HS 15.11.2024
Uusissa autoissa piilee kuumottava tietoturvariski – Ajoasi voidaan seurata tietämättäsi.
Pelätään, että kiinalaiset autot, joissa on sisäänrakennettu verkkoyhteys, vakoilevat ihmisiä ja lähettävät tietoja eteenpäin.
Yhdysvalloissa viranomaiset ovat selvittäneet, millaisia riskejä verkkoon kytkeytyvät ajoneuvot aiheuttavat. ”Esimerkiksi haittaohjelmien levitys on mahdollista”.
Yhdysvaltain kauppaministeri Gina Raimondo kommentoi The Guardian -lehden mukaan, että autot olisi ääritilanteessa mahdollista ottaa haltuun vaikka samaan aikaan ja aiheuttaa laajamittaista haittaa.
Eikä Kiina ole ainoa, joka tähän pystyisi.
”Tesla on tässä kaikkein pisimmällä. Tesla korjailee kysymättä vikoja ja lataa autoon etänä päivityksiä, joiden sisällöstä ei voi olla varma. “Teslat ovat omistajillaan käytännössä lainassa”.
Kiinassa tästä ollaan tietoisia. Siellä Tesloja ei sallita paikoissa, joiden lähistöllä on esimerkiksi sotilastoimintaa, kirjoittaa talousmedia Nikkei Asia.
Datansiirto-ominaisuudet ovat autossa kuitenkin automaattisesti – tai väkisin, jos niin haluaa ajatella.
Monissa nykyautoissa, on sisäänrakennettu sim-kortti, joko fyysinen tai niin sanottu e-sim.
”Auto on tuntemattomalla nettiyhteydellä kytkettynä tuntemattomaan paikkaan, johon data siirretään salatusti. Autoilija ei voi tietää, mitä kaikkea dataa autosta siirtyy, miten häntä seurataan, eikä voi estää sitä mitenkään”
EU:ssa myytäviin autoihin kortit ja datayhteydet tulevat hollantilaiselta KPN:ltä sekä norjalaiselta Telenorilta.
Ero länsimaisissa palveluissa ja tuotteissa verrattuna kiinalaisautoihin on siinä, että yhdysvaltalaisyritykset eivät ole kytköksissä valtioon, toisin kuin Kiinassa.
Tämä voidaan muuttaa länsimaissakin lainsäädännällä, jos valtioiden päämiehiksi nousee autoritäärisiä henkilöitä. ”Valtion tarvitsee vain säätää laki, joka sanoo, että antakaa data meille”