Skip to main content

Peli tarjoaa tuhdin annoksen toimintaa, seikkailua ja selviytymistä monipuolisessa maailmassa, mutta osittain rikkinäisessä paketissa. Tarina vetää mukaansa, vaikka sarjan aiempia pelejä ei olisi pelannut.

 

S.T.A.L.K.E.R 2: Heart of Chornobyl – Arvostelu

 

Julkaisupäivä: 20. marraskuuta 2024
Ikäraja: 18
Laite: PC, Xbox Series S ja X
Pelityyppi: Seikkailu, toiminta, selviytyminen
Pelimuoto: Yksinpeli

 

Pitkä odotus on palkittu

 

Reilun vuosikymmenen odotuksen jälkeen pelaaja pääsee jälleen tarpomaan Chernobylin säteilyn, mutanttien ja rikkauksien täyttämää maata. Kauan odotettu peli on heti saavuttanut menestystä, sillä pelaajamäärien mukaan julkaisupäivänä peli keräsi yli 110 000 pelaajaa tutkimaan laajaa ja monipuolista maailmaa. S.T.A.L.K.E.R 2 tarjoaa sopivissa suhteissa sekoitettua selvitymistä, hiippailua, räiskintää ja roolipelaamista.

Ukrainalaisen pelistudion GSC Game Worldin S.T.A.L.K.E.R 2 Heart of Chornobylissä seikkaillaan Pripyatin legendaarisella sulkualueella eli Zonella. Pelialue on laaja ja se myös tuntuu siltä, kun kaikki kulkeminen tehdään jalan alati muuttuvassa maastossa. Pelikartta on jaettu useisiin eri alueisiin, joista jokainen alue tarjoaa oman rujolla tavalla kauniin ympäristönsä, mukaansa tempaavat tehtävänsä ja ränsistyneet rakennukset pelaajan tutkittavaksi.

Yhdellä alueella pelaajalle riittää tutkittavaa useiden tuntien ajaksi. Vaikka alueiden on osittain tarkoitettu avautuvan pelin päätehtävän edetessä, voi pelaaja jättää päätehtävän odottamaan ja lähteä vapaasti tutkimaan mitä vaarallinen maailma tarjoaa. Pelimaailman yksityiskohtaisuuteen on selkeästi kiinnitetty erityistä huomiota. Paikat ja rakennukset eivät ole toistensa kopioita, ja juoksemalla paikkojen läpi pelaajalta varmasti jää huomaamatta hieman piilossa oleva kätkö tai varuste. 

 

 

Aseita, rahaa, varusteita ja artefakteja. Ei kokemuspisteitä ja taitoja

 

Perinteisestä roolipelistä poiketen pelissä ei kerätä kokemuspisteitä ja kehitetä hahmoa vaan kaikki edistyminen tapahtuu hankkimalla parempia aseita, suojavarusteita ja pelimaailmassa esiintyviä artefakteja. Pelin ensimmäisten tuntien aikana olo oli turvaton, mutta olo muuttui turvallisemmaksi ensimmäisen ehjän haulikon osuessa kohdalle. Asetusvalikon kautta tapahtuva vaikeustason määritys vaikuttaa selkeästi siihen siihen miten vaarallisena pelimaailman kokee. Soitellen sotaan lähtevän seikkailijan tulee varmasti muokattua vaikeustason asetusta kuullessaan ensimmäisen verenimijän huudon. 

Raha eli kupongit ovat pelin kallisarvoisin luonnonvara. Kupongit eivät tipahtele syliin kuten monissa muissa peleissä vaan niiden eteen joutuu oikeasti tekemään töitä. Välillä jopa moraalisesti kyseenalaisia töitä. Nopeasti havaitsin ettei “kiltisti” pelaamista palkita. Parhaan lopputuloksen varusteiden ja kuponkien kanssa saavuttaa pelaamalla itsekkäästi välittämättä NPC hahmojen hyvinvoinnista.

Kupongit tuntuvat olevan kokoajan lopussa, koska hankittujen aseiden ja suojien ylläpito sekä kehittäminen ovat erittäin kallista puuhaa. Tehokkaiden tarkkuuskivärien ammukset ovat hintavia ja sitä tehokkainta asetta ei ole aina varaa käyttää vaan tilanteesta joutuu selviytymään halvempia ammuksia syövän hernepyssyn tai maasta noukitun rikkinäisen aseen kanssa.

Ammuksia ei niiden hinnan vuoksi ole kannatavaa ostaa ja sen vuoksi onkin järkevää vaihtaa varustusta eri tutkimusmatkojen aikana, jos yhtään mietityttää riittävätkö ammukset varmuudella takaisin turva-alueelle saakka. Ammuksia löytyy matkojen aikana riittävästi, kunhan muistaa tarkistaa kaatuneiden taskut ja tyhjentää rikkinäisten aseiden lippaat.

Pelaajaa kannustetaan rahamekaniikan kautta jatkuvasti miettimään varustusta ja aseistusta. Jonkinlaista tasapainotusta toivoisin tulevissa päivityksissä korjausten ja myyjiltä hankittujen tavaroiden hintaan. Varsinkin pelin alussa vaikutti olevan mahdotonta ylläpitää löydettyjen tavaroiden hyvää kuntoa. Kuponkien keräämistä ei helpota se fakta, että ehjät ja samalla kuponkien arvoiset tavarat eivät tipahda syliin Zonella liikkuessa.

Puolikuntoisten tai rikkinäisten tavaroiden kantamista ei juurikaan palkita. Tyypillisesti turva-alueilla sijaitsevat kauppiaat eivät suostu ostamaan heikkokuntoistia tavaroita ja niiden korjaus maksaa enemmän kuin niistä saatava korvaus. Tavaroita ei voi kantaa kuin rajatun määrän kerrallaan ja välillä rahanarvoisia varusteita joutuu jättämään matkan varrelle, jotta matka onnistuu takaisin turva-alueelle.

Pelin edetessä rahanteko helpottuu kantokykyä lisäävien suojavarusteiden ja artefaktien hankkimisen myötä. Samaan tahtiin kuitenkin nousevat myös parempien aseiden ja varusteiden ylläpitokulut. Osa tehokkaista aseista ovat herkkiä kulumaan verrattuna alkupelissä hankittuihin aseisiin. Esimerkiksi tehokas tarkkuuskivääri vaatii korjausta muutaman sadan laukauksen jälkeen, kun matalatehoisempi pistooli vasta tuhannen laukauksen jälkeen.

Välillä onkin siis järkevämpi vaihtoehto hiippailla tai juosta karkuun kuin kuluttaa viimeisiä ammuksiaan ja heikentää aseiden kuntoa. Tulitaistelut ovat helpompia, kun tukena on jonkin ryhmittymän jäseniä. Samoin mutantin kaataminen on käy helpommin, kun se hyökkää muita hahmoja vastaan. 

 

Buginen, mutta mukaansa tempaava

 

Erittäin vaarallisen Zonen tutkiminen vaatii keskittymistä ja suositellusti säännöllistä tallentamista. Aktiivista tallentamista kannattaa myös toistaiseksi harrastaa myös peliä vaivaavien bugien vuoksi. Osa julkaisuversiossa esiintyneistä virheistä onkin jo onneksi saanut päivityksen kautta korjauksen, mutta edelleen pelistudiolla on työtä jäljellä, jotta bugit eivät rikkoisi eläytymistä pelimaailmaan. 

Omalla kohdalla pelin täydellisiä kaatumisia sattui ensimmäisen 50 pelitunnin aikana muutamia. Ärsyttävimmät bugit kohdistuivat NPC hahmojen käytökseen sekä tiettyjen aseiden ja artefaktien katoamiseen. Suurin osa näistä bugeista korjaantui palaamalla pelialueelle hetken kuluttua tai siirtymällä suoraan aiempaan tallennukseen. 

Kuulokkeiden kanssa pelaaminen tuntui ajoittain turhauttavalta, sillä pelissä ei toiminut äänien suuntaus ollenkaan. Äänien ongelmiin onkin jo julkaistu PC:lle korjaavia modeja ja uskon kehittäjien taklaavan ääniongelmat tulevissa päivityksissä. Itsessään ääninäyttely pelissä oli hyvälaatuista pelin toisella kielellä eli englannin kielellä. 

Youtubesta löytyy kasoittain vinkkivideoita ja “walkthrough” ohjeita niitä kaipaaville. Useat forumit tarjoavat vinkkejä siihen mistä löytää parhaat artefaktit ja varusteet sekä aseet. Samoin verkosta löytyy tukea tehtäviin kohdistuvien bugien selättämiseen. Jos pelissä esiintyviä satunnaisia virheitä sietää tarjoaa peli kuitenkin jo nyt mainion pelikokemuksen.

 

Haastellinen ja viihdyttävä pelimaailma

 

Pelimaailman ennalta arvaamattomuus, tehtävien rajattomalta tuntuva määrä ja tutkittavan pinta-alan koko ovat ehdottomasti pelin parhaita puolia. Asutuskeskusten ulkopuolella rauhalliselta tuntuva joutomaan tutkinta voi käden käänteessä muuttua täyteen paniikkiin. Tästä pitävät huolen erityisesti joutomaata riivaavat monet erilaiset mutantit ja maailmassa ajoittain esiintyvät Emissioksi kutsut myrskyt.

Myrskyn alkaessa tai näkymättömän verenimijän jahdatessa pelaajaan hahmon ei sovi olla nälkäinen, väsynyt, hengästynyt tai repun liian painava. Muutoin pelaajan hahmo päätyy taas yhdeksi ruumiiksi rikastamaan ydinsäteilyn pilaamaa luontoa. Yksittäiset NPC hahmot ja niiden muodostavat ryhmittymät voivat tarjota hetkellistä apua ja suojaa, tai päinvastoin petoksia ja tulitaisteluita. Pelaaja on Zonella aidosti yksin, vaikka muita olisi ympärillä. 

 

Laaja ja yksityiskohtainen kartta tarjoaa tutkittavaa useiden kymmenien tuntien ajaksi.

 

Vähäisen valon aikana ja pimeissä rakennuksissa sekä tunneleissa liikkuminen on pelissä tehty jännittäväksi. Oikein säädetty Gamma-asetus tekee yöllisestä liikkumisesta haastavaa ja jokseenkin pelottavaa. Pelaajan otsavalo ei tarjoa näkyvyyttä kuin muutaman metrin päähän. Sumuisessa ympäristössä valosta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Lisäksi otsavalon ollessa päällä vihollisen aseen suuliekkejä on vaikeampi havaita. 

Vaihtuvat säätilat ja vuorokaudenajat ovat toteutettu pelissä hienosti. Säätilalla ja vuorokauden ajalla on esimerkiksi vaikutuista hiipimisen tehokkuuteen. Pimeässä sateella hiiviskely on tehokkaampaa kuin kirkaassa päivänvalossa kyyristely.

Paranormaalien mutanttien kirjo on sopivan laaja ja jokainen mutantti on omalla tavallaan haastava. Osa mutanteista ovat näkymättömiä ja osa nopea liikkeisiä, verenimijät ovat valitettavasti molempia. Pelin keskivaiheilla ja lopussa esiintyvät harvinaisemmat mutantit ovat tankkimaisen kestäviä. Näiden kanssa kannattaa harkita juoksemista ammuskelun sijasta, jos vain mahdollista. Mutanttien kaatamisesta ei palkita millään tavalla, joten ohi hiippailu tai karkuun juokseminen onkin ajoittain perusteltua. 

 

Verenimijöitä riittää pelimaailmassa jopa riesaksi saakka

 

Pelattavaa pitkäksi aikaa

 

Pelin edetessä ja omaksi kerättyjen tavaroiden laadun kehittyessä erämaan jännitys hieman laskee alkuperäisestä. Erinomaisen ja pitkän pääjuonen sekä lukuisten sivutehtävien seuraaminen tulee pitämään huolen siitä, että S.T.A.L.K.E.R 2 tarjoaa pelattavaa niin paljon kuin vain istumalihakset kestävät.

En lähde vertaamaan Stalkeria muihin pelisarjoihin missä keskitytään ydinsäteilyn täyttämän maailman tutkintaan. Molemmat pelisarjat ovat genrestä pitäville ja bugeja sietäville pelaajille varmaa viihdykettä. Ei ole kuitenkaan valheellisesti väitetty, että S.T.A.L.K.E.R on näistä pelisarjoista se enemmän aikuisille suunnattu. 

Peliin pääsee heti käsiksi Steamin ja Microsoftin Game Pass tilauksen kautta. Jos Game Pass ei ole vielä tullut tutuksi niin S.T.A.L.K.E.R 2 tarjoaa hyvän syyn sen kokeiluun. Series X -konsolilla peli toimi bugeja lukuunottamatta hyvin. Pientä optimointia on selvästi jäljellä, mutta omalla konsolilla peli pyöri sulavasti ja suorituskyvyn puute ei haitannut peliin uppoutumista.

 

Lue myös

 

Ei vielä vastauksia. Ole sinä ensimmäinen ja vastaa, kysy tai kommentoi!

Vastaa