kytkee niiden perään oikean reitittimen. Ja te myytte niitä reitittiminä? Ei siinä mitään, mutta mielestäni pitkässä juoksussa olisi fiksumpaa joko myydä asiakkaille oikeita toimivia laitteita tai olla tarjoamatta mitään. Kyllä tyytyväinen asiakas tuo enemmän rahaa, uskokaa pois.
Kiitos. Juuri näin.
Palataan siis alkuperäiseen kysymyslistaani: Onko kyse vain siitä että modeemeja on tilattu kaukomailta liikaa ja niitä sitten tarjotaan reitittimen sijaan? Vai kuvitteleeko Telia että asian esittäminen tarpeettoman monimutkaisena on asiakkalle jotenkin yksinkertaisempaa? Vai onko henkilöstön koulutus puutteellista? Vai mikä juttu tää oikein on?
@Jimla@ kirjoitti:
@HannaMarikaL@ kirjoitti:
@tellunkana@ kirjoitti:
@HannaMarikaL@ kirjoitti:
Laajakaistan tilauksen yhteydessä tarjotaan kaikkia niitä nettilaitteita, jotka toimivat kyseisessä tekniikassa. Niistä asiakas voi sitten valita itselleen sopivan.
Koska liittymä on jo avattu, en enää pysty tarkistamaan lomaketta sellaisena kuin se näkyi ennen avaamista, mutta siellä ei todellakaan ollut tarjolla "kaikkia niitä laitteita, jotka toimivat kyseisessä tekniikassa". Siellä oli tasan kaksi ADSL/VDSL-modeemia, toinen vuokrattavaksi, toinen ostettavaksi. Toki modeemia voi käyttää reittimenä, mutta xDSL-modeemin tarjoaminen valokuitu/ethernet-asiakkaalle ei ole asiallista. Yhtään reititintä siellä ei ollut tarjolla -- ellei sitten sen "muut nopeudet" -linkin takana joka minulta jäi huomaamatta.
Tarkoititko siis, että laajakaistan tilauksen yhteydessä sinulle tarjottiin näitä vaihtoehtoja, jotka on tässä kuvassa?
Tuossa esimerkiksi tuo Telia Smart-modeemi toimii niin ADSL-/VDSL2- kuin myös ethernet-tekniikassa, se siis sisältää ethernet-reitittimen sekä ADSL- ja VDSL2-modeemin. Myös tuo kertamaksulla tilattava Zyxelin modeemi toimii noissa kaikissa kolmessa tekniikassa. Tästä pääset vielä katsomaan Smart-modeemin tiedot ja tässä tuon Zyxelin tiedot.
Nyt oikeasti. Jokainen vähänkin asioihin perehtynyt henkilö heti ensimmäisenä muuttaa nämä modeemit siltaavaan tilaan ja kytkee niiden perään oikean reitittimen. Ja te myytte niitä reitittiminä? Ei siinä mitään, mutta mielestäni pitkässä juoksussa olisi fiksumpaa joko myydä asiakkaille oikeita toimivia laitteita tai olla tarjoamatta mitään. Kyllä tyytyväinen asiakas tuo enemmän rahaa, uskokaa pois.
Toimitamme yhteyden mukana vain yhteydelle sopiivia laitteita, nämä kyseisest modeemit/reitittimet (sanon laitetta modeemiksi, mutta se sisältää myös reitittimen ominaisuuden) ovat toimivia laitteita ja jakavat yhteyden myös langattomasti. Langattoman yhteyden tarjoavan modeemin tarjoaminen yhteyden mukana on monelle asiakkaalle positiivinen vaihtoehto, emme kuitenkaan pakota laittetta tilaamaan.
Mainitsemasi perehtynyt henkilö ja oikean reitittimen kytkeminen sillatun portin perään on varmasti niitä tapauksia, jotka haluavat käyttää tehokkaampia reitittimiä joissa on myös eri ominaisuuksia lisää. Toimittamamme laitteet on kuitenkin peruskäyttäjälle sopivia ja toimivia laitteita, joille tarjoamme myös käyttöohjeet. Modeemin nimi voi tosiaan olla harhaanjohtavaa joissain tapauksissa, mutta sivuillamme on chat -palvelu 24/7, jossa mielellään autamme tarkistamaan, onko modeemin uusiminen / hankkiminen tarpeen uuden yhteyden kanssa.
@tellunkana@ kirjoitti:
@Jimla@ kirjoitti:
Nyt oikeasti. Jokainen vähänkin asioihin perehtynyt henkilö heti ensimmäisenä muuttaa nämä modeemit siltaavaan tilaan ja kytkee niiden perään oikean reitittimen. Ja te myytte niitä reitittiminä? Ei siinä mitään, mutta mielestäni pitkässä juoksussa olisi fiksumpaa joko myydä asiakkaille oikeita toimivia laitteita tai olla tarjoamatta mitään. Kyllä tyytyväinen asiakas tuo enemmän rahaa, uskokaa pois.
Kiitos. Juuri näin.
Palataan siis alkuperäiseen kysymyslistaani: Onko kyse vain siitä että modeemeja on tilattu kaukomailta liikaa ja niitä sitten tarjotaan reitittimen sijaan? Vai kuvitteleeko Telia että asian esittäminen tarpeettoman monimutkaisena on asiakkalle jotenkin yksinkertaisempaa? Vai onko henkilöstön koulutus puutteellista? Vai mikä juttu tää oikein on?
Vastasinkin laajemmin jo yläpuolelle @Jimla :n viestiin, mutta kyse on siitä, että haluamme tarjota asiakkaillemme helppoa tapaa hankkia yhteydelle sopivan ja toimivan modeemin, joka sisältää myös reitittimen ominaisuuden. Laitteita kutsutaan modeemeiksi, koska ne kykenevät toimimaan myös ADSL/VDSL -kohteissa, joissa modeemin ominaisuutta tarvitaan. Ne sisältävät kuitenkin myös tarvittavan reitittimen ominaisuuden.
@HenriLie@ kirjoitti:
Toimitamme yhteyden mukana vain yhteydelle sopiivia laitteita, nämä kyseisest modeemit/reitittimet (sanon laitetta modeemiksi, mutta se sisältää myös reitittimen ominaisuuden) ovat toimivia laitteita ja jakavat yhteyden myös langattomasti. Langattoman yhteyden tarjoavan modeemin tarjoaminen yhteyden mukana on monelle asiakkaalle positiivinen vaihtoehto, emme kuitenkaan pakota laittetta tilaamaan.
Mainitsemasi perehtynyt henkilö ja oikean reitittimen kytkeminen sillatun portin perään on varmasti niitä tapauksia, jotka haluavat käyttää tehokkaampia reitittimiä joissa on myös eri ominaisuuksia lisää. Toimittamamme laitteet on kuitenkin peruskäyttäjälle sopivia ja toimivia laitteita, joille tarjoamme myös käyttöohjeet. Modeemin nimi voi tosiaan olla harhaanjohtavaa joissain tapauksissa, mutta sivuillamme on chat -palvelu 24/7, jossa mielellään autamme tarkistamaan, onko modeemin uusiminen / hankkiminen tarpeen uuden yhteyden kanssa.
"Modeemin nimi" ei ole tässä harhaanjohtavaa, koska Telia odellakin tarjoaa modeemia. Nimitys on oikea, laite väärä.
Toistan: se että valokuitu/ethernet-asiakkaalle tarjotaan xDSL-modeemia ei ole asiallista. Lisäksi se tapa miten modeemia tarjotaan on hyvin harhaanjohtava; asiakkaan täytyy olla erittäin hyvin perillä tekniikasta huomatakseen että oletuksena tarjotaan väärää laitetta. Tämä lähentelee huijausta, ja vastauksestasi päätellen kyse on ihan tietoisesta vedätyksestä.
Pakko todeta vähän off topic, että telialaisten vastaukset tällä yhteisössä ovat usein aika ylimielisiä ja kuulostavat enemmänkin tiedotteilta kuin kommenteilta, kuten tässäkin tapauksessa. Telia voisi ottaa mallia kilpailijan yhteisöstä ja sen tavasta kommentoida.
Nyt en ihan ymmärrä että mikä siinä on niin pahaa jos siinä laitteessa on olemassa mahdollisuus Ethernet WAN sekä Rj-11 ADSL/VDSL mahdollisuus? Peruskäyttöönhän tuollaiset on vallan käteviä jos vaikkapa muuttaa VDSL kohteesta ETH kohteeseen niin saa samalla purkilla netin käyttöön uudessakin paikassa ja vain liitin vaihtuu. Ethernet kohteeseen tuolla xDSL mahdollisuudella ei ole merkitystä kun ei se siellä ruokaa huuda vaikka sitä ei käytetä 😀>
Ja yleensäkin asiasta perillä olevat ei muutenkaan operaattorin purkkeihin koske, koska ovat hallinnaltaan rampautettuja ja ainakin Telian purkeissa jopa logit piilotettu ilman järkevää syytä.
@Jimla@ kirjoitti:
Pakko todeta vähän off topic, että telialaisten vastaukset tällä yhteisössä ovat usein aika ylimielisiä ja kuulostavat enemmänkin tiedotteilta kuin kommenteilta, kuten tässäkin tapauksessa. Telia voisi ottaa mallia kilpailijan yhteisöstä ja sen tavasta kommentoida.
Olen itse usein kommentoinut tätä telialaisten tapaa vastailla. Puolusteluja kuulee jos jonkinlaisia, mutta jos tänne yhteisöön tullaan suoraan valehtelemaan ja näitä höpöjä vielä jatketaan kun on ne vääriksi kerrottu, kyse ei ole mistään muusta kuin ylimielisyydestä. Tai miksei täydellisestä tietämättömyydestäkin, vaan eipä se sen parempi vaihtoehto ole. Eikä ole kyse tästä ketjusta.
Toisten operaattorien palstoilla tuntuu olevan tosiaan paljon asiakasystävällisempi asenne ja siellä käyvät oikeasti jopa päällikkö-titteleiden alla operoivat henkilöt vastailemassa. Täällä suurin jehu taitaa olla yhteisöpäällikkö tms.
Ps. Hei! Editointi toimii viesteissä mobiilissakin jo ongelmitta. Jotain edistystä 🙂>
@Poksuvau@ kirjoitti:
Nyt en ihan ymmärrä että mikä siinä on niin pahaa jos siinä laitteessa on olemassa mahdollisuus Ethernet WAN sekä Rj-11 ADSL/VDSL mahdollisuus? Peruskäyttöönhän tuollaiset on vallan käteviä jos vaikkapa muuttaa VDSL kohteesta ETH kohteeseen niin saa samalla purkilla netin käyttöön uudessakin paikassa ja vain liitin vaihtuu. Ethernet kohteeseen tuolla xDSL mahdollisuudella ei ole merkitystä kun ei se siellä ruokaa huuda vaikka sitä ei käytetä 😀>
Ja yleensäkin asiasta perillä olevat ei muutenkaan operaattorin purkkeihin koske, koska ovat hallinnaltaan rampautettuja ja ainakin Telian purkeissa jopa logit piilotettu ilman järkevää syytä.
Tuosta olen samaa mieltä. On järkevää, että olisi vähemmän erilaisia laitteita. Silloin olisi operaattorin yksinkertaisempaa päivitellä ohjelmistoja, kun ei ole niin suurta hajontaa laitteiden osalta. Teliankin kokoinen firma kun ostaa noita laitteita varmaankin kaikkiin eri Telia-maihin, niin puhutaan tuhansista laitteista. Kannattaakin tilata silloin suuria satseja ja vaikka kaikki moduulit asennettuna. Kustannustehokasta ja järkevää. Suurimmalle osalle kun operaattorin laite on riittävä. Harjaantuneet asiakkaat ja prot käyvät kuitenkin ostamassa oman modeemin/routerin, vaikkakin sitten vaatii hieman kikkailua esim. tv-palveluiden käyttöönotto. Kaapelinetissä sitten hieman monimutkikkaampaa oman laitteen käyttöönotto, kun vaatii valtuutusta yms. eikä aina helposti lähde toimimaankaan (fritzbox-ongelmat Telialla).
@Poksuvau@ kirjoitti:
Nyt en ihan ymmärrä että mikä siinä on niin pahaa jos siinä laitteessa on olemassa mahdollisuus Ethernet WAN sekä Rj-11 ADSL/VDSL mahdollisuus? Peruskäyttöönhän tuollaiset on vallan käteviä jos vaikkapa muuttaa VDSL kohteesta ETH kohteeseen niin saa samalla purkilla netin käyttöön uudessakin paikassa ja vain liitin vaihtuu. Ethernet kohteeseen tuolla xDSL mahdollisuudella ei ole merkitystä kun ei se siellä ruokaa huuda vaikka sitä ei käytetä 😀>
Pahaa on se että asiakas, joka ei tiedä tekniikasta tarpeeksi, jää siihen uskoon että modeemi on aina tarpeellinen. Kun modeemi hajoaa ja asiakas menee hankkimaan uutta, hän ei edelleenkään ymmärrä hakea reititintä vaan ostaa taaskin modeemin. Ja uskoo edelleen että kaikki liittymät vaativat modeemin.
Tällaisen harhaanjohtavan markkinoinnin sijaan Telian tulisi levittää ilosanomaa siitä että velokuitu/ethernet -asiakkaat eivät todellakaan tarvitse mitään modeemia. Kun muunnos tehdään huoneistojakamossa, erillistä modeemia tarvita ja asiakas pääsee vähemmällä. Eivät kaikki tarvitse reititintäkään.
@tellunkana@ kirjoitti:
@Poksuvau@ kirjoitti:
Nyt en ihan ymmärrä että mikä siinä on niin pahaa jos siinä laitteessa on olemassa mahdollisuus Ethernet WAN sekä Rj-11 ADSL/VDSL mahdollisuus? Peruskäyttöönhän tuollaiset on vallan käteviä jos vaikkapa muuttaa VDSL kohteesta ETH kohteeseen niin saa samalla purkilla netin käyttöön uudessakin paikassa ja vain liitin vaihtuu. Ethernet kohteeseen tuolla xDSL mahdollisuudella ei ole merkitystä kun ei se siellä ruokaa huuda vaikka sitä ei käytetä 😀>
Pahaa on se että asiakas, joka ei tiedä tekniikasta tarpeeksi, jää siihen uskoon että modeemi on aina tarpeellinen. Kun modeemi hajoaa ja asiakas menee hankkimaan uutta, hän ei edelleenkään ymmärrä hakea reititintä vaan ostaa taaskin modeemin. Ja uskoo edelleen että kaikki liittymät vaativat modeemin.
Tällaisen harhaanjohtavan markkinoinnin sijaan Telian tulisi levittää ilosanomaa siitä että velokuitu/ethernet -asiakkaat eivät todellakaan tarvitse mitään modeemia. Kun muunnos tehdään huoneistojakamossa, erillistä modeemia tarvita ja asiakas pääsee vähemmällä. Eivät kaikki tarvitse reititintäkään.
No tuo on kyllä ehkä hieman laajemman tiedotuskampajan paikka. Nuo laitteet menee sekaisin peruskäyttäjällä lähes poikkeuksetta eikä siitä nyt voi Teliaa erikseen syyttää. Muutenkin jos lähtökohtaisesti on ostanut vaikkapa Telialta "modeemin" ja se hajoaa, peruskäyttäjä todennäköisesti soittaa aspaan, tai marssii liikkeeseen tai kodinkoneliikkeeseen jolloin näiden AIO laitteiden kohdalla ei tarvitse tietää yhteyden spekseistä muuta kuin se, että kytketäänkö se antennipistokkeeseen vai ei.
Kyllä asiakas pääsee vähemmällä kun on se yksi laite joka toimii "nettiboksina" eikä niin, että vaikkapa muuton yhteydessä käteen jää reititin jolla ei tee mitään ilman erillistä modeemia.
En ole muiden operaattoreiden keskustelupalstoja seurannut, mutta nyt päätin katsoa ihan mielenkiinnosta miten valokuitua markkinoidaan kahdden muun ison operattorin sivuilla, ja totesin että toinen niistä markkinoi modemia yhtä harhaanjohtavasti kuin Telia, mutta toinen kertoo heti kättelyssä kotijakamosta eikä harhauta ostamaan modeemia. Tosin sana modeemi on päässyt unohtumaan yhteen detaljikohtaan ohjeessa, tyyliin "Voit myös siirtää yhteyden kotijakamossa haluaamaasi huoneeseen seuraavasti:" (kuva) ... "Tällöin voit käyttää modeemia haluamasi huoneen seinäpistokkeesta ja näin saada langattoman verkon toimimaan paremmin." Tämä on pieni lapsus verrattuna kahden muun esitystapaan.
@Poksuvau@ kirjoitti:
Kyllä asiakas pääsee vähemmällä kun on se yksi laite joka toimii "nettiboksina" eikä niin, että vaikkapa muuton yhteydessä käteen jää reititin jolla ei tee mitään ilman erillistä modeemia.
Tai käteen jää DSL-modeemi kun uudessa asunnossa tarvittaisiin kaapelimodeemi. Kyllä minusta on reilumpaa kertoa miten asia oikeasti on.
@tellunkana@ kirjoitti:
@Poksuvau@ kirjoitti:
Kyllä asiakas pääsee vähemmällä kun on se yksi laite joka toimii "nettiboksina" eikä niin, että vaikkapa muuton yhteydessä käteen jää reititin jolla ei tee mitään ilman erillistä modeemia.
Tai käteen jää DSL-modeemi kun uudessa asunnossa tarvittaisiin kaapelimodeemi. Kyllä minusta on reilumpaa kertoa miten asia oikeasti on.
Eikö kaapeliyhteyksien kohdalla näin olekin, eihän sinne DSL bokseja myydä? Luulin, että ongelma oli nyt se että Ethernet kohteeseen myydään laite joka toimii myös modeemina tarvittaessa 😁>
En nyt pysy perässä tässä hommassa, joten jääköön osaltani tähän.
@Poksuvau@ kirjoitti:
Eikö kaapeliyhteyksien kohdalla näin olekin, eihän sinne DSL bokseja myydä? Luulin, että ongelma oli nyt se että Ethernet kohteeseen myydään laite joka toimii myös modeemina tarvittaessa 😁>
Tämä ajatuskulkuhan oli sinun omasi: kun valokaista-asiakkaalle myydään DSL-boksi, ja tämä asiakas muuttaa TV-kaapelikotiin, niin silloin se DSL-boksi jää käteen ihan samalla tavalla kuin reitin jää käteen.
@Poksuvau@ kirjoitti:
@tellunkana@ kirjoitti:
@Poksuvau@ kirjoitti:
Kyllä asiakas pääsee vähemmällä kun on se yksi laite joka toimii "nettiboksina" eikä niin, että vaikkapa muuton yhteydessä käteen jää reititin jolla ei tee mitään ilman erillistä modeemia.
Tai käteen jää DSL-modeemi kun uudessa asunnossa tarvittaisiin kaapelimodeemi. Kyllä minusta on reilumpaa kertoa miten asia oikeasti on.
Eikö kaapeliyhteyksien kohdalla näin olekin, eihän sinne DSL bokseja myydä? Luulin, että ongelma oli nyt se että Ethernet kohteeseen myydään laite joka toimii myös modeemina tarvittaessa 😁>
En nyt pysy perässä tässä hommassa, joten jääköön osaltani tähän.
Kuinkin operaattorin kauppa kyllä monta kertaa kysyy kaapelilaajakaistaa tilatessa, että onko sinulla kaapelimodeemi. Viimeistään kun MAC-tunnusta kysytään tilauksen yhteydessä (Elisa) pitäisi vastaan tulla ongelmia, mikäli modeemi ei ole kaapelimodeemi.
@Purnipsi@ kirjoitti:
Kuinkin operaattorin kauppa kyllä monta kertaa kysyy kaapelilaajakaistaa tilatessa, että onko sinulla kaapelimodeemi. Viimeistään kun MAC-tunnusta kysytään tilauksen yhteydessä (Elisa) pitäisi vastaan tulla ongelmia, mikäli modeemi ei ole kaapelimodeemi.
Niin, tästähän me olemme samaa mieltä. Kun asiakas on valokaapeli/ethernet-kotiin hankkinut reitittimen tai DSL-boksin ja muuttaa sitten TV-kaaapelikotiin, niin edelliseen kotiin hankittu laite "jää käteen".
(Toki sellainen asiakas, joka osaa konffata modeemin siltaavaksi, voi jatkaa reitittimen käyttämistä samoilla verkkotunnuksilla ja salasanoilla, mutta siitähän tässä ei ollut puhe vaan asiakkasta joka ei tätä osaa.)
@tellunkana@ kirjoitti:
@Purnipsi@ kirjoitti:
Kuinkin operaattorin kauppa kyllä monta kertaa kysyy kaapelilaajakaistaa tilatessa, että onko sinulla kaapelimodeemi. Viimeistään kun MAC-tunnusta kysytään tilauksen yhteydessä (Elisa) pitäisi vastaan tulla ongelmia, mikäli modeemi ei ole kaapelimodeemi.
Niin, tästähän me olemme samaa mieltä. Kun asiakas on valokaapeli/ethernet-kotiin hankkinut reitittimen tai DSL-boksin ja muuttaa sitten TV-kaaapelikotiin, niin edelliseen kotiin hankittu laite "jää käteen".
(Toki sellainen asiakas, joka osaa konffata modeemin siltaavaksi, voi jatkaa reitittimen käyttämistä samoilla verkkotunnuksilla ja salasanoilla, mutta siitähän tässä ei ollut puhe vaan asiakkasta joka ei tätä osaa.)
Näinhän se on aina ollut? Kaapelimodeemitekniikka on sen verran rajoittunutta ja käsittääkseni arvokastakin, että esim. Tele-Well on pysytellyt poissa siltä saralta. Siksi ei taida olla tuollaista trio-laitetta, joka tukisi niin kuparisen puhelinverkon, KTV-verkon kuin sitten eetterin/kuidun kautta toteutettavia yhteyksiä. Harva niin taajaan kyllä muuttaa, että noita modeemia jäisi vuoria nurkkiin pyörimään. En ole aivan varma siitä, että saako Telialla tuon palvelureitittimen vaihdettua sitten kutakin tekniikkaa tukevaan jos on sen KK-maksulla ostanut.
@Purnipsi@ kirjoitti:
@Purnipsi@ kirjoitti:
Kuinkin operaattorin kauppa kyllä monta kertaa kysyy kaapelilaajakaistaa tilatessa, että onko sinulla kaapelimodeemi. Viimeistään kun MAC-tunnusta kysytään tilauksen yhteydessä (Elisa) pitäisi vastaan tulla ongelmia, mikäli modeemi ei ole kaapelimodeemi.
Siksi ei taida olla tuollaista trio-laitetta, joka tukisi niin kuparisen puhelinverkon, KTV-verkon kuin sitten eetterin/kuidun kautta toteutettavia yhteyksiä
Ja mobiilireitittimet vielä siihen päälle. 😀>
@kustaa1967@ kirjoitti:
@Purnipsi@ kirjoitti:
@Purnipsi@ kirjoitti:
Kuinkin operaattorin kauppa kyllä monta kertaa kysyy kaapelilaajakaistaa tilatessa, että onko sinulla kaapelimodeemi. Viimeistään kun MAC-tunnusta kysytään tilauksen yhteydessä (Elisa) pitäisi vastaan tulla ongelmia, mikäli modeemi ei ole kaapelimodeemi.
Siksi ei taida olla tuollaista trio-laitetta, joka tukisi niin kuparisen puhelinverkon, KTV-verkon kuin sitten eetterin/kuidun kautta toteutettavia yhteyksiä
Ja mobiilireitittimet vielä siihen päälle. 😀>
No nimenomaan. Tuo hybridipurkki tosin ymmärtää jotain mobiilin päälle. Tosin sen mobiiliverkkopalikka ei ole enää mikään tykki, LTE Cat 6 . Minulla on kotona Huawei B818, joka on taas ehkä 4G-laitteista se paras mitä voi tällä hetkellä ostaa. Jotkin 5G purkit toki ovat vieläkin kyvykkäämpiä mutta sitten kalliita.
Hauska homma on se, että monen puhelin on kehittyneempi kuin operaattoreiden myymät mobiililaajakaistareitittimet. Jos pakko saada yhteys käyttöön, niin sitten vaikka puhelimen kautta vaikkakin ei portinsiirrot oikein Androidissa luonnistu ja pidempi käyttö voi olla akun turmio. Onpa luuria tullut käytettyä wifi-tikkunakin pöytäkoneelle, kun muutakaan ei ollut saatavilla. Moni puhelin kyllä peittoaa parin euron wifitikut laadultaan.