Skip to main content

 





 



Dota 2 on onnistunut ylläpitämään suosiotaan kilpapelaamisen saralla jo kauan ja kilpailu onkin tällä hetkellä ehkäpä tiukinta koskaan. Pelaajia riittää niin ammattilaisien kuin harrastelijoidenkin puolella ja fanipohja on kasvanut vuosien varrella reilusti. Pelaajien kiinnostuksesta peliä kohtaan on saatu pidettyä kiinni ajoittain peliin tuotavilla päivityksillä ja peli on myös ilmainen. Peliin pääsee tutustumaan toki itse pelaamalla tai kätevästi myös Twitch.tv -palvelusta seuraamalla ammattilaispelaajia, turnauksia tai muita peliä streamaavia pelaajia. Tämän tekstin tarkoitus on auttaa ymmärtämään Dota 2:n perusasiat pelin seuraamisen helpottamiseksi.



 



Dota 2 on MOBA -peli (Multiplayer Online Battle Arena) eli mikäli esimerkiksi League of Legends soittaa kelloja, Dota 2 on hyvin vastaavanlainen peli. Vastakkain pelaavat kaksi viiden hengen joukkuetta ja joukkueen perimmäinen tarkoitus on tuhota vastustajan tukikohta. Pelissä ratkaiseviin rooleihin nousevat pelaajien mekaaniset taidot, henkinen kantti sekä strategian toteuttaminen. Dota 2 -ottelussa ei ole aikarajoitusta eli ottelu kestää niin kauan kunnes vastustajan viimeinen rakennus ”Ancient” on tuhottu, mutta tavallisesti pelin kesto on noin 25-45 minuuttia. ”Tuhoa vastustajan tukikohta”. Saattaa kuulostaa yksinkertaiselta, mutta on turvallista sanoa, että se on kaikkea muuta kuin sitä. 



 



Mistä pelissä on kyse?




Peli alkaa valintavaiheella, jossa pelaajat valitsevat itselleen sankarin eli ”heron” yli sadan heron valikoimasta. Voit myös estää jonkin sankarin valinnan, jolloin kumpikaan joukkue ei pääse sitä valitsemaan. Pelaaja kontrolloi vain yhtä valitsemaansa sankaria pelin aikana. Sankareilla on heikkouksia ja vahvuuksia, joten iso osa peliä on valita oikeat sankarit toimimaan hyvin yhdessä joukkueen kesken sekä myös vastustajien valitsemia heroja vastaan. Pelaajat pelaavat eri rooleissa (support, carry, mid, offlane) auttaen joukkueensa voittoon (vrt. puolustajat ja hyökkääjät). Strategia vaikuttaa sankareiden valintaan vahvasti.




Valintavaihteen jälkeen itse peli alkaa. Sankarit aloittavat tasolta yksi ja kehittyvät pelin edetessä 25 tasolle asti, jonka myötä ne voimistuvat ja saavat enemmän taitoja käytettäväkseen. Pelin aikana kertyvää kultaa voi käyttää esineiden eli ”itemien” ostamiseen sankarille, jotka voimistavat sankariasi ja joukkuettasi. Kultaa ja kokemusta pelaajat kerryttävät tappamalla vastustajan sankareita tai tekoälyn ohjaamia kätyreitä. Pelissä sanotaan olevan kolme eri vaihetta "early-, mid- ja late-game", joiden aikana tietyt sankarit ovat tietyssä vaiheessa vahvimmillaan. Lopulta peli päättyy, kunnes toisen joukkueen muut rakennukset on raivattu maan tasalle Ancientin edestä ja viimein se saatu tuhottua. Captains Mode -pelimuodossa (jota ammattilaisotteluissa pelataan) peli voi päättyä myös toisen joukkueen luovutukseen, mikäli peli näyttää olevan jo selvä.




Dota 2 -pelissä on yksi kartta eli ns. pelikenttä, jolla pelataan. Kartan keskeltä löytyvä joki jakaa kartan kahtia, joista vasen alakulma kuuluu ”The Radiant”-joukkueelle ja oikea yläkulma ”The Dire”-joukkueelle. Molemmat karttapuoliskot ovat hyvin samankaltaiset. Joukkueiden tukikohdista lähtee kolme linjaa kohti vastustajan tukikohtaa (bottom, mid ja top), joita pitkin myös joukkueiden tekoälyn ohjaamat kätyrit kulkevat. Linjoilla on molemmilla joukkueilla myös torneja puolustamassa. Linjojen välissä on metsää, josta löytyy neutraaleja kätyreitä ja joella sijaitsee neutraaleista kätyreistä suurin ”Roshan”, jonka kukistaminen tuo joukkueelle lisäetua. Pelaajat mukautuvat kartalla tapahtuviin tilanteisiin, keräävät resursseja ja käyttävät yhteistyötä vastustajan joukkueen kukistamiseen.



 



Tärkeintä on ymmärtää se, että Dota 2 on strategisesti vaativa peli, joka vaatii nopeaa reagointia ja oikeita valintoja. Vastustajan pelikirjaa on luettava lähes yhtä hyvin kuin omaakin. Sankareiden, esineiden ja kartan tunteminen sekä käyttäminen aukeavat vasta tutustumalla peliin tarkemmin. Samalla erilaiset strategiat sekä pelin mekaniikat tulevat tutuiksi ja opittavaa riittää aina, joka on myös yksi pelin suola. Pelin voit ladata Steam -palvelusta.








Kilpailu tiivistyy



 



Dota 2-pelejä pelataan kilpatasolla ympäri vuoden. Osa joukkueista on onnistunut pysymään kärkitaistossa pidempäänkin, osa on hajonnut ja uusia on muodostettu. Uusia pelaajia löytää tiensä huipulle ja vanhemmatkin pelaajat pysyvät hyvin pelin kelkassa. Avaan seuraavaksi vielä hieman pelin suosiota esimerkin avulla.



 



The International -turnaus on vuosittain järjestettävä suurin Dota 2 -turnaus, jossa ratkotaan tämän pelin maailmanmestaruus. Vuonna 2018 turnauksen kokonaispalkintopotti oli yhteensä yli 25,5 miljoonaa dollaria, josta voittajajoukkue OG nappasi yli 11 miljoonaa itselleen. Mukana voittamassa olivat myös linnan juhlissa nähdyt Jesse ”JerAx” Vainikka sekä Topias ”Topson” Taavitsainen. Kyseisellä turnauksella oli katsojia maailmanlaajuisesti keskiarvollisesti yli 4 miljoonaa. Jos haluat tietää, miltä Dota 2 näyttää ammattipelaajien silmin parhaimmalla tasolla paineen alla, kaso alta löytyvä True Sight -dokumentti The International 2018 finaalisarjasta.



 





 



 



Dota 2 termistöä:



 



mid = keskilinja



bot = alalinja



top = ylälinja



jungle = alue linjojen välissä



high ground = korkeammalla oleva alue kartalla (mm. tukikohta-alue)



base = tukikohta



creep = neutraali kätyri



hero = sankari, jota myös pelaaja ohjaa



support = sankarirooli, omaa joukkuetta tukeva (yleensä vähemmän kultaa & kokemusta)



core = sankarirooli, hyökkäävämpi rooli (yleensä enemmän kultaa & kokemusta)



carry / carrying = carry on pelaaja, joka kantaa eli carryaa tiiminsä voittoon



farm / farming = kullan keräämistä eliminoimalla kätyreitä



item = sankarille tai tiimille ostettava esine
HP, mana = HP kertoo sankarin elämäpisteet, manaa käytetään kykyihin & esineisiin
draft = sankarien valintavaihe / valinnat



FP/LP = valintavaiheessa FP (first pick) ensimmäinen sankarivalinta, LP (last pick) viimeinen sankarivalinta



ulti (ultimate) = sankarin voimakkain kyky
FB = First blood (ensimmäinen tappo)



rampage = yksi pelaaja eliminoi koko vastustajan tiimin
team wipe = Kaikki tiimin jäsenet kuolevat taistelussa



buy back = Pelaaja on kuollut, mutta käyttää kultaa ostaakseen itsensä takaisin peliin heti



vision = Visio on kartalla aluetta, jonka voi nähdä. Suuri osa on sumun peitossa.



GGWP = "good game, well played" toivotellaan usein pelin lopussa
GLHF = "good luck, have fun" toivotellaan yleensä pelin alussa

Ei vielä vastauksia. Ole sinä ensimmäinen ja vastaa, kysy tai kommentoi!

Vastaa