Skip to main content

Olemme tehneet juttusarjaa, jossa esittelemme Telia Play Vuokraamon leffasuosikkeja genreittäin. Tällä kertaa ruokitaan romantiikannälkäisiä ja tutustutaan muutamaan romanttiseen elokuvaan, jotka on Vuokraamon tuoreimpia leffoja ja saaneet IMDb:ssä mainiot arvostelut. Katsotaanpa mitä elokuvia listaukseen nappasin! 😉

 

Sisällysluettelo:

 

Kaunis aamu

 

Genre: Draama

Julkaisuvuosi: 2022

Ikäraja: 15+

Kesto: 1 t 52 min

IMDb: 7.0

 

Mia Hansen-Løve kuljettaa katsojat hienovaraisesti läpi inhimillisten tunteiden ja arjen kohtaamisten elokuvassa Kaunis aamu. Elokuva kietoutuu hauraiden hetkien ympärille, näyttäen elämän monimuotoisuuden ja sen kauneuden juuri arjen pienissä, välittävissä hetkissä.

Tarina keskittyy Sandraan (Léa Seydoux), leskeksi jääneeseen äitiin, joka huolehtii samanaikaisesti muistisairaasta isästään ja 8-vuotiaasta tyttärestään. Tässä tasapainoilussa erilaisten vastuiden ja omien toiveiden välillä Sandra kohtaa vanhan ystävänsä Clémentin (Melvil Poupaud), joka tuo elämään odottamattoman valonpilkahduksen.

Hansen-Løve vangitsee katsojan tarkkanäköisellä tavallaan nähdä arkisia hetkiä ja tehdä niistä merkityksellisiä. Elokuva ei kaipaa suurta draamaa vaan löytää voimansa arkisten tilanteiden inhimillisyydestä. Se käsittelee lempeästi ja realistisesti sairauden, huolenpidon ja ihmissuhteiden monimutkaista verkostoa, tarjoten näköalan todellisuuteen herkän näyttelijäntyön kautta.

Vaikka elokuva välittää vahvasti sairastavan läheisen hoivaamisen raskautta, se koskettaa myös aikuisten välisen suhteen muotoutumisen tärkeyttä. Hansen-Løve kunnioittaa katsojaa kertomalla tarinansa hillitysti, välittäen samalla voimakkaan viestin elämän kauneudesta ja sen monista ulottuvuuksista.

Kaunis aamu kuvastaa elämän jatkuvaa liikettä ja sen kauneuden löytämistä jopa menetyksen keskellä. Elokuva on herkkä, syvä ja koskettava kertomus, joka juhlistaa arjen kauneutta ja pienten hetkien merkitystä.

 

 

Ei karhuja

 

Genre: Draama

Julkaisuvuosi: 2022

Ikäraja: K7+

Kesto: 1 t 46 min

IMDb: 7.3

 

Elokuva Ei karhuja tarjoaa koskettavan ja ajatuksia herättävän näkymän Iranin nykytilanteeseen taiteen ja todellisuuden yhteen kietoutuvan draaman kautta. Tämä dokumentaarinen draama kuvaa tunnetun ohjaaja Jafar Panahin kohtaamia haasteita Iranin autoritaarisen hallinnon vainoissa.

Ei karhuja on jo viides elokuva, jonka Panahi on tehnyt salaa Iranin viranomaisilta sen jälkeen, kun hänelle langetettiin 20 vuoden elokuvantekokielto vuonna 2011. Elokuva liikkuu taitavasti fiktion ja dokumentin välillä, kuvaten ohjaajan omaa elämää ja ympäröivän maailman monimutkaisia piirteitä.

Elokuvassa seurataan Panahin ohjaustyötä kaukaisessa Turkin rajan läheisessä kylässä, jossa hän etäohjaa dokumentaarista draamaa iranilaisesta pariskunnasta, joka yrittää paeta maasta hankkimalla väärennettyjä passeja. Samalla hän tallentaa kylän asukkaiden arkea ja tapahtumia, mikä kuitenkin asettaa hänet vaaraan autoritaarisen järjestelmän valvovan silmän alla.

Elokuvan nimi kuvastaa Iranin tilannetta, jossa jokainen kantaa salaisuuksia ja pelkää valvontaa. Tarinaa kuljettaa myös Panahin oma kohtalo, sillä elokuvan valmistumisen jälkeen hänet vangittiin ja tuomittiin vankeuteen.

Jafar Panahi on tunnettu Iranin merkittävimpänä ohjaajana, jonka töissä heijastuu vahva yhteiskuntakritiikki. Hänen elokuvansa ovat valottaneet Iranin arkea, nostaneet esiin yhteiskunnallisia ongelmia ja käsitelleet pakoa sekä nuorten tulevaisuuden näkymiä maassa.

Ei karhuja tarjoaa näkökulman nuorten ja koulutettujen maastapakoon Iranista. Panahi esittää teemaa raadollisesti, tuoden esiin sekä pakoon motivoivat syyt että sen tosiasian, ettei pakoon lähteminen ratkaise ongelmia maassa, jossa tarvitaan sisäistä muutosta.

Panahi on elokuvassaan mestarillisesti kuvannut arjen yksityiskohtia ja osoittanut tavallisten ihmisten samankaltaisuuden, vaikka erilaiset elinympäristöt voivat luoda erilaisia tapoja ja perinteitä. Elokuva pureutuu autoritaarisen järjestelmän tuomiin rajoituksiin ja uhkiin yhteiskunnalliselle keskustelulle.

Jafar Panahin rohkea taistelu taiteen ja totuuden puolesta heijastuu voimakkaasti Ei karhuja -elokuvassa, joka antaa harvinaisen syvällisen ja moniulotteisen näkökulman Iranin nykytilanteeseen.

 

 

Pariisi, 13. kaupunginosa

 

Genre: Komedia

Julkaisuvuosi: 2021

Ikäraja: K11+

Kesto: 1 t 45 min

IMDb: 7.0

 

Elokuvassa Pariisi 13. kaupunginosa Jacques Audiard tarjoaa katsojilleen vahvan näkemyksen modernista suurkaupungista, jossa nuoret aikuiset etsivät rakkautta ja merkitystä betoniviidakon keskellä.

Pariisin Chinatownin kupeessa Les Olympiadesin asuinalueella elokuvan päähenkilöt Émilie (Lucie Zhang), Camille (Makita Samba) ja Nora (Noémie Merlant) kohtaavat sattuman kautta. Hongkongilaistaustainen Émilie ja yliopistolla työskentelevä Camille muodostavat intohimoisen suhteen, kun taas lakia opiskeleva Nora kohtaa vaikeuksia ja päätyy työskentelemään Camillen kanssa, samalla tutustuen camgirl Amber Sweetiin (Jehnny Beth).

Elokuvan tarina kietoutuu nuorten elämänhaluun, rakkauden kaipuuseen ja yksinäisyyden tunteeseen suurkaupungin monikulttuurisessa ympäristössä. Se seuraa heidän kamppailuaan oman paikkansa löytämisessä ja merkityksellisten suhteiden rakentamisessa. Adrian Tominen sarjakuvan visuaaliseen ilmeeseen nojaava elokuva esittää Pariisin betoniviidakon ja valojen luoman labyrintin, joka heijastelee nuorten kohtaamia haasteita.

Elokuvan vahvuus piilee sen visuaalisessa toteutuksessa, Ranskan uudenaallon vaikutteisissa leikkauksissa ja musiikin roolissa tunnelman luomisessa. Vaikuttavat kuvat ja musiikki tuovat esiin nuorten hetkien tunteen pidemmän ajanjakson sisällä, samalla kun jaettu ruutu ja tekstiviestit heijastavat nykyaikaista kommunikaatiota.

Vaikka elokuvan juoni jääkin hajanaiseksi ja tarinat eivät aina kohtaa saumattomasti, se vangitsee katsojan estetiikallaan ja näyttelijöiden suorituksilla. Jacques Audiardin kyky tulkita nuorten kokemuksia saattaa jäädä juonenkuljetuksen tasolla vajaaksi, mutta elokuva välittää silti vaikuttavasti nuorten työläis- ja opiskelijaelämän paineet, unelmat ja suhteet.

Pariisi 13. kaupunginosa on laadukasta draamaa, joka kuvaa nuorten elämän monimutkaisuutta modernissa suurkaupungissa. Vaikka se saattaa kärsiä joistain puutteistaan, se tarjoaa vahvan näkemyksen nuorten kohtaamista haasteista ja unelmista suurkaupungin sykkeessä.
 

 

Supernova

 

Genre: Draama

Julkaisuvuosi: 2021

Ikäraja: K7+

Kesto: 1 t 34 min

IMDb: 6.9

 

Supernova avaa syvän ja herkän tarinan kahdesta ihmisestä, Samista (Colin Firth) ja Tuskerista (Stanley Tucci), joiden elämä ja rakkaus kohtaavat sairauden ja lopun läheisyyden varjossa. Matkallaan halki Englannin ja Skotlannin rajaseudulle heijastuvat heidän välilleen rakentuneet vuodet yhteistä elämää.

Elokuvan voima piilee sen herkässä lähestymistavassa. Samin ja Tuskerin suhde kuvataan herkullisen monitahoisesti ilman tarpeetonta selittelyä, mikä antaa katsojalle tilan omille oivalluksille ja tunteille tarinan kulkiessa eteenpäin. Keskustelut ja kohtaamiset sukulaisineen ja ystävineen eivät avaa menneisyyttä tai tulevaisuutta suoraan, vaan ne soljuvat luonnollisesti kahden ihmisen välillä.

Vaikka elokuva etenee hitaasti, sen tahti on tarkoin harkittu osana tarinan rauhallista tunnelmaa. Maisemat ja pitkät kohtaukset eivät täytä vain tilaa, vaan ne vangitsevat katsojan osaksi kahden ihmisen rinnalla elämisen arvokkaaseen hetkeen.

Supernova on myös näyttelijäsuorituksiltaan vakuuttava. Colin Firth ja Stanley Tucci tuovat Samin ja Tuskerin roolit elävästi ja syvästi esiin. Heidän rohkeutensa ja aitoutensa rooleissaan antavat elokuvalle intiimin ja henkilökohtaisen sävyn.

Vaikka elokuva kuvaa dementiaan sairastuneen ja hänen läheistensä kokemuksia myötätuntoisesti, jotkut katsojat saattavat kaivata enemmän vauhtia ja tapahtumia, jotka veisivät tarinaa eteenpäin. Tämä hitaus voi toimia vahvuutena tuoden esiin tarinan hiljaisen kauneuden, mutta se saattaa myös tuntua haalealta niille, jotka odottavat enemmän tempoa.

Supernova on herkkä ja koskettava draama, joka kunnioittavasti ja syvällisesti käsittelee rakkauden ja menetyksen teemoja. Vaikka sen rauhallinen eteneminen voi jakaa mielipiteitä, elokuvan sydän löytyy sen hienovaraisesta ja voimakkaasta näyttelijätyöstä sekä tarinan inhimillisyydestä.
 

 

Sydämen asia(t)

 

Genre: Romanssi

Julkaisuvuosi: 2020

Ikäraja: 7+

Kesto: 2 t 2 min

IMDb: 6.9

 

Ranskalainen ihmissuhdedraama Sydämen asia(t) avaa yhdeksän eri ihmisen romanttiset kuviot kesäisten iltojen verhoon kietoutuneena tarinana. Elokuva tutkii rakastumisen ja tunteiden monimuotoisuutta kahden ihmisen välisten siteiden kautta, tarjoten kiehtovan näköalan ranskalaisten ihmissuhteiden monimutkaiseen maailmaan.

Kertomus alkaa Maximen (Niels Schneider), Sandran (Jenna Thiam) ja Gaspardin (Guillaume Gouix) tarinasta. Kolmikko asuu yhdessä, ja heidän suhteensa ovat monimutkaisia: Sandra ja Gaspard ovat parisuhteessa, mutta Maxime on salainen ihastus Sandralle. Näiden kolmen välinen suhdekuvio on vain yksi osa monipuolista tarinaa, jossa risteilee erilaisia ihmissuhteita.

Elokuva avautuu takaumien kautta: kirjailija Maxime vierailee Françoisin (Vincent Macaigne) luona, joka odottaa lasta kumppaninsa Daphnén (Camélia Jordana) kanssa. Maxime ja Daphné alkavat vaihtaa tarinoita menneisyydestään ja rakkaudestaan, paljastaen syvemmät kerrokset heidän nykytilanteeseensa. 

Elokuvassa yhdistyvät historialliset miljööt tarinoiden taustalla, luoden rikkaan ja painokkaan pohjan henkilöhahmojen kokemuksille. Vaikka tarinaan kietoutuvat sattumalliset kohtaamiset ja juonen yhteenkietoutuminen voivat haastaa tarinan uskottavuutta, elokuva herättää keskusteluja rakkaudesta, suhteista ja niiden monimuotoisuudesta. Se tarjoaa avoimesti tilaa katselijalle pohtia rakkauden eri ulottuvuuksia. Käsikirjoittaja-ohjaaja Emmanuel Mouret ohjaa näyttelijöitään vahvasti ja taitavasti, luoden eläväisiä ja moniulotteisia henkilöhahmoja.

Sydämen asia(t) ei välttämättä tarjoa mitään täysin uutta, mutta se vetää katsojan mukaansa monimutkaisella suhteiden kudelmallaan. Elokuvan viesti keskittyy omien tunteiden ja halujen uhraamiseen toisten onnen vuoksi, mikä saattaa lopulta johtaa kohti onnellista lopputulosta.

Emmanuel Mouretin ohjaama elokuva tarjoaa virkistävää otetta ja innostavaa katsomista ranskalaisen uuden aallon hengessä. Elokuva syventyy henkilöhahmoihin ja heidän inhimillisiin piirteisiinsä, luoden kiehtovan kuvauksen rakkaudesta ja sen monitahoisuudesta.

 

 

Koulu maailman laidalla

 

Genre: Draama

Julkaisuvuosi: 2019

Ikäraja: S

Kesto: 1 t 50 min

IMDb: 7.4

 

Kuinka rauhoittavaa voi olla matka syrjäisimpään kouluun Himalajan vuoristossa? Bhutanilainen elokuva Koulu maailman laidalla, Oscar-ehdokas parhaana kansainvälisenä elokuvana, vie katsojan harvinaiselle matkalle, joka tarjoaa mielenrauhaa ja ainutlaatuisia maisemia.

Elokuvassa seurataan nuorta pääkaupunkilaisopettajaa, Ugyenia (Sherab Dorji), jonka viiden vuoden opettajanpesti kulminoituu viimeiseen matkaan maailman syrjäisimpään kouluun Himalajan vuoristokylässä. Matka alkaa Thimphun kaupungista ja päättyy Lunanan kylään, missä alkeelliset olot ja opettajan arvostus asettavat haasteita Ugyenin sielulle.

Elokuvan lempeä juoni, vaikka perinteinen, käsittelee modernin elämän ja perinteiden yhteensovittamista sekä oppimisen merkitystä. Bhutanin paimentolaisten parissa kuvattu elokuva tuo esille karuja olosuhteita, ja erityisesti lapsinäyttelijät loistavat rooleissaan. Maisemat ovat häikäiseviä, ja rauhallinen kuvaus antaa niille tilaa loistaa.

Vaikka tarina saattaa tuntua tutulta, se on saanut inspiraationsa todellisista tapahtumista Bhutanin kylässä ja kuvaa maan kulttuuria autenttisesti. Elokuva yhdistää modernin ja perinteisen musiikin sekä käsittelee buddhalaisuuden oppeja, mikä vahvistaa Bhutanin kulttuurin kuvausta.

Vaikka tarinaa kuljettavat opettavaiset piirteet ja joitakin kliseitä esiintyy, elokuvan kuvaama Bhutanin eristäytyneen maan tapojen ja kulttuurin kuvaus pitää kiinnostuksen yllä. Koulu maailman laidalla tarjoaa rauhoittavaa ja inspiroivaa katsottavaa upeiden Himalajan maisemien keskellä.
 

 

Yhdessä

 

Genre: Draama

Julkaisuvuosi: 2019

Ikäraja: 7+

Kesto: 1 t 39 min

IMDb: 7.2

 

Yhdessä on sydäntä särkevä draama salatusta rakkaudesta, joka saa voimansa loistavista pääosanäyttelijöistä. Elokuva seuraa seitsemänkymppisiä Ninaa (Barbara Sukowa) ja Madeleinea (Martine Chevallier), naapureita ja salaisia rakastavaisia ranskalaisessa pikkukaupungissa. Heidän suhteensa on kestänyt vuosikymmeniä, piilossa perheeltä ja yhteiskunnalta.

Vaikka Nina ja Madeleine ovat edelleen syvästi rakastuneita ja suunnittelevat yhteistä tulevaisuutta Roomassa, Madeleine kamppailee paljastaa suhteensa aikuisille lapsilleen. Tämä johtaa riitoihin kun Madeleine saa aivohalvauksen ja Nina suljetaan ulkopuolelle hänen elämästään.

Nina ei kuitenkaan luovuta. Hän yrittää epätoivoisesti pysyä lähellä Madeleinea, vaikka joutuu kohtaamaan esteitä ja vastustusta, kuten epäluuloisen kotihoitajan.

Filippo Meneghettin ensimmäinen pitkä elokuva on vahva debyytti, vaikka käsikirjoituksessa on puutteita. Elokuva kuvaa kauniisti samaa sukupuolta olevien pariskunnan suhdetta, joka alkoi vaikeana aikana Ranskassa, kun vastaavat suhteet olivat piilossa pidettäviä.

Elokuvan todellinen voima on sen upeissa pääosanäyttelijöissä. Barbara Sukowa ja Martine Chevallier välittävät suhteen lämmön ja kompleksisuuden hienosti. Léa Drucker tekee myös hienoa työtä Madeleinen aikuisena tyttärenä.

Yhdessä koskettaa katsojaa tarinallaan salatusta rakkaudesta ja sen haasteista, erityisesti kun tragedia kohtaa. Elokuvaa on kuvattu pehmein, kauniin kuvin, mutta jotkin sivutarinalinjat jäävät epäuskottaviksi. Se kuvaa kauniisti ikänaisten välisen rakkauden herkkyyttä, mikä harvoin saa yhtä herkkää käsittelyä valkokankaalla.

Ranskan Oscar-ehdokkaana elokuva kertoo kahden naisen erikoisesta elämänkumppanuudesta ja sukeltaa syvälle heidän suhteensa monimutkaisuuteen. Vaikka tarinaan olisi voinut tuoda lisää syvyyttä ja tarkennusta joistakin sivujuonteista, se on silti koskettava kuvaus vahvasta rakkaudesta ja sen kohtaamista esteistä.
 

 

Mikä on sinun suosikkisi romanttisista draamaelokuvista? 

 

Lue myös

 

Ei vielä vastauksia. Ole sinä ensimmäinen ja vastaa, kysy tai kommentoi!

Vastaa