Mikähän mahtaa olla yleensä 4G tukiaseman optisen liityntä valokuituyhteyden nopeus, joka sijaitsee kaupungissa jossain kerrostaloyhtiössä?
Mikäli kyseiseen paikkaan lisätään jälkikäteen 5G n78 taajuuskaistalle, niin lisätäänkö välttämättä liityntänopeutta kyseiseen kohteeseen?
Itse olen kuullut väitettävän, että kuitunopeus olisi 10G tyypillisesti tukiasemalle/mastolle, joka ei ole operaattorin omissa laitetiloissa.
10G lienee tyypillisin porttinopeus, jota päivitettyihin tukiasemiin laitetaan. Se riittää hyvin 3-sektorin tukiasemassa, jossa on kaikki mahdolliset taajuudet käytössä. Vanhemmissa varmaan on sitten 1G uplinkkiä. Toki myös sitten on jonkun verran tukiasemia, jotka toimivat radiolinkeillä. Niissä lienee paljon enemmän vaihtelua riippuen sitten millaista vuosikertaa mikrolinkit ja rauta on.
Tätä 10G yhteyttä olen itsekin ajatellut sen olevan.
Työpaikkakunnalla on yhteisverkko. Olen käyttänyt siellä tähän syksyyn asti 100M rajoitettua 4G yhteyttä Huawein CA reitittimellä, joka siis käyttää kahta taajuusaluetta. Tukiasema, johin reititin on ollut yhteydessä, on muutaman sadan metrin päässä, ja se on varustettu usealla kaistalla (1, 3, 8, 20, 28). Nopeudet ovat olleet jo pari vuotta niin, että tuo liittymän nopeus on käytännössä ollut rajana.
Nyt kesän aikana alueelle on tullut myös 5G. Samantein oma 4G nopeus on tipahtanut reilusti. Lisäksi nopeudessa on suurta vaihtelua. Tähän samaan kerrostalon savupiippuun on tullut 5G kuin missä myös 4G. Kaikissa sekä 4G että 5G on 3 sektoria. Tuo 5G toimii n78 taajuusalueella.
Itse en keksi oman 4G nopeuden tipahtamiseen syyksi kuin sen, että tuosta tulevasta 10G siirtoyhteydestä tukiasemalle on priorisoitu kapasiteettia ensisijaisesti 5G:lle ja 4G:lle jää sitten mitä jää. Kun sekä Telia että DNA myyvät jopa 1G nopeudella olevia liikkuvia ja kiinteitä 5G yhteyksiä nyt ko. paikkakunnalla asiakkaille, niin ei tarvitse kovin suurta laskutoimitusta, kun voi todeta, että yksi yhteinen 10G yhteys on hetkittäin kovilla. Se näkyy sitten ensisijaisesti 4G nopeuksissa.
Käytän myös ko. paikalla Telian viihde boksia. Katson tämän kautta reaaliaikaista TV- kanavaa, koska taloyhtiössä ei ole KTV liittymää, vaan pelkät omat antennit katolla. Suurin osa kanavista on SD kuvanlaatua eli täyttä kuraa. Telia Viihteen kautta kaikki tulevat HD-laadulla.
Nyt heikentyneen ja huojuvan 4G yhteyden vuoksi Telia Viihde on jopa katkonut kuvaa ja pahimmissa tapauksissa jopa jumittunut. Sammuttamalla boksi ja uudelleen päälle ohjelma on jatkunut. Joten tämä heikentynyt yhteys ei tee hyvää live TV lähetyksille.
Ratkaisin asian päivittämällä yhteyteni 5G (100M) liikkuvaan laajakaistaan ja ZTE modeemiin. Nyt alkoi nopeudet viuhua. Tosin rajoittuu siihen 100:een, mutta näyttää olevan reserviä reilusti suurempaankin. Telia (ja DNA) näköjään pakottivat asiakkaan vaihtamaan liittymää. Ei tuo hidastuntu 4G haitanut normaalia nettikäyttöä, mutta tuo Viihde boksi ei siitä oikein tykännyt.
Tätä 10G yhteyttä olen itsekin ajatellut sen olevan.
Nykypäivänä tämä 10G linkki on yleinen tukiaseman ja muun verkon välillä. Tarkkaa tietoa luonnollisesti en pysty kertomaan, kun tukiasemaa en tiedä. Myöskään tapanamme ei ole ollut kommentoida näitä verkon runkolinjojen nopeuksia julkisesti. Kapasiteettia pyritään suunnitteluvaiheessa kuitenkin rakentamaan niin ettei linkin kapasiteetista muodostuisi pullonkaulaa.
Työpaikkakunnalla on yhteisverkko. Olen käyttänyt siellä tähän syksyyn asti 100M rajoitettua 4G yhteyttä Huawein CA reitittimellä, joka siis käyttää kahta taajuusaluetta. Tukiasema, johin reititin on ollut yhteydessä, on muutaman sadan metrin päässä, ja se on varustettu usealla kaistalla (1, 3, 8, 20, 28). Nopeudet ovat olleet jo pari vuotta niin, että tuo liittymän nopeus on käytännössä ollut rajana.
Radiokapasiteetin ollessa kunnossa kuuluvuuden ja päätelaitteen ominaisuuksien kanssa niin hyviä nopeuksia on mahdollista saada. Tämä on aina mukava tilanne, että liittymä hakkaa omaa rajoitinta vasten. Silloin palvelua saa koko rahan edestä vaikka sopimusehdot sallisivat myös heikomman nopeuden.
Itse en keksi oman 4G nopeuden tipahtamiseen syyksi kuin sen, että tuosta tulevasta 10G siirtoyhteydestä tukiasemalle on priorisoitu kapasiteettia ensisijaisesti 5G:lle ja 4G:lle jää sitten mitä jää. Kun sekä Telia että DNA myyvät jopa 1G nopeudella olevia liikkuvia ja kiinteitä 5G yhteyksiä nyt ko. paikkakunnalla asiakkaille, niin ei tarvitse kovin suurta laskutoimitusta, kun voi todeta, että yksi yhteinen 10G yhteys on hetkittäin kovilla. Se näkyy sitten ensisijaisesti 4G nopeuksissa.
Ovatko taajuudet edelleen 4G-yhteydelle samat? Oletko kokeillut antaako joku muu taajuusyhdistelmä parempia nopeuksia? Ongelmaa voidaan tottakai tutkia tarkemmin, jos nopeudet tuntuvat romahtavan säännöllisesti ja varsinkin, jos nopeudet lähetelevät sopimusehdoissa määriteltyjä rajoja.
Käytän myös ko. paikalla Telian viihde boksia. Katson tämän kautta reaaliaikaista TV- kanavaa, koska taloyhtiössä ei ole KTV liittymää, vaan pelkät omat antennit katolla. Suurin osa kanavista on SD kuvanlaatua eli täyttä kuraa. Telia Viihteen kautta kaikki tulevat HD-laadulla.
Nyt heikentyneen ja huojuvan 4G yhteyden vuoksi Telia Viihde on jopa katkonut kuvaa ja pahimmissa tapauksissa jopa jumittunut. Sammuttamalla boksi ja uudelleen päälle ohjelma on jatkunut. Joten tämä heikentynyt yhteys ei tee hyvää live TV lähetyksille.
Telia Play -boksin nopeusvaatimukset eivät kovin korkealla ole. Jo vakaalla 10Mbit/s yhteydellä voi odttaa normaalia toimintaa. Tietenkin, jos nopeus heittelee ja reitittimen kautta käyttävät muutkin laitteet yhteyttä voi ongelmia esiintyä. Näitä mielellämme selvitämme, sillä ei ole tarkoituksen mukaista, että verkkoon tehtävien muutostöiden jälkeen palvelunlaatu yhteydessä laskisi siitä mitä se on ennen muutoksia ollut.
Ratkaisin asian päivittämällä yhteyteni 5G (100M) liikkuvaan laajakaistaan ja ZTE modeemiin. Nyt alkoi nopeudet viuhua. Tosin rajoittuu siihen 100:een, mutta näyttää olevan reserviä reilusti suurempaankin. Telia (ja DNA) näköjään pakottivat asiakkaan vaihtamaan liittymää. Ei tuo hidastuntu 4G haitanut normaalia nettikäyttöä, mutta tuo Viihde boksi ei siitä oikein tykännyt.
Onko tällä ZTE-reitittimellä myös sama juttu edelleen pelkillä 4G-taajuuksilla, että yhteys hidastuu ajoittain? Mitä taajuuksia olet kokeillut?
Samat taajuudet pitäisi olla edelleen käytössä tuossa 4G tukiasemassa. Ainakin Huawei reittimen käytönhallinnan sekä oman puhelimen sovelluksen mukaan. Tosin eihän niistä näe kuin sen “päätaajuuskaistan”, jossa puhelin on. Kun siirtää dataa ja toinen kaista tulee mukaan, niin sitä en näe mistään minun laitteilla ja sovelluksilla.
ZTE reitittimellä en ole kokeillut pakottaa vain 4G verkkoon. Tämä on varmaankin turha kokeilu, koska puhelin liittymäni on 4G versio ja sillä tehdyt nopeustestit tukevat tätä 4G verkon hidastumista.
Minun puolestani tätä selvitystä ei enää tarvi tehdä, koska päivitin liikkuvan laajakaistani 5G versioon, kuten kerroin. Itse päättelin vikailmoituksen tekemisen olevan täysin turhaa, koska syy on hyvin todennäköisesti tuossa runkoyhteydessä, josta ei enää 5G tulon myötä riitä aina kunnon kapasiteettia 4G:lle eli varsinaista vikaa ei ole.
ZTE reitittimellä en ole kokeillut pakottaa vain 4G verkkoon. Tämä on varmaankin turha kokeilu, koska puhelin liittymäni on 4G versio ja sillä tehdyt nopeustestit tukevat tätä 4G verkon hidastumista.
Minun puolestani tätä selvitystä ei enää tarvi tehdä, koska päivitin liikkuvan laajakaistani 5G versioon, kuten kerroin. Itse päättelin vikailmoituksen tekemisen olevan täysin turhaa, koska syy on hyvin todennäköisesti tuossa runkoyhteydessä, josta ei enää 5G tulon myötä riitä aina kunnon kapasiteettia 4G:lle eli varsinaista vikaa ei ole.
Jos haluat kertoa tukiaseman sijainnin tai Cellmapper ID tms. niin pääsemme tarkemmin katsomaan tilannetta ja viemään SYV:lle viestiä näistä 4G kapasiteetin ongelmista.
Tämä tukiasema kyseessä: eNB ID 42289
Tämä tukiasema kyseessä: eNB ID 42289
Kiitos tiedosta! Toivottavasti SYV puolelta löytävät ratkaisun tähän tilanteeseen.