Kysymys

Dot-sovellus ei aukea uusimman päivityksen jälkeen


Minulla on useampi Dot-liittymä, mutta pystyn hallinnoimaan niitä vain älykännykän liittymän kautta. Älypuhelimeen sai aikanaan ladattua Dot-sovelluksen, jonka kautta asiat hoituivat (esim. maksukortin päivitys).

Kännykkä on iPhone 5s ja siinä on viimeisin Applen toimittama ohjelmistopäivitys iOS12.5.6.

Päivitykset on lopetettu tälle mallille, joten uudempaa käyttöjärjestelmää en kännyyn saa.

Dot-sovellus toimi vielä marraskuun lopussa 2022, mutta nyt 1. joulukuuta sovelluksen avaus pyytää tekemään uuden päivityksen. Kun se käynnistyy AppStoressa, ilmenee, että käyttiksen pitäisi olla iOS13.0 tai uudempi. Sitten ilmoitetaan, että voit ladata viimeisen yhteensopivan version. Kun vastaan Lataa, tulee sama ilmoitus yhä uudestaan ja uudestaan, eikä mitään tapahdu. Samoin käy, jos vastaan Kumoa. Kun palaan Dot-sovelluksen käynnistysruutuun, alkaa sama rutiini uudelleen. Siis täydellinen umpisolmu.

Korjatkaa Dot-sovellus niin, että pakollista päivitystä ei vaadita, vaan kännykällä pääsee suoraan vanhaan puhelimessa olevaan ja hyvin toimineeseen sovellukseen.

--

Muokkaaja katjane: poistettu nimimerkki/allekirjoitus


11 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Minulla on useampi Dot-liittymä, mutta pystyn hallinnoimaan niitä vain älykännykän liittymän kautta. Älypuhelimeen sai aikanaan ladattua Dot-sovelluksen, jonka kautta asiat hoituivat (esim. maksukortin päivitys).

Kännykkä on iPhone 5s ja siinä on viimeisin Applen toimittama ohjelmistopäivitys iOS12.5.6.

Päivitykset on lopetettu tälle mallille, joten uudempaa käyttöjärjestelmää en kännyyn saa.

Dot-sovellus toimi vielä marraskuun lopussa 2022, mutta nyt 1. joulukuuta sovelluksen avaus pyytää tekemään uuden päivityksen. Kun se käynnistyy AppStoressa, ilmenee, että käyttiksen pitäisi olla iOS13.0 tai uudempi. Sitten ilmoitetaan, että voit ladata viimeisen yhteensopivan version. Kun vastaan Lataa, tulee sama ilmoitus yhä uudestaan ja uudestaan, eikä mitään tapahdu. Samoin käy, jos vastaan Kumoa. Kun palaan Dot-sovelluksen käynnistysruutuun, alkaa sama rutiini uudelleen. Siis täydellinen umpisolmu.

Korjatkaa Dot-sovellus niin, että pakollista päivitystä ei vaadita, vaan kännykällä pääsee suoraan vanhaan puhelimessa olevaan ja hyvin toimineeseen sovellukseen.

--

Muokkaaja katjane: poistettu nimimerkki/allekirjoitus

 

Kiitos kun ilmoitit tästä! Laitan viestiä eteenpäin ja palataan heti kun saamme tähän vastauksen. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@Skinipappa Selvitimme asiaa ja päivitykset lisäävät sovelluksen ja laitteen turvallisuutta. Eli tietoturvan kannalta päivitykset ovat välttämättömiä ja ne pitäisi aina olla ajantasalla. Päivitykset myös korjaavat lähes aina mahdollisia vikoja uusien ominaisuuksien lisäämisen lisäksi. Telia Dot -sovellus vaatii toimiakseen iOS13.0 tai uudemman käyttöjärjestelmän eli tuolla sinun käyttöjärjestelmällä sovelluksen käyttäminen ei enää onnistu. Emme pysty takaamaan tietoturvaa ja kaikkia uusia toiminnallisuuksia vanhemmissa käyttiksissä, joten siitä syystä käyttiksen päivitys uudempaan vaaditaan.

Hei @HannaMarikaL ,

Kommenttisi tietoturvasta on tietenkin aiheellinen, mutta kyllä selostamasi toimintatapa on hyvin outo ajatellen nykyaikana laitteilta vaadittavaa kestävyyttä ja toimintavarmuutta. Telian menettely tässä tapauksessa on kestävän kehityksen vastainen ja tukee amerikkalaisen kännykkäyrityksen markkinointia. Sehän johtaa nyt siihen, että minun pitäisi vaihtaa täysin kunnossa oleva vanha kännykkäni uudempaan malliin, ja vanhalla laitteella ei ole enää edes kierrätysarvoa. Kun maksukortin voimassaolo lakkaa, en pysty päivittämään uuden maksukortin tietoja Dot-sovellukseen, ja kaikissa kolmessa laitteessani olevat liittymät lakkaavat toimimasta.

Tekeekö Telia vastaavia päivityksiä myös muihinkin puhelinliittymiin? Niillähän tuetaan sitten uusien laitemallien markkinointia ja vanhojen toimivien laitteiden romuttamista vastaavalla tavalla. Ei hyvältä näytä.

 


Muokkaus Merja_J: lisätty tägäys

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Onko sinulla muita älylaitteita? Voit asentaa Dot-sovelluksen myös tablettiin tai toiseen kännykkään.

Ehkä sinulla on tuttava, joka vaihtaa puhelimia kuin sukkiaan? Liikenisikö häneltä käytetty luuri pelkäksi Dot-”kaukosäätimeksi”? Sim-korttihan tämä ”kaukosäädin” ei tarvitse, sillä voit jakaa netin puhelimestasi tai käyttää kotisi langatonta lähiverkkoa, jos sinulla sellainen on.

Mikäli sinulla on tietokone, voit myös yrittää asentaa Android-x86 tai Bliss OS käyttöjärjestelmän virtuaalikoneeseen ja jatkaa Dot-sovelluksen käyttöä sitä kautta.

Äärimmäisessä tapauksessa, lainaa tuttavan puhelinta silloin kun maksukorttien päivittäminen tulee ajankohtaiseksi.

Joka tapauksessa, olen kritisoinut Telian tapaa sitoa Dot-liittymä sovellukseen jo Dotin alusta alkaen. Miksi Dotissa ei voi olla tavanomaista hallintasivustoa, johon pääsisi ihan normaalilla www-selaimella?

Monikanavaisuus on tarpeen, sillä mobiilisovelluksilla on pahana tapana lakata yllättäen toimimasta.

Samalla haluan myös kysyä Telialta, joko Telia on korjannut Dot-sovelluksensa niin, ettei se tee mies välissä, MITM, hyökkäystä ohjatessaan asiakkaan verkkopankkiin. Toisin sanoen, noudattaako Telia jo Euroopan pankkiviranomaisen ohjeistusta? Ohjeet internet-maksujen turvallisuudesta:

12.5 Maksutapahtumia hyvittävän tai välittävän maksupalveluntarjoajan tulisi vaatia verkkokauppiaita pitämään maksamiseen liittyvät prosessit selvästi erillään verkkokaupasta, jotta asiakkaiden olisi helpompi havaita, milloin he ovat yhteydessä maksupalveluntarjoajaan eivätkä maksunsaajaan (esim. ohjaamalla asiakas uuteen osoitteeseen ja avaamalla erillinen ikkuna, jotta maksamisprosessia ei näytetä verkkokauppiaan sivulla).
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Se on nykyaikaa, että asiat tapahtuvat sovelluksen, appin kautta. Vaihtoehto diginatiiveille. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

Kommenttisi tietoturvasta on tietenkin aiheellinen, mutta kyllä selostamasi toimintatapa on hyvin outo ajatellen nykyaikana laitteilta vaadittavaa kestävyyttä ja toimintavarmuutta. Telian menettely tässä tapauksessa on kestävän kehityksen vastainen ja tukee amerikkalaisen kännykkäyrityksen markkinointia. Sehän johtaa nyt siihen, että minun pitäisi vaihtaa täysin kunnossa oleva vanha kännykkäni uudempaan malliin, ja vanhalla laitteella ei ole enää edes kierrätysarvoa. Kun maksukortin voimassaolo lakkaa, en pysty päivittämään uuden maksukortin tietoja Dot-sovellukseen, ja kaikissa kolmessa laitteessani olevat liittymät lakkaavat toimimasta.

Tekeekö Telia vastaavia päivityksiä myös muihinkin puhelinliittymiin? Niillähän tuetaan sitten uusien laitemallien markkinointia ja vanhojen toimivien laitteiden romuttamista vastaavalla tavalla. Ei hyvältä näytä.

Ymmärrän toki, että tämä on hieman kurja tilanne, kun Telia Dot -sovellus vaatii tietyn käyttöjärjestelmän toimiakseen. Kuten todettua, niin vanhemmilla versioilla emme pysty takaamaan tietoturvaa tai antamaan tukea kaikille uusille toiminnoille. Kuten @Purnipsi  tuossa kertoikin, niin Telia Dot on vaihtoehto diginatiiveille. Meiltä löytyy toki sitten niin sanottuja perinteisempiä liittymiä, joita voi hallinnoida monessa eri kanavassa (sovellus, online, asiakaspalvelu jne.) eli uuden laitteen hankinta ei ole pakollista.

 

Miksi Dotissa ei voi olla tavanomaista hallintasivustoa, johon pääsisi ihan normaalilla www-selaimella?

Monikanavaisuus on tarpeen, sillä mobiilisovelluksilla on pahana tapana lakata yllättäen toimimasta.

Kun jatkokehitämme Telia Dotia, pyrimme tulevaisuudessa laajentamaan palvelukanavia myös Telia Dotin puolella.

 

Samalla haluan myös kysyä Telialta, joko Telia on korjannut Dot-sovelluksensa niin, ettei se tee mies välissä, MITM, hyökkäystä ohjatessaan asiakkaan verkkopankkiin. Toisin sanoen, noudattaako Telia jo Euroopan pankkiviranomaisen ohjeistusta?

Mitä tulee tähän maksupalveluun, niin maksupalvelu avautuu sovelluksen ”päälle” ja verkkosivulla pankki ohjaa prosessia. Me emme siis tiedä tai näe, mitä siellä tapahtuu. Esimerkiksi Aktia ja S-Pankki antaa vaihtoehdon sivulla tunnistautua pankkitunnusten sijaan myös pankin sovelluksella, jolloin verkkosivulle ei tarvitse syöttää verkkopankkitunnuksiaan. Aina kun käsittelemme luottokorttia, meillä on PSD2-direktiivin mukainen vaatimus varmistaa vahvasti maksutapahtuma. Vahvistus tapahtuu joko pankkitunnuksilla tai pankin varmennesovelluksella. Täältä löytyy lisää tietoa maksupalveludirektiivistä.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +5

Se on nykyaikaa, että asiat tapahtuvat sovelluksen, appin kautta. Vaihtoehto diginatiiveille. 

Diginatiiveja ei ole. Diginatiivi on yhtä todellinen olento kuin yksisarvinen. https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/koulutus-ja-oppiminen/mika-ihmeen-diginatiivi

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Tämä on hassu kompastuskivi mikä oli tavallaan tiedossa alusta saakka, kun sovellus julkaistiin.😅

 

Onko Telialla tarkoitus tuota www-hallintasivua Dot-liittymille? Vai sisältyykö se tulossa oleviin laajempiin palvelukanaviin? Tämä ainakin auttaisi Dotin käyttäjiä ettei vahingossakaan kävisi näin että ”kaukosäätimestä” loppuisi paristot.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Tämä on hassu kompastuskivi mikä oli tavallaan tiedossa alusta saakka, kun sovellus julkaistiin.😅

Niin, et voi koskaan tietää, milloin se yllättäen vain lakkaa toimimasta.

Kun Dot julkistettiin lokakuussa 2018, riitti Android 4.1 tai iOS 9.0 laite. Jo marraskuussa 2018 tarvittiinkin yht’äkkiä Android 5.0 laite.

Androidin puolella näyttäisi 5.0 edelleen kelpaavan, mutta nyt iOS/iPadOS puolella vaaditaan jo 13.0.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

 

Onko Telialla tarkoitus tuota www-hallintasivua Dot-liittymille? Vai sisältyykö se tulossa oleviin laajempiin palvelukanaviin? Tämä ainakin auttaisi Dotin käyttäjiä ettei vahingossakaan kävisi näin että ”kaukosäätimestä” loppuisi paristot.

Laitellaan tästä kyselyä eteenpäin ja palataan kun tiedetään enemmän. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

Onko Telialla tarkoitus tuota www-hallintasivua Dot-liittymille? Vai sisältyykö se tulossa oleviin laajempiin palvelukanaviin? Tämä ainakin auttaisi Dotin käyttäjiä ettei vahingossakaan kävisi näin että ”kaukosäätimestä” loppuisi paristot.


Pahoittelut että jouduit odotella vastausta vähän pidempään, mutta www hallintasivua on toivottu paljon ja toiveisiin tullaan vastaamaan lähivuosien aikana. Suunnitelmissa se siis on, mutta ei vielä ajankohtainen. Toistaiseksi pääasiallinen itsepalvelukanava on sovellus, mutta muitakin kanavia on suunnitteilla.

Vastaa