Skip to main content

Jepjep

 

Otsikon tuotteelle luvataan Telian tuotesivulla jopa 5 Gbit/s tiedonsiirtonopeus. 

Miten tämä saavutetaan?

5 Gbit/s on 625 MB/s ja Blackmagicin nopeustestin mukaan tämän tuotteen lukunopeus on 137 MB/s ja kirjoitusnopeus on 97 MB/s 1 Gb kuormalla liitettynä M2 Mac minin Thunderbolt-väylään. Väylän maksiminopeus on 40 Gbps, jonka luulisi riittävän...

Kotelon sisällä on melko varmasti tuiki tavallinen 2.5” mekaaninen kovalevy, jonka normaaleja siirtonopeuksia nuo testin tuloksen vastaavat, eli noin 3,5 kertaa hitaampia kuin normaali USB 2 väylä (480 MB/s). Markkinanopeus 5 Gbit/s on USB 3 väylän maksiminopeus, eikä sillä ole mitään tekemistä tämän tuotteen suorituskyvyn kanssa. 

Huvittavaa on, ettei tuotteen omassa pakkauksessa sanota halaistua sanaa sen “suorituskyvystä”. 

Miten tällaista tuotetta voidaan markkinoida 5 Gbit/s siirtonopeudella?

Lisäksi Telia myy kahta “eri” tuotetta (Canvio Basics ja Canvio Flex) jotka ovat ominaisuuksiltaan ja hinnaltaan (4TB mallit) käytännössä identtisiä. Tätä esiintyy myös muissa tuoteryhmissä, esim näytöissä (17 eri mallia 27” kokoluokassa).  

Kaupalle tuntuu myös aiheuttavan hämmennystä termit “loppuunmyyty” ja “tilapäisesti loppu”. 

Ei Teliaa huvita vastata tähän?


Jepjep

 

Otsikon tuotteelle luvataan Telian tuotesivulla jopa 5 Gbit/s tiedonsiirtonopeus. 

Miten tämä saavutetaan?

5 Gbit/s on 625 MB/s ja Blackmagicin nopeustestin mukaan tämän tuotteen lukunopeus on 137 MB/s ja kirjoitusnopeus on 97 MB/s 1 Gb kuormalla liitettynä M2 Mac minin Thunderbolt-väylään. Väylän maksiminopeus on 40 Gbps, jonka luulisi riittävän...

Kotelon sisällä on melko varmasti tuiki tavallinen 2.5” mekaaninen kovalevy, jonka normaaleja siirtonopeuksia nuo testin tuloksen vastaavat, eli noin 3,5 kertaa hitaampia kuin normaali USB 2 väylä (480 MB/s). Markkinanopeus 5 Gbit/s on USB 3 väylän maksiminopeus, eikä sillä ole mitään tekemistä tämän tuotteen suorituskyvyn kanssa. 

Huvittavaa on, ettei tuotteen omassa pakkauksessa sanota halaistua sanaa sen “suorituskyvystä”. 

Miten tällaista tuotetta voidaan markkinoida 5 Gbit/s siirtonopeudella?

Lisäksi Telia myy kahta “eri” tuotetta (Canvio Basics ja Canvio Flex) jotka ovat ominaisuuksiltaan ja hinnaltaan (4TB mallit) käytännössä identtisiä. Tätä esiintyy myös muissa tuoteryhmissä, esim näytöissä (17 eri mallia 27” kokoluokassa).  

Kaupalle tuntuu myös aiheuttavan hämmennystä termit “loppuunmyyty” ja “tilapäisesti loppu”. 

Kiitos keskustelun avauksesta! Tämä on selvityksessä laitehankinnoista vastaavalla taholla ja palaamme asiaan kun saamme tarkempia tietoa kysymyksiisi. 


Hyvä!

 

Olisi kannattanut mainita tuosta selvityksestä oma-aloitteisesti. 

 

Ohessa linkki chip.de sivuston testiin, jossa on testattu Toshiba Canvio Basics 2TB malli. Jos ette minua usko, niin tuo sivusto sai nopeustestissä tulokseksi 150 MB/s, joka mainostettuina Gigabitteinä sekunnissa on 0.146484 Gigabittiä. 

 

Aika kaukana 5 Gigabitistä, eikö totta?


Hyvä!

Olisi kannattanut mainita tuosta selvityksestä oma-aloitteisesti. 

Ohessa linkki chip.de sivuston testiin, jossa on testattu Toshiba Canvio Basics 2TB malli. Jos ette minua usko, niin tuo sivusto sai nopeustestissä tulokseksi 150 MB/s, joka mainostettuina Gigabitteinä sekunnissa on 0.146484 Gigabittiä. 

Aika kaukana 5 Gigabitistä, eikö totta?

Nyt en osaa aivan tarkkaan sanoa mitä tähän viestiiisi vastaamisen kanssa on käynyt, väliaikatieto oli jäänyt kirjoittamatta jostain syystä. Pahoittelut siitä! Siinä olet oikeassa, että se olisi pitänyt käydä tänne ilmoittamassa jo aiemmin.
Laitepuolelta kuitattiin, että kysymykseesi palaisivat viimeistään maanantaina. 👍


Nyt saimme tähän lisätietoja. Kyseessä on tosiaan valmistajan ilmoittama väylän teoreettinen maksiminopeus. Valmistaja ei ilmoita varsinaista tiedonsiirtonopeutta, sillä se vaihtelee aina järjestelmästä ja olosuhteista riippuen.

Canvio Basic ja Flex eroavat toisistaan värin lisäksi mm. USB-liitännän osalta, toisessa on USB-C ja toisessa USB-A -liitäntä.


Johan on paksua mainostekstiä!
 

Autovertaus: saksan moottoriteillä VOI ajaa 500km/h (väylän nopeus), mutta kun ollaan liikkeellä Rotinoffilla (Toshiba Canvio) jonka maksiminopeus on 35km/h, niin voidaanko Rotinoffia myydä 500km/h huippunopeudella?
 

Nopeus ei noin vain vaihtele, jos tiedetään osien suorituskyky. Tässä tapauksessa ei missään olosuhteissa tai järjestelmissä saavuteta edes osaa tuosta väitetystä nopeudesta. 
 

Kotelon sisällä on tavallinen 2,5” perinteinen kovalevy, jonka käytännön maksiminopeus on noin  200 MB/s. Vaikka sen laittaisi mihin tahansa superkoteloon ja liittäisi kvanttitietokoneeseen, niin väitetty nopeus jää markkinmiehen valheeksi. 

 

Tämä on suoraa valehtelua myytävän tuotteen suorituskyvystä. Jos ei ole, niin todistakaa, että laitteella voidaan saavuttaa tuo mainostettu 5Gb/s nopeus. Edes puolet olisi hyvä. Tätä väitettä tukee myös aiemmin mainitsemani tosiasia, ettei tuotteen pakkauksessa mainittu sanaakaan sen suorituskyvystä. 
 

Tuotteen testattu nopeus on 0.146484 Gigabittiä sekunnissa joka on aika paljon hitaampi kuin 5 Gigabittiä sekunnissa, eikö totta?

Molemmissa myymissänne Toshiban kovalevyissä on tismalleen sama liitin, USB micro-B, tuotteiden käytännön ero on ainoastaan se, että Flexin mukana tulee yksi ylimääräinen kaapeli jonka toisessa päässä on USB-C tyypin liitin.


Jokaisen laitteen kohdalla tosiaan saamme tiedot aina suoraan valmistajalta. Koska meillä ei ole mahdollisuutta testata tekniikoita samanlaisissa laboratorio-oloissa, päätimme poistaa verkkokaupasta laitteiden osalta tämän kyseisen tiedon. Tuotetiedot päivittyvät viiveellä, mutta pyrimme päivittämään tuotekortit mahdollisimman pian. 


Vai laboratorio-oloissa. 
 

Ja suora kopio Canvio Flexin tuotetiedoista :
 

Suorituskyky

Tiedonsiirron enimmäisnopeus

5 Gbit/s

Tiedonsiirtonopeuden yksityiskohdat

USB 3.0: 5 Gbit/s

 

Mitenkä noita mainostettuja nopeuksia voi tämän tuotteen kohdalla hyödyntää?


Ei Teliaa huvita vastata tähän?

Verkkokaupan ylläpidolle on laitettu viestiä virheellisen tiedon poistamisesta. Perinteinen kovalevy ei missään tilanteessa pääse nyt virheellisesti ilmoitettuun tiedonsiirtonopeuteen. Selvitämme myös mistä tuotekortille tieto on päätynyt ja varmistamme ettei sama virhe toistu uudelleen. 


Hyvä!
 

Tieto tulee Toshiban markkinoinnin materiaaleista, he käyttävät kyseisten tuotteiden mainonnassa yleisesti tuota nopeutta. Mielenkiintoinen päätös heidän osaltaan irrottaa kokonaisesta tuotteesta yksi osa ja käyttää sen mahdollista suorituskykyä koko tuotteen ominaisuutena, ikään kuin sitä voisi jotenkin erikseen hyödyntää. 
 

Telia on sitten suoraan kopioinut tiedot Toshiban materiaaleista. 
 

Vaan vaadittiinpa monta viestiä, ennen kuin asiakkaan kommenttia uskottiin. 
 

Ja Telian selitykset ovat olleet hupaisia!

 

Voisi noihin ensimmäisen viestini muihinkin huomioihin antaa järkevän vastauksen?

 

"Lisäksi Telia myy kahta “eri” tuotetta (Canvio Basics ja Canvio Flex) jotka ovat ominaisuuksiltaan ja hinnaltaan (4TB mallit) käytännössä identtisiä. Tätä esiintyy myös muissa tuoteryhmissä, esim näytöissä (17 eri mallia 27” kokoluokassa).  

Kaupalle tuntuu myös aiheuttavan hämmennystä termit “loppuunmyyty” ja “tilapäisesti loppu”. "
 

 Vai?


Hyvä!

Tieto tulee Toshiban markkinoinnin materiaaleista, he käyttävät kyseisten tuotteiden mainonnassa yleisesti tuota nopeutta. Mielenkiintoinen päätös heidän osaltaan irrottaa kokonaisesta tuotteesta yksi osa ja käyttää sen mahdollista suorituskykyä koko tuotteen ominaisuutena, ikään kuin sitä voisi jotenkin erikseen hyödyntää. 

Telia on sitten suoraan kopioinut tiedot Toshiban materiaaleista. 

Vaan vaadittiinpa monta viestiä, ennen kuin asiakkaan kommenttia uskottiin. 

En ole kyseisten kovalevyjen materiaaliin henkilökohtaisesti tutustunut, mutta mikäli valmistaja näin lupaa niin henkilökohtaisesti koen ettei markkinoinnissa silloin liikuta edes harmaalla alueella, vaan väite saavutettavasta maksiminopeudesta on yksinkertaisesti valheellinen. Ainakin näiden tuotteiden kohdalla. 

Pahoitteluni luonnollisesti, että yksinkertaisen virheen ilmoittaminen vaati tässä tilanteessa useamman viestin. Onneksi vanha sanonta tässäkin pitää paikkaansa “Mielummin myöhään kuin ei milloinkaan”. Nyt vain odotamme, että verkkokauppamme ylläpito korjaa näiden kahden (Flex ja basics) tuotekortit. 

 

Lisäksi Telia myy kahta “eri” tuotetta (Canvio Basics ja Canvio Flex) jotka ovat ominaisuuksiltaan ja hinnaltaan (4TB mallit) käytännössä identtisiä. Tätä esiintyy myös muissa tuoteryhmissä, esim näytöissä (17 eri mallia 27” kokoluokassa).  

 

Tekniikassa on useilla valmistajilla eri hintapisteillä lähes vastaavia tuotteita myynnissä. Lisäksi tietyissä tuotteissa tulee pieniä päivityksiä valmistusvuoden vaihtuessa. Näemmä verkkokaupan vastaavat ovat ottaneet meille jälleenmyyntiin Toshibalta kaksi melkein identtistä tuoteta. 

Myös Acer Nitro tuotteita näyttää olevan myynnissä useaa eri mallia. Pieniä eroja mallien kohdalla on näytön virkistystaajuudessa jne. Se onko järkevää pitää näin monta eri mallia samanaikaisesti tarjolla / varastossa on taas toinen juttu. 

 

Kaupalle tuntuu myös aiheuttavan hämmennystä termit “loppuunmyyty” ja “tilapäisesti loppu”. "

Loppuunmyyty meillä tarkoittaa että, tuote on loppunut varastolta ja sitä ei ole tulossa lisää tämän hetken tietomme perusteella. Tilapäisesti loppu tarkoittaa, että tuote on loppunut varastolta, mutta tarkoituksemme on saada lisää tuotteita maahantuojalta/valmistajalta. Aina tuotetta ei kuitenkaan saada lisää vaikka rahaa tarjoaisimme.

Oletko törmännyt tilanteeseen missä verkkokaupan saatavuustieto olisi ollut virheellinen näiden termien osalta?

 


“Toshiba Canvio Basics -ulkoinen kovalevy

 

Canvio Basics:n plug and play -tooiminnon ansiosta se on yksi helpoimmista tavoista lisätä tallennustilaa tietokoneellesi. Kovalevy on valmis käytettäväksi tietokoneen kanssa, eikä ohjelmistoasennuksia tarvita. Siirrä tiedostot nopeasti SuperSpeed USB 3.0 -liitännän avulla.”

 

Taas vauhti kasvaa…

 

Saatavuuden osalta, jos tuote on loppu, niin miksi se roikkuu parhaimmillaan kuukausia “Loppuunmyytynä”? Jos tuote on loppuunmyyty, niin eikö sitä sitten voida vaan poistaa valikoimasta? Jos tuote tekee “comebackin”, niin eikö sitä voi vain lisätä uudestaan? Mielestäni tämä olisi kuluttajalle paljon selkeämpää, kuin jäädä odottamaan, että tuleeko vai ei?

 

Taasen Corsairin MP600 PRO LPX ei ole tilapäisesti loppu, loppuunmyyty, vaan se hävisi kokonaan.

 

Positiivista on taas, että Applen oheislaitteet ovat tehneet paluun!


“Toshiba Canvio Basics -ulkoinen kovalevy

 

Saatavuuden osalta, jos tuote on loppu, niin miksi se roikkuu parhaimmillaan kuukausia “Loppuunmyytynä”? Jos tuote on loppuunmyyty, niin eikö sitä sitten voida vaan poistaa valikoimasta? Jos tuote tekee “comebackin”, niin eikö sitä voi vain lisätä uudestaan? Mielestäni tämä olisi kuluttajalle paljon selkeämpää, kuin jäädä odottamaan, että tuleeko vai ei?

Kun tuote poistuu lopullisesti valikoimastamme, sen tila päivitetään ensin meidän taustajärjestelmään. Verkkokauppa saa sitten tästä tiedon, ja kun tuotetta ei enää ole varastossa, se poistetaan näkyvistä verkkokaupasta. Joskus voi olla sellainen tilanne, että tuote näyttää loppuunmyydyltä, vaikka tavara on yhä kuljetuksessa myymälästä keskusvarastoon verkkokaupan myyntiin.

Virheitäkin toki mahtuu tuonne tuhansien tuotteiden joukkoon, mutta kyllä loppuunmyytyjä tuotteita pyritään poistamaan sitä mukaa kun saldot ovat nollilla. Toivottavasti tämä selvensi jonkin verran prosessia!


Itse kyllä mieluummin pitäisin loppuunmyytyjenkin tuotteiden sivut toiminnassa, koska usein klikkaan joko sähköpostista tai kaupan tilaushistoriasta sinne joko itse tarkistaakseni jonkun seikan tai näyttääkseni toisille mitä olen ostanut. Osaan myös ihan itse tajuta, että jos on myyty loppuun niin silloin se on myyty loppuun, enkä jää ikuisuudeksi kyttäämään. Google käyttöön ja katsoo olisiko sitten jossain toisessa kaupassa vielä jäljellä. 


Itse kyllä mieluummin pitäisin loppuunmyytyjenkin tuotteiden sivut toiminnassa, koska usein klikkaan joko sähköpostista tai kaupan tilaushistoriasta sinne joko itse tarkistaakseni jonkun seikan tai näyttääkseni toisille mitä olen ostanut. Osaan myös ihan itse tajuta, että jos on myyty loppuun niin silloin se on myyty loppuun, enkä jää ikuisuudeksi kyttäämään. Google käyttöön ja katsoo olisiko sitten jossain toisessa kaupassa vielä jäljellä. 

Tää on hyvä pointti! Todella paljon on tullut tapauksia, että on täytynyt palata tsekkaamaan joku asia tilaushistoriasta, ja mikä onni kun tiedot ovat olleet sieltä löydettävissä. 

Google on tosiaan tässä myös etevä, sillä saat heti tiedon missä kaikkialla tuotetta myydään (ja muistaakseni jopa sen hetkinen varastotilanne näkyy usein hakutuloksissa!)


Noni. 

 

Normaali kaupassa loppuunmyyty on loppuunmyyty. Jos ostetun tuotteen tiedot kiinnostaa, niin netistä yllättäen löytyy vanhojenkin tuotteiden tietoja. Oston ajankohta ja muu sellainen löytyy kuitista.

 

Jos loppuunmyytyjen tuotteiden roikottaminen sivuilla on niin hyödyllistä ja hauskaa, niin miksei sitten koko Telian tuotehistoria löydy sivustolta?

 

Tällaisten tietojen seuraaminen ja automatisoiminen ei liene www-ammattilaiselle kovin vaikeaa. Jos homma perustuu siihen ,että joku manuaalisesti noita saldoja ja tilanteita vahtii, niin otan osaa. 

 

Ihmettelen edelleen, että kuinka tuo aiemmin mainitsemani Corsairin levy ei ole muuttunut loppuunmyydyksi, vaan on sivulta kadonnut. Jos olisi johdonmukaisesti epäjohdonmukainen, niin ok, mutta ei.

 

Samoin keneltäkään ei ole löytynyt kommenttia tuohon 19. syyskuuta jättämääni viestiin, jossa on copy-paste Toshiban Canvio levyn nopeudesta. Aiemmin tässä ketjussa joku Telialainen jo totesi, ettei tuo mainittu nopeus ole mahdollinen. Silti sitä käytetään markkinoinnissa. 

 

Toinen asia on, että Suomessa myytävässä laitteessa DAB-radio on täysin turha. DAB lähetykset Suomessa lopetettiin vuonna 2005. Joku asiaa tuntematon nyt sitten katsoo sivujen tiedoista, että “hei, nythän mä saan kätevästi digitaalisen radion käyttööni”. Maininnan tästä ominaisuudesta voisi markkina materiaalista poistaa turhana.

 

Joku nokkela nyt sitten tähän kommentoi, että toimiihan se ulkomailla...

 

Toki markkinoinnin vaativa “copy/paste” on rankkaa ja faktojen tarkistus pääsääntöisesti unohtuu... 

 

Hintapolitiikka on Telialla pääosin kunnossa, paitsi SSD-levyjen kohdalla. Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta Telian hinnat on noin 2X muuhun maailmaan verrattuna. Tosin SSD valikoimakin on kovin rajattu. 

 

Ylläri verkkokaupassa oli, että nettioperaattori on alkanut myymään verkkotuotteita!

 

Semmoista. 


Samoin keneltäkään ei ole löytynyt kommenttia tuohon 19. syyskuuta jättämääni viestiin, jossa on copy-paste Toshiban Canvio levyn nopeudesta. Aiemmin tässä ketjussa joku Telialainen jo totesi, ettei tuo mainittu nopeus ole mahdollinen. Silti sitä käytetään markkinoinnissa. 

 

Toinen asia on, että Suomessa myytävässä laitteessa DAB-radio on täysin turha. DAB lähetykset Suomessa lopetettiin vuonna 2005. Joku asiaa tuntematon nyt sitten katsoo sivujen tiedoista, että “hei, nythän mä saan kätevästi digitaalisen radion käyttööni”. Maininnan tästä ominaisuudesta voisi markkina materiaalista poistaa turhana.

Joku nokkela nyt sitten tähän kommentoi, että toimiihan se ulkomailla...

 

 

Näihin nopeuksien ilmoittamisiin on verkkokaupassamme kiinnitetty kyllä huomiota. Tässäkään yhteydessä tiedot eivät ole vääriä, vaan kyseessä on teoreettinen maksiminopeus

Mitä tuohon DAB-virittimeen tulee, niin kyseinen ominaisuus on tuotetiedoissa kerrottu jos se ominaisuus laitteesta löytyy. Olet oikeassa siinä ettei Suomessa käytettynä tästä ole hyötyä, mutta samat laitteet ovat myynnissä muuallakin pohjoismaissa. Meillä DAB-viritin ei ole mitenkään pääominaisuutena nostettu, mutta en näe syytä miksi sitä ei voisi mainita ominaisuuksissa jos se niihin kuitenkin lukeutuu. Käyttötarpeita on yhtä monta kuin on käyttäjääkin. Jollekinhan tuo tosiaan voi olla hyödyllinen ominaisuus vaikka ulkomailla käytettynä, kuten mainitsitkin. 


Samoin keneltäkään ei ole löytynyt kommenttia tuohon 19. syyskuuta jättämääni viestiin, jossa on copy-paste Toshiban Canvio levyn nopeudesta. Aiemmin tässä ketjussa joku Telialainen jo totesi, ettei tuo mainittu nopeus ole mahdollinen. Silti sitä käytetään markkinoinnissa. 

Eikö tuo nyt ole jo kaikille ihan päivänselvää? Sitä käytettiin markkinoinnissa, koska valmistaja käyttää sitä markkinoinnissa ja Telia itse testaamisen sijaan kopsaa vaan tuotetiedot, kuten ihan joka ikinen muukin kauppa. Jos vain Telia poistaa sen, voi se asiakas joka yleensäkin kuvitteli mainosten olevan täyttä totta käydä ostamassa kilpailjalta, joka edelleen kertoo valmistajan ilmoittamat tiedot kuvitellen sen olevan parempi. 

Itse opin jo 80-luvulla, että mainosmiehen kilotavu on 1000 tavua eikä 1024 kuten kuuluisi. Mainosten tehtävä on huijata asiakasta ostamaan mielikuvilla niin ei kannattaisi sokeasti uskoa kaikkea mitä lukee. Aina kun uusi sukupolvi jotain laitetta julkistetaan sitä kehutaan maasta taivaisiin mainoksissa, mutta vasta kun saadaan riippumattomia testejä paljastuu totuus. 

“GeForce GT 1030 Täyttä tehoa ja uusinta teknologiaa NVIDIAlta! “

Tuossa esim on paljon enemmän huijaava mainoslause 3 sukupolvea vanhasta jo uutena absoluuttisen huonosta ja tehottomasta rimpulasta toisesta kaupasta. 


Itse kyllä mieluummin pitäisin loppuunmyytyjenkin tuotteiden sivut toiminnassa, koska usein klikkaan joko sähköpostista tai kaupan tilaushistoriasta sinne joko itse tarkistaakseni jonkun seikan tai näyttääkseni toisille mitä olen ostanut. Osaan myös ihan itse tajuta, että jos on myyty loppuun niin silloin se on myyty loppuun, enkä jää ikuisuudeksi kyttäämään. Google käyttöön ja katsoo olisiko sitten jossain toisessa kaupassa vielä jäljellä. 

Tää on hyvä pointti! Todella paljon on tullut tapauksia, että on täytynyt palata tsekkaamaan joku asia tilaushistoriasta, ja mikä onni kun tiedot ovat olleet sieltä löydettävissä. 

Google on tosiaan tässä myös etevä, sillä saat heti tiedon missä kaikkialla tuotetta myydään (ja muistaakseni jopa sen hetkinen varastotilanne näkyy usein hakutuloksissa!)

Monet yritykset poistavat loppuunmyydyt tuotteet verkkokaupastaan, mutta vaihtoehtoisesti voi tuotteen kohdalla olla selkeämmin ilmoitettu, että “tuote poistunut valikoimasta”, kuin “loppuunmyyty”. Eli ihan hyvin voi tuotteen pitää näkyvillä, mutta saatavuuden voi myös ilmoittaa niin, ettei siitä varmasti jää kenellekään epäselvyyttä. 🙂

Syitä ostaa mieluummin jostain tietystä paikasta voi olla esimerkiksi jo olemassa oleva rahoitussopimus, vaikka tuotetta löytyisikin muualta. Jos on “pakko” ostaa luotolla, niin parempi yksi kuin useampi luotto, mistä joutuu maksamaan kuluja. 😉


Vastaa