Kiitos vielä jokeri59:lle, kun alkoi heti auttamaan tämän asian kanssa
Olisi ihan hyvä, jos Telian kaupan sivuilla mainittaisiin, että toimiiko laitteet toisen operaattorin verkossa ym, niin ei tulisi tämmöisiä “ongelmia” jatkossa, kun en ainakaan itse osannut odottaa, että näissä olisi jotakin operaattoreiden omia säätöjä ym, kun ei laitteessa itsessään tai käyttöliittymässä mitään Teliaan viittaavaa ole mainittu.
Ole hyvä!
Voit mielestäni käyttää reititintä ihan huoletta. Niiden softapäivityksissä ei yleensä ole mitään isoa lisäarvoa, ja ne saa aina valmistajalta jos on tarvetta.
Olisi ihan hyvä, jos Telian kaupan sivuilla mainittaisiin, että toimiiko laitteet toisen operaattorin verkossa ym, niin ei tulisi tämmöisiä “ongelmia” jatkossa, kun en ainakaan itse osannut odottaa, että näissä olisi jotakin operaattoreiden omia säätöjä ym, kun ei laitteessa itsessään tai käyttöliittymässä mitään Teliaan viittaavaa ole mainittu.
Voi olla , että operaattorit eivät halua mainostaa , että heidän myymänsä laitteet toimivat myös kilpailijan verkossa.
No tosiasia kuitenkin on , että operaattorit luopuivat operaattorilukituksista jo yli viisi vuotta sitten. Siitä lähtien laitteet ovat pääsääntöisesti toimineet kaikkien verkoissa. Ainoa asia operaattorisoftalla varustetuissa laitteissa on softapäivitykset , jotka tulevat aina sieltä , mikä softa alkuperäinen on.
Tosin 5G on tuonut mutkia matkaan ,sillä operaattoreilla on 5G-verkoissaan erilaisia virityksiä , josta seuraa , että jokin laite toimii jonkun operaattorin 5G-verkossa , mutta ei toisen.
Voit mielestäni käyttää reititintä ihan huoletta. Niiden softapäivityksissä ei yleensä ole mitään isoa lisäarvoa, ja ne saa aina valmistajalta jos on tarvetta.
Operaattorisoftissa on asennuslukko , joka estää valmistajan softan asentamisen operaattorisoftan päälle. Toki jos osaamista on tarpeeksi ja kolvi pysyy kädessä , niin sen asennuslukon voi kyllä purkaa.
Voit mielestäni käyttää reititintä ihan huoletta. Niiden softapäivityksissä ei yleensä ole mitään isoa lisäarvoa, ja ne saa aina valmistajalta jos on tarvetta.
Operaattorisoftissa on asennuslukko , joka estää valmistajan softan asentamisen operaattorisoftan päälle. Toki jos osaamista on tarpeeksi ja kolvi pysyy kädessä , niin sen asennuslukon voi kyllä purkaa.
Niin varmasti sellaisissa laitteissa kuten Telia Play boksi, jonka omistus on Telialla. Joskus modeemin sai vuokrata operaattorilta, joten niissä on voinut olla joku “lukitus”, kuten korvamerkityissä puhelimissa. Silloin kannatti releet ostaa jostain elektroniikkamyymälästä
Käytössäni on kaksi Zyxelin reititintä, koska tarvitsen kunnon yhteyttä joskus yöaikaan. Telian reititinpäivitys boottaa reitittimen ja se kestää, tai vaatii että reitittimestä otetaan virta pois. Näin tämä on toiminut aina kaikkien operaattorien kanssa.
@KaPetri :
“Tämän Zyxel DX3300-T1 reitittimen kohdalla olemme halunneet, että ohjelmisto eroaa laitevalmistajan omasta softasta siten, että laitteen GUI:sta löytyy automaattinen päivitys ominaisuus ja mahdollisuus tarkistaa ohjelmistopäivitys painikkeen kautta”.
Niinpä...
Toiseen reitittimeen olen asettanut päivityseston boottauksen yhteydessä, toiseen en. Toinen on saatu Telialta, toinen jostain muualta. Telian laitteessa oleva päivitettävä softa on, ainakin koodintarkistusohjelman mukaan, täysin vastaava valmistajan sivuilta ladatun geneerisen softan kanssa.
Voit mielestäni käyttää reititintä ihan huoletta. Niiden softapäivityksissä ei yleensä ole mitään isoa lisäarvoa, ja ne saa aina valmistajalta jos on tarvetta.
Operaattorisoftissa on asennuslukko , joka estää valmistajan softan asentamisen operaattorisoftan päälle. Toki jos osaamista on tarpeeksi ja kolvi pysyy kädessä , niin sen asennuslukon voi kyllä purkaa.
Niin varmasti sellaisissa laitteissa kuten Telia Play boksi, jonka omistus on Telialla. Joskus modeemin sai vuokrata operaattorilta, joten niissä on voinut olla joku “lukitus”, kuten korvamerkityissä puhelimissa. Silloin kannatti releet ostaa jostain elektroniikkamyymälästä
Käytössäni on kaksi Zyxelin reititintä, koska tarvitsen kunnon yhteyttä joskus yöaikaan. Telian reititinpäivitys boottaa reitittimen ja se kestää, tai vaatii että reitittimestä otetaan virta pois. Näin tämä on toiminut aina kaikkien operaattorien kanssa.
@KaPetri :
“Tämän Zyxel DX3300-T1 reitittimen kohdalla olemme halunneet, että ohjelmisto eroaa laitevalmistajan omasta softasta siten, että laitteen GUI:sta löytyy automaattinen päivitys ominaisuus ja mahdollisuus tarkistaa ohjelmistopäivitys painikkeen kautta”.
Niinpä...
Toiseen reitittimeen olen asettanut päivityseston boottauksen yhteydessä, toiseen en. Toinen on saatu Telialta, toinen jostain muualta. Telian laitteessa oleva päivitettävä softa on, ainakin koodintarkistusohjelman mukaan, täysin vastaava valmistajan sivuilta ladatun geneerisen softan kanssa.
Joo poikkeuksia on , mutta pääsääntöisesti operaattorilta ostetuissa laitteissa on operaattorisofta. No ei se estä laitteita päivittymästä verkossa kuin verkossa. Siis laite hakee päivityksen sieltä , mikä softa kyseessä on. Itsellänikin on osa laitteista valmistajan softalla ja osa operaattorisoftalla.
Operaattorilukko on eri asia kuin päivityslukko. No operaattorilukittuja laitteita ei ole myyty Suomessa enää vuosiin , siis selllaisia , jotka toimivat vain tietyn operaattorin verkossa.