Moikka Anonymous ja tervetuloa Telia Yhteisöön! Mukavaa kun päätit kirjoittaa tänne. Yhteisöstä löydät varmasti mielenkiintoista luettavaa ja keskusteluja, joihin osallistua!
Anonymous kirjoitti:
4g tukiasemassa johon olen yhteydessä on LTE800 taajuus ja se on vain alle 500m päässä tukiasema cellmapperissa: eNB ID 32514 (pci 412) ja lähelläni on myös toinen 4g tukiasema noin 1km päässä eNB ID 31944 (pci 155) jossa on 800+1800+2100 taajuudet (2100 ei ole lähettimessä joka on suunnattu tännepäin) nopeudet DL: 20mbps UP:0.5-10 mbps tukiaseman signaalit ovat RSRP -110 RSRQ -7 SINR 0-9 RSSI -111
Pystyisitkö tarkentamaan jollain maamerkillä, että missäpäin yhteyttä käytät? En löytänyt millään nuita tukiasemien sijainteja Cellmapperin sivuilta, ei herjannut eNB koodista mutta ei myöskään listannut tukiasemia valittavaksi, jotta näkisi ne kartalla.
Signaaliarvot viimeisen tukiaseman, 2100 MHz taajuudella, kohdalla on kyllä liian heikot toimiakseen. Muutoin signaalit vaikuttaisi olevan ok ja uploadikin kertoisi sen olevan kunnossa.
Toivoisin päivitystä tuohon tukiasemaan jossa on tuo pelkkä 800 taajuus siihen voisi lisätä 1800+2100 tai edes tuon 1800 koska siittä selvästikkin loppuu kapasiteetti kesken, Telia ei ole alueeni tukiasemiin tehnyt päivityksiä vuoden 2015 jälkeen ja tuon 6 vuoden aikana netin käyttö tukiasemassa on varmasti lisääntynyt. Käytössä on myös ollut DNA:lta b715 mokkula jolla ei ollut paljon apua koska olen yhteisverkon alueella.
Edit: tietääkö kukaan milloin Telia rakentaa tänne 5g:n tai päivittääkö 4g tukiasemia
Olet oikeassa, että tuo kuulostaa nimenomaan kapasiteetin ongelmalta, eli sitä tulisi lisätä verkkoon/tukiasemaan. Olet myös oikeassa, että kyse on Yhteisverkon alueesta. Yhteiseverkon ajankohtaista -sivuilla ei ole vielä ilmoitettu Rovaniemen alueen päivityksistä, mutta verkkoa päivitetään kokoajan 5G -verkon peitolla ja samalla myös huolehditaan 4G -verkon päivityksistä. Itse odottaisin aikaisintaan ensivuonna parannuksia Rovaniemen alueella.
(kuva poistettu)
Punaisen ympyrän alueella käytän yhteyttä.
musta ympyrä on tuo 800mhz tukiasema ja sininen ympyrä jossa on 800+1800+2100 mutta siinä on liian heikko signaali että saisin hyviä nopeuksia
aamulla seitsemän aikoihin tein speedtestin ja nopeudet olivat 70mbps mutta nyt kello 15.40 ne ovat 20 mbps ja kuuden - seitsemän aikaan ne ovat alle 10 jolloin 3g on paljon nopeampi
Anonymous kirjoitti:
(kuva poistettu)
Punaisen ympyrän alueella käytän yhteyttä.
musta ympyrä on tuo 800mhz tukiasema ja sininen ympyrä jossa on 800+1800+2100 mutta siinä on liian heikko signaali että saisin hyviä nopeuksia
aamulla seitsemän aikoihin tein speedtestin ja nopeudet olivat 70mbps mutta nyt kello 15.40 ne ovat 20 mbps ja kuuden - seitsemän aikaan ne ovat alle 10 jolloin 3g on paljon nopeampi
Ulkoisella suunta-antennilla voisi kokeilla parantaa heikkoa signaalin voimakkuutta tuohon siniseen tukiasemaan. Alueella näyttää olevan myös meidän kaapeliverkkoa tarjolla. Mikäli osoitteeseen on saatavilla tuo kaapeliverkon laajakaista sitä voisi myös harkita.
Rovaniemen alueelle verkon modernisointia tullaan todennäköisesti tekemään ensi vuoden aikana. Sen jälkeen näin suuria heittoja ei tulisi esiintyä alueen yhteyksissä, ainakaan taas vähään aikaan.
En usko että tuo antenni auttaa muutama viikko sitten olen käynyt sinisen tukiaseman lähellä tekemässä speedtestejä ja lataus nopeus oli 40-60mbps. RSRP oli 50-55 (pci 155) mutta solut 154 ja 156 nopeudet ovat 130-160 koska noista tuo 2100 löytyy ne eivät vain tänne päin ole suunnattu, puhelin näyttää että 2100 taajuutta ei käytetä kun ollaan yhdistettynä tuohon soluun 155 vaan pelkästään 800+1800 Ensi vuoden puolelle voi kyllä odottaa koska lataukset voi hoitaa yöllä kun ruuhkaa ei ole. Toivottavasti ainakin ennen kesää noita tukiasemia saadaan päivitettyä viime kesänä 4g ei toiminut ollenkaan nopeudet olivat surkeita 0.5-5mbps
Huomenna aamulla käyn taas testaamassa tuota solua 155 silloin ei pitäisi olla kovinkaan paljon käyttäjiä aktiivisena muokkaan sitten nopeudet tähän viestiin.
Anonymous kirjoitti:
En usko että tuo antenni auttaa muutama viikko sitten olen käynyt sinisen tukiaseman lähellä tekemässä speedtestejä ja lataus nopeus oli 40-60mbps. RSRP oli 50-55 (pci 155) mutta solut 154 ja 156 nopeudet ovat 130-160 koska noista tuo 2100 löytyy ne eivät vain tänne päin ole suunnattu, puhelin näyttää että 2100 taajuutta ei käytetä kun ollaan yhdistettynä tuohon soluun 155 vaan pelkästään 800+1800 Ensi vuoden puolelle voi kyllä odottaa koska lataukset voi hoitaa yöllä kun ruuhkaa ei ole. Toivottavasti ainakin ennen kesää noita tukiasemia saadaan päivitettyä viime kesänä 4g ei toiminut ollenkaan nopeudet olivat surkeita 0.5-5mbps
Huomenna aamulla käyn taas testaamassa tuota solua 155 silloin ei pitäisi olla kovinkaan paljon käyttäjiä aktiivisena muokkaan sitten nopeudet tähän viestiin.
2100MHz lähetys puuttuu tosiaan käyttöosoitteesi suuntaan. Toivotaan siis uusia taajuuksia tähän osoitteeseen seuraavan päivityksen yhteydessä!
Jos nopeudet on 0,5 - 5Mbit/s, kertoisi se jo jonkinlaisesta häiriöstä verkossa tai siitä, että laite ei yhdistä lähimmälle tukiasemalle. Näitä jos ilmenee toistuvasti, kannattaa ottaa niistä esimerkit ylös ja ilmoittaa meille. Esimerkeissä on hyvä olla ainakin : Osoite, pvm ja kellonaika, käytettävä laite, signaalin voimakkuus, käytettävä verkko ja lyhyt kuvaus häiriöstä (pätkii, hidastelee ja kauanko kestää)
@HenriLie kirjoitti:
Jos nopeudet on 0,5 - 5Mbit/s, kertoisi se jo jonkinlaisesta häiriöstä verkossa tai siitä, että laite ei yhdistä lähimmälle tukiasemalle. Näitä jos ilmenee toistuvasti, kannattaa ottaa niistä esimerkit ylös ja ilmoittaa meille. Esimerkeissä on hyvä olla ainakin : Osoite, pvm ja kellonaika, käytettävä laite, signaalin voimakkuus, käytettävä verkko ja lyhyt kuvaus häiriöstä (pätkii, hidastelee ja kauanko kestää)
No niinpä niin.
Tämä on kätevä konsti ulkoistaa vianetsintä asiakkaille. Ei maksa mitään eikä itse tarvitse tehdä mitään. 😀>
@kustaa1967 kirjoitti:
@HenriLie kirjoitti:
Jos nopeudet on 0,5 - 5Mbit/s, kertoisi se jo jonkinlaisesta häiriöstä verkossa tai siitä, että laite ei yhdistä lähimmälle tukiasemalle. Näitä jos ilmenee toistuvasti, kannattaa ottaa niistä esimerkit ylös ja ilmoittaa meille. Esimerkeissä on hyvä olla ainakin : Osoite, pvm ja kellonaika, käytettävä laite, signaalin voimakkuus, käytettävä verkko ja lyhyt kuvaus häiriöstä (pätkii, hidastelee ja kauanko kestää)
No niinpä niin.
Tämä on kätevä konsti ulkoistaa vianetsintä asiakkaille. Ei maksa mitään eikä itse tarvitse tehdä mitään. 😀>
Verkon toimintaa kyllä seurataan meilläkin eli ulkoistamisesta ei sinäänsä ole kyse. Mikäli verkossa tai tukiaseman toiminnassa ei havaita hälytyksiä, niin esimerkkien kautta voidaan tilannetta lähteä tarkemmin tutkimaan. Olisiko sinulla mielessä paremmin toimiva ratkaisu?
nopeudet olivat 0.5-5mbps luokkaa viime kesällä mutta korjaantuivat jo elokuussa. Tänään aamulla testasin taas tuota sinistä tukiasemaa noin kahdeksan aikaan nopeus oli 100mbps olin siis tukiaseman vieressä myös kello 16.00 samassa paikassa tein speedtestin nopeus oli vielä oikein hyvä 50mbps kotiin päästyäni kiipesin vielä puhelimen kanssa talon katolle ja puhelin yhdisti siniseen tukiasemaan ja sain myös noin 50mbps. Katolla: RSRP -80dbm. ikkunan vieressä myös hyvä nopeus 40mbps kyllä noilla pärjää hyvin siihen asti että verkkoa päivitetään. Välillä puhelin vaan yhdistää tuohon lähellä olevaan tukiasemaan ja nopeudet laskevat mutta yhdistää sitten takaisin tuohon vähän nopeampaan tukiasemaan.
Anonymous kirjoitti:
nopeudet olivat 0.5-5mbps luokkaa viime kesällä mutta korjaantuivat jo elokuussa. Tänään aamulla testasin taas tuota sinistä tukiasemaa noin kahdeksan aikaan nopeus oli 100mbps olin siis tukiaseman vieressä myös kello 16.00 samassa paikassa tein speedtestin nopeus oli vielä oikein hyvä 50mbps kotiin päästyäni kiipesin vielä puhelimen kanssa talon katolle ja puhelin yhdisti siniseen tukiasemaan ja sain myös noin 50mbps. Katolla: RSRP -80dbm. ikkunan vieressä myös hyvä nopeus 40mbps kyllä noilla pärjää hyvin siihen asti että verkkoa päivitetään. Välillä puhelin vaan yhdistää tuohon lähellä olevaan tukiasemaan ja nopeudet laskevat mutta yhdistää sitten takaisin tuohon vähän nopeampaan tukiasemaan.
Toivotaan ja uskotaan, että tulevat päivitykset poistavat tämän harmin osoitteen osalta.
@KaPetri kirjoitti:
@kustaa1967 kirjoitti:
@HenriLie kirjoitti:
Jos nopeudet on 0,5 - 5Mbit/s, kertoisi se jo jonkinlaisesta häiriöstä verkossa tai siitä, että laite ei yhdistä lähimmälle tukiasemalle. Näitä jos ilmenee toistuvasti, kannattaa ottaa niistä esimerkit ylös ja ilmoittaa meille. Esimerkeissä on hyvä olla ainakin : Osoite, pvm ja kellonaika, käytettävä laite, signaalin voimakkuus, käytettävä verkko ja lyhyt kuvaus häiriöstä (pätkii, hidastelee ja kauanko kestää)
No niinpä niin.
Tämä on kätevä konsti ulkoistaa vianetsintä asiakkaille. Ei maksa mitään eikä itse tarvitse tehdä mitään. 😀>
Verkon toimintaa kyllä seurataan meilläkin eli ulkoistamisesta ei sinäänsä ole kyse. Mikäli verkossa tai tukiaseman toiminnassa ei havaita hälytyksiä, niin esimerkkien kautta voidaan tilannetta lähteä tarkemmin tutkimaan. Olisiko sinulla mielessä paremmin toimiva ratkaisu?
No heh. Eipä tämä ole mikään toimivuuskysymys.
Operaattori on vastuussa verkkonsa toiminnasta ja asiakas päätelaitteistaan. Ei asiakkaalla ole minkäänlaista velvoitetta tehdä vianetsintää operaattorin vastuulle kuuluvissa asioissa. Jos joku sitä tekee ilman korvausta , niin eipä minulla sitä vastaan mitään ole.
Tätä tarkoitin ulkoistamisella , koska siinähän operaattori säästää , kun ei tarvitse lähettää vikapartiota ihan paikanpäälle asiaa tutkimaan.
@kustaa1967 kirjoitti:
@KaPetri kirjoitti:
@kustaa1967 kirjoitti:
@HenriLie kirjoitti:
Jos nopeudet on 0,5 - 5Mbit/s, kertoisi se jo jonkinlaisesta häiriöstä verkossa tai siitä, että laite ei yhdistä lähimmälle tukiasemalle. Näitä jos ilmenee toistuvasti, kannattaa ottaa niistä esimerkit ylös ja ilmoittaa meille. Esimerkeissä on hyvä olla ainakin : Osoite, pvm ja kellonaika, käytettävä laite, signaalin voimakkuus, käytettävä verkko ja lyhyt kuvaus häiriöstä (pätkii, hidastelee ja kauanko kestää)
No niinpä niin.
Tämä on kätevä konsti ulkoistaa vianetsintä asiakkaille. Ei maksa mitään eikä itse tarvitse tehdä mitään. 😀>
Verkon toimintaa kyllä seurataan meilläkin eli ulkoistamisesta ei sinäänsä ole kyse. Mikäli verkossa tai tukiaseman toiminnassa ei havaita hälytyksiä, niin esimerkkien kautta voidaan tilannetta lähteä tarkemmin tutkimaan. Olisiko sinulla mielessä paremmin toimiva ratkaisu?
No heh. Eipä tämä ole mikään toimivuuskysymys.
Operaattori on vastuussa verkkonsa toiminnasta ja asiakas päätelaitteistaan. Ei asiakkaalla ole minkäänlaista velvoitetta tehdä vianetsintää operaattorin vastuulle kuuluvissa asioissa.
Tämä on aivan totta. Operaattori on yksin vastuussa verkostaan ja sen tarjoamista palveluista. Asiakkaalla ei ole velvoitetta vianetsintään, mutta asiakkaalla on velvollisuus ilmoittaa palvelun häiriöistä palveluntarjojalle kohtuullisessa ajassa sen alkamisesta. Ilmoitus voidaan tehdä myös myöhemmin, mutta korvausvastuu toimimattomasta palvelusta alkaa vasta ilmoitus hetkestä tai häiriön alkamisen ajankohdasta mikäli ilmoitus on tehty kohtuullisessa ajassa.
Mitä asiakkaan tekemiin testeihin ja lisätietoihin tulee, niin ne eivät pakollisia, mutta niiden suorittamista suositellemme lämpimästi vianrajauksen ja korjauksen nopeuttamiseksi. On helpompi tutkia ja korjata vikaa kun sen vaikutuksesta ja esiintyvyydestä on mahdollisimman tarkka kuvaus.
Testien suorittaminen poistaa myös riskin siitä, ettei häiriö aiheudu omista laitteista tai kytkennöistä. Kiinteän verkon liittymissä turhan asentajakäynnin ja siihen liittyvän maksun vuoksi testaaminen on suositeltua.
Mobiiliverkon häiriöissä ilman kellonaikoja ja osoitetietoja tutkintaa tai korjausta voi olla mahdotonta suorittaa.
Tukiasemalle asentajaa tarvitaan harvoin. Kun asentajaa tukiasemalle tarvitaan on silloin yleensä kyseessä on vikatilanne, joka vaikuttaa useamman liittymän ja osoitteen toimintaan. Yksittäisen hidastelevan liittymän vuoksi ei asentajaa tolpalle kutsuta.
@KaPetri kirjoitti:
@KaPetri kirjoitti:
@kustaa1967 kirjoitti:
@HenriLie kirjoitti:
Jos nopeudet on 0,5 - 5Mbit/s, kertoisi se jo jonkinlaisesta häiriöstä verkossa tai siitä, että laite ei yhdistä lähimmälle tukiasemalle. Näitä jos ilmenee toistuvasti, kannattaa ottaa niistä esimerkit ylös ja ilmoittaa meille. Esimerkeissä on hyvä olla ainakin : Osoite, pvm ja kellonaika, käytettävä laite, signaalin voimakkuus, käytettävä verkko ja lyhyt kuvaus häiriöstä (pätkii, hidastelee ja kauanko kestää)
No niinpä niin.
Tämä on kätevä konsti ulkoistaa vianetsintä asiakkaille. Ei maksa mitään eikä itse tarvitse tehdä mitään. 😀>
Verkon toimintaa kyllä seurataan meilläkin eli ulkoistamisesta ei sinäänsä ole kyse. Mikäli verkossa tai tukiaseman toiminnassa ei havaita hälytyksiä, niin esimerkkien kautta voidaan tilannetta lähteä tarkemmin tutkimaan. Olisiko sinulla mielessä paremmin toimiva ratkaisu?
Mobiiliverkon häiriöissä ilman kellonaikoja ja osoitetietoja tutkintaa tai korjausta voi olla mahdotonta suorittaa.
Tukiasemalle asentajaa tarvitaan harvoin. Kun asentajaa tukiasemalle tarvitaan on silloin yleensä kyseessä on vikatilanne, joka vaikuttaa useamman liittymän ja osoitteen toimintaan. Yksittäisen hidastelevan liittymän vuoksi ei asentajaa tolpalle kutsuta.
No jopas nyt. 😀>
Kun asiakas ilmoittaa viasta , niin siitä te saatte osoitteen. Sitten vain pystytätte sinne automaattisen mittausaseman ( loggaava päätelaite) , josta saatte tiedot mahdollisista verkon pätkimisistä ja ruuhkista sen lisäksi mitä etänä saatte tietoa NMS:ltä.
Siis asiat voi selvittää myös ilman , että asiakkaat joutuvat tekemään teille ilmaista työtä verkon puolen ongelmien selvittämisessä. Toki tästä aiheutuu teille vaivaa ja kustannuksia , mutta ei se oikeuta teitä vaatimaan asiakkailta yhtään mitään.
Asiakkaan omat päätelaitteet on sitten vähän eri asia.
@kustaa1967 kirjoitti:
@KaPetri kirjoitti:
@KaPetri kirjoitti:
@kustaa1967 kirjoitti:
@HenriLie kirjoitti:
Jos nopeudet on 0,5 - 5Mbit/s, kertoisi se jo jonkinlaisesta häiriöstä verkossa tai siitä, että laite ei yhdistä lähimmälle tukiasemalle. Näitä jos ilmenee toistuvasti, kannattaa ottaa niistä esimerkit ylös ja ilmoittaa meille. Esimerkeissä on hyvä olla ainakin : Osoite, pvm ja kellonaika, käytettävä laite, signaalin voimakkuus, käytettävä verkko ja lyhyt kuvaus häiriöstä (pätkii, hidastelee ja kauanko kestää)
No niinpä niin.
Tämä on kätevä konsti ulkoistaa vianetsintä asiakkaille. Ei maksa mitään eikä itse tarvitse tehdä mitään. 😀>
Verkon toimintaa kyllä seurataan meilläkin eli ulkoistamisesta ei sinäänsä ole kyse. Mikäli verkossa tai tukiaseman toiminnassa ei havaita hälytyksiä, niin esimerkkien kautta voidaan tilannetta lähteä tarkemmin tutkimaan. Olisiko sinulla mielessä paremmin toimiva ratkaisu?
Mobiiliverkon häiriöissä ilman kellonaikoja ja osoitetietoja tutkintaa tai korjausta voi olla mahdotonta suorittaa.
Tukiasemalle asentajaa tarvitaan harvoin. Kun asentajaa tukiasemalle tarvitaan on silloin yleensä kyseessä on vikatilanne, joka vaikuttaa useamman liittymän ja osoitteen toimintaan. Yksittäisen hidastelevan liittymän vuoksi ei asentajaa tolpalle kutsuta.
No jopas nyt. 😀>
Kun asiakas ilmoittaa viasta , niin siitä te saatte osoitteen. Sitten vain pystytätte sinne automaattisen mittausaseman ( loggaava päätelaite) , josta saatte tiedot mahdollisista verkon pätkimisistä ja ruuhkista sen lisäksi mitä etänä saatte tietoa NMS:ltä.
Siis asiat voi selvittää myös ilman , että asiakkaat joutuvat tekemään teille ilmaista työtä verkon puolen ongelmien selvittämisessä. Toki tästä aiheutuu teille vaivaa ja kustannuksia , mutta ei se oikeuta teitä vaatimaan asiakkailta yhtään mitään.
Asiakkaan omat päätelaitteet on sitten vähän eri asia.
Kiitos ideasta, voidaan tämä välittää eteenpäin. Tehokkaana tapana tätä en itse kuitenkaan näe, koska tästähän koituisi paljon kuluja ja korjausajat viivästyisi, mikä taas alkuperäisein häiriön korjaamisen kannalta ei ole hyvä juttu. Tottakai kaikki uudet tavat toimia on hyvä käydä läpi, mutta nykyinen toimintatapa on toiminut hyvin tähänkin asti.
Ymmärrän, että lisätietojen kerääminen ja ilmoittaminen voi tuntua "asiakkaan tekemältä ilmaiselta työltä", mutta niiden avulla ongelmaa päästään nopeammin selvittämään. Nämä asiakkaidemme ilmoittamat häiriöt jotka ei näy verkossamme, on yleensä päätelaitteesta / heikosta kuuluvuudesta johtuvia. Häiriön syy selviää kun verrataan ilmoitettuja esimerkkejä verkon toimintaan, onko mahdollisesti muissakin yhteyksissä ollut ongelmia.
@HenriLie kirjoitti:
@kustaa1967 kirjoitti:
@KaPetri kirjoitti:
@KaPetri kirjoitti:
@kustaa1967 kirjoitti:
@HenriLie kirjoitti:
Jos nopeudet on 0,5 - 5Mbit/s, kertoisi se jo jonkinlaisesta häiriöstä verkossa tai siitä, että laite ei yhdistä lähimmälle tukiasemalle. Näitä jos ilmenee toistuvasti, kannattaa ottaa niistä esimerkit ylös ja ilmoittaa meille. Esimerkeissä on hyvä olla ainakin : Osoite, pvm ja kellonaika, käytettävä laite, signaalin voimakkuus, käytettävä verkko ja lyhyt kuvaus häiriöstä (pätkii, hidastelee ja kauanko kestää)
No niinpä niin.
Tämä on kätevä konsti ulkoistaa vianetsintä asiakkaille. Ei maksa mitään eikä itse tarvitse tehdä mitään. 😀>
Verkon toimintaa kyllä seurataan meilläkin eli ulkoistamisesta ei sinäänsä ole kyse. Mikäli verkossa tai tukiaseman toiminnassa ei havaita hälytyksiä, niin esimerkkien kautta voidaan tilannetta lähteä tarkemmin tutkimaan. Olisiko sinulla mielessä paremmin toimiva ratkaisu?
Mobiiliverkon häiriöissä ilman kellonaikoja ja osoitetietoja tutkintaa tai korjausta voi olla mahdotonta suorittaa.
Tukiasemalle asentajaa tarvitaan harvoin. Kun asentajaa tukiasemalle tarvitaan on silloin yleensä kyseessä on vikatilanne, joka vaikuttaa useamman liittymän ja osoitteen toimintaan. Yksittäisen hidastelevan liittymän vuoksi ei asentajaa tolpalle kutsuta.
No jopas nyt. 😀>
Kun asiakas ilmoittaa viasta , niin siitä te saatte osoitteen. Sitten vain pystytätte sinne automaattisen mittausaseman ( loggaava päätelaite) , josta saatte tiedot mahdollisista verkon pätkimisistä ja ruuhkista sen lisäksi mitä etänä saatte tietoa NMS:ltä.
Siis asiat voi selvittää myös ilman , että asiakkaat joutuvat tekemään teille ilmaista työtä verkon puolen ongelmien selvittämisessä. Toki tästä aiheutuu teille vaivaa ja kustannuksia , mutta ei se oikeuta teitä vaatimaan asiakkailta yhtään mitään.
Asiakkaan omat päätelaitteet on sitten vähän eri asia.
Kiitos ideasta, voidaan tämä välittää eteenpäin. Tehokkaana tapana tätä en itse kuitenkaan näe, koska tästähän koituisi paljon kuluja ja korjausajat viivästyisi, mikä taas alkuperäisein häiriön korjaamisen kannalta ei ole hyvä juttu. Tottakai kaikki uudet tavat toimia on hyvä käydä läpi, mutta nykyinen toimintatapa on toiminut hyvin tähänkin asti.
Ymmärrän, että lisätietojen kerääminen ja ilmoittaminen voi tuntua "asiakkaan tekemältä ilmaiselta työltä", mutta niiden avulla ongelmaa päästään nopeammin selvittämään. Nämä asiakkaidemme ilmoittamat häiriöt jotka ei näy verkossamme, on yleensä päätelaitteesta / heikosta kuuluvuudesta johtuvia. Häiriön syy selviää kun verrataan ilmoitettuja esimerkkejä verkon toimintaan, onko mahdollisesti muissakin yhteyksissä ollut ongelmia.
Verkon omistaja on vastuussa verkostaan ja jos sen vikojen selvittämisestä aiheutuu kustannuksia kuten itsekin edellä totesin niin ei se ole asiakkaan vika / vastuulla.
Tokihan se asiaa nopeuttaa , jos asiakas osallistuu vian selvitykseen , mutta korvaako operaattori siihen käytetyn ajan. No ei ole ainakaan tähän mennessä korvannut , joten kyseessä on ilmainen työpanos , josta hyötyy lähinnä operaattori ja mahdollisesti asiakkaan liittymä alkaa toimia tai sitten ei.
Jos asiakas itse haluaa osallistua , niin siitä vaan ja ei minulla sitä vastaan mitään ole. Tosiasiat ei kuitenkaan siitä miksikään muutu. Ilmainen työpanos on ilmainen työpanos.
Sain ongelman "korjattua" avasin puhelimen takakannen otin antenni liittimen irti ja tökkäsin tilalle ruuvimeisselin niin kyllä vaan alko toimia netti download 60mbps ja upload 1mbps puhelin yhdisti johonkin ihme tukiasemaan mitä en ollut ennen huomannut listassa näyttäisi olevan noin 1km päässä. Osaako kukaan kertoa miten tuo ruuvimeisseli voi olla parempi kuin puhelimen omat antennit🤣>
Edit AaTanja: upotettu kuvat kommenttiin
Ehkä se ottaa signaalia vastaan paremmin, mutta laadun parametri SIINR on luokaton. Näköjään sinulla on rootattu puhelin, joten sovellus Network Signal Guru toimisi siinä, se on sivistyneempi kuin tuo Cellural Pro.