Kilpailuhenkeä nostattavat ja yhteistyötä vaativat verkkopelit ovat tällä hetkellä suosionsa huipussa. Verkossa pelattavat moninpelit vakinaistivat paikkansa jo 2000-luvun alussa nopeampien nettiyhteyksien yleistyttyä. Verkkopelit ovat jatkaneet kehitystään tähän päivään saakka ja pelaamista varten nettiyhteyden tulee olla kunnossa.
Sen lisäksi, että suosituimpia pelejä pelataan verkossa, tapaavat ne usein olla pilvipohjaisia. Nopeampi netti nopeuttaa itse pelin lataamista ja pelissä tapahtuvia latausaikoja. Hyvän verkkopelikokemuksen kannalta on nostettava huomio pelkästä netin nopeudesta myös netin laatuun.
Hidas tai häiriöinen peli verkossa johtuu useimmiten korkeasta viiveestä, ehkä tuttavallisemmin korkeasta pingistä. Verkon viive tai ping kertoo millisekunteina kauanko aikaa kuluu, kun tietokoneesi/konsolisi lähettää pyynnön verkossa olevalle toiselle tietokoneelle/konsolille, kuten pelipalvelun palvelimelle ja saa siihen takaisin kuittauksen.
Verkkopelaaminen vaatii nopean vasteajan suhteessa muihin pelaajiin. Esimerkiksi, jos haluat pelissä hahmosi vaikkapa hyökkäävän ja painat hyökkäyspainiketta, lähettää pelijärjestelmäsi pelin palvelimelle tiedon tekemästäsi komennosta. Mitä korkeampi viive/ping, sitä kauemmin kestää pyynnön vieminen pelin palvelimelle. Mikäli vastustajasi viive on pienempi, on hän etulyöntiasemassa.
Eli mitä pienempi viive, sen parempi ja yhteyden laatu on latausnopeutta tärkeämpi pelatessa. Pelien latailuihin nopeampi netti helpottaa tuskaa. Jos aikomuksenasi on striimata pelejäsi, korostuu ulospäin lähtevän liikenteen nopeuden merkitys. Esimerkiksi Twitch suosittelee 1080p tarkkuuden lähetyksellesi 4500 - 6000 kilobitin lähtevää nopeutta. Sinun kannattaa tarkistaa suositellut asetukset striimialustan ohjeista.
Kiinteä vai mobiilinetti pelaamiseen?
Kiinteässä yhteydessä sen hyöty on yhteyden vakaus sekä nopeuksien, että vasteaikojen osalta. Uusi 5G-mobiilinetti tarjoaa kuitenkin jo huomattavasti pienemmän viiveen, kuin esimerkiksi 4G-yhteys. Ei ole kuitenkaan mahdottomuus pelata 4G-netillä mikäli olosuhteet ovat otollisia. Kiinteä laajakaista ei aina ole myöskään saatavilla jokaiseen osoitteeseen. Kiinteän laajakaistan saatavuuden voit tarkistaa sivuiltamme.
Oli sinulla sitten käytössä kiinteä tai mobiilinetti, on routerin tai modeemin yhdistäminen suoraan verkkojohdolla pelijärjestelmääsi yleensä varmin vaihtoehto luotettavuutta ja laatua ajatellen. Usein kuitenkin tämä saattaa olla vaikea toteuttaa esimerkiksi tietokoneen tai konsolin sijainnin kannalta.
Wifi-verkkoa on näppärä käyttää missä tahansa tai vaikka usealla laitteella yhtä aikaa. Langattoman verkkosi kantavuutta voit parantaa tarvittaessa Wifi-laajentimilla. Meidän Hybrid- ja valokuituyhteyksiin saatavilla oleva Telia Smart Wifi -palvelu pitää sisällään kaksi Smart Wifi -laajenninta.
Mikä on riittävä nopeus tai maksimiviive?
Pelit joissa nopealla reagoinnilla on merkitystä, on viiveen syytä olla alhainen. Nopeatempoisessa verkkopelissä, kuten vaikka Fortnitessa tai PlayerUnknown's Battlegroundsissa 20-30 latenssiaika voidaan luokitella jo hyväksi. Pelatessasi nettinopeudeksi voi riittää jopa vain viiden megabitin nopeus, mutta tämä toki tekee peliesi lataamisesta hidasta.
Nopeustestillä saat tietoa nettiyhteytesi nopeuksista ja viiveestä. Nopeustestejä kannattaa tehdä useampi peräkkäin saadaksesi mahdollisimman totuudenmukaisen tuloksen.
Nopeustestin tulkinta:
- Lähetysnopeus eli Upload Speed kertoo tiedon, kuinka nopeasti dataa lähtee ulospäin
- Latausnopeus eli Download Speed kertoo tiedon, kuinka nopeasti lataat tietoja koneellesi
- Ping eli Latency Ping kertoo tiedon lähettämisen ja vastaanottamisen viiveen
- Jitter antaa tilastollista dataa viiveen eli pingin keskimääräisestä hajonnastaa. Mitä lähempänä tulos on nollaa, sen parempi.
Kaikista paras nettiratkaisu verkkopelaamista ajatellen on kiinteälaajakaista, mutta myös mobiilinetilläkin on mahdollista päästä hyviin tuloksiin. Osviittaa mobiiliverkon kattavuudesta saat meidän verkkokartasta ja laadukas reititin edesauttaa hyvää signaalia.
Lue myös: