Black Myth: Wukong on Game Science -pelistudion kauan odotettu toiminnan täyteinen roolipeli, joka perustuu kiinalaiseen mytologiaan ja kirjaan nimeltä Matka länteen. Kirja onkin yksi Kiinan kirjallisuuden neljästä suuresta klassikosta. Sinä olet pelissä kohtalon valittu, ja lähdet seikkailuun, jossa kohtaat edessäsi olevia haasteita ja ihmeitä, paljastaaksesi menneisyyden legendan verhon alla piilevän totuuden.
Esittelen artikkelissa millaisesta pelistä on kyse ja kuinka optimoida grafiikka-asetukset niin tietokonepelaajille kuin myös PS5-pelikonsolin käyttäjille. Tutustutaan seuraavaksi uutuuspeliin.
Black Myth: Wukong
Julkaisupäivä: 20. elokuuta 2024 Ikäraja: K16 Laite: PS5, PC, Xbox one/Series S ja X Pelityyppi: Seikkailu, toiminta, roolipeli Pelimuoto: Yksinpeli |
Black Myth: Wukong julkaistiin 20. elokuuta pelikonsoleille ja tietokoneelle. Peli oli nauttinut suurta suosiota jo ennen julkaisuaan, mutta kukaan ei osannut odottaa, kuinka suosittu pelistä on tullut vain muutamassa päivässä. Monet arvostelut tituleeraavat peliä “vuoden peliksi” sekä peli on rikkonut esimerkiksi Steam-pelipalvelussa monia ennätyksiä. Myös pelaajien arvostelut ovat tällä hetkellä Steamissa 96/100% positiivisia, eli Wukong on otettu erittäin hyvin vastaan.
Wukong muistuttaa pelikokemukseltaan niin God of War -pelejä kuin myös esimerkiksi huippusuosittua Elden Ring -peliä. Wukong onkin mielestäni hyvässä välimaastossa, jossa uskon sen miellyttävän monen pelaajan mieltymyksiä esimerkiksi pelattavuutta ja tarinankerrontaa koskien.
Peli kertoo Sung Wukong nimisestä apinakuninkaasta ja tätä koskevasta kohtalosta. Pelissä pääset pelaamaan kohtalon valittua ja etsimään Sung Wukongin maagisia reliikkejä. Matkalla joudut kohtaamaan monia vihollisia, mielenkiintoisia hahmoja, mytologiaa sekä kiinalaista kulttuuria. Tarina pohjautuukin Matka länteen -kirjaan jota pidetään klassikkona Kiinassa.
Peli koostuu useista luvuista, jotka jakavat pelin useisiin karttoihin. Jokainen kartta kätkee sisälleen omat salaisuutensa ja hahmonsa tarinoineen. Lisäksi jokaiseen karttaan sisältyy monta pomotaistelua, joita onkin pelissä yhteensä noin 80. Vaikeusasteeltaan peli lähentelee joidenkin pomotaisteluiden osalta miltei Elden Ring -peliä, mutta osa taisteluista on helpompia ja eivät vaadi monta yritystä niiden päihittämiseksi.
Optimoidut grafiikka-asetukset
Black Myth: Wukong on rakennettu Unreal Engine 5:llä, ja se käyttää pelimoottorin uusimpia teknologioita luodakseen erittäin hienon ulkoasun videopelille. Hiotun ulkoasun vuoksi kuitenkin myös pelin vaatima suorituskyky on verrattain korkea. Youtube-kanavat Hardware Unboxed sekä BenchmarKing ovat luoneet kattavat vertailut asetus asetukselta, sekä lopulliset optimaaliset grafiikka-asetukset, jotka pitävät kuvanlaadun lähes samannäköisenä kuin maksimaaliset graafiset asetukset, mutta kuitenkin laskien suorituskyvyn tarvetta merkittävästi. Olen myös itse kokeillut monia videoiden kuva-asetuksia ja todennut ne toimiviksi. Linkkien takaa pääset katsomaan tarkemmin miten kuva-asetukset vaikuttavat pelin ulkoasuun.
Playstation 5 -konsolilla asetuksia ei pääse vaihtamaan asetuskohtaisesti, vaan peli sisältää kolme erilaista pelitilaa: Suorituskyky, Tasapainotettu sekä Korkea laatu -pelitilat. Merkittävimmät erot pelitilojen välillä ovat kuvan resoluutio sekä tuotettu FPS-lukema.
Suorituskyky-tila pitää pelin suorituskyvyn aina yli 60 FPS ja resoluution lukossa 1080p:ssä. Suorituskyky-tila käyttää myös Frame Generation -teknologiaa, jonka avulla FPS-lukema voidaan nostaa input lagin kustannuksella huomattavasti korkeammaksi. Viive ei kuitenkaan tunnu pelatessa niin merkittävältä, että se häiritsisi liikaa pelikokemusta.
Tasapainotettu-tila eroaa Suorituskyky-tilasta siten, että se ei hyödynnä Frame Generation-teknologiaa, jonka vuoksi sen suorituskyky pysyy noin 45 FPS:ssä. PS5 käyttää pelissä vain 60 Hz:iä, jonka vuoksi en suosittele tätä pelitilaa, koska pelin FPS-lukema ei osu näytön päivitystaajuuden kanssa yhteen juuri lainkaan. Tämän vuoksi peli joutuu jatkuvasti toistamaan pelikuvaa ns “kahdesti” joka tekee kuvasta nykivän tuntuisen.
Korkea laatu -tila pyrkii pitämään FPS-lukeman tasaisesti 30:ssä, mutta sen sijaan se hyödyntää vaihtelevaa resoluutiota. Resoluutio pysyy noin 1440p tasolla, mutta hektisissä tilanteissa se laskee tarvittaessa alemmas, pitäen FPS-lukeman tasaisena. Myös tämä pelitila on kuitenkin hankala suositella käytettäväksi, koska sen FPS-lukema pomppii useimmiten 31-36 FPS:n välillä. Vaihtelevan FPS:n vuoksi myös tämä tila pitää pelikuvaa usein pitkään ruudulla, joka ilmenee tökkivänä kuvana.
Kurkkaa pelin traileri alta!
Oletko sinä jo kokeillut peliä? Kerro mielipiteesi pelistä kommenteissa!
Lue myös: