Skip to main content

HS 15.11.2024


Uusissa autoissa piilee kuumottava tieto­turva­riski – Ajoasi voidaan seurata tietämättäsi.

Pelätään, että kiinalaiset autot, joissa on sisäänrakennettu verkkoyhteys, vakoilevat ihmisiä ja lähettävät tietoja eteenpäin.

Yhdysvalloissa viranomaiset ovat selvittäneet, millaisia riskejä verkkoon kytkeytyvät ajoneuvot aiheuttavat. ”Esimerkiksi haittaohjelmien levitys on mahdollista”.

Yhdysvaltain kauppaministeri Gina Raimondo kommentoi The Guardian -lehden mukaan, että autot olisi ääritilanteessa mahdollista ottaa haltuun vaikka samaan aikaan ja aiheuttaa laajamittaista haittaa.

Eikä Kiina ole ainoa, joka tähän pystyisi.

”Tesla on tässä kaikkein pisimmällä. Tesla korjailee kysymättä vikoja ja lataa autoon etänä päivityksiä, joiden sisällöstä ei voi olla varma. “Teslat ovat omistajillaan käytännössä lainassa”.

Kiinassa tästä ollaan tietoisia. Siellä Tesloja ei sallita paikoissa, joiden lähistöllä on esimerkiksi sotilastoimintaa, kirjoittaa talousmedia Nikkei Asia.

Datansiirto-ominaisuudet ovat autossa kuitenkin automaattisesti – tai väkisin, jos niin haluaa ajatella.

Monissa nykyautoissa, on sisäänrakennettu sim-kortti, joko fyysinen tai niin sanottu e-sim.

”Auto on tuntemattomalla nettiyhteydellä kytkettynä tuntemattomaan paikkaan, johon data siirretään salatusti. Autoilija ei voi tietää, mitä kaikkea dataa autosta siirtyy, miten häntä seurataan, eikä voi estää sitä mitenkään”

EU:ssa myytäviin autoihin kortit ja datayhteydet tulevat hollantilaiselta KPN:ltä sekä norjalaiselta Telenorilta.

Ero länsimaisissa palveluissa ja tuotteissa verrattuna kiinalaisautoihin on siinä, että yhdysvaltalaisyritykset eivät ole kytköksissä valtioon, toisin kuin Kiinassa.

Tämä voidaan muuttaa länsimaissakin lainsäädännällä, jos valtioiden päämiehiksi nousee autoritäärisiä henkilöitä. ”Valtion tarvitsee vain säätää laki, joka sanoo, että antakaa data meille”

Sehän on selvä, että autot verkkoyhteydellä “soittavat kotiin” ja lähettävät ties mitä käyttäjätietoa. Näinhän käy jo nyt muutenkin ,kun puhelin tallentaa ja lähettää johonkin missä kuljet. Google aikajana hyvänä esimerkkinä. Ehkä sitä kannattaa pysyä eurooppalaisten valmistajien autoissa, jolloin ainakin teoreettisella tasolla datan käytölle on olemassa EU lainsäädäntöä. Volvot ja muut kiinalaiset ja Teslat kannattaa jättää autokauppaan pölyttymään ja tuetaan eurooppalaista valmistusta. 


en nyt haluaisi suosia kiinalaisia, mutta länsimaiset toimijat voivat olla yhtä surkeita, vain eri syistä. valtiovalta voi olla ongelma, mutta aika usein ne yksityisten yritysten motiivit ole sen yhtään parempia. itse asiassa aika usein jopa huonompia.

tässä on tullut syy että en ole niin innoissaan autoista enää.

 


Ehkä sitä kannattaa pysyä eurooppalaisten valmistajien autoissa, jolloin ainakin teoreettisella tasolla datan käytölle on olemassa EU lainsäädäntöä. Volvot ja muut kiinalaiset ja Teslat kannattaa jättää autokauppaan pölyttymään ja tuetaan eurooppalaista valmistusta. 

Mikäli eurooppalaisia autonvalmistajia kohta enää on 😎

Volvo ja Tesla roikkuvat jatkuvasti sähköautojen myyntilistan kärjessä. Tuntuu kiina-autot kelpaavan. Eikä edulliset kiinalaisten omat merkit ole edes vielä rantautuneet Eurooppaan kunnolla. Kun halvalla saa, niin kyllä kiinalaiset kelpaa.

Meillä on Saksassa valmistettu auto, mutta taitaa olla niin, että iso osa sen komponenteista on kiinalaista alkuperää. Oli miten oli…

e-SIM yhteys autossa on Telenorin, eli käytännössä DNA:n. Telenorin määräysvaltainen osakas on Norjan valtio (n.54%). Eli kyseessä on valtiollinen toimija, vaikkakin yritys on pörssiyhtiö.

Auton e-SIM yhteyttä ei käyttäjä voi hallita mitenkään. Se tekee temppujaan täysin auton omistajan kontrollin ulkopuolella. Robotti-imurin tai jääkaapin verkkoyhteyden voi käyttäjä kytkeä pois, mutta autosta ei. Lisäksi autossa on viisi kameraa, joten se voi välittää todennäköisesti kuvaa, minne lie...


Joitain vuosia sitten oli juttua siitä, että verotus pitäisi järjestää kilometrimäärien ja ajettujen teiden tyypin mukaisesti. Tuolloin mietittiin laitteiden asentamisen vaikeutta. No nythän rupeaa tuo Orwellmainen järjestemä olla pystyssä ja pianhan saadaan verotuskin reaaliaikaiseksi. Jos ajelet kaupunkikeskustassa, saat kovemman veron kuin maalla olosuhteiden pakosta ajelevat. Erityisesti, jos asut itse keskustassa = voidaan ajatela, että pärjäisit sähköpyörällä tai julkisilla, jos ei terveysperustaista syytä autoon.


Ainakin Skoda Enyaqissa kuljettajalle luodaan oma profiili, jossa sitten määritellään mm. sijaintitiedon jakaminen. En muista mitä kaikkea muuta siellä määritellään mutta ainakin tuo sijainti ja sen jakaminen. Mielestäni tämä sama on muissakin samalle sähköautopohjalle rakennetuissa VAG-leirin autoissa.

Ja ainakin Enyaqissa aina ajamaan lähtiessä pitää valita tai hyväksyä oikea kuljettajaprofiili (joka muuten on tosi rasittavaa, arghhh!).


Ainakin Skoda Enyaqissa kuljettajalle luodaan oma profiili, jossa sitten määritellään mm. sijaintitiedon jakaminen. En muista mitä kaikkea muuta siellä määritellään mutta ainakin tuo sijainti ja sen jakaminen. Mielestäni tämä sama on muissakin samalle sähköautopohjalle rakennetuissa VAG-leirin autoissa.

Ja ainakin Enyaqissa aina ajamaan lähtiessä pitää valita tai hyväksyä oikea kuljettajaprofiili (joka muuten on tosi rasittavaa, arghhh!).

No jopas. Eipä meikäläisen hermot sietäisi tuollaista kuljettajaprofiilien säätöä. Tuossa kun on taloudessa vielä auto, joka ei oikeastaan edes tarvitse akkua käydäkseen (vanha diesel-transporter mekaanisella polttoaineensyötöllä ja moottoriohjauksella), niin hämmentää vain se, miten teknisiksi tietokoneiksi autot on viety. Toki arkiautoni on Tojotan Auris Hybrid, jossa ei vielä ole niin kovasti älyä kuin uudemmissa Corolloissa. Onhan se hienoa katsella Tojotan portaalissa ajettua reittiä ja saada palautetta ekologisuudesta. Ehkä, parhaissa tapauksissa tuo e-sim vähentää varkauden riskiä, koska jos auto ilmoittaa koko ajan sijaintijaan tai huomaisi ominaisuuden peukaloinnin → hälyyttää omistajalle. Tuo onkin yksityisyyden ja käytettävyyden kanssa tasapainoilua.


No jopas. Eipä meikäläisen hermot sietäisi tuollaista kuljettajaprofiilien säätöä.

Tuo on kieltämättä tosi rasittavaa. Skoda tulkitsee EU:n asetuksia ilmeisesti kirjaimellisesti tai sitten eivät osaa tehdä tuota käyttäjäystävällisemmin. Kuljettajalla kun on aina avain taskussa ja auto tunnistaa avaimen, koska se avaa ja lukitsee ovet niin miksi se ei osaa yhdistää avainta ja kuljettajaprofiilia keskenään.

Minulla oli taannoin Teslan Model 3:n ja se ei kysellyt mitään profiileita 😀 Siellä tuo oli tehty helpoksi - kännykkä toimii avaimena, auto tunnistaa kännykän ja se valitsee kuljettajaprofiilin automaattisesti sen mukaisesti.

 

Ehkä, parhaissa tapauksissa tuo e-sim vähentää varkauden riskiä, koska jos auto ilmoittaa koko ajan sijaintijaan tai huomaisi ominaisuuden peukaloinnin → hälyyttää omistajalle. Tuo onkin yksityisyyden ja käytettävyyden kanssa tasapainoilua.

Just näin ja taitaa EU:n puolelta tulla myös velvoite automaattisista hätäpuheluista, jos kuski ei sitä itse osaa tai voi tehdä onnettomuustilanteissa. Auto jakaa sijainnin noissa tilanteissa automaattisesti.


Joitain vuosia sitten oli juttua siitä, että verotus pitäisi järjestää kilometrimäärien ja ajettujen teiden tyypin mukaisesti. Tuolloin mietittiin laitteiden asentamisen vaikeutta. No nythän rupeaa tuo Orwellmainen järjestemä olla pystyssä ja pianhan saadaan verotuskin reaaliaikaiseksi. Jos ajelet kaupunkikeskustassa, saat kovemman veron kuin maalla olosuhteiden pakosta ajelevat. Erityisesti, jos asut itse keskustassa = voidaan ajatela, että pärjäisit sähköpyörällä tai julkisilla, jos ei terveysperustaista syytä autoon.

Orwell’n ennusteet ovat käyneet toteen jo aikoja sitten, kameroita on joka nurkka täynnä ja ihmisillä paikantavat laitteet mukanaan. Pitäisi löytää se salainen nurkka mihin kukaan ei näe, mutta onko niitä? Meikäläistä saavat seurata vaikka jurrikameralla, mutta nuorista olen huolissani.

Jos nuoren kaikki liikkeet ovat joskus myynnissä johonkin rekisteriin, voi sieltä selvitä tietoja jotka saataavat estää työnsaannin. Esim. kaikki terveyskeskus käynnit etc. Tai sitten henki-/sairauskuluvakuutus torpataan.

Yhä enennevässä määrin digitalisoituvassa yhteiskunnassa jätämme joka puolelle jälkiä, joita joku voi tulevaisuudessa käyttää väärin. Joku keskusta-ajovero on ongelmista pienin… Autojen rekisterikilpilukijoita on jo nyt, siihen ei auton tekniikkaa tarvita.

Helsingissä ei saa ajaa Lönnrotinkatua nastarenkailla. Sen valvonta on vaikeaa. Joku ehdotti että rengastieto lisättäisi auton rekisteritietoihin niin, että sakko räpsähtää jos ajelet nastoilla luvattomilla alueilla… Mitä vielä?

Joskus 80-luvulla piti auton tuulilasiin ostaa verotarroja. Niiden piti olla kertaluontoisia, ja tuotoilla piti korjata teitä, PITI!


No jopas. Eipä meikäläisen hermot sietäisi tuollaista kuljettajaprofiilien säätöä.

Tuo on kieltämättä tosi rasittavaa. Skoda tulkitsee EU:n asetuksia ilmeisesti kirjaimellisesti tai sitten eivät osaa tehdä tuota käyttäjäystävällisemmin. Kuljettajalla kun on aina avain taskussa ja auto tunnistaa avaimen, koska se avaa ja lukitsee ovet niin miksi se ei osaa yhdistää avainta ja kuljettajaprofiilia keskenään.

 

Ehkä, parhaissa tapauksissa tuo e-sim vähentää varkauden riskiä, koska jos auto ilmoittaa koko ajan sijaintijaan tai huomaisi ominaisuuden peukaloinnin → hälyyttää omistajalle.

Just näin ja taitaa EU:n puolelta tulla myös velvoite automaattisista hätäpuheluista, jos kuski ei sitä itse osaa tai voi tehdä onnettomuustilanteissa. Auto jakaa sijainnin noissa tilanteissa automaattisesti.

Kysyin K-Autosta miten tuon kuljettajakuittauksen saa pois päältä; ei mitenkään. “Sen tarkoituksena on ilmoittaa autolle kuka sitä ajaa. Auto opettelee eri henkilöiden ajotavan ja käyttäytyy sen mukaan” ?!?

Toinen rasittava asia on se, että joka kerta alkulähdössä pitää ottaa pois käytöstä ylinopeuspimputus ja kaistavahti. Pimputus on kuin kiinalainen kidutus, ja kaistavahti aiheuttaa joissain paikoissa vaaratilanteita. Niitäkään ei saa asetuksista pois.

Suhtaudun hieman skeptisesti siihen, että sijaintitiedon jakamisen poistaminen estäisi sijaintitiedon jakamista. Silloin pitäisi kytkeytyä päältä auton navigaattori ja kuljettajan puhelimen paikannus kun autolla lähtee liikkeelle. Kaikki vaikuttaa kaikkeen!

Uskooko joku siihen, että evästeiden kieltonapit nettisivuilla oikeasti toimii?

Varkaudenesto toimii kun kuljettaja poistuu avaimineen auton läheltä. Kerran anoppi jäi autoon istumaan. Pienikin liike auton sisällä laukaisi varashälytyksen. Nyt naurattaa, mutta ei silloin...


Vastaa