Skip to main content

soneran peittoalueen kartta näyttää että olis aito 4G tässä kohteessa mutta ei vaan olekaan. laite e5776



 

Soneran kuuluvuuskartta ei vastaa mitenkään todellisuutta. Kuuluvuus ei parane värittämällä karttaa vaan rakentamalla tukiasemia!

on asiaa kysytty sonerasta ja kyllä sieltä sanotaan että toimii tällä kohtaa. huawei pakotettu 4G


Kuuluvuuskartta on laskennallinen arvio. Jos sinulla on Android puhelin niin laita siihen 4G SIM kortti ja lataa Cellmapper sovellus ja lähde maastolle skannaamaan. Ohje täälä: https://www.taisto.org/Cellmapper


aika erikoista tuo 4G kilpailia elisa ilmoittaa että ei toimi 4G mutta kuis kävikään kyllä toimii ja oikein hyvinkin vielä. ja kun taas sonera että kyllä toimii ni eipäs vaan toimi


Tiedätkö missä kohtaa on Elisan ja Soneran LTE mastot? Nämä kannattaa selvittää ennen liittymien hankkimista... Tuo on ihan normaalia että toisen operaattorin toimii paremmin kuin toisen tietyssä paikassa. 

 

Cellmapper sovellus Androidilla pystyy näppärästi selvittämään missä tukiasema sijaitsee. Voisit kertoa tarkemmin sijaintisi niin on helpompi lähteä arvioimaan toimiiko vai ei. 

 

Ohje: https://www.taisto.org/Cellmapper

 

Voit soittaa Soneran Vikapalveluun ja kysyä tukiasemien sijaintia... sen jälkeen suosittelen menemään Cellmapperin kanssa lähistölle tarkentamaan sijaintia, kun Soneran vikapalvelu ei anna yleensä kovin tarkkaa sijaintia.


Eräs asia kannattaa huomioida näitä "mastoja" etsiessä ja skannatessa, mikäli tuohon nyt monellakaan on todellisuudessa kiinnostusta tai aikaa pyöriä pitkin ja poikin.

 

Oikeasti on parempi kutsua näitä etsittäviä kohteita tukiasemapaikoiksi. Taajama-alueella useinkin nämä tukiasemat on sijoitettu jo olemassa olevien rakennusten tai kiinteistöjen yhteyteen. Siten niiden etsiminen silmämääräisesti on haastavaa, koska niistä ei ulospäin näy oikeastaan muuta kuin antennit/radioyksikkö. Nekin joskus "naamioitu" esim. maalaamalla ympäristöön sopivaksi. Taajamissa nämä asennetaan sopiviin kohteisiin esim. kiinteistöjen katoille, -seinille, savupiippuihin jne. 

 

Näillä skannausohjelmilla esim. jo moneen kertaan mainitulla cellmapperilla saa käsityksen noin suurinpiirtein missä tukiasemapaikka on. Mikäli tällä alueella on oikea masto, niin asiaan saa siitä varmistuksen ihan visuaalisestikin. Mikäli mastoa ei missään näy, niin kannattaa tutkailla ympäristön muita "korkeita kohteita".

 

Peittoaluekartat ovat todellakin suuntaa antavia ja todellinen kuuluvuus vaihtelee reuna-alueilla voimakkaasti. Lisäksi mahdolliset ympäristöolosuhteet: maasto, rakennukset jne. vaikuttavat paikallisesti nk. erinomaisen kuuluvuuden alueen sisälläkin.

Olisi tietenkin kuluttajan kannalta kiva, mikäli tukiasemapaikat olisivat merkattu kuuluvuusaluekartalle. On kuitenkin ymmärrettävää, että nämä eivät ole julkista tietoa. Siispä asiakaspalvelukin kertoo tiedusteltaessa vain suunnan ja etäisyyden tukiasemaan. Sekin usein riittää kuluttajalle paikallistamaan tukiaseman sijainnin, kun on vähän paikallistuntemusta.


@kefiiri juuri tuli hyvä pointti ettei kaikki tukiasemat ole siis mastoja... Tukiasemat on usein mm. vesitornien päällä ja kerrostalojen katolla / seinillä. 

 

Cellmapper juuri kertoo suurinpiirtein missä se on... harvoinpa tarvitsee täydellistä tietoa siitäkään. Cellmapperin helpottaa kyllä tukiasemien metsästystä jos sitä oikeasti haluaa tehdä kunnolla. 


Nykyään harvemmin vesitornin päällä, vaan kyljessä eli siinä vesitornin "seinällä".

Tämä siksi, että tukiasema kantaa liian kauas, mikäli se on vesitornin katolla. Nimittäin tämäkään ei ole hyvä asia mikäli taajamassa yksi tukiasema kantaa liian kauas. Se "terrorisoi" ympäristöä. Aiheuttaa ympäristön muille tukiasemille kohinaa (häiritsee muita, koska kaikki solut/tukiasemat ovat samalla taajuudella) ja pyrkii haalimaan itselleen herkästi päätelaitteita liian kaukaa eli muiden tukiasemien alueelta.


Edit: Muokkasin otsikkoa. T: Mia 

Hienoja näkökulmia on otettu esille verkon toimivuuden osalta. Soneran kuuluvuuskartta on suuntaa antava ja Cellmapper;n sovellus vielä enemmän. Jälkimmäisessä on tosin vain murto-osa tukiasemista.

 

Kuuluvuuteen vaikuttavat myös ikkunoiden selektiivilasit (lämpölasit). Signaalit eivät samalla tavalla pääse perille, kuin tavallisissa ikkunoissa.

 

Tukiasemien tehot ja suuntaukset ovat iso osa toimivaa yhteyttä. Suunta-antennilla pystyy auttamaan signaalin perille pääsyä paremmin. Etäisyydet tukiasemiin vaikuttavat lataus- ja lähetysnopeuksiin. Huomioon kannattaa ottaa myös, että käyttäjiä löytyy tukiaseman yhteyttä käyttäen vaihtelevasti eri vuorokauden aikoina.

 

Laitteiden pakottaminen tiettyyn verkkoon auttaa pysymään nettiyhteydessä eikä pomppimista verkosta toiseen tapahdu. Tämä saattaa näkyä yhteyden hidastumisena, joskus jopa katkeamisina.

 

Samassa tukiasemassa on myös muita operaattoreita, eli teemme yhteistyötä Elisan ja DNA:n kanssa hyvässä hengessä.

 

Tällä hetkellä verkkoamme laajennetaan runsaasti niin 3G- kuin 4G-yhteyksien osalta.


Mieleeni tuli vielä lisää kuuluvuusasioista. Tässä alla muutama asia:

 

Sisätilakuuluvuuden haasteellisissa tilanteissa (mm. selektiivi- / lämpölasit) kannattaa huomioida ilmansuunnat (tukiasema ja ikkunat suhteessa esim. reitittimeen). Pitäisi saada mahdollisimman esteetön reitti signaalille.

 

Reititin kannattaisi sijoittaa mahdollisimman lähelle ikkunaa ja jos mahdollista, suunnata lähintä tukiasemaa kohti lisäantennin kanssa.

 

Energiatehokkaat talot keskusta-alueella kuuluvat tähän samaiseen tilanteeseen. Kuuluvuutta ei ole, vaikka tukiasema olisi hyvinkin lähellä.

 

Matkapuhelinpuolella kuuluvuusongelmiin parhaiten käyvät pöytä-GSM –puhelimet. Niissä on omasta takaa parempi antenni tarvittaessa voi parantaa kuuluvuutta vielä lisäantennilla. Multi-SIM -palvelu on yleensä linkitetty tähän kokonaisuuteen toimivaksi.

 

Lisäantenneista parhaiten tietävät asiantuntijaliikkeet, missä löytyy erilaisia vaihtoehtoja eri tilanteisiin.


Näinhän asiat ovat... erikoista se on että toisen operaattorin cellit pelittää... vaikka samassa tolpassa... Toki eri suuntaukset on...

 

Positiivista on että Soneralta tulossa (toivottavasti) se parannus ajoissa... tai niin kuin sanottiin... Voisi sitten 4G ehkä toimia.


Tartuin tarjoukseen, jossa oli ZTE910 mokkula ja Soneran 4G liittymä suhteellisen mukavaan hintaan, kun nettiliittymää muutenkin pitäisi päivittää ja liikuteltavuus houkuttelee. Paketti saapui tänään ja tunnin kokeilun jälkeen tein päätöksen ko. paketin palautuksesta takaisin. Kenttää kyllä oli 3 tolppaa viidestä ja nopeuskin oli hyvä, mutta ne satunnaiset datavirran pätkimiset... Läppäri ilmoitti, että ei internet yhteyttä ja hetken kuluttua se yhteys sitten löytyikin. Kuitenkin pätkimistä esiityi sen verran, että käytetävyyttä ei oikein ollut.  Oli helppo tehdä päätös laitteen palauttamisesta... Ei tämä 4G teknologia ole vielä lähelläkään sitä tasoa, että se voisi kilpailla kiinteän yhteyden kanssa. Ei vaikka kuinka CellMapperilla yrittäisi tiirailla tukiasemia.



@AsiakasY kirjoitti:

Tartuin tarjoukseen, jossa oli ZTE910 mokkula ja Soneran 4G liittymä suhteellisen mukavaan hintaan, kun nettiliittymää muutenkin pitäisi päivittää ja liikuteltavuus houkuttelee. Paketti saapui tänään ja tunnin kokeilun jälkeen tein päätöksen ko. paketin palautuksesta takaisin. Kenttää kyllä oli 3 tolppaa viidestä ja nopeuskin oli hyvä, mutta ne satunnaiset datavirran pätkimiset... Läppäri ilmoitti, että ei internet yhteyttä ja hetken kuluttua se yhteys sitten löytyikin. Kuitenkin pätkimistä esiityi sen verran, että käytetävyyttä ei oikein ollut.  Oli helppo tehdä päätös laitteen palauttamisesta... Ei tämä 4G teknologia ole vielä lähelläkään sitä tasoa, että se voisi kilpailla kiinteän yhteyden kanssa. Ei vaikka kuinka CellMapperilla yrittäisi tiirailla tukiasemia.


Vika ei silti välttämättä ole mokkulassa, voit toko kokeilla muita operaattoreita ja pitää sen mikä toimii parhaiten.


Moro AsiakasY ja tervetuloa Klaaniin :)

Onpa harmi homma!! Onko jo myöhäistä, lähtikö paketti siis jo tulemaan takaisin? Meinaan että jos ei niin laita meidän vikapalvelun kaverit tutkimaan asiaa. Sitä ennen perustemput eli lukitus 4G-verkkoon, ja kokeile sijoitella mokkula eri paikkoihin huoneistoa, sinne mistä se saa parhaimman signaalin.

Tuli muuten mieleeni että probleema ei välttämättä ole edes (4G) verkon puolella, siis jos yhteys katkeili mokkulan ja läppärin välillä. Voisko niiden välisessä wlan-yhteydessä olla jotain ongelmaa?

Paketti lähtee tänään töiden jälkeen Postiin ja tämä kokeilu on osaltani suoritettu loppuun. Minun oletus on, että nämä nettiyhteydet toimii pätkimättä, tekniikasta riippumatta. Minulla ei riitä into alkaa eri vikapalveluiden kanssa jonottamiseen ja asioista vääntämiseen, vaan helpompi on lopettaa käyttö.

Mokkula oli kokoajan 4G verkossa ja sillä puolella huonetta, jossa oli paras voimakkuus. En usko WLAN yhteyden ongelmaan, ellei sitten tuo ZTE:n purkki ole jotenkin epästandardi. No, tämä kokeilu on osaltani ohi ainakin seuraavaksi pariksi vuodeksi. Onneksi tarjolla on paikallisen puhelinmonopolin suhteellisen järkevän hintainen kiinteä 50 Megan yhteys.


Pitäänee vähän taas kommentoida.

 

Se, että tukiasema on samassa "tolpassa" kuin kilpailevallakin operaattorilla ja kuitenkin kuuluvuus on eri, ei ole mikään ihme juttu, kun vähän miettii asiaa.

 

Mastot ovat usein yhteiskäytössä. Omistetaan yhdessä tai sitten omistaja vuokraa siitä kilpailijalle paikan. Ilman muuta omistaja/pääkäyttäjä osapuoli pitää itselleen "parhaat paikat" ja jättää usein vielä varauksen itselleen. Siten vuokrapaikka on usein hyvin alhaalla ko. mastossa. Eipä sitten tällä vuokralaisella ole kuuluvuus lähimainkaan sama kuin toisella. Eli välttämätä mistään suuntauksista ei siis ole pelkästään kyse. Tämä kuuluvuuksien ero korostuu kaupungeissa, kun mastot ovat matalia (ei tule rakennuslupaa liian korkeille) ja lisäksi käytetty taajuus saattaa olla tuo korkeampi eli 1800MHz 4G-verkossa. Signaali hyytyy rakennuksiin ja maastoesteisiin nopeasti. Maaseudulla mastot ovat korkeampia, mutta siellä niitä on harvakseltaan niin taas tuo antennien matalampi sijainti kostautuu vuokralaiselle huononpana kuuluvuutena, vaikka peittoalueet sinällään ovat laajemmat.

 

Onneksi tätä yhteistyötä tehdään tasaisesti molemmin puolin ja "kurjuus" jakautuu, joten sama operaattori ei ole joka paikassa epäedullisemmassa asemassa.



@AsiakasY kirjoitti:


Paketti lähtee tänään töiden jälkeen Postiin ja tämä kokeilu on osaltani suoritettu loppuun. Minun oletus on, että nämä nettiyhteydet toimii pätkimättä, tekniikasta riippumatta. Minulla ei riitä into alkaa eri vikapalveluiden kanssa jonottamiseen ja asioista vääntämiseen, vaan helpompi on lopettaa käyttö.



Mokkula oli kokoajan 4G verkossa ja sillä puolella huonetta, jossa oli paras voimakkuus. En usko WLAN yhteyden ongelmaan, ellei sitten tuo ZTE:n purkki ole jotenkin epästandardi. No, tämä kokeilu on osaltani ohi ainakin seuraavaksi pariksi vuodeksi. Onneksi tarjolla on paikallisen puhelinmonopolin suhteellisen järkevän hintainen kiinteä 50 Megan yhteys.






Ymmärrän että kokemuksesi oli huono ja että se heijastelee pitkälle tulevaisuuteen. Aina kun kyse on langattomasta tekniikasta niin muuttujia on tosi paljon ja se samalla tarkoittaa sitä että jos yhtäällä ei toimi kunnolla se ei tarkoita sitä etteikö homma toimisi toisaalla. Ja toisin päin. Puhumattakaan siitä että alueella saattaa olla vikaa juuri sillä hetkellä.



 



Joten ketjuun kaino pyyntö että jos ja kun hankitte jotain - meiltä tai muualta - niin jos vain suinkin mahdollista niin olkaa yhteydessä myyjään (operaattoriin) niin tsekataan onko mitään tehtävissä. Ensin tutkitaan, sitten vasta hutkitaan! :)


Eli palvelun laadunvalvonta on ulkoistettu asiakkaalle. Ongelmana on vain, että 14 vrk koekäyttöaika kuluu päivä kerrallaan kun tutkitaan. Kun tuo aika on kulunut, hutkimiset on hutkittu ja pahimmassa tapauksessa asiakas on naimisissa toimimattoman palvelun kanssa.
Uusissa liittymissä ei ole pääsääntöisesti enää määräaikaisuutta joten ne voi irtisanoa milloin vain. Jos 14 vuorokauden kokeiluaika alkaa tulla täyteen ja meillä on edelleen tutkinta kesken, jos homma päättyy siihen että ongelmaan ei ole ratkaisua meillä ollaan tottakai inhimillisiä ja liittymä irtisanotaan ja lasku hyvitetään (tai nollataan). Ei tuollaisen takia siis kannata jättää asioita tutkimatta.

Emme ole ulkoistaneet asiakkaalle mitään, kuten varmasti tiedät niin tekniikka voi joskus temppuilla ja sitä varten meillä ja muillakin on vikapalvelu sitä varten että asiat tutkitaan jos jotain on (ja missä mahdollinen probleema piilee).

Harmi että kokeilu päättyi näin mutta hyvä että sinulla on kuitenkin hyvä ja nopea netti käytössä, se on tärkeintä 🙂

"Ei tämä 4G teknologia ole vielä lähelläkään sitä tasoa, että se voisi kilpailla kiinteän yhteyden kanssa."

 

Riippuu todella paljon siitä millaiseen kiinteään yhteyteen verrataan. Minulla ei valitettavasti ole langallisena vaihtoehtona kuin paikallisen monopolin sikakallis 8/2M 54,65€/kk, ja siihen verrattuna 4G on hinta laatu suhteeltaan erittäin kilpailukykyinen, vaikka kehittämistä siinä vielä riittää.

Oma kokemukseni 4G:stä on tähän mennessä hieman ristiriitainen. 4G 800MHz alkoi toimia täällä joulukuulla varsin hyvillä nopeuksilla (60/20), Huawei B593s-22 modemi ikkunalla omilla kaninkorvillaan. Tammikuulla, viikolla 4 sitten nopeudet romahti puoleen (20/10). Laittamalla suunta-antennit katolle sain nopeudet nousemaan takaisin melkein samoinhin lukemiin. Helmikuun alkupuolella nopeudet alkoivat sitten uudelleen laskea. Olen suuntaillut antenneja ja tehnyt muitakin "temppuja", joita olen tuolta murobbs keskuteluista oppinut, mutta silti tänään mennään 30/10 lukemissa. Tiedän, vikaa ei ole, vaan ollaan vielä täysin "vaihteluvälissä" ja onhan vauhti vielä hieman parempi kuin oli 3G yhteydellä (20/5).

 Kuitenkin trendi on suorastaan masentava:smileyfrustrated: varsinkin kun nyt alkavat "temput" olla lopussa ja jos nyt tänään saisin modemin käsiini ja liittymän auki kokeiluun en varmaankaan olisi erityisen innoissani. Jos vaihtoehtona olisi edes jotenkin "järjellinen" lankayhteys, jättäisin 4G:n vielä kehittymään muutamaksi vuodeksi.


Niinpä niin, tuossa edellä se langattomien nettiyhteyksien "heikkous" juuri tuli esille.

Kun mobiilien käyttäjien määrä samalla alueella lisääntyy, ollaan tilanteessa jota aiemmin ei ollut. Nopeudet tipahtavat ja lisäksi vaihtelevat päälle vielä satunnaisesti. Tätä ongelmaa ei kiinteissä yhteyksissä ole. Minun mielestäni 4G yhteydet eivät kilpaile paremmuudesta kuin kaikkein hitaimpien adsl-yhteyksien kanssa. En itse vaihtaisi 24 megan adsl yhteyttä (joka toimii käytännössä maksimilla: latausnopeus n. 20M) mihinkään 4G-yhteyteen, vaikka mitä "huippunopeuksia" juuri nyt saisin tällä hetkellä. Huomenna asia voi jo olla toisin.


Kyllä kiinteissäkin yhteyksissä tulee ongelmana käyttäjämäärä mutta kiinteitä yhteyksiä voi aina rakentaa lisää, langattomia ei voikkaan niin helposti kun taajuuksia vain rajattu määrä...


Yhtään selittelemättä mutta se on myös näin että kiinteitä yhteyksiä on yksi/talous, kun mobiiliyhteyksiä voi olla useampia ja määrä vain kasvaa koko ajan :)


@TeroRe , oletko koskana kuullut sitä että on yksi kaapeli (valokuitu) joka jaetaan usein asuinalueelle...

 

Operaattorit eivät myy taattuja yhteyksiä kuluttajille vaan jaettuja yhteyksiä (Best Effort). Missään ei sanota onko yhteys taattua vain jaettua...

 

100Mbps yhteydessä esimerkiksi on vaihteluväli 50-100Mbps, eli suomeksi 50Mbps on ns taattua kaistaa ja loput sitten jaettua kaistaa. Parhaimmillaan yhteen taloyhtöön esimerkiksi tulee runkona vain 100Mbps kuitu ja siitä sitten myydään eteenpäin 100Mbps kuituna...

 

Mobiilissa taas sitten ei taata oikeastaan mitään... Eli yhteydet jaetaan 0 - 150Mbps käyttäjille.


Vastaa